Wat kun je precies met Vero?

10 maart 2018, 13:41

Het internet ontploft door de komst van de social app Vero. Maar wat is het precies en heeft het echt zoveel toekomstperspectief als wordt gedacht? In het manifest op de website van Vero worden in ieder geval diverse kleine steekjes gegeven naar grootheid Facebook, dus het platform lijkt klaar voor de strijd. Met alle functies van Vero op een rijtje, vergelijk ik het platform met andere social media-kanalen en geef ik mijn mening over de nieuweling.

Vero: ‘True Social’

De app is eigenlijk niet zo nieuw als wordt gedacht. Oprichter Ayman Hariri lanceerde hem al in 2015, maar het doel is nog steeds hetzelfde: een authentiek social media-platform bouwen, waar je niet wordt misleid door advertenties, je gegevens veilig zijn en waar fake news verbannen wordt.

We created a social network that lets you be yourself. Hence the name Vero. Meaning truth.

De app was voor de hype vooral geliefd bij Cosplayers die foto’s en video’s van hun kostuums plaatsten. Daarna volgden mensen uit de artistieke hoek, zoals tattoo-artists en fotografen. Nu, begin maart, heeft Vero meer dan drie miljoen gebruikers. Het mobile-only platform profileert zich als ‘true social’. Het stimuleert mensen content te delen die zij in het dagelijks leven ook zouden delen met vrienden en familie. Je kan links, foto’s en video’s, films, boeken, muziek en plaatsen posten en kiezen met welke mensen je dit precies wilt delen.

“Less social media, more social life”

Het platform speelt goed in op waar social media-gebruikers tegenwoordig over klagen: advertenties en algoritmes. Vero heeft dit namelijk niet. Om toch inkomsten binnen te krijgen, zal Vero uiteindelijk een jaarlijks betaalde abonnementsdienst gaan worden. Op dit moment is de app nog gratis te downloaden in de Play- en App Store.

Alle functies op een rijtje

Op Vero deel je niet alleen foto’s, video’s en links, maar kun je ook muziek, films en tv-shows aanbevelen (of afraden). Je kan eveneens laten weten waar je bent (geweest), hier een mening over geven of delen waar je nog graag heen wilt. Deze opties maakt Vero mogelijk door middel van samenwerkingen met diverse partners, zoals Apple.

Volgers en vrienden

  • Je vrienden indelen in categorieën: Close Friends, Friends en Acquaintences
  • Je kunt niet zien bij een ander in welke categorie jij bent ingedeeld
  • Mensen kunnen jou volgen of als vriend uitnodigen

Content delen

  • Delen van links
  • Delen van foto’s en video’s
  • Aanraden of afraden van muziek, films, boeken en plaatsen
  • Kiezen met welke categorie vrienden je dit deelt

Content bekijken

  • Boeken opzoeken en delen via iBooks
  • Muziek opzoeken via Apple Music
  • Plaatsen opzoeken en delen via FourSquare
  • Films en tv-shows opzoeken en delen via themoviedb.org

Doordat diverse partners geïntegreerd zijn in de app, is er ook uitgebreide informatie beschikbaar over de content, zoals de beschrijving van het boek, de releasedatum van het lied of de cast van een film.

Vero samenwerkingen

Vero samenwerkingen: Apple Music, The Movie Database, Foursquare en iBooks

Tijdlijn en Collections

  • Alle gedeelde content staat in je tijdlijn op chronologische volgorde
  • De content die met jou is gedeeld, vind je ook terug in Collections, geselecteerd op content-type en tijd

Zoeken

  • Vero maakt gebruik van hashtags om posts vindbaar te maken
  • In Vero kun je zoeken naar content-types, mensen en hashtags

Business

  • Beroemdheden en bedrijven kunnen verified user worden
  • Er bestaat geen apart business-account
  • Je kunt producten aanbieden die gebruikers in-app kunnen kopen via Apple Pay (*)
  • Geen advertenties, maar alleen content delen

(*) Vero pakt een klein percentage mee van de omzet van de gekochte producten via de app.

Is Vero een geduchte concurrent?

Je leest bijna overal dat Vero dé concurrent van Instagram is, omdat er voornamelijk visuele content kan worden gedeeld en Vero wel een aantal functies heeft die Instagram mist, zoals links delen en producten aanbieden. Maar als je verder kijkt dan dat, is er nog meer concurrentiekracht te vinden.

As a subscription-based service, our users are our customers, not the product we sell to advertisers.

Het ‘true social’-kanaal wil advertentie-en-algoritme-vrij blijven, iets waar iedereen naar lijkt te snakken. Dit maakt Vero een concurrent voor bijna elk bestaand social media-kanaal. De enige die ‘veilig’ is voor het succes van Vero is Snapchat. Deze twee platformen verschillen dusdanig van elkaar dat ze elkaar niet zullen bijten.

