Sociale media in Nederland 2016: WhatsApp overstijgt Facebook

Facebook groeit met name nog onder ouderen, Twitter daalt dit jaar opnieuw

Sociale media in Nederland 2016: WhatsApp overstijgt Facebook

WhatsApp is qua gebruikers het grootste socialemediaplatform van Nederland, op de voet gevolgd door Facebook. Dat blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2016 van onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy. Het gebruik van Facebook groeit nog altijd, met name onder 65-plussers. Ook Instagram hoort definitief bij de grote jongens: met 992.000 dagelijkse gebruikers wordt het in Nederland meer gebruikt dan Twitter, dat 864.000 dagelijkse gebruikers heeft.

Het aantal gebruikers van sociale media in Nederland is ook dit jaar weer iets toegenomen. Afgerond is, net als vorig jaar, 9 op de 10 Nederlanders actief op sociale media. De grootste platforms anno 2016 zijn WhatsApp (9.8 miljoen gebruikers), Facebook (9.6 miljoen gebruikers) en YouTube (7.2 miljoen gebruikers).

Facebook groeit met name nog onder ouderen

Het gebruik van Facebook groeit nog altijd in Nederland. In 2016 gebruiken 9,6 miljoen Nederlanders Facebook, dat zijn er 200.000 meer dan vorig jaar. Die stijging komt vooral door het groeiend gebruik onder 65- en met name 80-plussers. De relatieve toename onder beide groepen bedraagt maar liefst respectievelijk 9 procent en 52 procent. In 2015 daalde het gebruik van Facebook onder jongeren voor het eerst. Deze daling heeft dit jaar plaatsgemaakt voor een kleine groei. Veel verder doorgroeien zal het waarschijnlijk niet meer, Facebook heeft haar groeipotentieel onder de jongere doelgroepen wel bereikt. Van de 9,6 miljoen Nederlanders die Facebook gebruiken, doen 6,8 miljoen dat dagelijks. 

Twittergebruik daalt, maar niet meer zo hard

Het gebruik van Twitter is in 2016 opnieuw afgenomen. Dankzij een toename onder ouderen is de daling echter minder groot dan in 2015. In 2015 daalde het aantal twitteraars van 3,3 miljoen naar 2,8 miljoen. Dit jaar neemt dat aantal verder af naar 2,6 miljoen Nederlanders. Het aantal dagelijks actieve twittergebruikers daalde eveneens: van 1 miljoen in 2015 naar 0,9 miljoen in 2016. 

Het gebruik van Twitter neemt onder vrijwel alle leeftijdsgroepen af. Net als vorig jaar daalt het twittergebruik het sterkst onder jongeren. De belangrijkste reden waarom mensen afhaken is dat het hen te weinig oplevert (35 procent) of dat het hen teveel tijd kost (28 procent). 

LinkedIn groeit in aantal gebruikers, maar dagelijks gebruik neemt af

Het aantal Nederlandse LinkedIn-leden is 4,2 miljoen, dat zijn er 0,4 miljoen meer dan in 2015. Het aantal dagelijkse gebruikers daalde van 0,4 naar 0,3 miljoen in 2016. Nu het zakelijke netwerk steeds meer elementen van een sociaal netwerk krijgt, zien we dat het dagelijks gebruik met name onder 40-plussers afneemt.

Instagram en Snapchat groeien in 2016 en zijn met name populair onder jongeren

Het gebruik van Instagram, Pinterest en de kleinere platformen zet in 2016 verder door. Instagram is niet meer weg te denken: 2,1 miljoen Nederlanders gebruiken de app, 0,3 miljoen meer dan in 2015. De app is vooral populair onder jongeren en 20- tot 39-jarigen.

Zoals vorig jaar al de verwachting was, heeft Instagram in 2016 met 992.000 dagelijkse gebruikers Twitter gepasseerd (864.000 dagelijkse gebruikers).

Ook het gebruik van Pinterest is in 2016 sterk gegroeid ten opzichte van 2015. Er zijn 2 miljoen Nederlanders die 'pinnen', 0,4 miljoen meer dan in 2015. De doelgroep van Pinterest is duidelijk meer volwassen dan die van Instagram en Snapchat. Behalve door jongeren wordt het ook veel door 20- tot 39-jarigen gebruikt, evenals door 40- tot 64-jarigen. 

