10 interessante onderzoeken van afgelopen week

17 november 2012, 13:06

Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 46

Na een zeer geslaagd #mf10jaar feestje heb je de morning-after nét even wat meer tijd nodig. Daarom heb ik alvast weer 10 van de meest interessante onderzoeken van afgelopen week op een rijtje gezet.

Gartner: Big Data goed voor 28 miljard aan IT-uitgaven in 2012

Volgens Gartner zal Big Data dit jaar voor 28 miljard dollar aan IT-uitgaven zorgen; dit zal stijgen naar 34 miljard dollar in 2013. Het grootste gedeelte van de uitgaven wordt gespendeerd aan het aanpassen van de huidige systemen en oplossingen om aan ‘big data-behoeften’ te kunnen voldoen, zoals social media-data, onvoorspelbare snelheid van data en de variatie in data. Slechts 4,3 miljard dollar wordt er in 2012 gespendeerd aan software-sales die nieuwe big data-functionaliteiten aanbieden.

Lees verder

Internet niet altijd het goedkoopst

Voor de aanschaf van een stofzuigers, navigatiesystemen, digitale camera’s en scheerapparaten is het verstandig de reclamefolders goed na te pluizen. In ruim 40 procent van de gevallen is de aanbieding in de folder van de elektronicawinkel goedkoper dan de laagste prijs online. Dat concludeert consumentenwebsite BesteProduct.nl na het bestuderen van ruim 600 producten bij 12 verschillende elektronicawinkels en deze te vergelijken met de online aanbiedingen op haar eigen site en bij andere vergelijkingssites als Kieskeurig.nl en Tweakers. Niet in alle gevallen zijn folders voordelig. Bij populaire LED-televisies is shoppen op het web juist financieel interessant. Dat voordeel is online gemiddeld bijna 7%.

Lees verder

B2B contentmarketing 2013 benchmarks, budgetten en trends

Uit onderzoek (n=1.416) van het Content Marketing Institute en Marketingprofs blijkt dat het Amerikaanse bedrijfsleven wederom meer heeft uitgegeven aan contentmarketing. B2b contentmarketeers geven gemiddeld 33% van hun marketingbudget uit aan contentmarketing. Dat is een toename van 26% ten opzichte van vorig jaar. Daarnaast is 54% van plan de contentmarketing uitgaven komend jaar te vergroten.

Lees verder

“Mannen, jongeren en hoogopgeleiden halen meer economisch nut uit internet”

Nederlanders halen steeds meer voordelen uit internet. Dat blijkt uit het Trendonderzoek 2012: ‘Nederlanders altijd en overal online’ van de Universiteit Twente in opdracht van Digivaardig & Digiveilig. De voordelen zijn het grootst bij economische participatie. Behalve economische voordelen biedt het internet ook individueel en maatschappelijke nut. 28% van de Nederlanders gebruikte internet om te bepalen op welke politieke partij te stemmen en 38% heeft ooit online een petitie ondertekent. Dankzij internet is 56% beter op de hoogte van overheidsinformatie en 28% heeft online een subsidie, uitkering of belastingverlaging ontdekt. Niet iedereen profiteert evenveel van het toenemende gebruik van internet. Onderzoeker Alexander van Deursen: “De verschillen tussen bevolkingsgroepen zijn groot. Vooral hoger opgeleiden, mannen nog meer dan vrouwen en jongeren meer dan ouderen profiteren het meest van de mogelijkheden van het internet.”

Lees verder

Online Video Strategy & Tactics

Het gebruik van online video groeit met dubbele cijfers. De verwachting is zelfs een groei van 600% tot 2015. De reden voor die groei is dat steeds meer bedrijven videocontent aanbieden. Niet gek, want websites met video worden gemiddeld 10 keer langer worden bezocht en 41% meer aangeklikt in zoekmachines.

Maar hoe pak je het aan? Hoe zorg je voor een pakkend 'format'? En hoe bereik je je publiek? Welke doelstellingen moet je voor jezelf definiëren? En hoe weet en meet je of online video aan die doelstellingen bijdraagt?

In drie compacte hoofdstukken – Formats & Branding, Distributie & Traffic en Conversie & ROI – geeft Quadia je inzichten en praktische tips om videocontent effectief in te zetten voor je eigen merk of organisatie.

Lees verder

Dossier Zoekmachinemarketing

Om bedrijven te helpen bij zoekmachinemarketing-activiteiten, publiceert de IAB Taskforce Search het Dossier zoekmachinemarketing, waarin aandacht wordt besteed aan diverse aspecten van deze vorm van marketing. Het zoekmachinemarketing-dossier is een uitgebreid handboek voor iedereen die interesse heeft in of zich bezighoudt met zoekmachinemarketing. Het dossier biedt diverse handvatten voor het succesvol inzetten van zoekmachinemarketing, met als doel om structureel een beter rendement op de geïnvesteerde marketing-euro te behalen.

Lees verder

The ROI from Marketing to Existing Online Customers

Retailers besteden veel budget aan het verkrijgen van nieuwe prospects. Met name via search en display advertising. Deze focus op het verwerven van nieuwe klanten kan een dure grap zijn, met name wanneer je je in een zeer competitieve markt begeeft. Waarom dan niet meer aandacht voor bestaande klanten? Volgens traditionele marketingwetten zijn deze immers goedkoper. Om meer inzicht te krijgen in deze ogenschijnlijke tegenstelling onderzocht Adobe 33 miljard anonieme bezoeken aan 180 retailsites in de VS en Europa.

Lees verder

Cookiewet beslisboom

Sinds 5 juni 2012 gelden er nieuwe regels voor het plaatsen van cookies op de computer of andere apparatuur van de consument en het uitlezen van gegevens daarvan. Ook voor online ondernemers heeft dit grote gevolgen. Om die reden heeft Thuiswinkel.org een beslisboom voor de nieuwe cookiewetgeving ontwikkeld.

Lees verder

2012 Global Workforce Study

Wat draagt het meest bij aan meer plezier en meer productiviteit op werk? Meer dan 100 onderzoeken hebben de link tussen 'employee engagement' en performance gelegd, maar dit onderzoek van Towers Watson maakt wellicht het meest duidelijk in hoeverre hoe we ons voelen effect heeft op hoe we presteren.

Lees verder

Impact social media 2012

ING is op het gebied van social media lekker bezig. Niet voor niets won het onlangs de Social Media Monitor 5. Maar wat is de impact van alle boodschappen die via social media worden verstuurd; door ING zelf, door consumenten en door andere partijen in de financiële markt? En hoe verschilt die impact met die van traditionele en 'gewone' online media? Om daar achter te komen voerde ING in samenwerking met Social Embassy en Insites Consulting een grootschalig onderzoek uit.

Lees verder

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!