Baanbrekend?

De vraag is natuurlijk hoe baanbrekend Vero nu werkelijk is. Ten eerste wil ik zeggen dat ik het design van Vero echt geweldig vind: het is lekker futuristisch door het gebruik van zwart en blauw. Ik ben ook gecharmeerd van het concept. Persoonlijk ben ik namelijk erg te beïnvloeden door ‘influencer marketing’ van mijn vrienden en familie. De muziek, films en boeken die zij aanraden, staan vaak hoog op mijn lijstje, mits dit in mijn straatje past natuurlijk. Vero is daardoor voor mij het perfecte platform om hier inspiratie voor op te doen. Daarnaast denk ik dat de functie Collections – waar alle content vindbaar is die met jou is gedeeld – een hele handige feature kan zijn, zodra je meer gebruik maakt van de app.

Toch denk ik dat Vero nu nog niet uniek genoeg is om echt door te breken of ergens een vervanger van te zijn. De content die je kunt delen, kun je ook op andere platforms zoals Facebook en Instagram delen. Ik verwacht daarom ook dat Vero dood zal bloeden zodra de app een betaalde dienst wordt. Ik denk namelijk dat de USP’s van geen advertenties of algoritmes niet genoeg zijn om ervoor te betalen. De content die je kan zien, kun je immers ook op de andere platforms zien. Of Vero moet voordat het een betaalde dienst wordt, met écht iets unieks komen: iets wat je op geen enkel ander social media-kanaal kunt, zoals Snapchat heeft gedaan. Inmiddels is dat unieke er jammer genoeg ook weer af, maar dat is een ander verhaal.

In vergelijking met andere newbies zoals Mastadon denk ik dat dit platform wel de potentie heeft om door te breken en echt de strijd kan aangaan met de bestaande socials. Ik kan nog niet zeggen dat ik fan ben, zoals ik dat direct was bij Snapchat, maar ik heb wel het idee dat Vero geen eendagsvlieg is. Wat jullie?

De meningen over Vero verschillen sterk. Gisteren publiceerde Marketingfacts een artikel over de eerste ervaringen met Vero. Aan de gebruikers (en onze lezers) de keuze: geloven jullie wel of niet in Vero?

Alice Kaal
Social media specialist bij Social Media Huis

Alice is verslingerd aan Social Media en alles wat ermee te maken heeft. Ze was werkzaam in verschillende branches zoals retail, muziek en transport en past die opgedane kennis toe als Digital Marketeer bij Endoor | ROC van Twente. Daarnaast biedt ze haar social media en content kennis ter beschikking aan met haar eigen bedrijf Social Media Huis.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Sven Reandor

    Gezien de opkomst van blockchain-technologie, met voornaam de nieuwe weg die velen zien liggen, zullen voornamelijk sociale media en zoekmachines serieus uit de hoek moeten komen of ze zullen de komende jaren (Ik schat tegen 2020) totaal overgenomen worden door aan de gebruiker-betalende sociale media en zoekmachines.

    En inderdaad, wie gaat dat weigeren? En zullen volgens mij gewoon mee moeten met het verhaal en afstappen van de grote kapitalen die ze verdienen op de kap van de gebruikers of uiteindelijk doodbloeden… Een lang bestaan geef ik deze en andere dus niet…


    12 maart 2018 om 05:25
    Yvilthi

    Advocaat van de duivel;

    Door alle algoritmes is het voor een gebruiker binnen Facebook en/of Instagram bijna niet meer bij te houden hoe je jouw content bij de juiste mensen krijgt. Alle ’top hashtags’ worden zo vol gespamt dat ook deze zijn nut verloren lijken te zijn. Het zoeken naar een hashtag die zijn werk doet is dan ook een ellendige klus.

    Op dit moment is het dan onmogelijk om als nieuwe gebruiker, nieuw merk of startende ondernemer te kunnen concurreren met eensgezinden zonder hier zelf geld aan uit te geven voor promotie posts.

    Wat ik van Vero heb meegekregen (die ik overigens vanmorgen pas geïnstallerd heb), is dat het hier een stuk makkelijker is om jouw content wel op de juiste plek te krijgen door de zelfde redenen als die hierboven benoemd zijn over de twee andere medium.

    Juist doordat dit medium (nu nog) niet vervuild is EN omdat het nu nog in de kinderschoenen staat, bestaat er een grotere kans dat jij jouw feed beter opgemerkt kunt krijgen. Mooi moment om in te stappen dus.

    Just my 2 cents 🙂

    – