Welke boeken neem jij mee op vakantie?

26 juni 2012, 19:28

Over een paar dagen begint voor een deel van Nederland al weer de zomervakantie. Voor mij altijd een moment om in een paar weken tijd weer eens helemaal bij te lezen. Net als in 2006, 2007, 2008, 2009, 2010 en 2011 heb ik ook dit jaar weer een lijstje met boeken klaarliggen die ik de komende maanden wil gaan lezen of al heb gelezen en iedereen kan aanraden. Het zal duidelijk zijn dat mijn focus op dit moment vooral ligt op social business:

  • Voor de meeste lezers van Marketingfacts is Brian Solis geen onbekende. Solis, analist bij de Altimeter Group en auteur van de best-seller Engage! kwam dit jaar met het boek The End of Business as Usual. Daar waar Solis in Engage! vooral ingaat op engagement, gaat hij in The End of Business as Usual veel verder in op wat we ook wel social business noemen, een volledig klantgerichte en holistische marketingbenadering.

  • Ook Steven Van Belleghem is geen onbekende voor de lezers van Marketingfacts. Van Belleghem is managing partner bij InSites Consulting en was met zijn eerste boek Conversation Manager in 2010 winnaar van de PIM-literatuurprijs. Dit jaar volgde het boek de Conversation Company over de bedrijfscultuur van organaisaties van de toekomst, over het herverbinden van medewerkers met klanten en over hoe sociale media daarbij kunnen helpen. Een uitgebreide review van Conversation Company verscheen eerder op Marketingfacts.

  • Minder bekend voor marketeers maar meer dan de moeite waard is het boek Nieuw Europees Organiseren van Jaap Jan Brouwer en Jaap Peters. Beide auteurs schrijven regelmatig over de tegenstellingen tussen de Anglo-Amerikaanse en Europese wijze van organiseren. In dit boek hebben zij hun krachten gebundeld en staat de vraag hoe Europese organisaties er nu precies uitzien centraal. De oplettende lezer zal al snel merken dat het nieuw Europees organiseren grote overeenkomsten heeft met wat wij social business noemen.

  • Een boek dat al een tijdje op mijn iPad staat is The Social Organization van Anthony Bradley en Mark McDonald, Gartner's visie op social business en de sociale organisatie in bijzonder.

  • Tot slot kwamen vorige maand Dion Hinchcliffe en Peter Kim (beiden Dachis Group) met het langverwachte boek Social Business By Design Transformative Social Media Strategies for the Connected Company. Heb het boek zelf nog niet gelezen maar volgens kenners is dit het definitieve managementboek voor en over organisaties in het social media tijdperk.

Verder kwamen ook dit jaar weer vele andere boeken op de markt die meer dan de moeite waard zijn zoals Simpel (Jan Willem Alphenaar), Verdiende Aandacht (Klaas Weima), De Realtime Revolutie (Erwin Blom) en natuurlijk niet te vergeten ons eigen Marketingfacts Jaarboek 2012!

Iemand nog aanvullende tips voor boeken die ik absoluut moet lezen deze zomer?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

22 Reacties

    rickmans

    The Lean Startup

    Too big to know

    The intention Economy

    En twee boeken die zaken in een ander perspectief zetten:

    Alone together

    Digital vertigo :).

    Social business by design is een afrader wmb. De blogs van de auteurs zijn zoveel beter dan de verzameling open deuren en standaard voorbeelden in het boek. Het boek was waarschijnlijk een stuk beter geweest met minder tekst en meer illustraties.


    26 juni 2012 om 20:01
    media

    Dank voor de aanvullingen Rick en ook dank voor de tip vwb Social Business by Design. Heb/had daar eerlijk gezegd wel hoge verwachtingen van!


    26 juni 2012 om 20:23
    Emile Peters

    Na tip van @corinejansen neem ik in ieder geval Het sociale dier van David Brooks mee. Op basis van nieuwe wetenschappelijke inzichten in het onderbewustzijn legt Brooks uit hoe wij opvoeden, onderwijzen, zakendoen, liefhebben en politiek bedrijven.

    De mens is geen rationeel dier en ook geen werkdier. Wij zijn sociale dieren, wij ontstaan uit relaties en leven om een band met elkaar te krijgen.


    26 juni 2012 om 20:30
    media

    @Emile: heb net even gekeken maar Het sociale dier van Brooks is helaas niet op iPad te krijgen 🙁


    26 juni 2012 om 20:33
    media

    @JanWillem dank voor de tip!

    Heb jij trouwens in de voorbereiding voor jouw boek Simpel nog specifieke boeken gelezen om inspiratie op te doen?


    26 juni 2012 om 20:58
    Sander Duivestein

    @Marco. Vooruit dan. Omdat je het zo lief vraagt. Vanuit Parijs en op een onmogelijk tijdstip.

