De laatste cijfers van het socialmediagebruik in Nederland

Alle cijfers op een rijtje van o.a. Twitter, Facebook, LinkedIn, Google+, Pinterest, Instagram en meer

       @DannyOosterveer    68231 x bekeken

De laatste cijfers van het socialmediagebruik in Nederland

Voor de productie van het hoofdstuk over socialmediamarketing in het nieuwe Marketingfacts Jaarboek was het weer tijd voor een update van de cijfers over het gebruik van social media in Nederland. In de ontwikkeling van de cijfers lijken twee trends zichtbaar. Allereerst stabiliseert het gebruik van de grote sociale media. Daarnaast is er sprake van een versplintering: mensen gebruiken steeds meer social media tegelijk, die op hun beurt elk een bepaalde behoefte vervullen.

Facebook

Facebook is met afstand het meest gebruikte social medium ter wereld. Op de wereldkaart van social media is het ‘Facebook-blauw’ dat domineert. In 127 van de 137 onderzochte landen is Facebook het meest gebruikte sociale netwerk. In Rusland en China zijn de lokale sociale netwerken nog wel dominant.

De grote groei is er inmiddels uit. Het Amerikaanse sociale netwerk kent 1,23 miljard maandelijks actieve gebruikers, waarvan er 757 miljoen dagelijks actief zijn. Gemiddeld brengen zij maandelijks 8,3 uur door op het platform. Van die 1,23 miljard maken er 945 miljoen (ook) mobiel gebruik van Facebook

Op een gemiddelde dag delen Facebookgebruikers samen meer dan 6 miljard likes uit, uploaden 350 miljoen foto’s en versturen 10 miljard Facebookberichten. De like- en share-knoppen worden dagelijks meer dan 22 miljard keer getoond op 7,5 miljoen websites. In januari maakte Mark Zuckerberg bekend dat het gebruik van Facebook Messenger de afgelopen maanden is gegroeid met 70 procent. Exacte gebruikerscijfers noemde hij echter niet. Inmiddels zijn er meer dan 500 miljoen leden die Facebook Groups gebruiken. 

In Nederland zijn er 9 miljoen geregistreerde Facebook-accounts. Ondanks berichten van afnemend gebruik was het bezoek aan Facebook nog nooit zo hoog als de laatste maanden van 2013. In het laatste kwartaal trok het platform zo’n 9,7 tot 9,8 miljoen Nederlandse bezoekers.

Twitter

De inmiddels 7 jaar oude microblog Twitter is het afgelopen jaar, als eerste bedrijf in de geschiedenis dat nog nooit winst heeft gemaakt, naar de beurs gegaan. Er bestaan inmiddels meer dan 923 miljoen geregistreerde Twitteraccounts. Hiervan zijn er 241 miljoen maandelijks actief. Van hen verstuurt er zo’n 60 procent zelf ook tweets, 40 procent leest alleen tweets. Twittergebruikers hebben het laatste kwartaal van 2013 148 miljard keer hun timeline opgevraagd.

De lage retentie is kenmerkend voor Twitter, het heeft moeite nieuwe gebruikers vast te houden. Uit een analyse van PeerReach blijkt dat slechts 8 procent van de gebruikers die zich in juli 2013 aanmeldden voor Twitter, in de periode tot en met oktober 2013 meer dan 50 keer tweette. Tweets die buiten Twitters eigen domein zijn getoond, waren goed voor 48 miljard impressies in het derde kwartaal van 2013.

Het mobiel gebruik van Twitter is erg hoog: 184 miljoen mensen maken maandelijks mobiel gebruik van Twitter. Dat komt neer op driekwart (76 procent) van de twitteraars. 60 procent van de 500 miljoen tweets die er dagelijks verstuurd worden, komen van mobiele apparaten. In totaal zijn er inmiddels al 300 miljard tweets verstuurd. 

In Nederland zijn er 5 miljoen geregistreerde accounts, waarvan er 1,3 miljoen maandelijks actief tweeten. Uitgaande van de internationale verhouding van alleen lezen vs. tweeten bedraagt het aantal actieve Nederlanders twittergebruikers 2,2 miljoen. Het gebruik van Twitter is, net als dat voor Facebook gezegd kan worden, relatief stabiel. De website van Twitter wordt maandelijks door 3,9 miljoen Nederlanders bezocht. Wel zijn er signalen dat zowel Twitter als Facebook te maken hebben met jongeren die afhaken.

Eind 2013 analyseerde PeerReach de Nederlandse twitteraars. Hieruit bleek dat 25 procent van de accounts zakelijk is (onder zakelijke accounts vallen zowel de accounts van bedrijven als personen die een zakelijk profiel hebben aangemaakt). Van de persoonlijke accounts is 54 procent vrouwelijk. Ook is er gekeken naar de leeftijdsopbouw. Hieruit bleek dat het percentage tieners erg hoog is. Internationaal is het aandeel tieners een stuk lager.

Er bestaat een groot verschil in activiteit tussen de verschillende leeftijdsgroepen. De gemiddelde tiener heeft zo’n 3.000 tweets, daar waar de oudere gebruiker gemiddeld 1.000 tweets heeft geplaatst. Wat ook erg opvallend is, is dat de vrouwelijke tieners opvallend veel actiever zijn dan de mannen.

Kijken we naar het aantal volgers, dan is de verdeling erg scheef. Slechts 3 procent van de Nederlandse twitteraars heeft meer dan 1.000 volgers. De gemiddelde Nederlandse twitteraar heeft 47 volgers en volgt zelf 89 anderen. 

Twitteraars zijn online zeer bedreven, zo blijkt uit cijfers van Newcom Research. Twittergebruikers maken bovengemiddeld gebruik van andere sociale platformen, zoals Instagram, Pinterest en Foursquare. Ook zijn ze beter op de hoogte van nieuwe social media.

LinkedIn

LinkedIn wil veel meer zijn dan alleen een openbare cv-site en heeft daarom de afgelopen 2 jaar flink gesleuteld aan het platform. Zo is de focus op de timeline vergroot en zijn de mogelijkheden voor recruiters, bedrijfspagina’s en adverteren (uitgebreide segmentatie, Sponsored Updates en Content Ads) flink uitgebreid.

De toegenomen activiteit heeft er voor gezorgd dat LinkedIn inmiddels zo’n 4,6 miljoen Nederlandse bezoekers per maand heeft. Wereldwijd wordt het platform maandelijks door 187 miljoen mensen bezocht, waarvan 38 procent vanaf een mobiel apparaat. LinkedIn heeft 277 miljoen gebruikers, waarvan 4,5 miljoen in Nederland. Er zijn 3 miljoen bedrijfspagina’s en 2,1 miljoen LinkedIn groepen.

Google+

Het afgelopen jaar heeft Google z'n Google+ verder geïntegreerd binnen haar diensten, onder andere in Gmail, de Android Play Store en moet je tegenwoord over een Google+-account beschikken om te reageren onder YouTube-video’s. Google+ is erg moeilijk te vergelijken met andere social media omdat Google er eigen, ruime, definities van actief gebruik op nahoudt. 

Volgens Google zijn er 540 miljoen gebruikers die maandelijks actief zijn. Dat kan ook betekenen dat je met een Google+-account reageert onder een blog op Blogger of een app in de Android Play Store een +1 geeft. Kijken we sec naar het aantal gebruikers dat in de timeline van Google+ actief is, dan zijn er 320 miljoen actieve gebruikers. Daarnaast worden er elke week 1,5 miljard foto’s naar Google+ geüpload. Daarbij kan echter ook een kanttekening worden geplaatst: veel van deze foto’s zullen onbewust automatisch worden geüpload via de Google+-app. Volgens Brendan Thesingh wordt volgens comScore Google+ maandelijks door 3,2 miljoen Nederlanders bezocht (december 2013).

Tumblr

Ondanks dat Tumblr maandelijks door zo’n 1 miljoen Nederlanders wordt bezocht, is Tumblr bij het grote publiek niet bekend. Desalniettemin gaat het goed met de microblog. Sinds de oprichting in februari 2007 zijn er 80 miljard berichten in meer dan 175 miljoen verschillende blogs gepost. De helft van de Tumblr-gebruikers maakt maandelijks gebruik van de mobiele app of site. Blogs op Tumblr zijn niet zozeer aan auteurs verbonden, maar aan een bepaald onderwerp of interesse. Gebruikers vinden elkaar aan de hand van hun blogs en posts. Het is niet nodig elkaar persoonlijk te kennen. In vergelijking met Facebook en Twitter heeft Tumblr een jonge doelgroep.

