Social media anno 2017: alle cijfers over Facebook, SnapChat en Instagram en meer

2 januari 2017, 07:00

Een overzicht van alle cijfers over de socialmediaplatformen, wereldwijd én in Nederland

Het nieuwe jaar is begonnen! Een jaar vol mooie marketingplannen. Mijn goede voornemen heb ik alvast kracht bij gezet door jou als collegamarketeer een handje te helpen: ik heb alle cijfers over het socialmediagebruik wereldwijd én in Nederland op een rijtje gezet. Here we go!

Unieke bezoekers: nu ook mobiel

Zij die mijn socialmediacijferoverzichten volgen, weten dat ik daar ook altijd het aantal maandelijks unieke bezoekers van de socialmediaplatformen in meeneem. Deze cijfers zijn afkomstig van comScore. Een prettige bron van cijfers, want platforms zelf stellen deze data vrijwel nooit beschikbaar. Het nadeel van deze cijfers is dat ze alleen desktopbezoek betreffen. Maar daar is verandering in gekomen.

Afgelopen september heeft comScore namelijk haar MMX Multi-Platform uitgerold in Nederland. Deze nieuwe meetmethode neemt naast desktopbezoek ook bezoek van smartphones en tablets mee. Daarmee ontstaat een completer beeld, omdat juist social media veel gebruikt worden op mobiele apparaten. Een aantal interessante bevindingen vanuit comScore:

  • De totale digitale populatie van Nederland bestond in juli 2016 uit 14,2 miljoen unieke bezoekers. 61 procent daarvan bezocht internet zowel via de pc als via mobiele apparaten.
  • Nederland kent meer multi-devicegebruikers dan Frankrijk, waar 58 procent van de internetbezoekers zowel pc als mobiele apparaten gebruikt. Groot-Brittannië en Duitsland hebben met respectievelijk 64 en 70 procent meer multi-devicegebruikers.
  • Generatie Y telt de meeste multi-devicegebruikers. 92 procent van de Nederlandse 25- tot 34-jarigen bezoekt internet via meerdere apparaten, op de voet gevolgd door de leeftijdscategorie 35 tot 44 jaar, met 88 procent.

Facebook

Facebook is met 1,79 miljard maandelijkse actieve gebruikers met afstand het meest gebruikte sociale netwerk ter wereld. Van die 1,79 miljard zijn er 1,18 miljard dagelijks actief. Facebook is nu in 129 van de 137 door Vincenzo Cosenza onderzochte landen het meest gebruikte sociale netwerk. In onderstaande grafiek is te zien dat Rusland en China de grote gaten zijn in de wereldkaart van Facebook. Japan is het enige land waar Twitter het grootste sociale netwerk is. Het heeft daar 35 miljoen actieve gebruikers, Facebook 25 miljoen.

Het mobiel gebruik van Facebook is zeer hoog. Liefst 1,66 miljard mensen maken mobiel gebruik van Facebook. Dat is meer dan 90 procent van de maandelijks actieve gebruikers.

Amerikaanse Facebook-gebruikers spenderen gemiddeld 50 minuten per dag op Facebook, Instagram en Facebook Messenger. Ter referentie: in juli 2014 maakte Facebook bekend dat gebruikers gemiddeld 40 minuten per dag op Facebook besteedden (zonder Instagram, Messenger was toen nog geïntegreerd).

Het laatst bekende gemiddelde aantal likes dat Facebookgebruikers samen uitdelen op een dag, dateert van begin 2014 en staat op 6 miljard.

Als we kijken naar de bedrijfsmatige inzet van Facebook, dan zien we dat die nog altijd flink groeit. Er zijn 60 miljoen Facebook-pagina’s (een groei van 33 procent ten opzichte van het jaar ervoor) en 4 miljoen actieve adverteerders.

In Nederland zijn er 9,5 miljoen geregistreerde Facebook-accounts. Afgelopen oktober kende Faceboook een indrukwekkend aantal Nederlandse bezoekers. In oktober bezochten 9,8 miljoen Nederlanders de website van Facebook. Een kleine kanttekening daarbij is dat dit aantal niet alleen het bezoek aan Facebook betreft, maar ook aan Facebook Messenger.

Twitter

Twitter heeft wereldwijd 315 miljoen maandelijks actieve gebruikers, waarbij Twitter een gebruiker als actief beschouwt als de persoon in kwestie het platform gebruikt terwijl hij of zij is ingelogd. Van deze mensen is 82 procent ook mobiel actief.

Twittergebruikers versturen samen 500 miljoen tweets per dag, maar dat cijfer dateert van augustus 2014. Volgens een ontwikkelaar die data van de Twitter API heeft verkregen, is dit aantal inmiddels sterk teruggelopen (zie onderstaande grafiek). Zoals Business Insider zelf ook al stelt, is het sterk de vraag hoe accuraat deze data zijn. Het feit dat Twitter strenger is geworden op het uitgeven van dit soort data (data die niet noodzakelijk is voor gebruikersacties) en het succesvol terugbrengen van spammers en bots vertroebelen het beeld.

De data laten ook zien dat zo’n 130 miljoen mensen maandelijks een tweet sturen, zo’n 40 procent van de maandelijks actieve gebruikers.

In eerdere blogs (1, 2) schreef ik al over de uitdaging van Twitter, namelijk dat een grote groep gebruikers inactief is. Het aantal maandelijks actieve gebruikers groeit al enkele tijd slechts mondjesmaat. Om daar tegengeluid aan te geven, communiceert Twitter ook het aantal tweets dat wordt gezien door mensen zonder een Twitter-account. Met andere woorden: tweets die worden gezien door mensen die niet meetellen als ‘maandelijks actieve gebruikers’. Volgens Twitter worden webpagina’s met embedded tweets maandelijks ruim een miljard keer bezocht.

Door deze data te extrapoleren, bedraagt het aantal geregistreerde Twitteraccounts momenteel 1,9 miljard. Dat zou betekenen dat slechts 17 procent van de geregistreerde Twitteraccounts actief gebruikt wordt.

Nederland

Steeds minder Nederlanders hebben Twitter op hun mobiele telefoon staan. In absolute aantallen heeft Twitter in een jaar tijd in Nederland ruim 250.000 mobiele gebruikers verloren, zo blijkt uit data van Telecompaper. Net als blijkt uit data van Newcom, haken vooral jongeren af. Had in oktober 2015 nog ruim een kwart van de Nederlanders met een smartphone de Twitter-app geïnstalleerd, in oktober van dit jaar is dat nog maar net iets meer dan een op de vijf Nederlanders.

Terwijl de populariteit van Twitter daalt onder tieners, stijgt die van Instagram en Snapchat. In een jaar tijd steeg het aantal 12- tot 19-jarigen met Instagram met 8 procentpunten naar 78 procent, terwijl Snapchat met 7 procentpunten steeg naar 75 procent.

Mensen die Twitter nog wel op hun telefoon hebben staan, gebruiken de app nog even vaak als in het verleden: gemiddeld 13 dagen per maand. Facebook en Instagram worden gemiddeld respectievelijk 25 dagen en 17 dagen per maand gebruikt.

De website van Twitter wordt maandelijks door 2,2 miljoen Nederlanders bezocht. Zelfs nu mobiel gebruik wordt meegenomen, wat bij Twitter relatief hoog ligt, is een duidelijke daling zichtbaar in het gebruik van Twitter.

LinkedIn

Het bezoek aan LinkedIn is al lange tijd stabiel. Het zakelijke sociale netwerk wordt maandelijks door 4,2 miljoen Nederlanders bezocht. LinkedIn heeft de 6 miljoen Nederlandse accounts gepasseerd. Op het moment van schrijven staat de teller op 6.097.000. “Met dit aantal zijn we niet alleen het land met een van de hoogste penetratiegraden ter wereld, maar staan we bovendien al jaren in de top-3 ‘most engaged LinkedIn countries’“, aldus Bastian Verhulst van LinkedIn Nederland.

Wereldwijd staat de teller op 467 miljoen leden, 18 procent meer dan vorig jaar. Er zijn 4 miljoen bedrijfspagina’s. In het derde kwartaal trok de site 106 miljoen bezoekers per maand; 60 procent daarvan komt via smartphones. Het grootste nieuws op het gebied van LinkedIn van afgelopen jaar was natuurlijk de overname door Microsoft voor een recordbedrag van 26,2 miljard dollar.

Van cv-bank naar sociaal medium

LinkedIn heeft het imago van een online cv-databank en probeert daar al jaren verandering in te brengen door gebruikers meer te betrekken en zo meer als een sociaal medium te fungeren. De belangrijkste investeringen om dit te bewerkstelligen zijn de timeline, blogs en messaging.

De Nederlandse timeline is tegenwoordig kwalitatief een stuk beter. Het is niet meer steevast Amerikaanse content die bovenaan de timeline van Nederlandse gebruikers prijkt. Desalniettemin is er nog ruimte voor verbetering.

Ook qua user interface zijn er stappen gezet. Zo werkt het delen van content steeds lekkerder, maar ook hier valt nog een wereld te winnen. Hashtags zijn sinds enige tijd klikbaar, zodat je ermee naar relevante updates kunt navigeren. Wat deze verbeteringen hebben gebracht, heb ik helaas niet naar cijfers kunnen vertalen.

Wat ik wel boven tafel heb kunnen krijgen, zijn cijfers over het versturen van berichten op LinkedIn (messaging). Nu gebruikt de helft van de actieve leden messaging volgens eigen data van LinkedIn. Bovendien is het aantal verzonden berichten het afgelopen jaar met 240 procent gegroeid. In de timeline wordt maandelijks voor meer dan 160 miljoen minuten gekeken.

Sinds ruim twee jaar is bloggen op LinkedIn in het Nederlands beschikbaar. Daar zijn dit jaar Duits, Frans en Spaans aan toegevoegd. Bovendien heeft LinkedIn aan de vindbaarheid van blogs op het platform gewerkt. Zo verschijnen nu ook berichten in de zoekresultaten als je de zoekfunctie gebruikt. De ontwikkeling van het bloggen op LinkedIn heeft ervoor gezorgd dat er tegenwoordig 160.000 blogs per week worden gepubliceerd op het zakelijke netwerk.

Instagram

Instagram heeft wereldwijd 600 miljoen maandelijks actieve gebruikers. Dat aantal is een verdubbeling ten opzichte van 2 jaar geleden en 100 miljoen meer dan amper een half jaar geleden. Van de maandelijks actieve gebruikers maken er 300 miljoen dagelijks gebruik van het platform. Daar waar Facebook de wereldkaart van social media domineert, is Instagram het platform dat in de meeste landen op de tweede plek staat: in 41 van de 57 onderzochte landen.

Instagram heeft het afgelopen jaar flink aan het platform gesleuteld. Zo lanceerde het in maart de niet onomstreden, op relevantie gebaseerde, nieuwe tijdlijn. Een sortering op relevantie was volgers Instagram noodzakelijk vanwege het groeiende aantal berichten op het sociale netwerk.

Met de introductie van bedrijfsprofielen kwam Instagram medio 2016 merken tegemoet in de behoefte van bedrijven en merken aan meer inzicht in de performance van hun posts. Instagram wil ook meeliften op het succes van Snapchat en introduceerde in augustus 2016 de zogenaamde Stories.

Voor zover bekend worden dagelijks 95 miljoen foto’s en video’s geplaatst, die samen goed zijn voor 4,2 miljard likes (gemiddeld 44 likes per foto/video), maar deze cijfers zijn van halverwege 2016, toen Instagram dus nog ‘maar’ 500 miljoen actieve gebruikers kende.

Je zou verwachten dat mensen die veel foto’s maken minder betrokken zijn bij het moment. Wetenschappelijk onderzoek (Diehl, Zauberman & Batasch, 2016) toont echter het tegendeel aan. Mensen die veel fotograferen wat ze doen, zijn juist méér betrokken bij het moment, zo concluderen de onderzoekers:

To the best of our knowledge, this research is the first extensive investigation examining how taking photos affects people’s enjoyment of their experiences. We show that, relative to not taking photos, photography can heighten enjoyment of positive experiences by increasing engagement.

Er zijn helaas geen Nederlandse cijfers over het aantal maandelijks actieve gebruikers. Daarom moeten we het doen met de cijfers van het onderzoek van Newcom Research van januari 2016, waaruit blijkt dat er 2,1 miljoen Nederlanders zeggen Instagram te gebruiken, waarvan 992.000 dagelijks. De app is vooral populair onder jongeren en 20- tot 39-jarigen.

Het Instagramaccount van Spinnin’ Records is het grootste merk van Nederlandse bodem op Instagram, gevolgd door BALR. en Rumag. In de lijst van grootste Nederlandse Instagram-accounts zijn veel mode- en beautymerken terug te vinden. De meest interactieve Nederlandse merken op Instagram zijn op het moment van schrijven National Geographic Junior (IPM 123,3), Hummel (IPM 114,1) en de Apenheul (IPM 102,8).

Pinterest

Pinterest heeft 150 miljoen maandelijks actieve gebruikers, een toename van 50 procent ten opzichte van een jaar terug. Gebruikers voeren maandelijks 2 miljard zoekopdrachten uit op Pinterest en brengen maandelijks gemiddeld 98 minuten door op het platform. In Nederland heeft Pinterest twee miljoen gebruikers, waarvan 334.000 gebruikers dagelijks actief zijn.

Het bezoek aan Pinterest klimt gestaag. Daar waar twee jaar terug Pinterest werd bezocht door 1,4 miljoen Nederlanders, is dit inmiddels opgelopen tot 1,8 miljoen Nederlandse bezoekers.

Er zijn wereldwijd maar dan 1 miljoen bedrijfspagina’s op Pinterst. Ben jij er daar een van en wil je weten wat de beste dag of het beste tijdstip is om pins te posten, bekijk dan dit onderzoek van Buffer waarin het 1,5 miljoen pins analyseerde.

Snapchat

Als er één platform is dat het socialmediavakgebied in 2016 heeft gedomineerd, dan is het wel Snapchat. In relatief korte tijd is de app gegroeid naar 150 miljoen dagelijks actieve gebruikers. Tweederde van hen post elke dag iets. Er worden meer dan 750 miljoen snaps per dag verstuurd en 1 op de 3 gebruikers maakt zelf Stories. Dat zorgt er mede voor dat er maandelijks 10 miljard video’s worden bekeken via Snapchat. De gebruikers maken gemiddeld 25 tot 30 minuten per dag gebruik van de app.

Al die indrukwekkende aantallen trekken in toenemende mate bedrijven aan. Uit onderzoek van Marketingfacts en Social Embassy naar de inzet van SnapChat door merken blijkt dat de volgersaantallen nog laag zijn. Een kwart van de merken zit nog onder de vijftig volgers, 58 procent zit onder de 500 volgers.

Er zijn in Nederland 1 miljoen mensen die zeggen Snapchat te gebruiken, waarvan 541.000 dagelijks. Snapchat is gebombardeerd tot het jongerenplatform bij uitstek. Ouders lezen en kijken immers eerder op Facebook mee dan op Snapchat. Het hangt ervan af hoe je ‘jongeren’ definieert, maar merken richten zich niet alleen op tieners. Eigenlijk geldt: als je maar onder de dertig bent, val je binnen de doelgroep die merken willen bereiken via Snapchat.

Snapchat biedt merken ook advertentiemogelijkheden. Zo kunnen bedrijven geofilters inzetten, evenals lenzen en de Discover-functie (alleen nog weggelegd voor grote internationale merken). De uitrol van de advertentie-api betekende een grote boost voor het adverteren via Snapchat, omdat nu ook via derden geadverteerd kan worden en er nieuwe advertentieformaten bijkomen.

Tumblr

Sinds de oprichting zijn er 142,7 miljard berichten gepost op Tumblr, dat zijn er 45 procent meer dan het aantal waarop de teller begin 2016 stond. Die posts zijn gepubliceerd in meer dan 325 miljoen verschillende blogs.

Toch gaat het allesbehalve voortvarend, want Yahoo schreef medio 2016 482 miljoen dollar af op de waarde van Tumblr. Yahoo kocht het sociale netwerk in 2013 voor 1,1 miljard dollar, maar het wordt nu nog maar op 350 miljoen dollar gevalueerd. De app staat niet meer in de lijst van de top-100 gratis iOS-apps.

De combinatie van te hoge verwachtingen en wanbeleid is waar de oorzaak ligt – lees voor de details dit uitgebreide artikel op Mashable. Het platform, dat vooral populair was onder jongeren, is bovendien overschaduwd door het snel populair geworden Snapchat.

In Nederland wordt Tumblr maandelijks bezocht door 1,2 miljoen Nederlanders. Het aantal maandelijks actieve gebruikers wordt door Yahoo niet bekend gemaakt, maar is volgens interne bronnen rond de 40 miljoen.

Grafiek actieve gebruikers

Voor de eerste keer in mijn socialmediacijferoverzichten heb ik ook een vergelijking gemaakt van alle bovengenoemde socialmediaplatformen op basis van het aantal maandelijks actieve gebruikers.

Google+

Nadat Google haar sociale netwerk begon te ontmantelen was de algemene verwachting dat uiteindelijk ook Streams zou worden opgeheven. Maar dat bleek niet het geval. Zoals Techcrunch onlangs treffend kopte: “Google+ turns 5 and is somehow still alive“. Eind 2015 werd zelfs een redesign van Google+ aangekondigd, waarin Communities en Collections, twee geliefde functies, een promintere positie kregen in het design.

Nu Google+ lijkt te blijven, is het de vraag of je er als marketeer iets mee moet. Uit cijfers van comScore blijkt dat Google+ in Nederland maandelijks door 740.000 mensen wordt bezocht. Volgens dit artikel heeft Google+ momenteel wereldwijd 20 miljoen maandelijks actieve gebruikers (de bron van het cijfer is mij niet duidelijk, dus neem het met een korreltje zout).

Het van Google+ losgekoppelde Google Photos beschikt overigens inmiddels over 200 miljoen maandelijks actieve gebruikers. Wat nog altijd interessant is, is dat Google+ op de zoekresultatenpagina (SERP) wordt ontsloten. En hoewel het populaire Hangouts is losgekoppeld, is het nog altijd goed geïntegreerd met Google+. Dat Google+ sterk verweven is met Google Mijn Bedrijf maakt het ook interessant om een goed Google+-profiel te hebben.

SlideShare

De cijfers over het gebruik van SlideShare worden maar mondjesmaat bekendgemaakt. SlideShare wordt maandelijks door 70 miljoen mensen bezocht en kent 38 miljoen geregistreerde gebruikers. In totaal zijn er meer dan 18 miljoen presentaties geüpload. Dit zijn zo’n beetje de cijfers waarmee we het moeten doen.

