Is artificiële intelligentie te disruptief en grensverleggend?

17 september 2018, 06:00

Intelligente systemen gaan steeds meer functies in ons leven overnemen. Zo worden geautomatiseerd eenvoudige rechtszaken afgehandeld, verzekeringspolissen beoordeeld en personen geïdentificeerd. Gaan deze systemen onze werkelijkheid bepalen of gaan we de toepassing van artificiële intelligentie beperken tot wat wij acceptabel vinden? In dit artikel laat ik je een tiental voorbeelden zien van disruptieve toepassingen van AI. Ik deel ze om je te laten ervaren waarom de toekomst van Artificial Intelligence niet rechtlijnig zal verlopen.

Dit artikel is het tweede van een mini-reeks van drie artikelen over artificiële intelligentie. Het punt dat ik wil maken is dat artificiële intelligentie beter gericht zou kunnen worden op empowerment van consumenten in plaats van het aansturen en beheersen van consumenten. In deel één, verschenen op 5 september 2018, heb ik argumenten gegeven waarom de huidige focus van artificiële intelligentie tegenkrachten zal ontwikkelen. In het derde artikel leg ik uit hoe je artificiële intelligentie kunt gebruiken voor engaging marketing.

“Het woord ‘disruptief’ is een soort geuzenterm geworden, maar is disruptie wel altijd zo wenselijk?”

Nu eerst tien revolutionaire systemen. Stuk voor stuk disruptief in hun markt. Het woord ‘disruptief’ is een soort geuzenterm geworden. Iets dat bewonderingswaardig is. Maar is disruptie wel altijd zo wenselijk? De meeste bedrijven en individuen groeien het best op een stabiele basis. Oordeel zelf over de onderstaande tien vernieuwingen. Als je je grens bereikt hebt, spring dan nog even naar de conclusies aan het einde van dit artikel.

Waar ligt voor jou de grens?

1. Obesitas

Obesitas is in de Verenigde Staten gezondheidsprobleem nummer één. Daarmee is het ook een enorme markt voor gezondheidsproducten. Dr. Frank heeft een intelligente app laten ontwikkelen om mensen met obesitas te helpen. De app verzamelt, in combinatie met een smartwatch, gegevens over beweging, hartslag en locatie. De relatie tussen hartslag, beweging en locatie wordt geïnterpreteerd op basis van een grote database en de juiste voeding en beweging wordt geadviseerd. De benodigde supplementen en hulpmiddelen worden automatisch besteld en geleverd.

Dr. Frank werkt samen met de beste leveranciers van voedingssupplementen en trainingshulpmiddelen. Via de app ontvangt de deelnemer uitgebreid advies gedurende het gehele traject. Het is vereist bij start minstens tien Facebook-vrienden te betrekken bij het traject, want peer-support is een cruciale succesfactor. Gedurende het traject word je verplicht nog een keer tien vrienden te betrekken. Deze vrienden ontvangen dezelfde informatie, zodat ze zich helemaal betrokken voelen.

Een stiekem bezoek aan fastfoodketen of restaurant is verleden tijd. De artificiële intelligentie kan op basis van de gemeten gegevens bepalen of je toegeeft aan een zwak moment. De app stuurt onmiddellijk een bericht naar je selecteerde Facebook vrienden met de boodschap je te ‘redden’. Alleen door vooraf een etentje aan te vragen kan dit voorkomen worden.

Deelname is gratis. De gebruiker betaalt alleen de supplementen en hulpmiddelen. Ook vrienden kunnen via de app bestellingen plaatsen.

2. Citazone Hong Kong

In het winkelcentrum Citazone is een soort ‘Reality Amazon’ gerealiseerd. Bij binnenkomst word je herkend op basis van gezichtsherkenning en het systeem gaat onmiddellijk aan de gang om je de optimaal gepersonaliseerde shopping-ervaring te bieden. Digitale etalages en vitrines passen zich automatisch aan. Middels intelligente video-software spreken de modellen in de video’s jou aan met een persoonlijke boodschap. Daarnaast ontvang je voor jou relevante aanbiedingen op je smartphone of smartwatch.

Het contentmanagement-systeem achter de digitale etalages en vitrines kan real-time beelden van passanten, gemanipuleerd met producten uit de winkel, tonen als etalagefoto’s. Slimme figuurcorrectie zorgen voor een realistisch, maar complimenteus beeld. Ook bij de kleurkeuze wordt er weer rekening gehouden bij je voorkeuren en je kleding van die dag.

Het meest sublieme is dat, indien de schermen tegelijkertijd door meerdere personen bekeken worden, ze passende content kunnen tonen. Daarbij wordt nog een onderscheid gemaakt tussen mensen die samen winkelen en mensen die toevallig naast elkaar staan. Dit levert veel spontane interacties tussen de passanten op. Soms slaat het systeem de plank mis, maar dat leidt eigenlijk eerder tot hilariteit dan tot irritatie.

Het aantal bezoekers in het winkelcentrum is bijna verviervoudigd sinds de introductie van de intelligente systemen en de omzet is met 320% gestegen.

3. Op de foto

Het platform PhotoAnalytics timmert hard aan de weg en kent inmiddels meerdere implementaties. Het platform beschikt over miljoenen foto’s die op internet beschikbaar zijn en het zelflerende systeem bouwt een data-context rondom de plaatjes. Maar het is voor bedrijven ook mogelijk hun eigen specifieke fotosets op te laden.

Zo heeft een Taiwanese reisorganisatie op basis van PhotoAnalytics een Android App ontwikkeld om meer authentieke vakantiefoto’s te kunnen maken. De artificiële intelligentie in het systeem herkent toeristen aan een slimme combinatie van uiterlijk en houding. Lokale mensen blijven op de foto behouden, alle toeristen worden van de foto verwijderd. Uiteraard blijven de mensen in het focus-vierkant wel op de foto behouden. Doordat de foto’s hierdoor een meer authentiek beeld geven van de locatie, heeft de organisatie het aantal reizigers in korte tijd zien verdubbelen.

“Zelflerend systeem met eigen fotosets”

De slimme software zorgt dat de achtergrond achter de weggeretoucheerde toerist waarheidsgetrouw wordt ingevuld. De basale oplossing is dat het beeld naast de toerist wordt doorgetrokken en van alle zijde verbonden raakt. De slimme oplossing kan op basis van eerder opgeladen foto’s exact berekenen hoe de achtergrond er uit moet zien.

Een tweede toepassing op basis van het PhotoAnalytics platform is minder onschuldig. De partij Servische Verbond heeft een zelflerend systeem laten bouwen dat van personen kan bepalen of ze wel of niet echte Serven zijn. Het doet dit op basis van duizenden foto’s en een honderdtal films die personen beschikbaar hebben gesteld. Men wil het systeem gaan gebruiken bij grenscontroles en op politiebureaus. Door het zelflerend algoritme is het toepasbaar voor elke nationaliteit, dus ook voor Nederland.

4. Flirten

Vier studenten van Cambridge University hebben hun verlegenheid naar meisjes toe opgelost met behulp van artificiële intelligentie. De app werkt op ook basis van een foto, maar dit systeem gebruikt social media-data voor de analyse. Neem een foto van een persoon die je graag wilt leren kennen en het systeem kan op basis van gezichtsherkenning het Facebook-profiel ophalen. Via een zelflerend algoritme kan het systeem uit het profiel gedeelde interesses en vrienden te distilleren. Op basis van deze data stelt het systeem de ideale openingszin en gespreksonderwerpen voor. Succes gegarandeerd, maar het systeem geeft de kans om negatieve feedback terug te geven, zodat het advies de volgende keer beter wordt.

Het bedrijf zit in opstartfase. Het gebruik van de app is gratis. Gepersonaliseerde advertenties worden de inkomstenbron.

5. Efficiënt personeel

Het Zuid-Koreaans bedrijf Simtech implanteert bij alle medewerkers een chip in de rechterarm (de linker voor linkshandigen). Het systeem verbindt de chips en kan de wegingen van de arm nauwkeurig traceren en in beeld brengen. In de fabriek wordt voortdurend de activiteit van de medewerker gemeten. Improductiviteit wordt via een lichte elektrische prikkeling direct teruggekoppeld aan de medewerker. Het systeem rapporteert ook een overzicht aan de leidinggevende.

Bijvangst van de implementatie was dat er door middel van locatietracking ook in het kantoor onnodig tijdverlies voorkomen wordt. Onderzoek liet zien dat de duur van het toiletbezoek sterk varieert. Uit de bewegingsanalyse blijkt dat mensen toiletbezoek gebruiken om stiekem op hun smartphone berichten te typen en video’s te bekijken.

Twee andere tijdverslinders die aan het licht kwamen ware vergaderingen en rookpauzes. De resultaten van de analyse worden wekelijks met de teams besproken en geoptimaliseerd. De productiviteit is sinds de implementatie met 75% gestegen. En misschien verrassend, de medewerkers-tevredenheid is ook met 22% toegenomen.

6. Winkeldiefstal

In het luxe winkelcentrum Shopping Patio Hogienapolis in Sao Paulo heeft een gesloten cameracircuit aangesloten op een slim systeem. Op basis van looppatronen van bezoekers kan men winkeldieven vroegtijdig herkennen en winkeldiefstal voorkomen.