Snapchat is van de jongeren. Meer dan de helft (56 procent) van de jongeren 'snapt' er op los. Van de 40-plussers gebruikt nog geen 1 procent de app. Het aantal gebruikers van Snapchat groeide van 0,8 miljoen in 2016 naar 1 miljoen in 2016. 

Over het onderzoek

Vanaf 2010 voert Newcom Research & Consultancy jaarlijks een grootschalige studie uit naar het gebruik van sociale media onder Nederlanders ouder dan 15 jaar. Aan het onderzoek van dit jaar hebben net als vorige jaren een groot aantal respondenten meegewerkt. Dit jaar waren dat er 10.484. De steekproef vormt een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder. Het onderzoek is afgenomen in januari 2016.

Het volledige rapport kun je hier downloaden.

Afbeelding credits: i should buy a boat door velkr0 (CC BY SA), Murray Christmas door brownpau (CC BY), 16632854079 door 4x4king10 (CC BY), 20193280261 door Br3nda (CC BY), 21918813816 door Antonio Roberts (CC BY SA), Jared Leto on iHeartRadio Snapchat door Olja Antic (Publiek domein), 22550701204 door AaronE90 (CC BY), 22785053727 door AaronE90 (CC BY), #justdiscovered #snapchat door Feeling My Age (CC BY), 22687320985 door Ryan Gsell (CC BY), 21925914061door Sharon McKellar (CC BY), Snapchat... yikes door Saimad (CC BY SA), 16621751069 door 4x4king10 (CC BY), We're having some fun on @snapchat today door Lane Fournerat (CC BY), 

 

Credits afbeelding: Danny Oosterveer, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
23


Er zijn 19 reacties op dit artikel

  • Hoi Danny,

    Een opmerking over de statistieken omtrent de groei van Facebook:
    "De relatieve toename onder beide groepen bedraagt maar liefst respectievelijk 23 procent en 52 procent." Het percentage van 23% gaat over 2015, in 2016 was de groei 9%.

    geplaatst op
  • Ik snap niet waarom whatsapp als social media wordt gezien. Ik zie het als een berichtenapp, net als email en sms

    geplaatst op
  • Google plus blijft wederom vreemd. En dan twijfel ik ook een beetje bij de rest van de cijfers. How come?

    geplaatst op
  • Watsapp is een berichtendienst, geen social media. Verder heb ik erg mijn vraagtekens bij dit onderzoek... Waar komen de gebruikersaantallen vandaan? 1.2 Miljoen dagelijkse Nederlandse G+ gebruikers!?!? Waar?

    geplaatst op
  • Fijn om te zien dat 112.999 anderen mijn Tumblr-verslaving delen.

    geplaatst op
  • @Marc,

    Ik begrijp je twijfel. Voor het onderzoek heeft Newcom respondenten gevraagd of zij op een bepaald platform actief zijn. Ik geloof niet dat het zoveel gebruikt wordt als uit het onderzoek komt. Ik vermoed dat veel mensen Google en Google+ door de war halen.

    In het onderzoek van vorig jaar kwam eenzelfde beeld naar voren. Kijkend naar de leeftijdsverdeling van gebruikers van Google+ waren er toen opvallend veel relatief oude gebruikers. Doorgaans zie je juist dat bij relatief nieuwe platformen dat er relatief veel jonge gebruiker zijn. Naarmate een platform populairder wordt neemt het aantal oudere gebruikers toe. Met andere woorden: de late majority en laggards zijn doorgaans oudere mensen. Ik vermoed dat deze mensen Google+ voor Google hebben aangezien.

    geplaatst op
  • @Thomas,
    De classificatie als sociaal medium is inderdaad wat discutabel. Desalniettemin is het een veelgebruikt platform om te communiceren en content te delen. Grote verschil is dat het app-based en relatief gesloten is. Je zou hetzelfde kunnen zeggen voor SnapChat.

