De 7 Cannes Lions winnaars uit 2024 die je gezien móet hebben
In 2024 telde het reclamefestival in Cannes zo’n 27.000 inzendingen. En met honderden winnaars over 30 categorieën is het niet te doen om alle casefilms te kijken. Geen zorgen, ik help je met een selectie van de 7 winnaars die er dit jaar écht bovenuit springen.
Vorig jaar heb ik de focus gelegd op digitaal gebruik in campagnes, en het jaar ervoor op betekenisvol werk. Ook dit jaar bespaar ik je ruim 80 uur aan casefilms met de must-see cases van Cannes Lions in 2024.
Wat maakt een case nou écht goed?
Smaken verschillen, maar waar ik zelf gecharmeerd van ben:
- Cases met een inzicht waar je hart een sprongetje van maakt. Dát inzicht had ik zelf ook willen vinden.
- Cases met slim bereik. Niet per se een extreem bereik door een extreem budget, maar slim met PR of de juiste doelgroepkeuzes.
- Cases met craft en jaloersmakend knappe executie. Het werk waarbij je ziet dat er bijna oneindige liefde in de pixels zit.
- Cases die het lef van merken laat zien. Het geloof in het bureau, een nieuwe techniek of een uitwerking die óók wel eens de andere kant op had kunnen vallen.
Maar vooral: een simpele strategie, zonder complexe u-bochten of een lasagne aan concepten. Immers: een simpele strategie is de beste strategie.
💡 Een simpele strategie is de beste strategie.
1. Pedigree – Adoptable
Inzicht: Als je advertenties van asielhonden met locatie personaliseert en je studio kwaliteit fotografie geeft, neemt het aantal teruggebrachte honden af.
🏅 Winnaar van een Grand Prix in de categorie Outdoor. Door Colenso BBDO Auckland.
2. Specsavers – The Misheard Version
Inzicht: Als mensen slechter beginnen te horen, is het niet alleen dat ze zinnen níet horen, maar ook dat ze tekst verkeerd horen.
Dat kan je vertellen in een tv spot, droog overbrengen op een billboard of mensen bewust van maken in een print uiting. Óf je laat het mensen beleven, zoals Specsavers in de UK doet.
Rick Astley zingt een nieuwe versie in van Never gonna give you up, inclusief een goede reeks aan Mama Appelsap-achtige zinnen. Dat zorgt voor een goed gesprek, nieuwsitems en uitnodigingen bij talkshows. Een sterke basis om over de problematiek te praten.
Een case met lef en slimme inzet van budget. 🏅 En winnaar van een Grand Prix in de categorie PR. Door Golin Londen.
3. Spotify – Spreadbeats
Inzicht: Bereik mediastrategen en -planners op de piek waar ze het meeste tijd doorbrengen: in spreadsheets.
B2B is nog (te) vaak boring als het om communicatie gaat. Stockbeeld, statistieken en whitepapers voor MQL’s zijn niet de manier om harten te veroveren, bewijst ook Spotify.
Want wat als je een videoclip verpakt in een spreadsheet? En daarmee je doelgroep van mediastrategen verrast met een spectaculaire boodschap? Een heerlijk trojaans paard voor Spotify. 🏅 En winnaar van een Grand Prix in de categorie Digital Craft. Door FCB New York.
4. Mercado Libre – Handshake Hunt
Inzicht: Als je zorgt voor een associatie met je merk op de meest random momenten, kan je goed verrassen met korting.
Elk merk staat te springen om associaties. Als een handshake je logo is, is het krachtig om te zoeken naar momenten waarop je onder de aandacht kan komen bij je doelgroep. Partneren met een grote tv exploitant is dan een goed idee. Ik gok dat Commissariaat voor de Media in Nederland hier never mee akkoord was gegaan. Desalniettemin een heerlijke activatie om op te vallen in alle Black Friday ruis.
🏅 Winnaar van een Grand Prix in de categorie Media. Door GUT São Paulo.
5. Burger King – The Unnoticeable Whopper
Inzicht: Één niche influencer met een hele specifieke expertise, is beter dan twintig influencers zonder inhoud.
Burger King laat zien slim in te spelen op cultuur. Want als er zoveel mensen iemand volgen die de kleine letters uitpluist, zit daar een goed haakje voor een concept in. Slim ingespeeld op het effect van inhoudelijk bereik over de as van inhoud en entertainment. En dat met een minimaal budget.
En met resultaat: De campagne kreeg meer dan 22 miljoen views, 3,2 miljoen likes en 83.000 reacties op TikTok. Het was de meest succesvolle campagne op Europees TikTok in 2023 en zorgde ervoor dat het merk meer dan 104.000 nieuwe volgers kreeg.
🥇 Winnaar van Goud in de categorie Media. Door Buzzman Parijs.
6. McDonald’s – No Smiles
Inzicht: Als je de wind van voren krijgt, kan je beter je zeilen bijzetten.
Arbeidsmarktcommunicatie is een complexe categorie. Binnen grote merken gaat aandacht veelal naar merkbouw en communicatie die klinkende euro’s oplevert. Sta je dan, als HR Director met een wervingsprobleem én een conflicterend imago waarin niet iedereen zin heeft om de klant lachend te woord te staan.
McDonald’s in Japan lost het op door te erkennen dat de glimlach niet meer heilig is. In een samenwerking met een influencer. Slimme zet!
🥇 Winnaar Goud in de categorie Social & Influencer. Door TBWA Hakuhodo
7. Xbox – The Everyday Tactician
Inzicht: Als je product van een amateur een pro maakt, kan je dat maar beter uitvergroten in een campagne.
Natuurlijk zet Xbox volle bak in op gaming culture. Want als je als amateur zó slim wordt van het spelen van een spel, kan je net zo goed de taak van een professional overnemen. Bewijst Xbox met een speler van een spel dat draait rondom statistiek en strategie binnen voetbal.
Slimme manier om te laten zien hoe je écht beter wordt van een spel. Nog niet genoeg van gaming? Kijk dan ook de prijswinnende case van Dove om representatie binnen gaming een boost te geven met Code my Crown.
🥇 Winnaar Goud in de categorie Direct en Entertainment for Games. Door McCann Londen.
Heb je tijd over? Vergeet dan niet de volgende cases.
Vooruit dan maar. Als je honger nog niet is gestild, check dan zeker ook nog de volgende cases die nét niet mijn top 7 hebben gehaald:
- WWF in Frankrijk laat met Umbrella Species zien hoe het uitsterven van één diersoort van invloed is op meerdere diersoorten. Slimme NGO campagne met goede donaties.
- Doordash claimt een volledige reclameblok bij de Super Bowl door álles weg te geven van andere adverteerders. Slim mechanisme.
- Coca Cola laat zien hoe een distinctive brand asset werkt in de Recycle Me campagne. De herkenbaarheid in kleur en logo is ongekend. Slim!
En vergeet vooral ook niet om de casefilm van A Piece of Me van KPN te bekijken, die er met de Grand Prix in Creative Strategy (droomcategorie!) vandoor ging. Alle winnaars doorbladeren? Love the Work more heeft ze allemaal. Veel wijsheid!