ReclameReview: Iglo Vissticks

21 februari 2018, 10:40

Al sinds 1967 is Kapitein Iglo te zien in commercials voor de vissticks van Iglo. In 2018 wordt de rol gespeeld door een energieke opa die graag tijd doorbrengt met zijn kleinkinderen.

Credits

Bureau: Grey London

Productie: Hogarth

De doelstelling

Meer vissticks verkopen.

De uitwerking

De moderne versie van Kapitein Iglo gaat dan wel met zijn tijd mee qua uiterlijk en ‘forever young’-mentaliteit, maar hij houdt nog steeds van de eenvoudige dingen in het leven. Zoals een frisse duik in het water met zijn kleinzoon. En natuurlijk zijn overheerlijke vissticks. Dit wordt in beeld gebracht op een manier die helemaal past bij de sfeer van Iglo visstickscommercials. Een feest der herkenning.

Het oordeel

De pay-off ‘Zo eenvoudig kan lekker eten zijn’ had ook toegepast kunnen worden op de commercial zelf. Want zo eenvoudig kan een commercial zijn, als je tenminste zo’n rijke historie hebt als Kapitein Iglo. Dit personage zit zo verweven in ons collectieve onderbewustzijn, dat we amper nog uitleg nodig hebben. De juiste sfeer wordt direct opgeroepen en we denken als doelgroep direct aan de welbekende vissticks van het merk.

Wat ik zo mooi vind aan deze commercial, is de opbouw. Het audiologo en het visuele logo kondigen Kapitein Iglo al aan voordat hij in beeld komt. En als je hem dan ziet, weet je meteen waar je naar kijkt. Ook al is het een andere acteur: de Italiaan Riccardo Acerbi. Sterker nog, jullie wisten het waarschijnlijk al door alleen maar de foto bij deze ReclameReview te bekijken. Dan heb je echt een personage van de buitencategorie, waarbij zelfs Cora van Mora nog niet in de buurt komt. Wat er verder gebeurt in de commercial, is dan ook minder van belang. Je weet al dat het om vissticks van Iglo gaat.

Natuurlijk is de commercial een stukje moderner dan de varianten van vroeger. Een hippe opa die een duik neemt vanaf een boot, dat zag je in de jaren tachtig niet. Toch heeft het geheel wel een behoorlijk nostalgisch tintje. Vooral door wat hetzelfde is gebleven: close-ups van vissticks, die aan tafel worden genuttigd tijdens een gezellige maaltijd met zijn allen. Zo simpel is het dus voor Iglo om een nieuwe commercial te maken met de beroemde kapitein in de hoofdrol. Zulke klassiekers moeten we koesteren.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

3 Reacties

    wouter

    Ben wel benieuwd naar de ROI van een super herkenbare campagne maar waar het product ook nog altijd bekend is. Dus vraag me af in hoeverre dit echt tot meer verkopen kan worden teruggeleid.


    22 februari 2018 om 09:08
    Hardcopy

    @Wouter: Daar ben ik ook zeker benieuwd naar.


    22 februari 2018 om 09:16
    Bas van Hoorn

    Never mind Captain Iglo.

    Hoezo zit Pippi Langkous in deze spot?


    10 april 2018 om 11:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief