Content is vanaf nu beter vindbaar op LinkedIn

29 augustus 2016, 11:00

Posts te vinden in zoekfunctie en klikbare hashtags

LinkedIn maakt blogposts op het platform beter vindbaar door ze in de zoekresultaten te tonen. Op dit moment is het alleen mogelijk personen, bedrijven, vacatures en groepen te vinden. Deze verbetering kan leiden tot meer bereik van je post.

Stel, je hebt laatst een nuttig artikel gelezen op LinkedIn over Facebookadvertising. Je wil deze graag teruglezen, maar hebt deze niet geliked of gedeeld en je weet niet meer wie het artikel ook alweer heeft geschreven of gedeeld. Als je nu ‘Facebookadvertising’ intypt in de zoekfunctie in de mobiele LinkedIn app, krijg je dit als resultaat:

LinkedIn Zoekresultaten 'Facebook Advertising'

Zoekresultaten ‘Facebook Advertising’ in de LinkedIn-app

Nu zie je alleen bedrijven, pagina’s en groepen. Niet echt wat je zocht. Hoe vind je nou dat artikel terug (zonder in je webbrowser geschiedenis te kijken)? Nou, dat wordt lastig. Want alle posts op LinkedIn raken een beetje in de vergetelheid naarmate de tijd verstrijkt.

LinkedIn ziet dat het platform wordt gebruikt om meningen, kennis en ervaringen te delen. Wat dan dus belangrijk is, is dat deze artikelen ook terug te vinden zijn. Daarom komt LinkedIn met een verbeterde zoekfunctie in zijn mobiele app die ook blogposts kan vinden op basis van zoekwoorden.

Posts toegevoegd aan zoekfunctie

Wanneer je na de update zoekt op ‘Facebook advertising’, zal je niet alleen mensen vinden met deze skill of groepen hierover, maar zie je ook posts met dit onderwerp. Elke LinkedIn-update die je plaatst zal dus beter vindbaar worden, mits jij relevante zoekwoorden gebruikt. Let op: alleen posts worden gevonden, dus geen bijdragen in Pulse.

LinkedIn zoekresultaten posts

Zoeken tussen posts op LinkedIn

Hashtags

Je mag binnenkort ook op LinkedIn beginnen met hashtags. De hashtags zijn straks namelijk klikbaar zodat je andere posts kan vinden die dezelfde hashtags hebben. Dit werkt hetzelfde als op andere social media, zoals Twitter en Instagram. LinkedIn heeft zelf zijn eerste echte eigen hashtag in het leven geroepen: #SearchAtLinkedIn.

LinkedIn hashtags

Hashtags zoeken en gebruiken op LinkedIn

Wanneer je wil dat jouw posts niet gevonden worden, dan kan dat. In de privacyinstellingen kan je aangeven of jouw posts vindbaar mogen zijn of niet. De post-search wordt eerst beschikbaar voor Engelstalige accounts. In de komende weken/maanden voor iedereen.

Gebruik voortaan zoekwoorden en hashtags

Als je er over nadenkt, is het eigenlijk een hele logische toevoeging. Het platform staat erom bekend een zakelijk platform te zijn. Hierbij hoort het delen van kennis, ervaring en meningen door middel van artikelen en posts. Elke post die in de vergetelheid raakt door verstreken tijd is wel een gemiste kans voor iemand.

Om het nu ook mogelijk te maken kennis, meningen, ervaring op te zoeken, past bij het platform. Een logisch gevolg van deze zoekfunctie is dat posts nu meer bereik (kunnen) creëren. Mits ze de relevante zoekwoorden en/of hashtags bevatten natuurlijk. Kortom: let (nog meer) op zoekwoorden en voeg voortaan relevante hashtags toe aan je post.

Alice Kaal
Social media specialist bij Social Media Huis

Alice is verslingerd aan Social Media en alles wat ermee te maken heeft. Ze was werkzaam in verschillende branches zoals retail, muziek en transport en past die opgedane kennis toe als Digital Marketeer bij Endoor | ROC van Twente. Daarnaast biedt ze haar social media en content kennis ter beschikking aan met haar eigen bedrijf Social Media Huis.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Thomas

    Eindelijk! Was tijd dat LinkedIn daar wat aan ging doen. Ben benieuwd of de #hashtags ook met terugwerkende kracht actieve links worden (voor bedrijven die deze ‘fout’ al jaren maakten)….


    30 augustus 2016 om 07:32
    Dennis

    Goede ontwikkeling, maar ik zou het nog prettiger vinden als er een keer een “edit post” functie komt. Bij een spelfout kun je nu direct alles weggooien ipv even aanpassen.


    1 september 2016 om 10:58
    Zino Ostendorf

    Inmiddels 3 jaar later en het platform LinkedIN is gestaag doorontwikkeld. Content delen waarin de expertise tentoon gesteld wordt van auteurs is de reden voor sterk verhoogd herhaalbezoek tov 2016.

    Echter, de zoekfunctie werkt niet meer zoals beschreven. Wellicht interessant topic voor een update Alice Kaal?


    11 november 2019 om 12:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!