Instagram

Instagram combineert het maken en delen van foto’s met socialmediafuncties, zoals volgen en gevolgd worden, reageren, liken en er kunnen foto’s gegroepeerd worden middels hashtags. Instagram onderscheidt zich van alle hiervoor genoemde social media doordat het alleen als mobiele app te gebruiken is. Uit de cijfers van Newcom Research blijkt dat er 1,4 miljoen Nederlanders gebruik zeggen te maken van Instagram, waarvan 536.000 dagelijks. Wereldwijd zijn er 150 miljoen mensen die Instagram gebruiken, die samen 55 miljoen foto’s per dag delen en 1,2 miljard likes plaatsen. Van de content die gedeeld wordt, is 96 procent foto en slechts 4 procent video.

De meest gebruikte filter is... geen filter. Gemiddeld kunnen foto's met de Mayfair-filter echter op de meeste interactie rekenen. Zwart-wit filters worden beduidend minder gewaardeerd. 

Pinterest

Pinterest is een online prikbord waarop mooie en inspirerende afbeeldingen (‘pins’) gedeeld worden. In tegenstelling tot Instagram draait Pinterest niet om zelf gemaakte foto’s. Of zoals Pinterest het zelf verwoordt: “Pinterest lets you organize and share all the beautiful things you find on the web. People use pinboards to plan their weddings, decorate their homes, and organize their favorite recipes.” Afbeeldingen worden verzameld op prikborden, die je zowel zelf kunt vullen als samen met anderen.

Pinterest heeft wereldwijd 70 miljoen gebruikers. In Nederland zeggen 1,1 miljoen mensen Pinterest te gebruiken, waarvan 131.000 dagelijks. Pinterest wordt maandelijks door zo'n miljoen Nederlanders bezocht. Sinds het afgelopen jaar kunnen ook locaties aan pins worden toegevoegd en kunnen bedrijven ‘promoted pins’ plaatsen. Uit een steekproef van Semiocast onder 2,05 miljoen Pinterestgebruikers blijkt dat 30 procent van de gebruikers de afgelopen maand waren gerepind zelf een afbeelding of video hadden gepind of gerepind. 

Kenmerkend aan Pinterest is dat het met name populair is onder vrouwen. Uit data van comScore blijkt dat - hoewel het verschil langzaam kleiner wordt - 71,4 procent van de bezoekers vrouw is. 

Ook Pinterest wordt veel gebruikt vanaf mobiele apparaten. In de VS gebruikt 55 procent van de Pinterestgebruikers een mobiel apparaat. Opvallend is dat Pinterest in verhouding een zeer grote groep gebruikers heeft die Pinterest alléén via mobiel gebruiken: 35 procent van alle gebruikers.

WhatsApp

Of het een socialmediaplatform is, is te betwijfelen, maar dat het veel gebruikt wordt, dat is zeker. Alleen als je onder een steen gelegen hebt, heb je kunnen missen dat WhatsApp eerder dit jaar is overgenomen door Facebook voor het astronomische bedrag van 19 miljard dollar. Maandelijks zijn er 470 miljoen mensen die gebruikmaken van WhatsApp, waarvan 9,5 miljoen gebruikers in Nederland. 

SlideShare

60 miljoen mensen bezoeken maandelijks de website van SlideShare, die samen 215 miljoen pageviews genereren. 

Path

Waar Path een paar maanden terug eenvijfde van z'n medewerkers heeft ontslagen, heeft het in januari een investering van 25 miljoen dollar weten binnen te halen. Er zijn 23 miljoen mensen die gebruikmaken van het mobile-first social network

Vine

Vine vierde in januari haar 1-jarig bestaan. Er zijn 40 miljoen mensen die gebruikmaken van de 'micro-videodienst'. Vine wordt vaak afgezet tegen Instagram, waarmee gebruikers ook korte video's kunnen schieten. O.a. door de maximale lengte van 6 seconden zijn video's op Vine echter een stuk creatiever. Daarbij draait het bij Instagram meer om het delen van video met vrienden, niet zozeer om een creatieve video te schieten. 

