Het grote media-jaaroverzicht van 2018: van AVG tot Flappdrol

21 december 2018, 10:00

Net als vorig jaar was het weer een bewogen jaar, ook in de reclame- en mediawereld. Zoals altijd houden wij dat nieuws voor je bij en vatten we het samen in dit media-jaaroverzicht. En dan blijkt dat er meer dan genoeg mooie en interessante dingen zijn om op terug te kijken.

Januari 2018

• In januari vond CES 2018 plaats: een grote techbeurs in Las Vegas. En de Nederlandse Somnox was er ook! Kennen jullie deze slaaprobot al?
  • Altijd handig als je de marketeers van je klanten kunt begrijpen. Dutchcowboys maakte een lijst van de marketingbegrippen die je moet kennen in 2018.
  • Mark Zuckerberg zegt dat de hoeveelheid content van bedrijven op je timeline de komende weken zal verminderen. Facebook gaat meer ruimte maken voor je vrienden en familie in plaats van merken.
  • Bucket Boys richten SBS7 op samen met John de Mol.. of toch niet?
  • YouTube scherpt advertentie-regels aan. Een kanaal moet minstens 1.000 abonnees hebben en 4000 uren bekeken worden om in aanmerking te komen voor reclame-inkomsten.
  • Adverteerders geven in 2018 meer uit aan reclame online dan aan televisie. Het marktaandeel voor digitaal stijgt naar 38 procent en voor televisie is dat 35 procent.

“Adverteerders geven dit jaar meer reclame-budget uit aan online dan tv”

• Facebook gaat nieuwsfeed aanpassen door minder advertenties te tonen en meer prioriteit te geven aan user-generated content. Dat biedt mogelijkheden voor influencer-marketing! Maar wat houdt dat precies in? RTL Nieuws legt het haarfijn uit.
  • Facebook Messenger is veel te druk en moet weer simpel worden. De Messenger-baas belooft de applicatie weer te versimpelen.
  • Interessante claim van Philip Brown, Head of Brand Advocacy bij Come Around: “Wat veel mensen verstaan onder influencer-marketing is helemaal geen influencer-marketing.”
  • Bavaria wil dat carnaval een officiële feestdag gaat worden. Dit doen ze met de actie #carnavalvrij.
  • Stockphoto-website ‘Shutterstock’ zet de creatieve trends van 2018 op een rij.
  • Soms heb je een extra zetje nodig om gezond te eten. Zonnatura pimpt zijn merk door (goed gespierde) kickbokser Rico Verhoeven te koppelen aan het merk. Bekijk de video en zie hoe er met weinig woorden toch veel wordt gezegd.
  • 5 tips om te dealen met het nieuwe Facebook-algoritme: het geheim is om nog meer te focussen op engagement.
  • Deze maand is de introductieperiode van het nieuwe betaalplatform ‘Payconiq’ gestart in Nederland. Aan de hand van een QR-code kunnen consumenten online, in fysieke winkels en onderling betalingen gaan verrichten.
  • De Bijenkorf lanceert samen met datingapp Happn de campagne Hello Beautiful. In de aanloop naar Valentijnsdag krijgen klanten de mogelijkheid om iemand anders een compliment te geven en elkaar op 14 februari fysiek in de Bijenkorf te ontmoeten.
  • Het Interactive Advertising Bureau (IAB) brengt een uitgebreide gids voor uitgevers en marketeers uit die aan de slag willen met influencer-marketing. In de gratis gids lezen marketeers hoe zij influencers-marketingprogramma’s het beste kunnen gebruiken. Je kunt de gids hier downloaden.
  • Recent kwam YouTube-ster Elle Darby flink in het nieuws omdat ze gratis in een hotel in Dublin wilde slapen in ruil voor foto’s op haar Instagram. Het hotel vond het respectloos en plaatste haar verzoek online. Om het compleet te maken, heeft het hotel haar nu een rekening van 5 miljoen euro gestuurd voor alle publiciteit die het hotel voor háár heeft gegenereerd. Dit heeft veel stof doen opwaaien in medialand over de vraag: wie zijn nu echte deze ‘influencers’ en wie beïnvloeden zij nou echt, als ze dat al doen? Lees het hier.
  • Bye-bye Facebook! Uit het grote social media-onderzoek van Newcom Research & Consultancy wordt aangetoond dat het gebruik van Facebook onder jongeren sterk afneemt en het gebruik van Instagram nog altijd stevig doorgroeit.

Februari 2018

• Er vinden grote veranderingen plaats binnen Sanoma, met name voor sales. Nu verwelkomen zij ook een nieuwe commercieel directeur, Kees Wilbrink. Hij vervangt Vincent Siegelaar, die aanvankelijk vertrekt naar GroupM, maar eind 2018 alweer is overgestapt naar Hearst.
  • Op 15 februari past Google de Coalition for Better Ads toe. Weet jij al wat voor gevolgen dit heeft?
  • We weten allemaal dat er binnen een week veel kan veranderen op social media. Deze maand in ieder geval positief nieuws voor Twitter: het bedrijf maakte afgelopen jaar in het vierde kwartaal voor het eerst winst sinds ze in 2013 naar de beurs gingen.
  • Blockchain krijgt de laatste tijd steeds meer aandacht binnen organisaties. Afgelopen week stond dit onderwerp ook op het programma bij Online Tuesday. Wil je hier mee over weten? Lees dan het verslag op Marketingfacts (met video).
  • Lees hier wat AVG/GDPR betekent voor online marketing. Daarbij legt ‘GDPR-expert’ Cristian van Nispen uit wat de huidige stand van zaken is omtrent de GDPR.
  • Erland Galjaard vertrekt bij RTL. Na 21 jaar stapt hij per 1 maart op. Welke rol speelt dit binnen de strategische review?
  • Benieuwd naar marketingtrends die dit jaar extra aandacht verdienen? Download dan het whitepaper Digital & Online Marketing Trends 2018.
  • Een heel hot buzzword in de digitale markt is Adressable TV. Daarmee wordt bedoeld dat je tijdens een avondje televisiekijken een reclameblok ziet met advertenties die voor jou relevant zijn. Lees er hier meer over op Emerce.
  • Marketingfacts heeft voor ons ook in week 8 weer een prachtige samenvatting van de laatste ontwikkelingen op social media gemaakt.
  • Aanvullend daarop: wellicht al lang bij jullie bekend, maar vanuit een bezoek aan HelloFresh over social advertising, hoorde ik voor het eerst over dark posting. Ook nog niet eerder over gehoord?
  • Extra verdieping & argumenten waarom video zo belangrijk is in 2018 op Marketingland.
  • Het nieuwe platform Vero doet zijn intrede in de social media-wereld. Het schijnt hét nieuwe platform te worden waarbij je vrij bent van reclame. Iedereen downloadt het massaal maar er zitten verschillende haken en ogen aan wanneer je je hiervoor aanmeldt. Lees hier meer.
  • Kleine man is een hit op YouTube en verdient bakken met geld.
  • Waarom videomarketing nog groter wordt in 2018 en waarom we daar met z’n allen op moeten gaan inzetten. Stof die camera’s maar af.
  • Interessant stuk over merkbouw en hoe we een merk met z’n allen levend houden.
  • In het kader van de nieuwe privacywet: hier een in-depth artikel over hoe marketeers tegen de GDPR aankijken.

Maart 2018

• Wist je dat Facebook aan het testen is met audio-updates? Kun je iedereen via Facebook op de hoogte houden zonder je toetsenbord te hoeven aanraken.
  • De vrouwen van Adfactor en HelloSparkle was het niet ontgaan: donderdag was het internationale vrouwendag! In het kader van deze dag vind je in dit artikel Nederlands 25 grootste vrouwelijke influencers op Youtube.
  • De afgelopen weken zag ik de social app Vero al een aantal keer voorbij komen bij onze influencers. Volgens mij zijn de meningen over de ‘nieuwe Instagram’ verdeeld, maar Marketingfacts.nl zet in ieder geval alle functies van Vero voor je op een rij.
  • De helft van de kinderen wordt beïnvloed door vlogs.
  • GDPR-ironie: de Autoriteit Persoonsgegevens heeft zijn eigen zaakjes niet op orde.
  • SxSW, het grootste tech-event van het jaar, deed weer van zich spreken. Elon Musk (Tesla, SpaceX) sprak zijn zorgen uit over AI. Opnieuw deed Fast Moving Targets verslag (zie video hieronder).
  • Van AI naar AR: L’Oréal koopt een AR-startup.

“Helft kids wordt beïnvloed door vlogs”