Foursquare & Swarm

De gebruikerscommunity van Foursquare en Swarm bestaat uit 50 miljoen mensen die maandelijks actief zijn. Afgelopen september werd de grens van 10 miljard checkins gepasseerd. Dagelijks wordt maar liefst 9 miljoen keer ingecheckt met Swarm, dat is een groei van 42,8 procent ten opzichte van een jaar ervoor. In totaal zijn er 93 miljoen plaatsen toegevoegd op het platform, waarvan 1,9 miljoen bedrijven die hun locatie hebben geclaimd.

Foursquare heeft met de tijd een flinke gedaantewisseling ondergaan. De kern, kwalitatief goede locatiedata, is gebleven, maar de vorm is anders. Het platform bestaat nu uit Foursquare (de ‘city guide‘) en Swarm (de check-indienst), beide gericht op consumenten. Foursquare heeft een eigen advertentieplatform (Pinpoint), inclusief analytics (Attribution) en heeft een businessmodel gemaakt van haar database met locaties en de API. Klanten zijn o.a. Apple, Uber en Twitter, die Foursquares locatiedata in hun apps en diensten hebben geïntegreerd. De omzetten van de advertentie- en businessdiensten zijn sterk groeiend en zijn verantwoordelijk voor het overgrote deel van de omzet van Foursquare.

Een interessante vernieuwing van het afgelopen jaar is dat wanneer je als bedrijf adverteert op Foursquare, je kunt zien hoeveel mensen dit naar je winkel heeft gestuurd. Een representatieve sample van 1,3 miljoen mensen heeft aangegeven hun locatiedata constant met Foursquare te willen delen. Van hen kan Foursquare zien of ze daadwerkelijk naar een winkel gaan. Van die gebruikers maakt het het onderscheid tussen gebruikers die de advertentie wel en niet hebben gezien, en zo berekent het ‘life in store visits‘. Voor zover bij mij bekend werkt dit overigens nog alleen in de VS.

Reddit

In de top 10 socialmediaplatforms van comScore komt sinds enige tijd ook de sociale nieuws- en entertainmentwebsite Reddit voor. Veel mensen kennen het platform wel van naam, maar weten eigenlijk niet zo goed wat het is. Gebruikers kunnen op Reddit links en tekst toevoegen, andere gebruikers kunnen plussen en minnen, zoals dat ook op bijvoorbeeld Dumpert gaat. Vergelijkbaar met fora zijn er zogenaamde subreddits waar zaken gepost kunnen worden over een specifiek onderwerp.

Reddit wordt maandelijks door 243 miljoen mensen bezocht, waarvan 1,2 miljoen Nederlanders. Al die mensen zijn samen goed voor 8 miljard pageviews per maand. Een bezoek aan Reddit duurt gemiddeld 13 minuten en er worden dagelijks 25 miljoen plusjes en minnetjes uitgedeeld.

WhatsApp

WhatsApp is niet heel scheutig met het publiceren van cijfers. Het meest recente cijfer dateert van februari 2016: 1 miljard maandelijks actieve gebruikers. Volgens oprichter Jan Koum worden er dagelijks meer dan 42 miljard berichten verstuurd via het instant messaging platform. Bovendien worden dagelijks 1,6 miljard foto’s en 250 miljoen video’s gedeeld.

Momenteel worden via WhatsApp meer dan 100 miljoen telefoongesprekken gevoerd per dag. Met de introductie van videobellen hoopt WhatsApp hier een flinke boost aan te geven.

Het afgelopen jaar lanceerde WhatsApp een desktop-app en besloten steeds meer bedrijven WhatsApp in te zetten. WhatsApp wordt met name voor customer service ingezet, zo blijkt uit een kleinschalig onderzoek van Jarno Duursma.

WhatsApp is geïnstalleerd op 92 procent van de Nederlandse smartphones, dat komt overeen met 11,2 miljoen smartphones. Een jaar terug waren dat er nog 9,4 miljoen. Dit blijkt uit cijfers van Telecompaper. Uit onderzoek van Newcom blijkt dat 9,8 miljoen Nederlanders WhatsApp gebruiken, waarvan 7 miljoen dagelijks.

Facebook Messenger

Op het moment dat Facebook haar Messenger-dienst besloot los te weken, had Messenger 200 miljoen gebruikers. Sinds medio 2015 is een Facebook-account niet meer noodzakelijk voor het gebruik van Messenger. Sindsdien is het aantal maandelijkse actieve gebruikers opgelopen tot 1 miljard. Maandelijks worden een miljard berichten verstuurd tussen bedrijven en personen en worden 17 miljard foto’s verstuurd.

In Nederland is Facebook Messenger op 7 miljoen smartphones geïnstalleerd, dat komt neer op 57 procent van de Nederlandse smartphones. De app is daarmee de de op twee na populairste bel- en instant messaging-app in Nederland, zo blijkt uit cijfers van Telecompaper.