SnapChat

SnapChat heeft 60 miljoen installs, en er zijn 30 miljoen gebruikers maandelijks actief. 55 procent gebruikt SnapChat dagelijks, dat zijn 16,5 miljoen mensen. Er zijn in Nederland 700.000 mensen die zeggen SnapChat te gebruiken, waarvan 274.000 dagelijks. Een groot deel daarvan bestaat uit jongeren, 400.000 van de 700.000. Opvallend is dat 7 op de 10 gebruikers vrouw is. Dagelijks worden er 400 miljoen snaps gedeeld.

Deze en meer cijfers kun je vinden in het Marketingfacts Stats Dashboard. Daar vind je de laatste cijfers & statistieken over online marketing, die continu worden bijgewerkt.

7

Gepost in: Social media marketing , Onderzoek , facebook marketing, google plus, instagram, instant messaging, linkedin, path, pinterest, slideshare, tumblr, twitter, vine, whatsapp

18 Reacties

Mooi artikel. Ben benieuwd naar de statistieken van Snapchat.

geplaatst op om 09:58 uur

@Matthijs

Wat ik van SnapChat weet is dat er 700.000 Nederlanders zeggen SnapChat te gebruiken, waarvan 274.000 dagelijks (http://www.marketingfacts.nl/berichten/nationale-social-media-onderzoek-2014). Een groot deel daarvan bestaat uit jongeren, 400.000 van de 700.000 (http://www.marketingfacts.nl/berichten/het-socialmediagebruik-van-jongeren-snapchat-is-hot-twitter-not). Opvallend is dat SnapChat aangeeft dat 7 op de 10 gebruikers vrouw is (http://blogs.wsj.com/digits/2013/11/20/snapchat-ceo-says-70-of-users-are-women/). Dagelijks worden er 400 miljoen snaps gedeeld.

geplaatst op om 10:45 uur

Mooi overzicht weer Danny, maar hoop niet dat het de laatste cijfers zijn over het social media gebruik in NL...

geplaatst op om 10:53 uur

Mooi overzicht weer Danny, dank je wel!

Ik mis de legenda bij de grafiek "marktaandelen sociale netwerken" .... en volgens mij mag dat gele Hyves lijntje er nu wel eens uit? ;)

geplaatst op om 11:08 uur

Ik ben vooral bezig met de 50 plussers kennis te laten maken met de verschilldende Social Media netwerken en het is grappig te zien dat de twitteraars in deze groep zijn gestegen. Jammer dat er niet zulke statistieken van Facebook en Linkedin bij staan. Misschien een volgende keer.

geplaatst op om 11:20 uur

@Matthijs ik heb het stuk over SnapChat ook in de post zelf opgenomen, dank voor je reactie!

@Ferdi Hoe bedoel je die precies?

@Corinne Oei, helemaal gelijk. Ga ik even naar kijken. Hyves verwijderen doet toch nog een beetje pijn...

@Mariska Ik weet het niet helemaal uit m'n hoofd maar volgens mij staan de demografisch van gebruikers van sociale media in het Nationale Social Media Onderzoek, zie: http://www.marketingfacts.nl/berichten/nationale-social-media-onderzoek-2014

geplaatst op om 11:40 uur

De grafiek houdt eind 2013 op, daar hoort Hyves helemaal bij. Het was toen toch nog een partij die mensen vasthield.

geplaatst op om 19:53 uur

Wat me opvalt is dat Google+ zo kort belicht wordt. Vanaf 2013 heeft Google+ zeker een belangrijke rol ingenomen in social media land en naar verwachting is het in 2016 de belangrijkste speler. Dan kan je het haast niet afdoen met zo'n kort stukje.

geplaatst op om 09:00 uur

@martijn,

Ik blijf het lastig vinden om Google+ solide in cijfers te beschrijven. Ik heb er een gevoel bij, jij hebt jouw gevoel. Het is ook niet 1 op 1 te vergelijken omdat het, zoals Google zelf zegt, een sociale laag is. Feit is dat 'actieve gebruikers' zoals Google+ die zelf omschrijft heel ruim is, daar zitten ook +1-tjes in de SERP bij bijvoorbeeld. Een andere manier om het gebruik van Google+ te bekijken is het bezoek aan het domein. Helaas lopen we er hier tegenaan dat het een subdomein is, en dat daarom de standaard bereikstools, zoals comScore, ze niet meten. Wel moet ik aan een discussie op Twitter terug denken (https://twitter.com/DannyOosterveer/status/430315884859916288) waarin Brendan Thesingh aangeeft dat afgelopen december 3,2 miljoen mensen plus.google.com bezocht hebben. Dan is er altijd nog de optie om mensen te vragen naar het gebruik van Google+, zoals in het Nationale Social Media Onderzoek (http://www.marketingfacts.nl/berichten/nationale-social-media-onderzoek-2014), maar dan zie dat men Google en Google+ door elkaar haalt.

geplaatst op om 10:14 uur

Goed artikel, ik maak wat reclame voor jou en Marketingfacts: http://www.quick2finance.nl .

geplaatst op om 12:15 uur

Mooi artikel.

Wel een vraag. Waarom is het te betwijfelen of WhatsApp een social media platform is? Naar mijn idee is ieder platform wat een sociale component heeft, waar je connecties maakt en waar je content deelt met vrienden, connecties of volgers een social media platform. Benieuwd waarom WhatsApp niet in jullie definitie thuis zou horen.

geplaatst op om 14:24 uur

Hoi Danny, is het nog mogelijk aan te geven hoeveel Nederkandse bedrijfspagina's er zijn en hoe de verhouding mannen/vrouwen op linkedin is in Nederland?

Hoor graag van je.

Gr
Manon

geplaatst op om 09:49 uur

Hoi Danny,

Mooi werk, bedankt. Ik ben op zoek naar recente cijfers m.b.t. distributie op basis van leeftijd en geslacht in Nederland. Heb je statistiek daarover?
Alvast bedankt.

Gr,
Ali

geplaatst op om 23:14 uur

@Jos Er valt over te discussiëren, maar vanwege het gesloten karakter, wel echt gericht op messaging (niet delen van andere content). Dat maakt messaging wel significant dan platforms als Tumblr, Twitter, Facebook, Pinterest, e.d.

@Manon Voor LinkedIn heb ik die cijfers niet voor Nederland. Meestal lees ik dat meer mannen actief zijn op LinkedIn, zoals in dit Amerikaanse onderzoek: http://www.mediabistro.com/alltwitter/social-media-men-women_b40738

@Ali Dan kan je het beste even hier kijken: http://www.marketingfacts.nl/statistieken/detail/social-media-gebruik-naar-leeftijd

geplaatst op om 11:17 uur

@Danny. Of het nu een tweet of een What's App bericht is, ik zie geen verschil (meer). Beide bestaan uit tekst, worden als een bericht verstuurd en zijn zichtbaar voor volgers/vrienden. Daarnaast wordt er naast tekst, steeds meer foto's, video's en links naar andere content in een app meegestuurd.
Ik ben benieuwd wat de perceptie zou zijn als er een desktop versie van What's App zou zijn.

Moraal van het verhaal...lastig te definiëren? :-)

geplaatst op om 16:10 uur

@Jos dat sowieso. Er zijn wel definities. Denk dat de meest aangehaalde die van Kaplan is:

"Social media is the interaction among people in which they create, share or exchange information and ideas in virtual communities and networks."

Ik ben wel van mening dat het creëren en delen van informatie en ideeën wel gelimiteerd wordt in een gesloten groep of platform. Zo zijn discussies op WhatsApp totaal niet deelbaar, en ook een stuk moeilijker schaalbaar dan gemiddelde platformen. Informatie van anderen is moeilijk te verkrijgen omdat informatie in het basisprincipe niet openbaar gedeeld wordt.

geplaatst op om 17:01 uur

Vraagje: hoort Foursquare ook niet in dit rijtje?

geplaatst op om 09:24 uur

@C.B.

Meestal neem ik Foursquare wel mee. Ik vermoed dat voor deze post er geen noemenswaardige nieuwe cijfers waren. Je kan de laatste cijfers van Foursquare ook altijd hier vinden: http://www.marketingfacts.nl/statistieken/detail/sociale-media-in-nederland-wereldwijd

geplaatst op om 11:15 uur

Plaats een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

  • Maximaal 5000 karakters. Basis HTML tags zoals <a> zijn toegestaan.

  • Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.