• Aardig artikel waarom je als merk met podcasts aan de slag moet gaan.
  • RTLZ.nl speelde deze maand in op het blockchain-geweld, met een webinar waar ruim 1.700 mensen live naar keken.
  • Lenteschoonmaak: Instagram gaat de tijdlijn opschonen door onder meer nieuwe berichten meer prioriteit in het algoritme te geven. Om hierop in te haken lijkt de app ‘Vero’, die kort geleden nog werd gezien als de mogelijke vervanger voor Instagram, alweer verleden tijd.
  • Nederlanders staan erom bekend dat zij niet bang zijn om hun mening te geven. Dit wordt gezien als één van de redenen waarom wij in Europa voorlopen op het gebied van contentmarketing. Lees hier waarom wij nog meer een echt contentland zijn.
  • Heb jij afgelopen week ook tegen de sleepwet gestemd? Dan was je niet alleen. Met de grote hoeveelheid nee-stemmers heeft het kabinet eigenlijk geen keuze meer. De sleepwet moet opnieuw onder de loop worden genomen.
  • Raak jij ook wel eens de weg kwijt in de Albert Heijn? Nou, daar komt een einde aan want er is een app in aantocht die jouw route kan bepalen aan de hand van je boodschappenlijstje!
  • Instagram sluit de API-toegang af voor sommige ontwikkelaars en beperkt hoe vaak anderen de API kunnen gebruiken om data te verzamelen.
  • Gaat jouw batterij ook zo snel leeg? Dit is de nieuwe functie van Apple waardoor je batterijconditie beter zou moeten worden..

April 2018

• Waar wij vroeger met Lego en Barbies speelden, knikkerde of touwtje sprongen, weten de kids van nu al meer van online adverteren dan wij op de leeftijd hadden kunnen bedenken!
  • Elke week liggen ze weer in de brievenbus, pak jij gelijk je kans en ga je op kortingsjacht of gooi jij ze gelijk bij het oud papier? Think twice, want folders zijn booming op het gebied van adverteren!
  • We weten wat werkt op websites én wat grote irritaties oproept. Wat zijn de meest voorkomende redenen waarom een bezoeker besluit om een website te verlaten?
  • Facebook sluit API van Instagram af, voor bedrijven en bureaus die veel met social media-campagnes en influencers werken heeft deze aanpassing zeker gevolgen!
  • Technologie maakt de wereld in veel opzichten mooier, maar in een wereld waarin we ons steeds meer isoleren met ons beeldscherm lijken we allemaal individualistischer. Streamen kan in stijl! De eerste VR-bril met ‘oog voor de omging’ is afgelopen week gelanceerd! #streammetstijl
  • Van Mindshare een mooie POV (point-of-view) over Podcasts.
  • Natuurlijk ook belangrijk: alle AMMA-nominaties. Nog nieuwsgierig naar alle ins & outs van de genomineerde campagnes? Wel interessant om de selectiecriteria te bestuderen.
  • De ‘How Brands Grow’ theorie van Byron Sharp blijft populair, zie hier een handige Slideshare-presentatie.
  • Hetzelfde geldt voor het boek Exponentiele Groei, blijft een aanrader om te lezen. Geen tijd of zin om te lezen, zie hier een interessante video van de Online Tuesday waar de auteur over het boek sprak.
  • Je kan het bijna niet gemist hebben, maar RTL gaat reorganiseren en komt met nieuwe strategie.
  • Leestip: leuk stuk over influencer-marketing met wat onderzoek eraan gekoppeld.
  • Meer uitleg over Instagram Highlights.
  • Dit wisten wij natuurlijk allang, maar online video is serious business anno 2018.
  • Je zelfbeeld wordt beïnvloed door social media. Twee vaders begonnen daarom een initiatief voor alle minder mooie momenten en plaatjes. Hier meer over op Adformatie. Cute!
  • MediaXplain komt met een eigen influencer-marketingbureau ‘XMPLE’ voor transparantie in de influencer markt, ze rekenen geen marges en ze maken inzichtelijk wat de influencer verdiend.
  • Steeds meer artikelen over podcast, maar wat is het en waarom is het hot? Lees je in het artikel ‘Power to the podcast’.
  • Meer podcast, minder.. Twitter en Facebook. Je ziet het om je heen of juist steeds minder. Heb jij deze apps nog? Jongeren hebben er in ieder geval steeds minder trek in.

Mei 2018

• Influencer-marketing balanceert tussen algoritme en creatieve vrijheid.
  • Mooie campagne van Fatboy, die inhaakt op het grote aantal burn-outs onders millenials.
  • Mark Zuckerburg gaat na alle commotie rond facebook, nu ook de dating markt betreden.
  • Ook niet te missen is deze Nike-commercial die de afgelopen weken viral ging.
  • Een jaar lang werden onder meer Vera, Dionne en Petrus gevolgd. Bekijk de aflevering van Shinewereld waarin een groep bekende Nederlandse vloggers die in 2015 is gemaakt. Hieronder staat ook de trailer van BNN.
  • Tot op heden was het nog niet mogelijk om de feed te gebruiken voor het taggen van producten in Instagram-posts. Met de nieuwste app-update van Instagram is deze feed-koppeling tot stand gekomen, wat grote mogelijkheden voor marketeers en bedrijven met zich meebrengt.
  • Het woord ‘outstream’ komt vaak voorbij. De inzet van online video-advertenties zit enorm in de lift. Vorig jaar werd hier 168 miljoen euro aan uitgegeven. We duiken even wat dieper in het outstream-verhaal.
  • Gregory van der Wiel heeft met zijn investeringsfonds voor tech start ups geïnvesteerd in Voicey. Met meer dan 600 handpicked influencers in de database, is Voicey het enige platform waar influencers door middel van een mobiele app on-the-go deals kunnen ontvangen. Alles wordt binnen de web én mobiele app afgehandeld van samenwerkingsverzoeken tot uitbetalingen en datarapportages.

“Podcasts zijn booming!”

• De mensen achter Instagram werken aan een functie die gebruikers inzicht geeft in de tijd die ze op de app spenderen. De nieuwigheid past in het rijtje acties van tech bedrijven die gebruikers bewust willen maken van hun telefoongebruik.
  • Podcasts zijn booming! Dag en Nacht Media is het eerste Nederlandse bedrijf dat zich volledig richt op het produceren van podcasts. Zij zijn van gemiddeld 40.000 naar 700.000 downloads per maand gegaan. Naast populaire buitenlandse producties, is er een grote groep mensen die ook graag Nederlandse podcasts wil horen. Nieuwsgierig? In dit artikel van RTL Nieuws vind je een lijst met de 10 populaire podcasts van eigen bodem die je moet horen.
  • Uit onderzoek van DDMA blijkt dat veel marketingbedrijven nog niet klaar zijn voor de nieuwe Europese Privacywetgeving (AVG). Een grote meerderheid 62% heeft zelfs nog geen intern privacy beleid, en slechts 21% draagt dit beleid actief in de organisatie uit.
  • Stories is helemaal hot, ook Airbnb heeft nu een eigen Stories-functie (pilot).
  • Het gebruik van mobiele telefoons blijft populair en daarmee groeit het dataverbruik ook, tijd voor meer impactvolle display!
  • Ondertussen blijft Mark Zuckerberg door het stof gaan.
  • En kon niemand er omheen: de GDPR-mail-stortvloed-in-je-inbox-die-de-meeste-mensen-waarschijnlijk-deleten-voordat-ze-gelezen-zijn. In ieder geval zijn de eerste klachten over deze privacywetgeving al bij vier Europese autoriteiten ingediend.

Juni 2018

• Vlogfamilie neemt het Instagram kanaal van Honig over in een 360-dagen challenge om elke dag Honig te eten.
  • Er is eindelijk wetenschappelijk onderzoek gedaan naar influencer-marketing (door Swocc). Veel is voor ons bekend, wel komt er toch weer uit dat micro influencers ook heel interessant kunnen zijn voor merken.
  • Siri loopt erg achter ten opzichte van voice-assistants, onder meer omdat het niet goed samen werkt met derde partijen. In deze video meer over waarom Siri achterblijft.
  • Aanbevelingen van familie en vrienden zijn tegenwoordig van mindere invloed op aankoopbeslissingen (42%) dan betrouwbare beoordelingen (68%). Juist negatieve reviews zijn belangrijk om een weloverwogen keuze te maken, alleen maar positieve reviews kan nep overkomen.
  • Leuk om te lezen: een blog over vijf typen verkopers. Zit jij hier ook misschien tussen?
  • De Best Social Awards zijn weer geweest en the winners are…
  • De kracht van een afwijkende review lijkt groter dan enkel positieve ervaringen. Wat blijkt ook hier: context is bepalend.
  • En om nog even groot te blijven denken: zijn programmatic hubs de toekomst voor global brands?
  • Het uitrollen van een fan-centric strategie blijkt lastig. Gelukkig bestaan er Adfactor-toppers om de klant aan de hand te nemen.
  • Ook het opvolgen van de GDPR valt niet mee… Hoe erg dat is, is echter de vraag aangezien de privacy-waakhond te weinig handjes lijkt te hebben.
  • Met de vakantieperiode in het vooruitzicht helpen deze gave campagnes om alvast een kijkje op plek van bestemming te nemen en efficiënt te navigeren in den vreemde. Gaat dat zien!
  • Tot slot nog een HR-gerelateerd onderwerp, want hoe zit het met een baan als YouTuber of PR-professional; bullshit-job of PR nodig?
  • Binnenkort ligt de Knakwortel (vegetarische knakworst) als nieuw product in het schap van Albert Heijn. Tof om te zien dat steeds meer merken inspelen op de vegetarische en flexitarische trend.
  • Ook opvallend: de bodypositivity-trend waarmee voornamelijk vrouwen elkaar aanmoedigen om jezelf te accepteren zoals je bent. Zie Serena Verbon, Cynthia Schultz en Vera is hier ook actief mee bezig, in samenwerking met Venus Gillette maakten we deze video.
  • Hoe werkt het nieuwe algoritme van Instagram? En ook: producten (ver)kopen met de nieuwe functie van Instagram Stories.
  • Deze maand vond het Cannes Lions Festival of Creativity plaats en het regende weer reclameprijzen en nominaties. En hier vind je de eindstand van Nederland.
  • Philips geeft mannen antwoord op hun vraag of een baard hen zal staan met de AR-app.
  • Instagram gaat YouTube en Snapchat achterna met IGTV. Hier kan je filmpjes bekijken tot 60 minuten.
  • McDonald’s opent binnenkort een micro-restaurant. Dit kleinste restaurant reist de hele zomer door Nederland.
  • Een terechte stap van Unilever. Zij willen namelijk af van influencers die volgers kopen. Hoe herken je die trouwens? Dat lees je hier.
  • Dit zijn de 7 lessen die merken kunnen leren van The Best Social Awards
  • Goede distributie van content is enorm belangrijk, waarom? Dat lees je hier.
  • Zelf werd ik door Nederlands Medianieuws geïnterviewd over podcasts. Waar liggen de kansen voor podcast-advertising?
  • IPG Mediabrands heeft een nieuwe unit opgezet om Nestlé te bedienen. Het wordt niet veel gemakkelijker en overzichtelijker met de 581 labels inmiddels.
  • Interessant artikel over het behouden van talent in een organisatie. “Talent vertrekt als het geen reden heeft om te blijven”. Waarbij het leertraject van twee kanten moet komen, met een intrinsieke passie om zelf beter te willen worden en daarin gefaciliteerd te worden. Een terecht punt die mij ook weer aan het denken heeft gezet.
  • Radar start met een eigen podcast-serie. Teken dat ook de gevestigde programma’s / partijen zich steeds meer zullen begeven op terrein van audio-on-demand.
  • Opvallende campagne van Paypal met onder meer Beautygloss, die een ogenschijnlijk redactionele video van vloggers na 2 min op een verrassende manier ‘verpesten’. Tof bedacht, al zijn de reacties van de fans niet overall positief. Desalniettemin, stoer dat Paypal deze insteek koos en durfde om pas merk-exposure na twee minuten goed te keuren.
  • Er is een nieuw bereiksonderzoek in de maak. Zou voor de hele markt prettig zijn als er een onderzoek is die daadwerkelijk representatieve cijfers produceert en mee gaat met de tijd (mobile, social, podcasts en dergelijke).

Juli 2018

• Lekker lijstje weer door The Best Social Media: Deze merken wekken met hun wel hele creatieve productteksten verbazing op social media.
  • Geen geswipe, gescroll en geklik meer, want in de toekomst besturen we onze apparaten gewoon met onze stem.
  • Ongewoon gewoon trekt de aandacht. Maar hoe doe je dat? Door als merk te zien én snappen wat er op straat gebeurt en daar iets geks tegenover zetten. Goed voorbeeld hiervan is de Buien Blouse van Lipton
  • Stel dat je leven een quiz is…. Apple heeft een nieuw reclamespotje over de iPhone X uitgebracht, die duidelijk afwijkt van de gebruikelijke reclames. Het spotje duurt maar liefst 100 seconden.
  • Internet maakt het mogelijk om 24/7 online en verbonden te zijn. Hebben we nog wel echt ‘vrije’ tijd…?
  • Kijktip: check hier de Viral Friday van week 28. Love it!
  • Een interessante ontwikkeling. Deliveroo opent een eigen restaurant, dat is nog eens the other way around! Check it out.
  • Stel dat je voor het bedrijfsuitje een thema-outfit nodig, maar je bedenkt dat pas na de lunch. No problemo bij Bol. Dezelfde dag nog in huis! Wow.
  • Snapchat zat de laatste tijd nou niet bepaald in de lift. Maar ze zijn klaar voor een comeback! Shoppen met jouw Snapchat-cam? Dat kan!
  • Het is warm, het is zonnig en je bent gezellig cocktails aan het drinken…. juist vakantie! Maar niet alles is fun en games, de zon kan veel schade aanrichten. Hier speelt stichting Melanoom ontzettend slim op in door deze spraakmakende campagne.
  • Het is vakantietijd en dat is best wel te merken al. Rustig onderweg, stiller op kantoor en minder telefoon. Voor iedereen dol op inhakers heeft Adfo de leukste vakantie-inhakers verzameld.
  • Google krijgt een boete van 4,3 miljard euro opgelegd vanwege misbruik van de dominante marktpositie met het mobiele besturingssysteem Android. Business Insider laat zien hoe dominant Google eigenlijk is in de EU.
  • Apple presenteerde de nieuwste versies van de MacBook Pro. iCulture zou iCulture niet zijn als ze alle reviews uit de media gebundeld hebben.
  • Ook van Samsung kwam er een nieuw gerucht, zij zouden bezig zijn met een opbouwbare smartphone.
  • De campagnes met sporters van Calve vind ik altijd geniaal. Ze hebben er nu 1 met Churandy Martina gemaakt, maar hij is voor de Antillen gemaakt en niet in Nederland te zien. Toch benieuwd?
  • Emerce schrijft een artikel over dat het nog steeds moeilijk is om geld te verdienen met podcasts. Gelukkig gaan wij daar verandering in brengen!
  • Goed nieuws! Het schijnt dat tweederde van de internationale merken komend jaar het budget voor influencer-marketing verhoogd. Waarbij kwaliteit hoog in het vaandel komt te staan.
  • Google Assistant is een vaak besproken onderwerp de laatste tijd, RTL en NOS starten met eigen formats om hier op in te haken.
  • Onze foodies spelen ook leuk in de hittegolf, van saladerecepten tot Leonie’s geniale post “5x lekker eten tijdens een hittegolf”.
  • En we kunnen natuurlijk niet anders dan eindigen met de 10 ‘coolste’ inhakers op de hittegolf.

