De lijst der lijstjes: Marketingfacts 2011 in cijfers

De lijst der lijstjes: Marketingfacts 2011 in cijfers
, ING Groep
@evr

Roll the drums… pak de rekenmachine…zet je mobieltje offline en ga er maar even voor zitten:-) Net zoals op de laatste dag van 2007, 2008, 2009 en 2010 is het ook nu weer tijd voor het ultieme paarse broeken hoogtepunt, de lijst der lijstjes: Marketingfacts 2011 in cijfers!

Een uitgebreid artikel met veel info: van de top10 artikelen op basis van doorkliks en reacties over 2011, de top10 artikelen aller tijden, tot de artikelen die het meest geshared zijn in de social media. En wegens succes ook dit jaar weer een vette infographic uit de koker van onze grafisch ontwerper Erik Wiegers.

In 2011 verschenen er in totaal 1.814 artikelen op Marketingfacts dit is exclusief Marketingfacts Jobs en de 5 Viral Friday's per week. Gemiddeld gaan er tussen de 156 artikelen (Mei) en 204 artikelen (januari) per maand online op Marketingfacts. Langste artikelen dit jaar waren: Het Guerrilla Marketing alfabet: Van Assvertising tot…, Social Media Tools & Listening Centers 2011 en het Economisch weerbericht (143): APPificatie de norm in onze economie van aandacht, beleving en kennis. Verdeling. Sinds de oprichting van Marketingfacts in 2002 zien we dat de artikelen door een steeds grotere groep bloggers worden geschreven.

 

REACTIES PER ARTIKEL
Jaar
Aantal
artikelen
Aantal
reacties
Gem. aantal
reacties
2002
255
105
0.4
2003
2.285
917
0.4
2004
2.220
3391
1.5
2005
3.107
14660
4.7
2006
2.735
20994
7.7
2007
2.073
23426
11.3
2008
1.967
16687
8.5
2009
2.070
12240
5.9
2010
1.887
8145
4.3
2011
1.814
6795
3.7

In 2003 (het eerste volledige jaar Marketingfacts) werd 80% van de artikelen door Marco Derksen zelf geschreven en was hij 1 van de 12 bloggers. Dit jaar leverde 203 bloggers één of meerdere artikelen aan. Hoewel 25% van het aantal artikelen uit de pen van Danny Oosterveer en Matthijs van de Broek kwam, zijn inmiddels 59 bloggers verantwoordelijk voor 80% van de artikelen op Marketingfacts in 2011. Verschuiving reacties. 2007 was met gemiddeld 11,7 reacties per artikel een topjaar. Sindsdien zien we het aantal reacties gestaag teruglopen. Dat wil zeggen op Marketingfacts zelf. Met de opkomst van microblogging zien we dat er wordt gereageerd in de social media zodra daar artikelen van Marketingfacts worden gedeeld. De reacties en soms ook de discussies schuiven van het weblog naar de sociale platformen.

Top 10 Marketingfacts artikelen 2011

Voor wie Marketingfacts een beetje heeft gevolgd zal het geen verrassing zijn dat qua aantal doorkliks Zet je klant op nummer 1 en voorkom negatieve WOM van @dannyoosterveer dit jaar op nummer 1 staat. Met dank aan Geen Stijl leverde dit artikel met de persoonlijke Free Record Shop ervaring van Jaap Bloem een record aantal doorkliks op en niet alleen voor 2011 een topper zo blijkt verderop in dit artikel.

