Internet niet altijd het goedkoopst

12 november 2012, 08:29

Veel aanbiedingen in folders goedkoper dan online

Voor de aanschaf van een stofzuigers, navigatiesystemen, digitale camera’s en scheerapparaten is het verstandig de reclamefolders goed na te pluizen. In ruim 40 procent van de gevallen is de aanbieding in de folder van de elektronicawinkel goedkoper dan de laagste prijs online. Dat concludeert consumentenwebsite BesteProduct.nl na het bestuderen van ruim 600 producten bij 12 verschillende elektronicawinkels en deze te vergelijken met de online aanbiedingen op haar eigen site en bij andere vergelijkingssites als Kieskeurig.nl en Tweakers. Niet in alle gevallen zijn folders voordelig. Bij populaire LED-televisies is shoppen op het web juist financieel interessant. Dat voordeel is online gemiddeld bijna 7%.

De stapels folders die de komende feestmaanden weer in de brievenbussen terecht komen, waren voor BesteProduct.nl reden voor het onderzoek. Kun je die televisie, camera, mixer, stofzuiger of laptop niet beter online kopen? “We hebben de aanbiedingen in de folders van alle grote elektronicawinkels vergeleken met scherpste prijzen op de grootste Nederlandse vergelijkingssites”, vertelt Niels Willems, directeur van BesteProduct.nl. “Uiteindelijk hebben we voor dit onderzoek meer dan zeshonderd producten aan een controle onderworpen.”

“Steeds meer mensen kopen online vanwege de scherpe prijzen. Maar tijdens ons onderzoek is duidelijk geworden dat veel elektronicaketens onder de internetprijzen willen duiken in de folders.”, zo concludeert Niels.

Verschillen in productgroepen

Welke producten zijn gemiddeld genomen vaker tegen een goede prijs in de folder verkrijgbaar? Ben je op zoek naar een stofzuiger of navigatiesysteem, dan is het raadzaam om de folders van de elektronicawinkels uit te pluizen op zoek naar een aanbieding. Bij televisies zijn de folderaanbiedingen een stuk minder interessant. Hoewel in de folders ook scherpe aanbiedingen stonden, is de kans groot dat je meer betaalt dan noodzakelijk. Voor LED-televisies kun je beter je heil online zoeken. Opvallend zijn de smartphones, die bijna net zo vaak voordeliger als duurder zijn.

MediaMarkt voordeligst

  • Van de twaalf gecontroleerde elektronicawinkels biedt de MediaMarkt onbetwist het meeste voordeel in haar folders. 83% van de gecheckte producten waren goedkoper dan de beste aanbieding van webwinkels.

  • Ook concerngenoot Saturn heeft veel scherpe aanbieding in de folders staan. Gemiddeld zijn de prijzen 3,8% voordeliger dan online.

  • Scheer & Foppen bezet de derde plek. Bij deze retailer, met 67 winkels in met name het noorden, oosten en midden van het land, zijn de aanbiedingen uit de folder ook scherper geprijsd dan bij de webwinkels.

  • Electronic Partner, ElectroWorld en BCC vallen in negatieve zin op: veel van hun folderaanbiedingen zijn helemaal niet voordelig.

Over het onderzoek

Verantwoording:

Winkels

  • Aan het onderzoek doen alle elektronicaretailers mee die minimaal 10 fysieke winkels in Nederland hebben.

  • Alle deelnemende winkels brengen per maand ten minste een nieuwe reclamefolder uit.

Folders

  • De folders zijn online bekeken op de site van de retailer. En indien daar niet voor handen op reclamefolder.nl.

  • Bij winkelketens die per vestiging een andere (gedeeltelijk) verschillende folder uitbrengen, hebben we als eerste een folder uit Amsterdam genomen.

  • Bij een tweede controle kan de folder van een andere vestiging zijn gecontroleerd. De resultaten hiervan zijn wel bij elkaar opgeteld.

Aanbiedingen

  • De aanbiedingen en benamingen van producten zoals die zijn afgedrukt in de folder van de retailer zijn voor de controle gebruikt.

  • Alleen producten die exact overeen kwamen, hebben we in de vergelijking meegenomen. Producten met extra accessoires, cadeautjes, tegoedbonnen of anderszins zijn afgevallen.