Als het systeem het looppatroon van een potentiële winkeldief herkent, wordt de bewakingsrobot gewaarschuwd. Deze robot spreekt de persoon aan met een voorgedefinieerd deëscalatie-protocol. Omdat de potentiële winkeldief door een robot wordt aangesproken in plaats van door een mens, blijkt de tegenreactie veel milder te zijn.

“Cameracircuit herkent winkeldieven”

Alle omringende winkels krijgen op hun display van het systeem de foto van de betreffende persoon te zien. De camera’s volgen de persoon vanaf dat moment nog intensiever om eventuele overtreding vast te leggen.

Winkels constateren een sterk dalende trend in winkeldiefstallen. Bezoekers geven aan zich nu veel veiliger te voelen.

7. Ons gezin

Een Israëlische app, genoemd naar het Hebreeuwse woord voor ‘gezin’, richt zich op gezinnen met gezinshulpverlening. Het doel is problematische gezinnen te helpen met de opvoeding en het voorkomen van geweld. Via een smart speaker wordt de interactie in huis gevolgd en volledig automatisch geanalyseerd. De ouders en kinderen krijgen ieder via de bijbehorende smartphone-app individuele berichten, die elk van hen helpt de situatie op te lossen. Afhankelijk van de urgentie kunnen berichten wel of niet een bevestiging vereisen. Het bedrijf werkt ook aan een slimme koppeling met een draadloos oortje, zodat de gezinsleden de hulpberichten direct horen.

De deelnemers stemmen in met uitzending van fragmenten en de daarbij gepresenteerde persoonlijke berichten. De rechten voor uitzending zijn verkocht aan een televisiestation die er een reality-show mee gaat maken. De eerste uitzending waren een groot succes. Naast de snapshots, zijn er ook interviews met de deelnemers, om zo hun groeipad goed in beeld te kunnen brengen. Op deze manier worden niet alleen de deelnemende gezinnen, maar ook de kijkers geholpen. De uitzendingen blijven op internet beschikbaar.

8. Bewaking van privé-terreinen

De Texaanse firma Fortify heeft een geïntegreerd videosysteem aangesloten op een intelligent systeem dat mensen en situaties kan herkennen en daarop ook zelfstandig de veiligheid kan herstellen.

De eigenaar voedt het systeem met tien foto’s van iedereen die als ‘vertrouwd’ geclassificeerd mag worden. Ook voertuigen worden op deze manier ingevoerd. Het systeem kan vervolgens bezoekers zelfstandig toegang verlenen, dan wel ontzeggen. Onbekende bezoekers worden aangemeld voor handmatige verificatie. De gebruiker kan daarbij aangeven dat de persoon als vertrouwd geclassificeerd mag worden, waarbij men ook nog tijdsblokken aan kan geven.

“Systeem verleent bezoekers toegang”

Het systeem kan ook bewegingen op het terrein herkennen. Het zelflerende systeem kent standaard al tal van verdachte patronen, maar via de feedbackloop in het systeem kun je het systeem verder trainen. Elke ongewenste activiteit wordt een volgende keer meteen opgemerkt.

Standaard zal het videosysteem alle verdachte personen en bewegingen vastleggen en rapporteren. Daarnaast wordt een verlichtingssysteem aangestuurd. Vanaf het moment van identificatie laat de lichtbundel de betreffende persoon of object niet meer los. Optioneel kan men ook een wapensysteem aansluiten. De software kan het wapensysteem volautomatisch aansturen. Daarbij kan gekozen worden voor waarschuwingsschoten of gerichte schoten op benen of banden.

De interesse voor dit bewakingssysteem is groot in de afgelegen gebieden in de VS en in de stedelijke villawijken. Het bedrijf gaat in 2019 zijn marketing uitbreiden naar Azië. Er is op dit moment wel discussie over het geïntegreerde wapensysteem. Dat debat is ontstaan na een incident met een Filippijnse bediende. Zij stond in de regen de planten water te geven, wat het systeem classificeerde als verdachte beweging, waarop het gericht op de benen schoot. Gelukkig maakt de bediende het inmiddels goed.

9. Rehabilitatie

In de gevangenis van het Japanse Wakamaya hebben gevangen de hele dag toegang tot een computer en internet. Op basis van hun internetgedrag wordt geanalyseerd wat de status van hun rehabilitatie is. Gekoppeld aan dat gedrag, krijgen gevangenen corrigerende oefeningen of behandeling. Die kunnen digitaal of fysiek zijn. Sommige behandelprogramma’s zijn individueel, andere zijn in groep. Voor de groepsbehandelingen stelt het systeem zelf de groepen samen.

Op gemiddeld één derde van hun straf bereiken de gedetineerden het eerste plateau van interactie met het systeem. Met een achter het oor geïmplanteerde chip zijn ze klaar om terug te keren in de maatschappij. De chip wordt geladen op basis van de behandelprogramma’s in de gevangenis. Ongewenste gedachten worden door de chip gesignaleerd en omgebogen.

De gedetineerde moet zijn chip dagelijks contact laten maken met de server. Data van gelezen gedachten worden naar de server gestuurd. Op basis van de slimme analyses laadt deze de chip met nieuwe supportprogramma’s.

Deze manier van correctie levert de maatschappij een grote kostenbesparing. Ook diverse instellingen in de geestelijke gezondheidszorg tonen interesse in de methode.

10. Gezondheidszorg

Green Cross Health Insurance (GCHI) zet in op een disruptive ziektekostenpolis. Het bedrijf is overtuigd van de kracht van DNA bij het analyseren en oplossen en voorkomen van ziektes. In hun visie kunnen de immense en nog steeds stijgende ziektekosten in de VS alleen middels gentherapie onder controle gebracht kunnen worden.

Verzekerden geven hun DNA af en laten zich jaarlijks geneeskundig controleren. In samenwerking met het Kentfeld Hospital in San Francisco is een zelflerend systeem ontwikkeld dat de onderzoeksgegevens in samenhang analyseert. Deelname is vrijwillig, in ruil voor een verlaging van de ziektekostenpremie. De premiekorting groeit met de jaren. Van 15 procent bij de start, naar 50 procent na tien jaar. Het uiteindelijke doel is een premiekorting van 75 procent.

“Door ziektes vroegtijdig te ontdekken, kunnen zorgpremies omlaag”

De doelstelling van GCHI op korte termijn is om ziektes vroegtijdig te herkennen en zo de kosten van behandeling te reduceren. Op basis van gelijkenissen in genetische patronen herkent het systeem de kans op ziektes. Vervolgens wordt een preventieve behandeling ingezet om de ziekte te voorkomen in plaats van te genezen. Deelnemers gaan de verplichting aan om de door het systeem voorgeschreven medicatie te nemen. De doelstelling op lange termijn is om via DNA-manipulatie de oorzaak van ziektes weg te kunnen nemen.

De beloofde premiekorting blijkt een overtuigend argument te zijn. Wat ook bijdraagt aan het succes van deze policy is de dreigende afschaffing van Obamacare. Mensen zijn zich hierdoor bewust geworden van hun kwetsbaarheid.

In control

Ik hoop dat je door hebt gehad dat alle voorbeelden fictief waren. Het is o zo gemakkelijk om voorbeelden te bedenken waarin sturende artificiële intelligentie te ver gaat. Ik wilde je laten ervaren hoe het voelt als de grens elke keer een beetje verder wordt opgerekt. Excuus als je je misleid voelt.

Waar werd jouw grens gepasseerd? Toepassingen die gericht zijn op het sturen van mens of maatschappij zullen altijd goed gecontroleerd moeten worden. Het is een soort tijdbom, zelfs als de intentie van de makers goed is. Bedrijven en overheid moeten hierin hun rol pakken.

In het derde deel van deze reeks, dat volgende week verschijnt, beschrijf ik hoe je artificiële intelligentie in kunt zetten om consumenten juist te versterken en te verbinden.

Ger van den Buijs
Directeur-eigenaar bij FiveDolphins

Ger van den Buijs is spreker en auteur van 'Forget reach, Start selling – What e-commerce should learn from retail.' Hij werkt voor Sligro, een bedrijf met 900 miljoen euro online omzet. Hij is ook founder van FiveDolphins.com, de plug-in om e-commerce te ondersteunen met community interaction. "Het is mijn overtuiging dat menselijke kwaliteiten de winstgevendheid van e-commerce bepalen. Maak je team en je klantcommunity je belangrijkste marketinginstrumenten."

Categorie
Tags

4 Reacties

    Sanne

    Dag Ger,

    Op zoek naar informatie over Citazone, kwam ik geen websites tegen waarop het winkelcentrum genoemd wordt. Is de naam wellicht verkeerd? Kan ik ergens meer informatie vinden?


    18 september 2018 om 14:41
    Sanne

    Jup, ik trapte er keihard in.


    18 september 2018 om 14:48
    DouweAnema

    Hoi Sanne, in de laatste alinea geeft Ger aan dat het fictieve voorbeelden zijn. “Ik hoop dat je door hebt gehad dat alle voorbeelden fictief waren.” Vandaar dat je geen informatie gevonden hebt!


    18 september 2018 om 14:50
    Ruddy

    Er is wel een winkelcentrum met naam CityPlaza in HongKong. Mischien wordt dit bedoelt.


    3 april 2019 om 21:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!