Stats Dashboard

Al deze cijfers en meer kun je vinden in het Marketingfacts Stats Dashboard. Daar vind je de laatste cijfers en statistieken over online marketing, die continu worden bijgewerkt.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij AMDAX en Burgers' Zoo. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Was ruim 5 jaar als growth marketeer werkzaam bij Marketingfacts.

Categorie
Tags

27 Reacties

    Hans Snel

    Dank je wel, Danny, voor dit prachtige overzicht. In een paar minuten weer helemaal bij. Ik heb het gedeeld op Twitter.


    2 januari 2017 om 08:06
    Corinne Keijzer

    Altijd blij weer met jou Danny, dank je wel!!


    2 januari 2017 om 08:38
    Wout Maas

    Sterk artikel zeg. Dank, Danny!


    2 januari 2017 om 09:22
    Tim de Kraker

    Super interessant overzicht!!

    Heb je toevallig ook cijfers over het gebruik van Foursquare en/of tripadvisor in Nederland.

    We rollen op dit moment een concurrerend platform uit met de focus op cafés bars en clubs. Maar het is best lastig om cijfers te vinden over de tractie van de boven genoemde platformen.

    Hartelijk dank!


    2 januari 2017 om 12:06
    DannyOosterveer

    @Max Ik ken het account maar ik heb die er nu bewust uit gelaten, omdat ik het niet als een merk beschouw. Ja dat is heel dubieus, maar ik wil voorkomen dat er allemaal dit soort Instagramaccounts tussen komen te staan. Ik wil graag de inzet van Instagram door Nederlandse bedrijven/merken duiden.


    2 januari 2017 om 13:39
    DannyOosterveer

    @Hans @Wout @Tim @Corinne @Max Dank voor jullie complimenten! Zit toch best wat tijd in, dan is het leuk dat het op prijs gesteld wordt.


    2 januari 2017 om 13:40
    ChaneLLodik

    Top overzicht! Dat Facebook messengers net zoveel actieve gebruikers als Whatsapp heeft, had ik niet gedacht!


    3 januari 2017 om 09:41
    Bert Anvelink

    Hier zijn we weer heel blij mee Danny. Dank je wel voor het werk wat je er in hebt gestoken!


    3 januari 2017 om 13:22
    Judith

    Beste Danny, leuk artikel! Wat bedoel je precies met “De meest interactieve Nederlandse merken op Instagram”. Ik zie dat bijv. De Apenheul ‘maar’ 1.000 volgers heeft. Hoe kan deze dan het meest interactief zijn? Pls explain. Thanx!


    4 januari 2017 om 08:57
    David

    Beste Danny,

    Dank je wel voor dit overzicht. Heel interessant.


    4 januari 2017 om 09:59
    Maarten Bierman

    Hoi Danny,

    goed artikel om het nieuwe jaar mee te beginnen! Ik ben een man van de plaatjes maar ik zeg altijd; “A picture may say more than a thousand words, numbers tell the tale’!

    In de vier jaar dat ik met mijn Pinterest marketing bureau The Pinfluencers bedrijven help hoe zij het maximale resultaat uit dit e-commerce platform kunnen halen, blijkt betrouwbare beschikbare data moeilijk te achterhalen.

    Ik help je even verder. In tegenstelling tot wat je schrijft wordt Pinterest inmiddels maandelijks door 4.6 miljoen mensen bezocht! Oftewel een bereik van 33%. Bron GFK.

    Opvallend is ook om te zien dat meer en meer mensen Pinterest gebruiken i.pv. Google als zoekmachine. Het zoek landschap zal de komende jaren op de schop gaan. Niemand verslaat Google, dat weet ik ook. Maar als bedrijven als E-bay een visuele zoekmachine lanceren, dan zegt dat wel wat…

    Helaas zijn de promoted pins nog niet beschikbaar zoals je schrijft. Wel Rich Pins. Dit zijn pins die je letterlijk kan “verrijken” met bijvoorbeeld een prijs van een product (Rich Pin Product) wat je verkoopt of in een pin waarin een afbeelding te zien is van een heerlijk gerecht je ziet hoe je dit gerecht maakt. Inclusief bereidingstijd, ingrediënten, voor hoeveel personen etc. Dit is een Rich Pin Recipe. Allerhande maakt hier bijvoorbeeld heel succesvol gebruik van.

    De commerciële features waar (ik vooral) op zit te wachten:

    *Promoted Pins

    *Buyable Pins

    *Video advertising

    zullen naar verwachting eind Q1,begin Q2 dit jaar ook voor Nederland worden uitgerold.


    4 januari 2017 om 14:00
    Henk Meijer

    Dank voor het delen van de info!


    4 januari 2017 om 17:32
    Gustavo Woltmann

    Interessante lijstjes en cijfers, best verrassend om te zien dat sommige landen in het Oosten toch andere Social Media gebruiken…

    En ook dat ikzelf best in een aantal lijstjes pas en de statistieken volg 🙂


    5 januari 2017 om 12:04
    Jakub Lewicki

    Wat Max zegt, 433 is ook onder de hoede van onder andere Demy de Zeeuw, Nederlandse bodem dus. Zeer informatief artikel verder, dankjewel.