 

TOP 10 MARKETINGFACTS ARTIKELEN 2011

OP BASIS VAN AANTAL DOORKLIKS
  1. Zet je klant op nummer 1 en voorkom negatieve WOM
    Danny Oosterveer (Marketingfacts) | @DannyOosterveer | 06 October 2011 | doorkliks:285479 | reacties: 58

  2. Top 10 redenen waarom Google+ een bedreiging vormt voor Facebook
    Frederik van de Vuurst (Online Marketing Consultant bij Oogst) | 01 July 2011 | doorkliks:188871 | reacties: 30

  3. Facebook in Nederland: Een analyse
    Peter Minkjan (FacebookPro) | @PeterMinkjan | 21 January 2011 | doorkliks:161029 | reacties: 33

  4. Transavia zoekt slogan! ontaardt in PR-nachtmerrie
    Danny Oosterveer (Marketingfacts) | @DannyOosterveer | 30 March 2011 | doorkliks:141031 | reacties: 55

  5. Het Guerrilla Marketing alfabet: Van Assvertising tot…
    Erik van Roekel | @evr | 17 January 2011 | doorkliks:137641 | reacties: 25

  6. Co-creatie maakt unieke Customer Experiences mogelijk
    Gianluigi Cuccureddu | @9010NL | 19 July 2011 | doorkliks:128025 | reacties: 4

  7. Cijfers: De wereld van Social Media in 2011
    Mark de Bruin (Marketing & Innovatie @ ANWB) | @mdebruin | 27 November 2011 | doorkliks:125419 | reacties: 16

  8. Social media voor ons bedrijf? We nemen een stagiair
    Jan Willem Alphenaar (Spreker/Blogger) | @jwalphenaar | 17 January 2011 | doorkliks:124317 | reacties: 61

  9. Social Media Tools & Listening Centers 2011
    Erik van Roekel | @evr | 18 July 2011 | doorkliks:120629 | reacties: 15

  10. Facebook in Nederland meer gebruikers dan Hyves
    Danny Oosterveer (Marketingfacts) | @DannyOosterveer | 07 July 2011 | doorkliks:120369 | reacties: 10


OP BASIS VAN AANTAL REACTIES
  1. Social media voor ons bedrijf? We nemen een stagiair
    Jan Willem Alphenaar (Spreker/Blogger) | @jwalphenaar | 17 January 2011 | doorkliks:124317 | reacties: 61

  2. Zet je klant op nummer 1 en voorkom negatieve WOM
    Danny Oosterveer (Marketingfacts) | @DannyOosterveer | 06 October 2011 | doorkliks:285479 | reacties: 58

  3. Transavia zoekt slogan! ontaardt in PR-nachtmerrie
    Danny Oosterveer (Marketingfacts) | @DannyOosterveer | 30 March 2011 | doorkliks:141031 | reacties: 55

  4. Weg met die beste social media expertverkiezing!
    Remco Janssen (Zelfstandig PR-adviseur en social media strategist) | @remcojanssen | 04 July 2011 | doorkliks:60951 | reacties: 50

  5. De bizarre teksten van Groupon
    Gastblogger | @Marketingfacts | 25 October 2011 | doorkliks:64244 | reacties: 42

  6. Haalt Twitter het einde van 2011?
    Jan Willem Alphenaar (Spreker/Blogger) | @jwalphenaar | 03 January 2011 | doorkliks:76526 | reacties: 42

  7. Bedrijven gaan massaal de fout in met Social Media stages
    Jan Willem Alphenaar (Spreker/Blogger) | @jwalphenaar | 05 August 2011 | doorkliks:78808 | reacties: 39

  8. Ik ben je koning, niet je vriend
    Anneli Rispens (KREM) | @anneli | 09 September 2011 | doorkliks:66441 | reacties: 37

  9. KLM Surprise had geen goud mogen winnen bij SpinAwards crossmediale campagne
    Stef Heutink | @stefheutink | 08 April 2011 | doorkliks:29704 | reacties: 37

  10. Welke boeken neem jij mee op vakantie?
    Marco Derksen (Upstream) | @marcoderksen | 28 June 2011 | doorkliks:45161 | reacties: 36

Bijzondere prestatie voor blogger Frederik van de Vuurst. Hij schreef in totaal twee artikelen voor Marketingfacts waarvan Top 10 redenen waarom Google+ een bedreiging vormt voor Facebook meteen op nummer 2 staat qua aantal doorkliks. Hoewel zoals eerder aangegeven het gemiddeld aantal reacties per artikelen de laatste jaren terugloopt, zijn er nog steeds artikelen die een fors aantal reacties op Marketingfacts opleveren. @jwalphenaar schreef Social media voor ons bedrijf? We nemen een stagiair en dat leverde met 61 reacties de nummer 1 positie van 2011 qua aantal reacties op.

Top 5 Social Sharing

In 2010 had ik al aangeven ook graag de statistieken op basis van social sharing te delen maar dat de cijfers toen niet eenvoudig te verkrijgen waren. Na het nodige gepuzzel hebben we nu de mogelijkheid om geautomatiseerd per artikel de social sharing gegevens op te vragen van Twitter, Facebook, +1 en LinkedIn. Dat levert een tweetal interessante tabellen op waarbij het duidelijk is dat artikelen die veel gedeeld worden op Twitter, niet (altijd) ook op de andere platformen veel worden gedeeld.

 

TOP 5 SOCIAL SHARING MARKETINGFACTS 2011
  1. Social media voor ons bedrijf? We nemen een stagiair
    Jan Willem Alphenaar (Spreker/Blogger) | @jwalphenaar | 17 January 2011 | doorkliks:124332 | reacties: 61
  2. Waar letten twitteraars op bij de beslissing jou te volgen?
    Mischa Coster (Mediapsycholoog) | @mcoster | 07 June 2011 | doorkliks:64779 | reacties: 8

  3. Het Guerrilla Marketing alfabet: Van Assvertising tot…
    Erik van Roekel | @evr | 17 January 2011 | doorkliks:137657 | reacties: 25

  4. Facebook voor het eerst groter dan Hyves in Nederland
    Danny Oosterveer (Marketingfacts) | @DannyOosterveer | 16 August 2011 | doorkliks:46327 | reacties: 14
  5. Transavia zoekt slogan! ontaardt in PR-nachtmerrie
    Danny Oosterveer (Marketingfacts) | @DannyOosterveer | 30 March 2011 | doorkliks:141043 | reacties: 55
  1. Porsche: Zo bedank je 1.000.000 Facebook fans
    LeoVerdonck | @LeoVerdonck | 21 February 2011 | doorkliks:90631 | reacties: 10


     
  2. Transavia zoekt slogan! ontaardt in PR-nachtmerrie
    Danny Oosterveer (Marketingfacts) | @DannyOosterveer | 30 March 2011 | doorkliks:141043 | reacties: 55


     
  3. Het Guerrilla Marketing alfabet: Van Assvertising tot…
    Erik van Roekel | @evr | 17 January 2011 | doorkliks:137657 | reacties: 25


     
  4. De bizarre teksten van Groupon
    Gastblogger | @Marketingfacts | 25 October 2011 | doorkliks:64252 | reacties: 42


     
  5. 5 tips om je privacy op Facebook te vergroten
    Peter Minkjan (FacebookPro) | @PeterMinkjan | 21 April 2011 | doorkliks:51827 | reacties: 2

De in de bovenstaande tabel opgenomen buttons van Facebook en Twitter tonen de actuele aantallen op dit moment. In de loop der tijd kan deze iets gaan afwijken van de vastgestelde top5.

Social = 62 Tweets + 7 Likes + 2,5x +1 + 17x LinkedIn Share Vrijwel elk artikel op Marketingfacts wordt gedeeld op één of meerdere sociale netwerken. Twitter voert daarbij duidelijk de boventoon. Gemiddeld werd een Marketingfacts-artikel in 2011 62x gedeeld op Twitter, 7x op Facebook geliked, 2,5x voorzien van +1 en 17x gedeeld op Linkedin. Daarbij is rekening gehouden met feit dat de +1 knop rond augustus is toegevoegd op Marketingfacts. Qua sharing voert Twitter dus de boventoon. Voor een (klein) deel wordt het veelvuldig delen op Twitter ook door onszelfs veroorzaakt. Elk artikel dat online gaat wordt binnen enkele minuten geheel automatisch op @Marketingfacts gedeeld. Dat leidt tot bezoekers met veelal een twitteraccount die vervolgens een deel van de artikelen zelf weer twitteren. Veel gedeeld op Twitter zegt echter ook weer niets alles; Het artikel Waar letten twitteraars op bij de beslissing jou te volgen van @mcoster werd weliswaar meer dan 1000x gedeeld op Twitter maar haalde niet de top10 qua aantal doorkliks in 2011. Opvallend dat Social media voor ons bedrijf? We nemen een stagiair goed scoorde in de top10 van 2011, op Twitter het meest gedeelde Marketingfacts artikel in 2011 is, het op LinkedIn ook goed doet, maar de top5 van Facebook of G+ niet haalt.

 

TOP 5 SOCIAL SHARING MARKETINGFACTS 2011
  1. Waar letten twitteraars op bij de beslissing jou te volgen?
    Mischa Coster (Mediapsycholoog) | @mcoster | 07 June 2011 | doorkliks:64779 | reacties: 8

     
  2. Porsche: Zo bedank je 1.000.000 Facebook fans
    LeoVerdonck | @LeoVerdonck | 21 February 2011 | doorkliks:90631 | reacties: 10

     
  3. Social media voor ons bedrijf? We nemen een stagiair
    Jan Willem Alphenaar (Spreker/Blogger) | @jwalphenaar | 17 January 2011 | doorkliks:124332 | reacties: 61

     
  4. Veilig Twitteren - Weet wat je aanklikt!
    Gastblogger | @Marketingfacts | 06 March 2011 | doorkliks:52551 | reacties: 7

     
  5. Cijfers: De wereld van Social Media in 2011
    Mark de Bruin (Marketing & Innovatie @ ANWB) | @mdebruin | 27 November 2011 | doorkliks:125446 | reacties: 16
  1. Top 10 redenen waarom Google+ een bedreiging vormt voor Facebook
    Frederik van de Vuurst (Online Marketing Consultant bij Oogst) | 01 July 2011 | doorkliks:188875 | reacties: 30

  2. Het grote potentieel van Google+
    Sander Nubé (Internet Business Development) | @snube | 17 August 2011 | doorkliks:42421 | reacties: 22

  3. Maak je eigen bedrijfspagina op Google+
    Jan Willem Alphenaar (Spreker/Blogger) | @jwalphenaar | 08 November 2011 | doorkliks:50715 | reacties: 33

  4. De balans na twee weken Google+
    Danny Oosterveer (Marketingfacts) | @DannyOosterveer | 13 July 2011 | doorkliks:50782 | reacties: 3

  5. Zet je klant op nummer 1 en voorkom negatieve WOM
    Danny Oosterveer (Marketingfacts) | @DannyOosterveer | 06 October 2011 | doorkliks:285483 | reacties: 58
De in de bovenstaande tabel opgenomen buttons van LinkedIn en Google tonen de actuele aantallen op dit moment. In de loop der tijd kan deze iets gaan afwijken van de vastgestelde top5

Verrassend om te zien dat Veilig Twitteren - Weet wat je aanklikt! van gastblogger @michielb in de top5 van LinkedIn terecht is gekomen. Het is een prima artikel maar staat met betrekking tot doorkliks/reacties en sharing op andere platformen niet bovenaan. Iets in het artikel leidt er toe dat men dit graag juist op LinkedIn deelt.

Top 5 ReclameReviews

Elke week geeft David Brinks zijn oordeel over een commercial in de ReclameReviews op Marketingfacts. BBC bij KPN was in 2011 de topper van alle reclamereviews door @Davidbrinks. Een typisch Britse vriendengroep vermaakt zich prima in Amsterdam, totdat de heren in hun hotelkamer tot de ontdekking komen dat ze geen BBC kunnen ontvangen op hun televisie. Daar wordt echter direct wat aan gedaan… Deze campagne van KPN leverde dusdanig veel doorkliks op dat meteen de nummer 1 positie qua Reclame Review doorkliks All Time wordt bereikt.

 

TOP 5 RECLAMEREVIEWS O.B.V. DOORKLIKS

2011
  1. ReclameReview: BBC bij KPN
    15 June 2011 | doorkliks:106899 | reacties: 3

  2. ReclameReview: Hunkemöller
    23 March 2011 | doorkliks:39064 | reacties: 36

  3. ReclameReview: FBTO
    22 June 2011 | doorkliks:28485 | reacties: 9

  4. ReclameReview: Kwantum
    13 July 2011 | doorkliks:27635 | reacties: 0

  5. ReclameReview: PLUS Supermarkt
    16 February 2011 | doorkliks:24477 | reacties: 7

ALL TIME
  1. ReclameReview: BBC bij KPN
    15 June 2011 | doorkliks:106899 | reacties: 3

  2. ReclameReview: Grolsch disst Bavaria
    16 June 2010 | doorkliks:40637 | reacties: 11

  3. ReclameReview: Hunkemöller
    23 March 2011 | doorkliks:39064 | reacties: 36

  4. ReclameReview: Grolsch - It’s all around
    11 August 2010 | doorkliks:33778 | reacties: 10

  5. ReclameReview: FBTO
    22 June 2011 | doorkliks:28485 | reacties: 9

Top 10 Marketingfacts artikelen All Time

Twee jaar lang voerde mijn artikel Eerste ervaringen met de UPC Mediabox uit 2005 de All Time top10 qua doorkliks aan mede dankzij de longtail-effect van Google. Dit jaar is daar verandering ingekomen.

 

TOP 10 MARKETINGFACTS ARTIKELEN ALL TIME

OP BASIS VAN AANTAL DOORKLIKS
  1. Zet je klant op nummer 1 en voorkom negatieve WOM
    Danny Oosterveer (Marketingfacts) | @DannyOosterveer | 06 October 2011 | doorkliks:285479 | reacties: 58

  2. Eerste ervaringen met de UPC Mediabox
    Erik van Roekel | @evr | 26 December 2005 | doorkliks:274738 | reacties: 172

  3. Wat zijn leuke iPad Apps voor kinderen?
    Marco Derksen (Upstream) | @marcoderksen | 23 August 2010 | doorkliks:214674 | reacties: 68

  4. Social Media Monitoring & Marketing Tools
    Erik van Roekel | @evr | 24 March 2010 | doorkliks:207858 | reacties: 83

  5. Social Media in Nederland: cijfers en feiten
    Jan Willem Alphenaar (Spreker/Blogger) | @jwalphenaar | 17 September 2010 | doorkliks:191248 | reacties: 32

  6. Social Media Strategie in 17 stappen: Stap 1 - 5
    Mischa Coster (Mediapsycholoog) | @mcoster | 17 February 2010 | doorkliks:190899 | reacties: 30

  7. Top 10 redenen waarom Google+ een bedreiging vormt voor Facebook
    Frederik van de Vuurst (Online Marketing Consultant bij Oogst) | 01 July 2011 | doorkliks:188871 | reacties: 30

  8. Wie zijn de internetmiljonairs onder 41 jaar?
    Marco Derksen (Upstream) | @marcoderksen | 24 May 2007 | doorkliks:175133 | reacties: 19

  9. Verboden plekken in Nederland
    Paul van Veenendaal | @yizmo | 12 September 2006 | doorkliks:166717 | reacties: 75

  10. Facebook in Nederland: Een analyse
    Peter Minkjan (FacebookPro) | @PeterMinkjan | 21 January 2011 | doorkliks:161029 | reacties: 33

OP BASIS VAN AANTAL REACTIES
  1. Joost toegankelijk voor iedereen
    Gijsbregt Brouwer (Brightguys) | @gijsbregt | 01 May 2007 | doorkliks:15235 | reacties: 172

  2. Eerste ervaringen met de UPC Mediabox
    Erik van Roekel | @evr | 26 December 2005 | doorkliks:274738 | reacties: 172

  3. Nederlandse Weblogger ‘beboet’
    Petra de Boevere (Meisjevandeslijterij.nl) | @Slijterijmeisje | 04 November 2007 | doorkliks:23682 | reacties: 152

  4. Joost: TV-revolutie in de dop
    Gijsbregt Brouwer (Brightguys) | @gijsbregt | 27 February 2007 | doorkliks:19531 | reacties: 151

  5. Zo maak je campagne op Hyves!
    Erik van Roekel | @evr | 13 August 2009 | doorkliks:77756 | reacties: 147

  6. Vodafone HSDPA: niet doen!
    Carl Mangold (Flash & iPhone coding & concepting) | 15 February 2007 | doorkliks:117436 | reacties: 147

  7. Wat moet ik in godsnaam met ‘Podcasting’?
    Anders Floor (Web developer) | @andersfloor | 10 October 2005 | doorkliks:19814 | reacties: 144

  8. Buma/Stemra stuurt deze week de eerste 500 facturen naar websites voor muziek gebruik
    Vincent Everts (PCzapper.TV) | @vincente | 22 September 2008 | doorkliks:30865 | reacties: 141

  9. Online op weg naar het Witte Huis (5) Obama wint met 68%! Geef jouw peiling en win!
    Karlijn van den Berg (MUSE) | @karlijn | 04 November 2008 | doorkliks:12010 | reacties: 137

  10. Overzicht Corporate Blogs in Nederland
    Ben-Anne Wieringa (Eigenaar Marketvoice) | 11 October 2006 | doorkliks:35115 | reacties: 132

Mede dankzij een artikel op Geen Stijl heeft Zet je klant op nummer 1 en voorkom negatieve WOM nu de meeste doorkliks behaald van alle artikelen op Marketingfacts. Andere artikelen uit 2011 die de All Time top10 behaalde zijn Top 10 redenen waarom Google+ een bedreiging vormt voor Facebook en Facebook in Nederland: Een analyse. Qua aantal reacties All Time delen Joost toegankelijk voor iedereen van @gijsbregt en Eerste ervaringen met de UPC Mediabox van ene @evr met 172 reacties de nummer 1 positie.

Top 10 Marketingfacts Bloggers

Logischerwijs leverde @Dannyoosterveer en de naar InSites vertrokken communitymanager @mgvandenbroek de meeste artikelen aan voor Marketingfacts in 2011. Mooi om te zien dat Gianluigi Cuccureddu (@9010nl) die in 2011 van start ging als blogger bij Marketingfacts meteen de top10 van 2011 weet te bereiken. Marco en ikzelf staan qua aantal artikelen nog steeds in de top3 bloggers All Time maar 't is duidelijk dat we het de laatste jaren het wat rustiger doen op Marketingfacts. Heb zelf dit jaar veel tijd gestoken in wat technische zaken zoals het geautomatiseerd twitteren van nieuwe Marketingfacts artikelen en iets minder in het bloggen. Maar gelukkig nog wel de top10 van 2011 met twee artikelen gehaald!

 

TOP 10 MARKETINGFACTS BLOGGERS

OB.V. AANTAL ARTIKELEN IN 2011


  1. M! Gastblogger
    77 artikelen

    @Marketingfacts






  2. Marco Derksen
    30 artikelen

    (Upstream) | @marcoderksen


O.B.V. AANTAL ARTIKELEN ALL TIME












Top 10 Marketingfacts Leden

Prachtige lijstjes natuurlijk maar geen succesvol blog zonder leden. Zij leveren de doorkliks en de reacties! Dus last but zeker not least een top10 van de leden van Marketingfacts op basis van het aantal reacties. Alleen de reacties van ingelogde leden tellen mee in dit overzicht.

 

TOP 10 MARKETINGFACTS LEDEN

O.B.V. AANTAL REACTIES IN 2011
  1. Mike van Hoenselaar
    91 reacties

      @MikevHoenselaar






  2. Anders Floor
    39 reacties

      @andersfloor


  3. Roy Huiskes
    31 reacties

      @chapter42


  4. Daniël Broen
    28 reacties

      @daniel_broen


  5. Jeroen Mirck
    22 reacties

      @jeroenmirck


  6. Paul Hottinga
    21 reacties

      @paulhottinga







O.B.V. AANTAL REACTIES ALL TIME
  1. Anders Floor
    900 reacties

     @andersfloor


  2. Jeroen Mirck
    776 reacties

     @jeroenmirck


  3. Erwin van Lun
    714 reacties

     @erwinvanlun


  4. Roy Huiskes
    552 reacties

     @chapter42










  5. Frank Meeuwsen
    304 reacties

     @frankmeeuwsen




Mike van Hoenselaar heeft in 2011 de meeste reacties op Marketingfacts geplaatst. Met 91 reacties heeft hij een ruime voorsprong op de nummer 2 Erwin Postma. Met maar liefst 900 reacties voert Anders Floor nog steeds de All Time lijst aan.


Klk op de afbeelding voor een vergroting

Infographic Marketingfacts 2011

Vandaag de dag mag in een artikel met zoveel statistische gegevens een infographic eigenlijk niet ontbreken! Vorig jaar leverde Erik Wiegers (@erikwiegers) de Infographic Marketingfacts 2010 aan en werd hij vervolgens ook verantwoordelijk voor het ontwerp van het Marketingfacts Jaarboek. Ook dit jaar heeft Erik weer gezorgd voor een infographic van bovenstaande reeks cijfers:

"Ik heb geprobeerd weer een unieke infographic maken, die op zichzelf staat en waarbij info en vorm samen gaan. Soms iets meer vorm, soms wat meer gericht op de info. Ik kwam gaandeweg tot dit futuristische ontwerp, welke hier en daar in de lijn ligt met die van vorig jaar, maar ook vooral lekker anders is."

Opnieuw een fraaie visualisatie deed mijn denken aan André Kuipers ;-) Bedankt Erik! Als je op bovenstaand plaatje klikt opent de Infographic Marketingfacts 2011 in full size. Mocht je willen inzoomen open dan deze pdf van de infographic 2011. Dat was de terugblik op de cijfers. Mooie cijfers die we met zijn allen van bloggers, reageerders tot lezers in 2011 hebben bereikt. Mede namens @marcoderksen, @bramfasseur en @dannyoosterveer:

HARTELIJK BEDANKT!

 

Delen

0
0


Er zijn 17 reacties op dit artikel

  • Wat een prachtig overzicht. Erg veel werk geweest zo te zien.
    Wist helemaal niet dat ik 91x gereageerd had dit jaar.

    Wellicht volgend jaar in de bloggerlijst? ;-)

    geplaatst op
  • Lijkt me een mooi voornemen ;-)

    geplaatst op
  • Heel leuk om te lezen, en een goed overzicht van de artikelen die ik gemist heb en dus zo makkelijk nog eens na kan lezen. Top! Fijne jaarwisseling mensen :-)

    geplaatst op
  • Conclusie: volgend jaar minder bloggen maar meer schrijven over social media, duidelijk DE topic die iedereen interesseert :) Of toch maar niet ;)

    geplaatst op
  • Ow, en proficiat, Danny: sterk de wisseling van de wacht doorgekomen! Fijn 2012 allemaal.

    geplaatst op
  • Toch maar niet he ;-) Thanks JP!

    geplaatst op
  • Mag m'n eigen regels niet overtreden he: quality above quantity ;)

    geplaatst op
  • Wauw. Zelfs de overzichten worden ieder jaar beter van kwaliteit, complimenten Erik! :) Dubbel gevoel om te zien dat ik maar in 1 lijstje ben terug te vinden. Dat was wel eens anders.... ;) Heel gaaf ook dat beginners op Marketingfacts gelijk doorstampen richting de toplijsten!

    geplaatst op
  • Mooi lijstje weer! Vette infographic :). Hoop niet dat iedereen nu denkt: woow, laten we nu in 2012 heeeeel veeeel over social media gaan schrijven, want blijkbaar is dat populair. Meer cases, meer kennis, meer focus!

    geplaatst op
  • Leuk overzicht, Erik. Opmerkelijk dat het aantal pageviews extreem hoog blijft (niet alleen het op GeenStijl gelinkte artikel staat in de allertijdenlijst, maar ook de video's scoren beter dan ooit), terwijl het aantal reacties (toch ook vaak een grote bron van traffic) zo afneemt. Persoonlijk ben ik verrast dat ik met 22 comments in een jaar tijd tot de top-10 van reaguurders behoor. Ik zal mijn best doen om ook dit jaar zo nu en dan wat (on)zinnigs te melden. ;)

    geplaatst op
  • Mooi gedaan, Erik!
    Overigens is mijn achternaam Brinks, niet Brink... ;-)

    geplaatst op
  • @allen: dank voor de leuke reacties!

    @mgvandenbroek elk jaar weer leuk uitdaging om wat extra's te leveren. Dit jaar gelukkig de social sharing stats aardig gelukt.

    @anneliesje inderdaad niet te hopen, maar vanuit de redactie blijven we zeker stimuleren om breder aanbod te hebben dan enkel social en als we dagen we iedereen uit met fraaie onderbouwde cases te komen waar we het vak naar hoger niveau mee tillen.

    @jeroenmirck inderdaad verrassend maar social sharing compenseert behoorlijk de traffic die vroeger via reacties werden gegenereerd. Persoonlijk mis ik vaak wel de reacties die zeker toegevoegde waarde bieden bij veel artikelen.

    @davidbrinks sorry inmiddels gecorrigeerd. Meeste keren gelukkig wel direct goed geschreven ;-)

    geplaatst op
  • Leuk overzicht! Ik zie dat ik met 15 reacties al een top 10 positie weet te bemachtigen ;-)

    Wat wellicht nog interessant is om te weten is hoeveel % van de artikelen 1 of meerdere reacties hebben gehad (over de aflopen jaren). Als die 7k reacties in 2011 zijn gegeven op slechts 10% van de artikelen, dan kun je wellicht kijken naar de kwaliteit (en of dit de laatste jaren aan het afnemen is) of wellicht het soort informatie dat bezoekers triggered om te reageren.

    geplaatst op
  • @resiever dit bedoelde je?


    Kwaliteit speelt zeker een rol, maar de daling sinds 2007 wordt door meerdere factoren veroorzaakt. Reacties die we normaal zagen in weblog zien we nu voorbij komen in de social media.

    Ben eigenlijk wel benieuwd of andere blogs dezelfde daling waarnemen en in dezelfde mate. Misschien maar eens wat onderzoek doen en een artikel aan wijden ;-)

    geplaatst op
  • Thanks voor het overzicht.

    Vind 65% overigens niet eens heel slecht hoor. Op 2 van de 3 artikelen wordt een reactie gegeven. Volgens mij is dat een redelijk gemiddelde. Ten opzichte van voorgaande jaren gaat het wel om een dalende trend, maar mensen lezen (en reageren) inderdaad steeds meer op andere media, zoals Twitter, Facebook en ik denk ook dat we RSS nog rustig mee kunnen nemen.

    Daarnaast staan er gewoon steeds meer blogs online, steeds meer informatie en wordt het daardoor ook tijdrovender om ten eerste alles een beetje te kunnen volgen, laat staan nog tijd over te houden om te reageren.

    geplaatst op
  • Mooi overzicht weer Erik, veel tijd in gestoken weer.

    Het enige wat ik jammer blijf vinden is dat we er nog steeds geen kwaliteitsmeting in kunnen doen. Wat is nu het beste stuk, volgens de community. We weten het populairste (meeste views), maar dat zegt niet alles over de kwaliteit. We weten het meest controversiële (reacties), maar wederom...

    Ergens zou het mooi zijn als we op de één of andere manier een soort karma systeem zouden kunnen bouwen met kwaliteit van het stuk (waardering) gekoppeld aan de views of zo.

    geplaatst op
  • @bvdhaterd helemaal mee eens Bas! Cijfer/sterren op schaal 1-5 op super simpele wijze te geven. Hopelijk onderdeel van de nieuwe site!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.