Instagram introduceert algoritme en wordt steeds meer ‘broertje van’

Instagram introduceert algoritme en wordt steeds meer ‘broertje van’

We kenden Instagram als het alternatief voor het sterk vercommercialiseerde Facebook en het 'uitgestorven' Twitter. Het alternatief zonder al die commerciële poespas en advertenties. Echter, sinds de overname door Facebook weten we wel beter. Dit komt door de recente veranderingen die Instagram doormaakt. Vorig jaar zijn advertenties geïntroduceerd op het visuele platform, wat een ingrijpende verandering was. Dit jaar wordt een algoritme voor Instagram gelanceerd. Dus geen chronologische tijdlijn meer, maar een tijdlijn geselecteerd op ‘relevantie’.

De introductie van het algoritme

Instagram staat er om bekend een bereik van nagenoeg 100 procent te hebben. Dit komt omdat de groep Nederlandse Instagrammers nog relatief klein is. Maar ook door de vluchtigheid waarmee gebruikers door de chronologische tijdlijn lopen: de update van jouw bedrijf komt dus vroeg of laat voorbij. Instagram maakte gisteren bekend in de komende maanden een algoritme te ontwikkelen die ervoor zorgt dat de volgorde van de tijdlijn niet meer wordt bepaald door chronologie, maar door relevantie.  

Wat betekent het algoritme voor bedrijven en organisaties?

Facebook zorgt er voortaan voor dat gebruikers ‘relevante’ posts eerst te zien krijgen op Instagram. Maar hoe weten ze nou wat relevant is voor de gebruiker? Juist. Vrienden, bedrijven en merken waar zij regelmatig mee in contact treden. Hetgeen wat daarop lijkt, wordt als relevant beschouwd. Hoe Instagram het zelf formuleert:

The order of photos and videos in your feed will be based on the likelihood you’ll be interested in the content, your relationship with the person posting and the timeliness of the post.

Dit klinkt ontzettend bekend in de oren, niet waar?

Meer investeren in het bereiken van je volgers

Door het algoritme wordt meer inspanning vereist van bedrijven en organisaties die in contact willen blijven met hun volgers. Interactie is vereist om als relevant gezien te worden, dus interactie wordt het primaire doel van de Instagramstrategie.

Een ander gevolg van de introductie van het algoritme zal zijn, dat bedrijven niet alleen meer moeite moeten stoppen in het gebruik van Instagram, maar ook meer centjes. Bedrijven willen het liefst al hun volgers bereiken, maar dat zal niet meer zo makkelijk worden. Daarom worden ze genoodzaakt te investeren in advertenties, wat weer geld in het blauwgekleurde laatje zal brengen. 

The end of Instagram as we know it?

Het visuele platform is (nog) niet optimaal ingericht voor bedrijven en organisaties. Dit is onder andere te merken aan het gebrek aan inplan- en analyseermogelijkheden en dat Instagram vrijwel alleen op mobiel te gebruiken is. Voor die gebreken is Facebook een hele goede leermeester. Maar of Facebook in de gaten heeft dat keiharde commercie niet echt wordt gewaardeerd door het publiek, moet nog blijken.  

Credits afbeelding: Tul Chalothonrangsee, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen

0
0


Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • "Een bereik van 100%" wordt meestal gebruikt als % van de Nederlandse bevolking toch? Als ik 'm hier goed interpreteer is het het bereik van een adverteerder binnen de (kleine) Instagram-populatie.

    geplaatst op
  • Nou is het dan nog wel handig voor bedrijven om uberhaupt instagram te gaan gebruiken? Misschien is het gewoon niet voor bedrijven of instellingen?

    geplaatst op
  • @Rik:

    Met "100% bereik" bedoel ik het percentage volgers die een bedrijf of instelling bereikt met zijn post die op de tijdlijn wordt geplaatst. Dus niet een adverteerder.

    @Kim25:

    Je moet als bedrijf of instelling aanwezig zijn op de platformen waar jouw doelgroep aanwezig is. Als dit Instagram is, zou ik zeker aanwezig zijn op dit platform en daar communiceren met jouw "potentiële klanten".


    geplaatst op
  • @Alice Kaal

    Ik begrijp wat je bedoeld en dat is natuurlijk verstandig, maar wat ik denk is dat instagram misschien wel geen platform is voor bedrijven en instellingen. In de zin van dat er geen doelgroepen zijn voor bedrijven maar gewoon mensen die instagram gebruiken voor andere behoeftes. Natuurlijk is het een sterke netwerk wat positief voor je bedrijf kan zijn/is maar misschien willen de gebruikers dat niet omdat het niet zo een community is.

    geplaatst op
  • Zelf gebruik ik Instagram niet voor mijn marketing en twijfel of ik dat überhaupt wel zou doen. Natuurlijk wil je zoveel mogelijk netwerken gebruiken, maar misschien levert Instagram nu geen meerwaarde meer tegenover Facebook? Nu ja, tenzij jouw doelgroep vooral gebruikers zijn van Instagram natuurlijk.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.