    Denk je dat er nog ruimte is voor andere social media platforms in de toekomst?


    5 januari 2017 om 14:51
    DannyOosterveer

    @Bert @Chanel @Henk @Gustavo @Jakub Dankjewel voor de complimenten!


    6 januari 2017 om 00:44
    Remco Houtkamp

    Danny, erg fijn dit overzicht. Nice job! Ook de comments eronder trouwens. Ik vraag me alleen af waarom je YouTube niet hebt meegenomen?

    Daarnaast duik ik even in het IPM verhaal. Ook ik was namelijk verbaasd dat wij als Nederlands design merk (Zuiver, interieur/meubels, 25k Instagram fans) niet in de brandmonitor lijst voor komen.


    6 januari 2017 om 15:32
    Buys

    Ik heb nog leren schrijven met een griffel en een lei. Mijn eerste rekenmachientje was een Texas. Als je nu deze pagina’s bekijkt, kan ik niet anders tot de conclusie komen dat ik me moet haasten om dit bij te benen. Ik had nooit durven denken dat internet zo’n vaart zou lopen. Dus heb ik nog veel werk voor de boeg. Dit artikel is daarvoor een goede start. Vooral de betekenis achterhalen van alle nieuwe Engelse vaktermen is een klus op zich.

    Wenst me succes. Bedankt voor deze informatie. Dit helpt me al een zeer groot eind op weg. Dank u voor het mooie werk!


    9 januari 2017 om 14:21
    Zakarija

    Top post. Dank je wel voor de laatste cijfers!


    9 januari 2017 om 15:49
    Maaike Gulden

    Danny, dank je wel voor dit handige overzicht. Had het even gemist vanwege de vakantie maar deze cijfers zijn altijd zeer welkom!


    12 januari 2017 om 06:59
    ellias

    Hallo iedereen mijn naam is Ellias Sandoval, uit Mexico basis in de Verenigde staat van Amerika, ik ben hier om te getuigen hoe ik werd opgelicht door verschillende lening kredietverstrekker van deze site.I had behoefte aan een lening en solliciteerde ik uit verschillende leningsgeldschieters van deze zeer site.They vroeg me om een ​​bepaalde hoeveelheid geld op verschillende basis te betalen, maar ik nooit mijn loan.This was hoe ik de som van $ 5000USD .Ik verloren was nu in de schulden omdat ik leende het geld van een friend.One dag een vriend van mij te introduceren mij om SUPREME PROVISSION COMPANY. Hij vertelde me hoe zij hem heeft geholpen met een lening tegen een aantal gevallen zonder enige delay.I was bang en nooit geloven him.He dringen mij om hem te vertrouwen, dit was hoe ik was aan hem via zijn e-mail {supremeprovissionltd@gmail.com} .Hij vertelde me dat hij me zal bieden de lening die ik nodig heb alleen maar om te voldoen aan them.I deed wat ze me verteld en zonder enige vertraging, kreeg ik mijn lening omdat ze eerder promise.Am hier om u te vertellen dat het grootste deel van de lening kredietverstrekkers op deze site zijn oplichters. Als je echt een echte lening nodig hebt neem dan ontmoeten SUPREME PROVISSION bedrijf via zijn e-mail: supremeprovissionltd@gmail.com. Hij is een geregistreerd betrouwbare lening lender.And Vandaag ben ik een gelukkig rijk man comfortabel met mijn bedrijf te danken aan God, maar zeer grote dank aan SUPREME PROVISSION COMPANY voor het maken van me wie ik ben vandaag, dus ik gebruik van dit medium om te behagen en vriendelijk dringen die zo ooit op zoek naar een betrouwbare lening om hen te contacteren, want dit is het enige wat ik voor hen kan doen door reclame voor hun bedrijf voor degenen, die ze nooit nIEUW ik ben voor hen doet dank aan u allen voor het luisteren naar mijn verhaal hier op deze site .

    Contact emial: supremeprovissionltd@gmail.com


    14 februari 2017 om 06:06
    Paul Hunter

    Goede dag heer/mevrouw,

    Het krijgen van een lening legitiem is altijd al een groot probleem aan klanten die financiële behoeften geweest en we zijn in de business van het vinden van oplossingen. Dat is ons doel; Om een gemeenschap waar mensen zoals u financiële bijstand in hun tijd van nood kan vinden bouwen. De kwestie van het krediet en zekerheden zijn grote vraagstukken klanten maken zich vaak zorgen over wanneer zoek naar een lening, maar onze financiële dienstverlening is het verschil in de kredietverlening industrie. We kunnen zorgen voor een lening van de range van $5000 tot $5000000. Het enige wat je hoeft te doen is ons te laten weten precies wat je wilt en we zullen zeker uw droom die uitkomt. We ja zegt als je zegt dat banken NO.Our firma heeft veel doorbraken opgenomen in het verlenen van eerste klasse financiële diensten aan onze klanten, met name op het gebied van leningen en kapitaal voorziening voor particulieren en bedrijven. Tot slot, financieren we kleinschalig lening bedrijven, tussenpersonen, kleinschalige financiële institutions.As Zodra de aanvrager voldoet aan de eisen, leningen en de betaling plannen zullen u en alle andere informatie worden gestuurd. Voor verdere details te gaan over de aanschaf voor uw snelle lening! nu contact met ons, vriendelijk antwoord onmiddellijk naar deze e-mail. sterlingfinanceloancompany@gmail.com


    27 februari 2017 om 20:03
    shole kakhaz

    Wanneer een klant dankbaar is. Lees haar getuigenis …..

    Am Shole Kakhaz, ik wil mijn prachtige getuigenis delen over hoe ik mijn echtgenoot van mijn leven terug heb gekregen, ik wil de mensen in de wereld vertellen dat er een echte spellaster is en krachtig en echt is. Zijn naam is Dr. Akobe Okakagbe spellaster, hij heeft me onlangs geholpen mijn relatie met mijn echtgenoot te herenigen die mij dumpte. Toen ik contact had opgenomen met Dr.Akobe Okakagbe, schoot hij een liefdesspell voor mij en mijn man die zei dat hij niets meer te maken heeft met mij Belde me en begon me te bedelen. Voor iedereen die dit artikel leest en hulp nodig heeft, kan dr. Akobe Okakagbe ook allerlei soorten hulp bieden zoals het herenigen van huwelijk en relatie, genezing van alle soorten ziekten, hofzaken, zwangerschapspellen, wij zijn Nu heel erg blij met onszelf. Akobe Okakagbe maakt hem in staat om te beseffen hoeveel we van elkaar houden en nodig hebben. Deze man is echt en voor goed. Hij kan u ook helpen om uw gebroken relatie te repareren. Ik had mijn man terug! Het was als een wonder! Hij wilde plotseling naar de huwelijksbegeleiding gaan en we doen heel erg, in ons liefdesleven. Contact: (akobemagicspell@gmail.com) of +2348054662252 of +2348142307304


    30 mei 2017 om 18:38
    Reichel Dirk

    Hallo

    Ik ben een persoon die een lening verstrekt aan de internationale aan een persoon die heeft een echte noodzaak is en in staat is terug te betalen.

    Heeft u behoefte aan een lening? hoeveel heb je nodig en hoe lang na je terugbetalen me dit bedrag?

    Wachten om te lezen van u op het volgende adres indien uw aanvraag is echt ernstig: reicheldirk33@gmail.com

    Van harte


    12 juni 2017 om 20:03
    Reichel Dirk

    Hallo

    Ik ben een persoon die een lening verstrekt aan de internationale aan een persoon die heeft een echte noodzaak is en in staat is terug te betalen.

    Heeft u behoefte aan een lening? hoeveel heb je nodig en hoe lang na je terugbetalen me dit bedrag?

    Wachten om te lezen van u op het volgende adres indien uw aanvraag is echt ernstig: reicheldirk33@gmail.com

    Van harte


    12 juni 2017 om 20:05
    Lonieke

    Hoi Danny, altijd fijn, zo’n overzicht. Klopt het dat de visuals over LinkedIn uit je blog verdwenen zijn?


    2 oktober 2017 om 10:02
    DannyOosterveer

    @Lonieke Sinds Microsoft de boel heeft overgenomen lijkt LinkedIn niet meer zo scheutig met het delen van aantallen gebruikers. Helaas..


    2 oktober 2017 om 13:41
    camarra

    hallo

    Ik ontmoette een geldschieter echt ooit

    Ik had een krediet van 25.000€ en hij ontmoet

    En toen ik klaar met mijn aflossingen

    Hij zag dat ik word oude klanten

    En dan krijg ik dan een bedrag van 50.000€ van de lening

    Dus ik legde de terugbetaling van dergelijke leningen in twee maanden

    Dus voor vreugde als u behoefte heeft aan een eerlijke krediet

    Dit betekent dat als u een lening nodig om een aantal schulden te vereffenen

    Of als u financiële steun nodig heeft voor uw behoeften personels

    Maar als je niet van plan om hem teleur voor de rest van uw maandelijkse betalingen

    Dus neem dan contact op met de kredietverstrekker per e-mail:

    rogerperdomo30@gmail.com

    Het geven van het bedrag dat u nodig hebt

    Zo zal het u vertellen hoe en wanneer u deze financiering aan hem

    Hartelijk dank en vriendelijke groeten


    23 november 2017 om 15:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief