Facebook voor het eerst groter dan Hyves in Nederland

16 augustus 2011, 10:00

Vorige maand publiceerden we er al over: over een maand is Facebook groter dan Hyves. Nu is het dus zover, de laatste cijfers van comScore laten zien dat Facebook in juli dit jaar meer unieke bezoekers had dan concurrent Hyves. In totaal bezochten 7.278.000 unieke bezoekers Facebook vanuit Nederland, terwijl Hyves er 79.000 minder ontving. Desalniettemin was het bezoek aan beide sociale netwerken vanwege de vakantieperiode minder hoog dan in de maand ervoor.

Een kanttekening hierbij is dat de cijfers deels te verklaren zijn door de toestroom van toeristen in Nederland. Desalniettemin zet het de trend voort zoals we die eerder beschreven.

Ook in juli brengen Hyvers nog altijd meer tijd door op de site. Bezoekers brengen gemiddeld 4 uur en 12 minuten door op Hyves, terwijl op Facebook bezoekers gemiddeld 2 uur en 24 minuten blijven plakken. Wel neemt de gemiddelde time on site bij Facebook consistent doch sterk toe, zoals in onderstaande grafiek is te zien. Bij Hyves is de ontwikkeling roeriger, maar nog altijd spenderen bezoekers flink meer tijd op Hyves door dan op Facebook.

En nu?

Wat betekent dit nu? Natuurlijk is dit slechts een mijlpaal voor een ontwikkeling die al langer gaande is. Het nationale Hyves moet het afleggen tegen de internationale grootmacht. Deze trend geldt niet alleen voor Nederland. De wereld ziet er anno juni 2011 een stuk blauwer uit dan twee jaar ervoor:

Het is echter zeker niet het geval dat Hyves nu dood is, voorlopig draaien de netwerken prima naast elkaar. Hyves is nog altijd krachtig omdat het bezoekers lang weet vast te houden met de vele rand content die op het platform wordt aangeboden. Daarnaast biedt het platform veel mogelijkheden voor adverteerders. Uit een eerder artikel kwam al naar voren dat (met name vrouwen) tussen de 45 en 54 jaar oud brengen veel tijd door op Hyves. Ook scoort Hyves sterker in het segment 15-24 jarigen. Ook al is het verschil klein, Hyves lijkt populairder onder mannen, en Facebook onder vrouwen.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

13 Reacties

    Paul Hottinga

    Blijft een lastige discussie.

    Wat is groter dan Hyves? Uit bericht blijkt dus alleen op uniek bezoek, dus feitelijk is FB slechts op 1 onderdeel groter. Blijft opmerkelijk al deze berichten de laatste maanden gezien we alleen naar uniek bereik kijken.

    Door vakantiegangers in Nederland zal dit flink vertroebeld zijn. Iemand actuele cijfers over hoeveelheid unieke bereik wat mensen op vakantie/zaken/andere redenen in NL per maand produceren? 😉


    16 augustus 2011 om 17:07
    Oli4b

    Mijn meest succesvolle facebookposting van de afgelopen tijd: Ik was net even op Hyves …

    @paul dan wacht je toch nog heel even, grafiek laat toch wel zien dat Facebook nog maar een paar maandjes nodig heeft om Hyves op elk vlak voorbij te streven.


    17 augustus 2011 om 06:21
    Wouter

    Hyves is klaar – de ‘glans’ is eraf. Uniek bezoek zijn gewoon browsers die de site bezoeken maar het is de meest gebruikte metric voor aantal bezoekers. Als we ’toeritsen’ al moeten gaan noemen als reden dan zijn we aan het verdedigen in plaats van inzien dat facebook groeit en hyves niet. Simpel. Reacties van ‘ja maar’, ‘cookies zijn niet goed’ etc. zijn allemaal goed maar kunnen niet verhullen dat Hyves zijn glans verloren heeft. Adverteerders geven dezelfde indicatie – Facebook is ‘in’, Hyves is ‘stabiel’ ..


    17 augustus 2011 om 06:57
    jeroenmirck

    Elke vorm van meten is subjectief, maar de trend is duidelijk. Hyves heeft trouwens nog altijd veel meer leden dan Facebook, maar blijkbaar is het aantal inactieve accounts groeiende. Logisch, want veel mensen stappen over naar Facebook – zonder hun Hyves-profiel op te zeggen, want te veel gedoe (en je weet maar nooit waar het nog goed voor is). Het draait natuurlijk allemaal om actieve gebruikers, dus lijkt me de hierboven gehanteerde meeteenheid heel relevant. En hoe het allemaal verder gaat? Geen idee. De komst van Google+ kan (ik herhaal: kan) alles weer anders maken. De toekomst zal het leren.


    17 augustus 2011 om 08:44
    Hans

    Kan iemand mij uitleggen hoe het kan dat Facebook 4,6 miljoen Nederlandse leden heeft en er maandelijks 7,3 miljoen unieke Nederlanders op Facebook komen. Wat doen die 2,7 miljoen unieke Nederlanders zonder account op FB? Is namelijk vrij saai, FB zonder account!?


    17 augustus 2011 om 10:57
    Joost

    Nou en!


    17 augustus 2011 om 11:36
    Remco Bolwerk

    @Hans … kan het zijn dat dit traffic is wat gemeten is in N, unieke BEZOEKERS dus niet niet profielen?


    17 augustus 2011 om 12:21
    Bas

    Iemand enig idee hoeveel Nederlanders nu in het buitenland zitten? Vind de toeristenverklaring niet zo sterk.


    18 augustus 2011 om 05:54
    Hans

    Zou kunnen…. maar Facebook kan dus maximaal per maand 4,6 miljoen unieke Nederlanders bereiken


    18 augustus 2011 om 05:56
    Bas

    Ook niet helemaal waar Hans, er zijn namelijk ook mensen die samen met hun partner Facebook gebruiken (vraag me niet waarom…). Dus zuiver krijg je de getallen nooit.


    18 augustus 2011 om 05:58
    Hans

    @Bas, die 3 koppels in Nederland lijken mij te verwaarlozen


    18 augustus 2011 om 07:36
    Remco Bolwerk

    @DannyOosterveer, helemaal met je eens, thnx voor de bevestiging.


    19 augustus 2011 om 04:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!