    Ik ben geneigd om het met je eens te zijn dat ik het geen 'social media' vind, maar tegelijkertijd kan ik dat niet volledig onderbouwen. Het deelt wel veel elementen met platforms die we traditioneel wel beschouwen als social media, zoals 1 op 1 conversaties en het delen van content.

    geplaatst op
  • @Danny Tnx. Ik verklaar het dan ook maar zo!

    geplaatst op
  • @Levi, ik zie wat je bedoelt, ik heb dat cijfer aangepast. Dankje.

    geplaatst op
  • Dank je. Tsja, lastig.

    geplaatst op
  • Nieuwe cijfers zijn altijd leuk. Ik lees op nu.nl waar dit onderzoek ook als item genoemd staat (http://www.nu.nl/internet/4203300/nederlandse-jongeren-vertrekken-massaal-bij-twitter.html) dat de cijfers van Twitter in dit onderzoek door Twitter Nederland tegengesproken worden. Exacte cijfers worden niet genoemd (beursgevoelig...) maar het zou wel een significant verschil gaan.

    geplaatst op
  • @Mark Eens! :-)

    Klopt wat je zegt, ik ben er daarom dit jaar maar mee opgehouden om - in dit geval - Twitter om commentaar te vragen. Ze kunnen toch nooit concreet cijfers noemen, alleen dat het 'anders ligt'.

    geplaatst op
  • Dus Email en iMessage zijn ook Social Media?

    geplaatst op
  • Dank weer voor het overzicht. Ik ben wel verbaasd over de cijfers van sommige platformen. Onder meer die van LinkedIn. Maar waar ik het meest verbaasd over ben en blijf is dat Whatsapp wordt gezien als social medium. Dan zouden iMessage en andere sms-diensten toch zeker ook als social media moeten worden aangemerkt. Vanwaar die niet en Whatsapp wel?

    geplaatst op
  • Wat in elk lijstje ontbreekt zijn de Nederlandse sociale netwerken. Ik begrijp dat de heren marketeers deze communities links laten liggen omdat ze er geen geld aan kunnen verdienen, maar er zijn de afgelopen jaren al heel wat Nederlanders van Facebook naar deze netwerken van Nederlandse bodem vertrokken.
    Ik noem bijvoorbeeld partyflock.nl en friendweb.nl - maar er is nog een handjevol anderen die weliswaar misschien maar enkele duizenden tot tienduizenden leden hebben, maar wel 100% van eigen bodem zijn.

    Ik vind het jammer dat er nooit aandacht aan deze "lokale" sociale netwerken wordt besteedt en dat is wellicht ook de reden waarom veel mensen er niet bekend mee zijn. Sociale netwerken zoals Friendweb.nl en in mindere mate ook livecrew.eu zijn non-profit netwerken die geen grote reclamebudgetten hebben; voor hen zou een stukje aandacht in de pers heel welkom zijn.

    Martin Beek.

    geplaatst op
  • @Evert @Monika Die keuzes zijn - zoals eerder aangegeven - arbitrair. En zoals Martin terecht aangeeft zijn er nog veel meer andere communities. Sociale media omvatten ook fora, blogs en wiki's. Lijkt me overigens heel leuk om ook een keer dat soort communities mee te nemen in 1 groot onderzoek. Ik ben voor!

    geplaatst op
  • Dat WhatsApp in deze lijst staat verbaasde me ook en eigenlijk ook wel. Nu ben ik dus benieuwd naar welke definitie van sociale media er gebruikt is in de onderzoek.

    Ik kon het alleen niet een twee drie vinden. Kwam wel in een interessant artikel tegen uit 2010. (http://www.frankwatching.com/archive/2010/09/30/het-communicatievak-en-de-definitie-van-social-media/) over het verschil tussen de Nederlandse definitie en die van uit Engeland, Duitsland en Frankrijk. Leuk om te zien die wel worden geupdate en die uit van Nederland nog steeds het zelfde is XD

    Dus weet er iemand nog een goede definitie van sociale media?

    geplaatst op
  • Hi Danny,

    Heb jij misschien recente DATA van het gebruik van Facebook in Nederland t.o.v. andere Europese landen?

    geplaatst op
  • @Marc,

    Naast de eerdere uitleg (die is plausibel) is het zo dat Google destijds Plus-platform verbonden heeft aan het gebruik van andere diensten. Hoewel Google dit nu niet meer doet, heeft dit veel Google+ gebruikers opgeleverd.

    Veel mensen hebben dus een passief account, het aantal actieve gebruikers ligt veel lager dan die 3,6 miljoen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.