Netto mediabestedingen dalen met 1,2% in eerste helft 2012

10 oktober 2012, 09:34

De netto mediabestedingen in Nederland zijn in het eerste halfjaar van 2012 licht gedaald met 1,2% tot € 1,93 miljard. Vrijwel alle mediumtypen zagen de advertentie-inkomsten afnemen, alleen internet en out of home lieten een flinke plus zien. Dit blijkt uit het Halfjaarrapport Netto Mediabestedingen 2012 dat Nielsen binnenkort publiceert. Print was de grootste daler, de mediabestedingen zakte met bijna 12% in.

Volgens Nielsen is de belangrijkste reden voor de daling is de aanhoudende laagconjunctuur waarin Nederland zich bevindt. Door de economische onzekerheid houden veel bedrijven de hand op de knip, wat ook gevolgen heeft voor de mediabudgetten.

Internet groeit met dubbele cijfers

Het enige mediumtype dat geen last lijkt te hebben van de crisis is internet, dat de mediabestedingen in de eerste zes maanden van 2012 met dubbele cijfers zag groeien: 14,3%. Dat was vooral te danken aan Search met een groei van meer dan 20%, hoewel ook Display (6,9%) en Classifieds, Directories en Listings (8,2%) een stijging lieten zien. Andere groeier was out of home met een plus van bijna 8%.

Uitgaven aan televisie dalen met 3,5%

Televisie zag de netto mediabestedingen in het eerste halfjaar van 2012 dalen met 3,5%. De economische omstandigheden lieten zich ook bij dit mediumtype voelen. Televisie is doorgaans een van de laatste mediumtypen die last hebben van verslechterde economische omstandigheden. Een zomer vol grote sportevenementen heeft de daling niet tegen kunnen houden, hoewel een deel van die tournooien plaatsvond na afloop van het eerste halfjaar. De andere audiovisuele media, radio en bioscoop, zagen de netto mediabestedingen in de eerste zes maanden van 2012 met 5% dalen.

Print grootste daler

De grootste daling van de mediabestedigen vond plaats bij de printmedia. Telegraaf Media Groep en Wegener berichtten eerder al over tegenvallende advertentie-inkomsten uit hun print activiteiten. De bestedingen aan dagbladen daalden dan ook met bijna 12%. Bij publiekstijdschriften namen de bestedingen ook af, maar de daling van 0,6% is gegeven de marktomstandigheden en de ontwikkeling in de afgelopen jaren een redelijk resultaat.

De daling van de mediabestedingen aan vak- en managementbladen was met 5,6% een stuk minder groot dan in voorgaande jaren, maar ook hier is nog geen sprake van herstel. De grootste daling in print vond plaats bij huis-aan-huis / nieuwsbladen met 17%.

Volgens het CPB krimpt de Nederlandse economie in 2012 met 0,75%. In combinatie met de resultaten van de netto mediabestedingen over het eerste halfjaar van 2012 verwacht Nielsen dat de netto mediabestedingen over heel 2012 uit zullen komen op € 4,9 miljard. Dat betekent een daling van 0,5%.

Over het onderzoek

Voor het berekenen van de netto mediabestedingen doet Nielsen twee keer per jaar onderzoek onder uitgevers en media-exploitanten in Nederland. Daarin wordt gevraagd een opgave te doen van de netto advertentie-inkomsten over het betreffende jaar. Deze opgaven aggregeert Nielsen tot een totaalcijfer per mediumtype. Waar nodig worden cijfers gewogen en geëxtrapoleerd om een zo volledig mogelijk beeld van de werkelijke omvang de netto mediabestedingen per mediumtype en van de markt te kunnen geven. De netto mediabestedingen in de eerste zes maanden van 2012 en de vergelijking van deze bestedingen met die van 2011 zijn gebaseerd op de volgende mediumtypen: dagbladen, h-a-h-bladen / nieuwsbladen, publiekstijdschriften, vak- en managementbladen, televisie, radio, bioscoop, internet en out of home.

Afbeelding: Tax Credits (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

2 Reacties

    John G

    als TV bestedingen – ondanks zo’n sportzomer – met 3.5% teruglopen, wat zal het resultaat dan over H2/12 zijn? blijkbaar hakt de economische teruggang er goed in of is er meer aan de hand?


    10 oktober 2012 om 09:48
    Astrid Pieterse

    Mmmm, -17% geldt niet voor de iPad versie van de Volkskrant. Daar stoppen ze gewoon nog wat extra reclame aan toe! Toch maar weer terug naar de papieren versie?! #fail


    10 oktober 2012 om 16:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!