Het grote jaaroverzicht 2017

Een overzicht van al het moois en interessants in de media in 2017

Het grote jaaroverzicht 2017

Net als vorig jaar, kunnen we terugkijken op een bewogen afgelopen 12 maanden. Ook in de reclame- en mediawereld. Zoals altijd houden wij dat nieuws voor je bij en vatten we het voor je samen in dit mediajaaroverzicht. En dan blijkt dat er ook genoeg mooie en interessante dingen zijn om op terug te kijken.

Januari

Februari

  • Bedrijven nemen de rol van uitgever op zich. Zoals Albert Heijn, dat startte met Appie Today, een interactieve online zender. Hoofdredacteur Monique Bergers licht het initiatief toe.
  • Wij weten als geen ander dat influencer marketing werkt. Dat blijkt ook uit onderzoek: de koopintentie en perceptie van luxe en waarde stijgen door het inzetten van vloggers.
  • Natuurlijk werd weer met argusogen uitgekeken naar de Super Bowl, vooral vanwege de reclames die alle prijsrecords breken. Er zaten echte pareltjes tussen: neem bijvoorbeeld de ontstaansgeschiedenis van Budweiser en onderstaande Coen Brothers-commercial voor Mercedes.

Maart

April

  • Waar was jij toen je die Pepsi-commercial met Kendall Jenner zag? Pepsi zat in ieder geval m'n z'n kop in het zand toen het de reclame uitbracht en moest deze dan ook snel terugtrekken.
  • Alhoewel... was dat eigenlijk wel nodig? Het merendeel van de Amerikaanse bevolking vond de Pepsi-campagne namelijk niet eens zo slecht.
  • YouTube werd strenger: videomakers kunnen pas geld verdienen met hun video's als zij meer de 10.000 views bereiken
  • Onder de noemer #DoWhatYouCant bracht Samsung onderstaande fraaie minimovie 'Ostrich' uit.
  • Grote publishers duiken in de wereld van showbusiness met online-videoseries
  • Facebook heeft iets goed te maken met adverteerders: het platform zorgt voor nieuwe features die de transparantie moeten vergroten.
  • Liefde maakt alles goed! De Franse supermarkt Intermarché zet het fijne gevoel ervan op een slimme manier in om gezond eten onder de aandacht te brengen.
  • Het luxe merk Balenciaga bracht een tas op de markt die wel heel veel weg heeft van de typische, blauwe IKEA-tas. IKEA bedacht een ludieke inhaak-campagne in antwoord op die designertas. 
  • Heineken gaat met de opzet van haar Worlds Apart’-experiment tegen de anti-politiegeweldbetoging campagne van Pepsi in. Nailed it!

Mei

Juni

  • Met een prijs tussen de twee- en drieduizend dollar per stuk begon bitcoin serieuze vormen aan te nemen. Maar hoe werkt het eigenlijk? Ach ja, hadden we destijds maar geïnvesteerd, want inmiddels staan ze zo'n 6 keer hoger. Nee wacht, 8 keer. Oh, nu weer 5 keer...
  • Zodra je dat hebt gelezen, begrijp je wellicht ook waarom ING pilots wil doen met de cryptocurrency.

Juli

Augustus

  • Eerder dit jaar besloten adidas en bol.com meer te investeren in online. P&G gaat juist de andere kant op: het besluit 100 miljoen dollar minder uit te geven aan online advertising. En Unilever volgt. Al blijken dat meer tests om te achterhalen hoe belangrijk het is om campagnes op de juiste sites en wijze weer te geven.
  • En misschien blijven marketeers gewoon te lang hangen in een marketingstrategie en blijft de groei van omzet daarom achter. De nieuwe marketingrealiteit vraagt om een frisse blik.
  • In de week na de Gay Pride wist de jongen in deze animatiefilm niet alleen het hart van zijn grote liefde te veroveren, maar ook dat van het hele internet. 