  • Producten die behalve bij de gecontroleerde retailer nergens anders in Nederland werden verkocht, zijn niet meegenomen.

  • Bij twijfel of gebrek aan informatie is het product ook niet in de uitslag opgenomen.

Controle

  • Van elke elektronicawinkel zijn minimaal veertig aanbiedingen gecontroleerd. Bij sommige winkels zijn daarvoor meerdere folders geraadpleegd.

  • De prijzen in de folders zijn vergeleken met de laagste online aanbieding inclusief verzendkosten. Het product moet tevens direct uit voorraad leverbaar zijn.

  • Prijzen zijn gecontroleerd op BesteProduct.nl, Kieskeurig.nl, Vergelijk.nl, Kelkoo.nl, Beslist.nl en Tweakers.

  • Gecontroleerde producten maken deel uit van de ruim 200 productgroepen op BesteProduct.nl.

  • Indien de laagste prijs online afkomstig is van de gecontroleerde folder, werd de op-één-na hoogste prijs opgenomen.

Afbeelding: Hidde de Vries (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

10 Reacties

    Karel Kolb

    Inderdaad non-nieuws. ‘Veel aanbiedingen voordeliger in winkel dan online’, dat zou nieuws zijn. Hier gaat het vooral over hoe de aanbieding je bereikt, niet waar je ‘m koopt.


    12 november 2012 om 09:23
    Niels Willems

    @Karel; veelal zijn de aanbiedingen idd ook online te bestellen.

    Het ging er meer om of er ook echt aanbiedingen staan in de folders van de retailers met hun vele winkels. En hun website. Wie is dan echt voordelig? Mediamarkt schreeuwt en maakt het grotendeels ook waar. BCC daarentegen roept het ook (“High service, low pricing”) maar dat blijkt in de praktijk wat tegen te vallen.

    Daarnaast hadden wij verwacht dat het product vrijwel altijd goedkoper zou worden aangeboden door een webshop (zonder bricks).


    12 november 2012 om 10:56
    Peter

    Waarom zou een webshop goedkoper moeten zijn? Geen bricks, maar wel een webshop die onderhouden moet worden, dat is ook niet gratis.

    Daarnaast zijn webshops tegenwoordig gebonden aan veel strengere wetten, waardoor ze ook niet meer genoegen kunnen nemen met een marge waarmee 10 jaar geleden de revolutie is ingezet.

    De aanname dat webshops goedkoper zijn is niet meer van deze tijd.


    12 november 2012 om 11:26
    Niels Willems

    @Peter: de troeven van een webshop waren toch gemak en prijs? Geen dure vierkante meters en minder personeel. Dat is ook de perceptie bij consumenten.

    Dat een stenen winkel bestieren voordeliger is dan een webshop van gelijke omvang vind ik opmerkelijk. Welke wetten zijn dan zoveel strenger geworden dat de kosten zo stevig stijgen dat je door de winkels wordt ingehaald op prijs? Retourzendingen zijn toch altijd al een kostenpost geweest?


    12 november 2012 om 11:40
    Erik

    @ Peter: Waarom niet? Op welke manier kun je met een fysiek pand/locatie zoveel mensen bereiken? Natuurlijk zijn webshops niet gratis en een degelijke site/webshop kost bakken met geld aan realisatie- en onderhoudskosten. Maar daar staat een veel groter bereik tegenover. Fysieke locaties hebben veelal (verkoop)personeel nodig, waar bij webshops evt. on demand personeel ingezet kan worden.

    Ik ben benieuwd naar een voorbeeld waarin een fysieke locatie duidelijk goedkoper is dan een webshop.

    Ik zeg niet dat het niet kan of niet bestaat, maar zou graag een voorbeeld zien aangezien ik me er niet zo snel 1-2-3 een kan indenken


    12 november 2012 om 11:42
    jvanrijn

    De echte kop moet dus zijn: BesteProduct.nl, Kieskeurig.nl, Vergelijk.nl, Kelkoo.nl, Beslist.nl en Tweakers niet altijd het goedkoopst.

    Misschien missen we daar wel een deel van het internet mee. 😉


    12 november 2012 om 20:29
    Manga

    Zijn er misschien ook gegevens bekend over Expert?

    Ben namelijk met een onderzoek bezig voor mijn opleiding en dit zou mij een BOOST kunnen geven:)


    19 november 2012 om 08:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!