Kunstmatige intelligentie (AI) transformeert marketing niet langer op de achtergrond – het is een bepalende factor geworden in hoe merken groeien, innoveren en klantrelaties vormgeven. Toch blijft de implementatie ervan voor veel organisaties een uitdaging. Hoe zorg je dat AI niet alleen een experiment blijft, maar daadwerkelijk waarde toevoegt aan je marketingstrategie?
AI is niet iets dat nog moet komen; het is hier en het verandert fundamenteel hoe bedrijven met klanten omgaan. Waar marketing en sales ooit aparte disciplines waren, vervagen die grenzen nu razendsnel. AI maakt een nieuwe vorm van klantinteractie mogelijk—één die niet langer wordt gestuurd door losse campagnes of verkoopmomenten, maar door continue, intelligente personalisatie. Dit is geen geleidelijke verandering, maar een structurele omwenteling. Bedrijven die deze realiteit negeren, lopen het risico irrelevant te worden in wat we de “Individual Age” noemen.
Hoe de democratisering van kunstmatige intelligentie de bedrijfswereld zal transformeren. ~ AI, met name generative AI, is in rap tempo een commodity aan het worden. Dit zal de bedrijfswereld transformeren en biedt tegelijkertijd nieuwe kansen voor Europa. Succesvolle organisaties zijn diegene die in staat zijn de nieuwe mogelijkheden ten volste te benutten in het innoveren van hun producten en het creëren van toegevoegde waarde voor en met hun klanten. Bedrijven moeten hun medewerkers daarom flink laten experimenteren met AI.
De uitdaging voor moderne marketeers is het vinden van deze balans. Wanneer zet je AI in voor automatisering? Wanneer gebruik je het als tool om menselijke creativiteit te versterken? En vooral: hoe zorg je dat het eindresultaat authentiek en effectief is?
Stephan Gans, Chief Consumer Insights and Analytics Officer bij PepsiCo, plaatst de huidige onzekerheid in perspectief. ‘Mensen dachten ook dat de accountancysector snel zou verdwijnen toen Microsoft Excel werd geïntroduceerd. In werkelijkheid hebben we nu meer accountantskantoren dan ooit.’
De AI Awards, georganiseerd door AIMAZE, erkennen en belonen jaarlijks de meest innovatieve en impactvolle toepassingen van kunstmatige intelligentie (AI) in Nederland. Dit zijn de drie verrassende winnaars!
De snelle ontwikkeling van intelligent agents kan een enorme verschuiving veroorzaken hoe software wordt ontwikkeld en gebruikt. Betekent dit het einde van de grote softwareplatforms en app-ontwikkelaars? Moeten we ons voorbereiden op een grote platform shift?
Het rapport Data-Driven AI Revolution meets Brand Management is het resultaat van onderzoek onder ongeveer 100.000 marketingprofessionals in heel Europa, waaronder CMO’s. Maar ook hoofden en VP’s van Marketing, Sales en Service, en leiders op het gebied van online marketing.
Zo’n 70 procent van de Nederlanders vindt dat een bedrijf het duidelijk moet vermelden als ze teksten, video’s of afbeeldingen door AI laten maken. Dat kan wijzen op twee trends die al langer belangrijk zijn: geloofwaardigheid en authenticiteit.
Als je generatieve AI inzet om teksten te maken, waar moet je op letten? Wat gaat goed, en waar moet je nog bijsturen?
AI verandert van alles. Maar hoe reclamemakers ermee omgaan, is vooralsnog niet wereldschokkend. Ook al draait de hypemachine op volle toeren.
Kunstmatige intelligentie lijkt de heilige graal van de marketingwereld. Marketeers staan te popelen om de kracht van AI te benutten, alsof het dé oplossing is die campagnes moeiteloos tot een succes zal maken. Maar wat als AI eigenlijk niets meer is dan geavanceerde statistiek in een hip, nieuw jasje?