Instagram wil meeliften op succes Snapchat en introduceert Stories

3 augustus 2016, 12:30

We weten allemaal dat Snapchat een groot succes is onder jongeren over de hele wereld. Hier wil Instagram natuurlijk graag op meeliften en (waarschijnlijk) lanceert het daarom Stories: een vrijwel exacte kopie van Snapchat Stories. Wist je trouwens dat deze toepassing al eens op Facebook is getest?

Instagram Stories = Snapchat Stories

De toepassing van Stories is de meest gebruikte functie van Snapchat. Hier deel je kiekjes die ‘in het moment’ zijn en niet perfect hoeven te zijn. Je laat zo aan je vrienden zien wat je de hele dag aan het doen bent. De foto’s en video’s van maximaal tien seconden zijn maar 24 uur te bekijken. Je bewerkt ze met leuke emoji’s en jouw tekenkunsten. Om het lekker kort te houden: Instagram Stories is precies hetzelfde. Ze beschikken alleen niet over de technologie om je gezicht te veranderen in een hondje of je buurman.

Kevin Weil, Head of Product @ Instagram: “It’s become universal as a result. I think ‘the story’ is a fantastic format for sharing in the moment and giving people a picture of your daily life, and I think a lot of apps are going to adopt it.”

Facebook (eigenaar van Instagram) heeft vorige maand een soort gelijk concept getest op Facebook, genaamd Quick Updates. Daar is het voorlopig nog niet definitief toegevoegd aan het platform en het lijkt er op dat men Instagram beter bij dit concept vindt passen.

In de onderstaande video introduceert Instagram hun ‘nieuwe’ toepassing Stories.

Hoe werkt Instagram Stories?

Wanneer je jouw tijdlijn bezoekt, zie je bovenin een balk met ronde profielfoto’s van de mensen die je volgt. Wanneer diegene een nieuwe foto of video heeft toegevoegd aan zijn Story, krijgt de profielfoto een gekleurde rand. Wanneer je de Story bekijkt, ga je naar het volgende beeld door op het scherm te tikken. Ook kan je reageren op de foto’s en video’s. Daarnaast kun je in je eigen Story zien wie het bekeken heeft. Klinkt bekend, hè?

Je kan foto’s en video’s uit je Story op je Instagramprofiel plaatsen. Je Story kan je publiekelijk weergeven of alleen aan je volgers. Je kunt ook volgers uitsluiten, zodat zij alleen de content op je tijdlijn kunnen bekijken.

Instagram stories

In de balk bovenin je tijdlijn zijn Stories te vinden zijn. Mensen met een gekleurde rand om de profielfoto hebben een nieuwe foto/video toegevoegd die je nog niet hebt gezien.

Waarom komt Instagram met stories?

Vermoedelijk introduceert Instagram Stories zodat gebruikers meer gaan posten op hun profiel. Het aantal posts dat geplaatst wordt daalt namelijk. Dit komt vermoedelijk doordat Instagram staat voor mooie beelden waardoor de drempel hoog ligt om wat ‘gewoons’ te delen. Met Stories hopen ze deze drempel lager te leggen. Daarnaast willen ze hoogstwaarschijnlijk meer gebruikers trekken en Snapchat bijhouden, aangezien het momenteel de grootste concurrent is van Facebook en Instagram.

Waarom Instagram Stories inzetten?

Als je al druk bezig bent met Instagram, biedt je jouw volgers met Instagram Stories unieke content, bijvoorbeeld een ‘kijkje achter de schermen’ waar je laat zien wie jouw medewerkers zijn, hoe de productfotografie wordt verzorgd of hoe de nieuwe collectie eruit ziet.

Daarnaast bereik je met Snapchat alleen de jongere doelgroep, terwijl de doelgroep op Instagram wat ouder is. Mocht die laatste nou jouw doelgroep zijn, profiteer je met Instagram Stories van het ‘makkelijke’ content delen van Snapchat, maar bereik je wel de doelgroep die bij je past.

Voor het bedrijf waar ik werk (Schuurman Schoenen), is dit daarentegen wel weer heel gunstig. De doelgroep van Snapchat is namelijk net te jong, terwijl we op Instagram wel (een deel van) onze doelgroep bereiken. Daarom zal ik eerder een video van de nieuwe winkelinrichting in de Story van Instagram plaatsen dan in die van Snapchat.

Persoonlijk vind ik het een beetje flauw. Konden ze nou echt niets beters verzinnen? Als ik kijk naar mezelf als fanatiek Snapchatter, zie ik het nog niet snel gebeuren dat ik Snapchat links laat liggen en overstap naar Instagram Stories. Daarom verwacht ik dat Instagram Stories vooral gebruikt gaat worden door bedrijven en Snapchat door personen.

Instagram Stories is over de hele wereld beschikbaar voor iOS en Android bij de volgende update van de Instagramapp.

Hoe denken jullie over Instagram Stories?

Alice Kaal
Social media specialist bij Social Media Huis

Alice is verslingerd aan Social Media en alles wat ermee te maken heeft. Ze was werkzaam in verschillende branches zoals retail, muziek en transport en past die opgedane kennis toe als Digital Marketeer bij Endoor | ROC van Twente. Daarnaast biedt ze haar social media en content kennis ter beschikking aan met haar eigen bedrijf Social Media Huis.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Desiré van den Beld

    Goede blog! Toen ik vanmorgen over de update las, dacht ik alleen: COPY CAT! Verder wist ik nog niet zo goed wat ik ervan moest denken. Nu, een paar uur later, denk ik dat het wel een slimme zet is van Instagram, hoe tacky het misschien ook is dat het zo’n directe kopie lijkt. Ik denk namelijk dat er een grote groep mensen is die de features van Snapchat wel leuk vinden, maar het kanaal te “jong” vinden. Instagram opent met Stories wel een deur voor hen. Ook de oudere generatie op Snapchat zou wel eens een overstap kunnen maken naar Instagram Stories, omdat meer vrienden op Instagram zitten en dat weer een appje op de telefoon scheelt… ik ben benieuwd hoe dit gaat lopen, als de feature eenmaal wordt uitgerold!


    3 augustus 2016 om 13:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!