September

  • KLM heeft als eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld een zakelijk account op WhatsApp. Gemeenten zijn daarentegen binnenkort waarschijnlijk niet meer op WhatsApp te vinden en moeten overstappen op een ander communicatiemiddel
  • Hudson's Bay is geopend. Maar wat maakt dit warenhuis anders dan de Bijenkorf en V&D?
  • Commerciële dierenvriend Freek Vonk verkoopt zijn moeder nog als het moet. Dat levert dan wel een leuke reclame op.
  • De opkomst van programmatic advertising zet zich voort en heeft nu ook de good old televisiereclame bereikt.
  • Apple lanceerde de iPhone 8 én iPhone X. De meeste aandacht ging natuurlijk uit naar alle nieuwswaardigheden, maar het was tegelijkertijd een mooi moment om eens terug te kijken.
  • Eigen nieuws: RTL Nederland heeft voor 60 procent een meerderheidsbelang genomen in Adfactor. Dit kan toch alleen maar mooie activiteiten met zich mee brengen?
  • Na de NS met haar genderneutrale toiletten, stopt HEMA met genderspecifieke kinderkleding.

Oktober

  • De schietpartij in Las Vegas is vreselijk, maar leidt ook tot mooie initiatieven. YouTube-ster Casey Neistat start een fundraising en haalt binnen 48 uur 250.000 dollar op. De reactie van YouTube is alleen een beetje jammer: het vindt de video niet geschikt voor adverteerders en trekt de inkomsten terug

  • Rumoer in de uitgeverswereld, want Facebook test met een gesplitste tijdlijn - vooralsnog in slechts een klein aantal landen. De verwachting is dat het betaald pushen van berichten nog belangrijker wordt.

November

  • Wereldwijd vallen de cijfers in de advertentiewereld tegen. Sir Martin Sorell, ceo van WPP, moet voor de tweede keer dit jaar zijn groeiprognose bijstellen, dit keer naar nul procent.
  • Merken proberen steeds meer in te spelen op de jongere generatie. Zo ook Transavia, dat een YouTube-kanaal heeft opgericht waarbij bekende YouTubers ‘generatie Z’ aanspreken met een inspirerende webserie.
  • Als videokanaal was het natuurlijk wachten op deze ontwikkeling: ook YouTube waagt zich aan de Stories. Leuke ontwikkeling om in te gaten te houden! De functie, die op dit moment getest wordt, gaat op YouTube 'Reels' heten.
  • Leuk weetje, heb jij al gehoord over de nieuwe stroming van marketeers? Dit is dé marketeer van 2018: de feel good-marketeer. Die werkt niet voor producten of diensten die een relatie hebben met gokken, verpakt zijn in plastic, sigaretten, bio- of olie-industrie, porno, wapens en transport.

December

  • Albert Heijn ontving de Loden Leeuw 2017 voor de ‘Buik Billen Bonus’-commercial met 'personal trainer' Davy Eduard King. De supermarktketen treurde niet en komt terug met een nieuwe Davy-video mét een vette knipoog - én een oproep om de Davy-kalender voor 2018 te bestellen, waarvan de opbrengst naar een goed doel gaat.
  • Stel aan 25 Nederlandse ceo’s in de mediabranche de vraag ‘waar zet jij volgend jaar je geld op in?’ en je hebt de vijf belangrijkste ontwikkelgebieden in media voor 2018. Net als vorig jaar staat ook nu content op nummer 1.
  • De supermarkten pakken weer uit met de kerstcommercials. Zowel Albert Heijn als Plus gaan voor een emotionele invulling over eenzaamheid versus samen de kerst vieren.
  • De voorspellingen voor 2018 van GroupM laten zien dat de mondiale reclamemarkt komend jaar zal groeien met 4,3 procent, waarbij de meeste groei wordt gerealiseerd in digitale kanalen. Facebook en Google domineren hierbij, want samen ontvangen zij meer dan 84 procent van alle online uitgaven aan internetreclame.

Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.