    Belangrijkste boek voor mij dit jaar was:

    1. Race against the Machine van McAffee en Brynjolfson

    Verder lezen:

    2. Biopunk – Marcus Wohlsen

    3. Abundance – Peter Diamandis

    4. Bunch of Amateurs – Hitt

    5. Connectonome – Seung

    6. Too Big to Know – Weinberger

    7. Epic Win for Anonymous – Stryker

    8. Always On – Chen

    9. The Information – Gleick (nog een keer lezen)

    10. Patient Zero – Maberry (voor de fun)


    27 juni 2012 om 00:02
    Menno Lanting

    – 20% Doctrine van Ryan Tate

    – $100 Startup van Guillebeau

    – Humanize, Notter & Grant

    – Killing Giants, Stephen Denny

    – The daily you, Turow

    – Dark market, Glenny

    En wellicht wat ‘off-topic’, maar veelzeggend over hoe innovatie werkt: “Civilization, the West en the Rest” van Ferguson. En “Abundance, the future is better than you think” van Diamandis om met een positief gevoel de vakantie in te gaan.

    Geniet!


    27 juni 2012 om 00:04
    Emile Peters

    @marcoderksen The Social Animal, Das soziale Tier en El animal social kun je gelukkig wel voor de iPad kopen 😉


    27 juni 2012 om 05:30
    Emile Peters

    @marcoderksen The Social Animal, Das soziale Tier en El animal social kun je gelukkig wel voor de iPad kopen 😉


    27 juni 2012 om 05:30
    Bart van den Hout

    Ik moet er zelf nog aan beginnen, maar heb er hoge verwachtingen van: “Velocity: The Seven New Laws for a World Gone Digital”.

    De auteurs zijn Stefan Olander, Vice President of Digital Sport van Nike en Ajaz Ahmed oprichter AKQA.


    27 juni 2012 om 06:55
    Gianluigi Cuccureddu

    Start with Why: How Great Leaders Inspire Everyone to Take Action door Sinek

    Verandermanagementbox – serie audio boeken

    The Ultimate Question 2.0: How Net Promoter Companies Thrive in a Customer-Driven World door Reichheld


    27 juni 2012 om 07:35
    Erwin

    sowieso boek van Van der Gijp!


    27 juni 2012 om 10:08
    ingridarcher

    @marco Leuk zo’n lijst! Ben zelf ook net begonnen aan Understanding Michael Porter, door Joan Margretta, the essential guide to competition and strategy; Ik heb er hoge verwachtingen van. Zal tzt wel iets schrijven over het boek.


    27 juni 2012 om 10:22
    Henk-Jan van der Klis

    Op dit moment liggen op de to-read list een aantal (te verschijnen) e-books:

    * Amos Oz & Fania Oz-Salzberger -Jews & Words

    * Jeremy Goldman – Going Social: Excite Customers, Generate Buzz, and Energize Your Brand With the Power of Social Media

    * John Smolens – Quarantine

    * Worldwatch Institute – State of the World 2012

    * J. Keith Murnighan – Do Nothing!: How to Stop Overmanaging and Become a Great Leader

    * Craig Odanovich – Hanging by a Thread

    * Tim Chester – Everyday Church

    * Philip Lee Williams – Archaeological Evidence of Noah’S Flood

    * Don Bruns – Hot Stuff

    * Joe Kissack – The Fourth Fisherman

    E-book gelezen, maar deze zomer zeker nog op papier nogmaals:

    Mark C. Layton – Agile Project Management for Dummies

    En van de bieb verwacht ik nog de gereserveerde boeken:

    * Amos Oz – Jeruzalem Trilogie

    * Tatiana de Rosnay – Het appartement

    * Helle Helle – Dit zou in de tegenwoordige tijd geschreven moeten worden


    27 juni 2012 om 12:17
    Vincent Leenders

    Gijp! en om voor een tweede keer te lezen de biografie van Steve Jobs


    27 juni 2012 om 14:28
    Emma van der Schraaf

    Ik ben in mijn zojuist genoten vakantie in ‘Brainfluence: 100 Ways to Persuade and Convince Consumers with Neuromarketing!’ van Roger Dooley gedoken!

    Vol leuke, interessante en vooral praktische tips over de werking van het brein van de consument.


    2 juli 2012 om 14:23
    Richard Kok

    Mijn lijstje

    De Real time Revolutie

    Hoe Twitter (bijna) alles verandert

    Door Erwin Blom

    Storm in de media

    Tony van der Meulen

    The Thank You Economy

    Gary Vaynerchuk

    De Wereld in 2100

    Voorspellingen voor de komende 100 jaar

    George Friedman


    6 juli 2012 om 14:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!