Welke boeken stop jij in je vakantiekoffer?

27 juli 2021, 06:00

Deze boeken neemt de oprichter van Marketingfacts mee

Jarenlang heb ik op Marketingfacts iedere zomer een lijst gepubliceerd met leestips voor de vakantie. Tot en met 2014 waren het vooral boeken die ik meenam in de koffer. Steeds meer zijn de boeken vervangen door e-books, podcasts, documentaires en zelfs complete series en films die ik meenam op mijn iPad. Toch gaan dit jaar ook weer een paar echte boeken mee uit de stapel die ik nog heb liggen. Welke boeken neem jij mee op vakantie? En wie heeft nog tips voor boeken die ik absoluut moet lezen?

De volgende boeken zijn wat mij betreft absolute aanraders voor jou om deze zomer mee te nemen in ‘de koffer’:

Een korte toelichting:

Na de uitzending van Zomergasten met Floris Alkemade heb ik meteen de essay ‘De toekomst van Nederland: De kunst van richting te veranderen’ (2020) besteld en inmiddels gelezen. Een kritisch maar optimistische blik naar de toekomst en wat mij betreft nog krachtiger dan de uitzending van Zomergasten. Een absolute aanrader dus!

Nassim Taleb is al jaren één van mijn helden als het gaat om anders denken over de samenleving. Taleb heeft mij met zijn boeken ‘De zwarte zwaan’, ‘Antifragiel’ en ‘Skin in the game’ weten te inspireren. Helaas is het geen makkelijke schrijver waardoor zijn boeken maar moeilijk toegankelijk zijn. Al vaker heb ik gedacht dat er eigenlijk een boek zou moeten komen waarin het werk van Taleb toegankelijker wordt gemaakt voor een groter publiek. Dat heeft Kees Tillema gedaan met zijn boek ‘Ontgroeven‘ (2021). Een boek vol met gedachte-experimenten om antifragieler te organiseren. Een lezenswaardig en inspirerend boek voor alle leiders van vandaag en morgen.

Kreeg een tijd terug op Twitter het advies van Ronald van den Hoff om het boek ‘De Ingreep‘ (2020) van Peter Bennemeer te lezen. Bennemeer was van 2011 tot en met 2017 als bestuurder van Bernhoven verantwoordelijk voor de transformatie van het algemeen regionale ziekenhuis in Uden. Hij beschrijft hoe hij te werk is gegaan, als buitenstaander, afkomstig uit het bedrijfsleven. Het boek leest als een roman en geeft een prachtig inzicht hoe de wereld van ziekenhuiszorg werkt en hoe complex het is om dat te transformeren.

Menno Lanting schrijft al jaren over de impact van digitale technologie op organisaties en management. Hij weet vaak op het juiste moment met de juiste thema’s te komen die op dat moment spelen in het bedrijfsleven. Ook dit jaar heeft hij met ‘Uit het transformatiemoeras’ (2021) weer een meer dan lezenswaardig boek geschreven over de kanteling die is waar te nemen in de kijk op digitale transformatie (Lantings boek in NIMA’s Boek van het Kwartaal, red.).

Grote verrassing van het afgelopen jaar was voor mij het boek ‘Upstream’ van Dan Heath

De grote verrassing van het afgelopen jaar was voor mij het boek ‘Upstream: Problemen voorkomen voordat ze zich voordoen’ (2021) van Dan Heath. Even los van de geweldige titel van het boek, werd ik meteen gegrepen door de kern van het boek: problemen voorkomen voordat ze zich voordoen. En dat is niet eenvoudig zal blijken uit de voorbeelden die Dan Heath schetst uit onder andere zorg, onderwijs en veiligheid. Het was voor mij eind jaren negentig de reden dat ik mij onder de bedrijfsnaam Upstream inschreef bij de Kamer van Koophandel. Tegen de stroom in, het anders doen dan we altijd deden en het zoeken naar nieuwe inzichten om maatschappelijke problemen te voorkomen waren enkele achterliggende gedachten in die tijd.

Maslow-piramide voor bedrijven

Zoals je ziet zijn het steeds minder echte marketingboeken die ik lees en dat heeft vooral te maken met het feit dat ik zelf steeds meer werk voor maatschappelijk relevante organisaties en dat zijn vooral publieke organisaties als onderwijs, overheid, veiligheid, waterschappen, woningcorporaties en zorg. Dat wil overigens niet zeggen dat private organisaties niet maatschappelijk relevant kunnen zijn. Sterker nog, gelukkig zijn dat er steeds meer en als ik dan toch een marketingboek mag aanraden om mee te nemen deze zomer, laat het dan het boek ‘The offer you can’t refuse: Wat als klanten meer willen dan een uitstekende service?’ (2020) zijn van Steven van Belleghem. Een absolute aanrader waarin Van Belleghem wellicht onbedoeld de Maslow-piramide schetst voor bedrijven. Van een goed product/dienst naar digitaal gemak, partner in life en uiteindelijk change your world.

Boeken die nog op mijn stapel liggen om te lezen:

En enkele boeken die ik deze zomer nog graag wil lezen:

Voor wie de tips van de afgelopen jaren nog eens wil teruglezen verwijs ik graag naar 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2014, 2017, 2018, 2019 en 2020.

Welke boeken die zijn uitgekomen na de zomer van 2020 mag ik absoluut niet vergeten? Suggesties graag in de reacties hieronder, alvast dank!

Dit artikel verscheen eerder op Koneksa Mondo.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    F_Midi

    Hé Marco, benieuwd hoeveel boeken je in je vakantie daadwerkelijk hebt gelezen van je eigen aanraderslijstje. Ik kan het wel raden: waarschijnlijk geen!


    28 juli 2021 om 14:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!