Augustus 2018

• Deze zomer was de (Gay) Pride weer een groot succes in Amsterdam. Adformatie heeft een overzicht gemaakt van merken die inspelen op de Pride.
  • Na het succes van vorig jaar, gaat Miele ook dit jaar wassen en stomen op Lowlands. Hiermee willen ze merkvoorkeur bij een jonge doelgroep creëren.
  • Vorige week werd de Nederlandstalige versie van Google Assistent gelanceerd. In de VS heeft al één op de zes consumenten een digitale speaker die is uitgerust met een digitale assistent. Dit artikel op Marketingfacts gaat in op hoe je hier als merk op in kan spelen.
  • Een handig overzicht over Instagram Stories en de kracht ervan.
  • De social trends van najaar 2018 met onder meer IGTV, Instagram Stories en meer over het algoritme op Facebook. In dit kader ook leuk om de nieuwe PR-campagne van Mark Zuckerberg te bekijken om weer volgers terug te winnen.
  • Inspiratie nodig voor de inzet van IGTV? Zo zetten andere adverteerders dit kanaal nu in. Zo zet AH’s Allerhande chef-koks voor de camera op Instagram.
  • Na FB en IG volgt nu ook WA: Whatsapp opent de deuren voor adverteerders.
  • Bij een verzekering of tissues denk je niet meteen aan een sexy product. Inspirerend om te zien dat deze drie merken er toch iets moois van maken.
  • De eeuwige discussie, ROI bij contentmarketing. Frankwatching besloot om hier een artikelenreeks aan te wijden. Hier lees je deel 1.
  • Interview met Susanne Bakker (UvA) over betrouwbare beïnvloeding en influencers. Interessante take-away: “Als ik zie hoe mijn kinderen naar YouTube en vloggers kijken, dan is het opvallend dat zij niet zo trouw zijn aan een specifieke influencer, maar dat ze een vlog of andere video vooral aanklikken als het over een onderwerp gaat dat hen op dat moment aanspreekt.”
  • Dit artikel in de New Yorker is zeker een aanrader. Voor de mensen die bekend zijn met de film ‘The Circle’: dit begint er een beetje op te lijken.
  • In 2018 gaat er maar liefst 203 miljard dollar om in de online advertentiemarkt en met zo’n hoog bedrag is het niet gek dat mensen het gevoel hebben dat ze worden overspoeld met opdringerige advertenties. In dit artikel lees je hoe je beter kunt bepalen wie je als merk kunt benaderen, hoe en hoe vaak. Dit kan door te kijken hoe engaged en actief mensen zijn online.
  • Misschien hebben jullie hem al voorbij zien komen, de nieuwe campagne van Durex. Durex komt met een grappige en gedurfde campagne ‘Protect Your Banana’, want zeg nou op; wie wil er een beurse banaan?
  • Klaas Weima (Energize) over contentmarketing: “Het is keihard werken!”
  • Twitch, gekocht door Amazon, ‘koopt’ nu grote YouTubers om te verhuizen naar Twitch!

Snapchat is goedkoper dan Instagram

Uit onderzoek blijkt dat Snapchat ten opzichte van Instagram een goedkoper kanaal is om verkeer in te kopen. Zowel de CPSU (cost per swipe-up) als de CPM (cost per mille impressions) zijn lager.

Opvallend was dat een groot deel van de bezoekers uit Snapchat nieuwe gebruikers zijn, zo bleek uit de data in Google Analytics. We boorden met Snapchat dus een doelgroep aan die nog niet werd bereikt via de andere social kanalen. Naast het feit dat Snapchat Advertising goedkoper bleek dan Instagram, en we tegelijkertijd een compleet nieuwe doelgroep hebben kunnen aanspreken, converteerde het kanaal ook nog eens beter dan de Stories-ads op Instagram. Zo zijn er in drie weken 25 aankopen gerealiseerd met Snapchat Advertising, terwijl Instagram in diezelfde periode slechts voor drie aankopen heeft gezorgd.

September 2018

• Waar kunnen we het anders over hebben dan Nike? Het sportmerk maakte Colin Kaepernick bekend als nieuw gezicht in de dertigste ‘Just Do It’-campagne. Hij kwam in 2016 in opspraak omdat hij als eerste American Football-speler knielde tijdens het volkslied uit protest tegen het politiegeweld tegen vooral zwarte Amerikanen. De samenwerking tussen Kaepernick en Nike leidde tot ophef en Trump-aanhangers die hun Nike-producten in de fik staken. Nike reageerde daar geweldig op.
  • Influencer Chiara Ferragni is getrouwd en dat heeft de wereld geweten. Dior sponsorde twee handgemaakte bruidsjurken. Huffington Post berekende hoeveel aandacht dit het merk heeft opgeleverd en hoeveel ze hier bij een “normale” campagne voor hadden moeten betalen.
  • Valentine de Jong, managing director bij influencer agency HelloSparkle, deed een interview met Marketing Tribune over haar visie over content marketing en de uitdaging voor contentmarketeer.
  • Anna Nooshin lanceert magazine en kledinglijn Alter. Dit magazine wordt vier keer per jaar uitgebracht en bevat geen tekst, betaalde content of advertenties, maar wel creatieve styling en fotografie.
  • Allereerst een artikel over het afschaffen van de bureaukortingen. RTL heeft aangekondigd daarmee te stoppen (Ster deed dat vorig jaar al) en ze zijn ervan overtuigd dat ze niet de laatste zullen zijn. GroupM en Magna reageren positief op het stoppen met bureaukorting, Abovo Media reageert teleurgesteld.
  • De hoogtepunten van DMEXCO 2018! Over digitale veranderingen, camera-natives en maker van de meest beluisterde podcast ter wereld: Jan Böhmermann (de Duitse Arjen Lubach).
  • Dan nog goed nieuws! Uit een recente ledenpeiling van Bond van Adverteerders (BVA) blijkt dat adverteerders steeds meer budget uittrekken voor influencers.
  • En als laatst natuurlijk nog de nieuwe campagne die de overheid afgelopen week heeft gelanceerd: Rij Mono. De campagne, die maar liefst tien jaar gaat duren, moet het ganse land telefoonvrij maken in het verkeer. Over de slogan zijn de meningen behoorlijk verdeeld en is veel ophef. In dit artikel een gedragswetenschapper over of overheidscampagnes eigenlijk wel zin hebben.
  • Waarom sprekers bij Apple nooit meer dan 10 minuten spreken? Het heeft blijkbaar te maken met Neuroscience. Lees het hier.
  • Google doorgrondt Generatie Z aan de hand van hun kijkgedrag op YouTube.
  • Nog meer Generatie Z: alles wat je als marketeer moet weten.
  • Samsung verrast inwoners uit Appel met smartphone.
  • Een handige infographic over de micro-influencer en waarom je met hun zou moeten werken.
  • Isabel Boerdam (Hippe Vegetariër) is gespot in een interview met Adformatie. Zij werd gekozen tot het Communicatietalent 2018, vooral voor haar Nationale Week Zonder Vlees in Nederland.

Oktober 2018

“Engagement op Instagram is tien keer hoger dan op Facebook”

• Boxing stars YouTubers Mascha Feoktistova, Laura Ponticorvo en Saar Koningsberger en realitysterren Michella Kox en Amanda Tsatsos doen er aan mee! Kan persoonlijk niet wachten op het gevecht van Michella Kox, echte meisjes in de jungle rematch?!?
  • Kaj Gorgels wint Televizier Talent Award Tijdens het Gouden Televizier-Ring Gala kreeg Kaj Gorgels de award voor Televizier Talent Award. Is hem ook zeker gegund want zijn carrière is on a roll.
  • De contentmarketing-trends van 2019 zijn weer bekend. Volgens Frankwatching nemen we afscheid van clickbait en snackable content.
  • Bedrijven zelf verliezen steeds vaker hun geloofwaardigheid, maar vertegenwoordigers van merken winnen juist terrein op het gebied van vertrouwen. Uit onderzoek van communicatiebureau Edelman staat al jarenlang een technisch expert en een academische expert op een gedeelde eerste plek. Dit jaar kwam daar voor het eerst een nieuw persoon bij: ‘iemand zoals ik’ gaf een groot gedeelte aan. Hoe kunnen merken het vertrouwen (terug) winnen?
  • Meer weten over hoe je Gen Z bereikt? Check hier vijf merkcampagnes die dit met succes hebben gedaan.
  • Als je meer wil weten over geloofwaardigheid van merken in hun communicatie lees dan dit rapport over Brand Democracy.
  • Staat How Brands Grow van Byron Sharp (ook) bij jou op je lijst om te lezen? Blauw Research heeft een whitepaper gemaakt met de belangrijkste uitgangspunten van het boek. Downloaden ‘m hier.
  • RTL en de Persgroep hebben een strategische alliantie gevormd voor vergroting van bereik. Uit onderzoek van GFK blijkt ze met name binnen de jonge doelgroep (13 jaar en ouder) een groot aandeel hebben.
  • Sinds week 42 is er een nieuwe targetingoptie beschikbaar in Adwords: adverteren op tv via YouTube. Hiermee spelen ze in op een verdubbeling van de kijktijd op YouTube via tv.
  • KPN lanceert een vernieuwde app en website. De app is grondig getest door een selecte groep klanten en collega’s. Inmiddels wordt de app getest in een open versie. Dit lijkt op Fansquare of niet!
  • Social media blijft zich ontwikkelen. Wat is nieuw in week 43?
  • Het is iedereen niet ontgaan dat StukTV is gekocht door Talpa. Wat John de Mol zegt over de overname: ‘Hiermee maken wij een statement: wij willen ook in het online social domein hét Nederlandse mediabedrijf worden.’ Lees hier het volledige artikel.

November 2018

“Pinterest lijkt te worden onderschat”

• Geen inspiratie voor kerst- of sinterklaascadeautjes? Febo heeft een nieuwe wintercollectie met Raymond van Barneveld als gezicht. Uiteraard is Leonie fan!
  • Je kan als merk nu écht inhaken op het nieuws. Jumbo deed dit na de overwinning van Max Verstappen via Xtra Social van De Persgroep. Hoe Jumbo dit deed lees je hier.
  • Shoppen via Instagram wordt steeds gemakkelijker. Instagram heeft namelijk een mogelijkheid toegevoegd om producten die je in video’s ziet in een soort shoppinglist te plaatsen (zodat je ze later kunt bestellen).
  • De nieuwe Flappdrol-campagne van Ben speelt goed in op een relevant en actueel probleem wat zich voordoet in het verkeer. Namelijk appen op de fiets, met de aankomende wetswijziging in de zomer van 2019 lopen ze al mooi vooruit op de awareness van dit probleem;
  • De nieuwe social trends voor 2019 zijn verzameld door Emerce en op een mooi rijtje gezet. Bij nummer 11 staat ‘een beetje Pinterest’ aangegeven, maar met de bizarre bereikcijfers van onze influencers zie ik hier meer kans in dan ze aangeven.
  • De consument wil tegenwoordig meer deel uitmaken van wat een merk doet en vertelt. Er zijn drie mooie cases op een rijtje gezet waarbij tips worden gegeven hoe je dat als merk kan bereiken.
  • Volgens FrankNews is Famke Liouse meer waard dan we allemaal denken.

December 2018

• Uiteraard onze Kerst insights! Een hele mooie pilot voor hoe wij met influencers en fans campagne ideeën kunnen aanscherpen.
  • Mustread zijn deze social media-trends 2019.
  • Naar aanleiding van Kamervragen gaat de overheid de mediabureau-afspraken aan een onderzoek onderwerpen.
  • RTL Group gaat zijn VOD-platformen samenvoegen tot één platform (er wordt nog geen nieuwe naam onthuld), maar duidelijk is dat dit de focus krijgt komende jaren.
  • En vers van de pers: RTL Nederland neemt BrandDeli over. Deze overname leidt vanaf het nieuwe jaar tot een sales-partnership tussen RTL, Discovery, Fox en Viacom, zo meldt MarketingTribune. Dit nieuws kwam een week nadat bekend werd dat BrandDeli’s CEO Allard Ruyl vertrekt en overstapt naar het snel groeiende Talpa Network van John de Mol. Kortom: de mediawereld is enorm in beweging.

Uiteraard is een jaaroverzicht nooit compleet, zeker niet in de maand december die nog niet eens voorbij is. Toch hopen we met bovenstaande nieuwtjes en trends een beeld te hebben kunnen schetsen van het reclame- en mediajaar 2018.

Phileas Fox
directeur bij Adfactor

Directeur van Adfactor, een bureau gespecialiseerd in contentmarketing en native advertising.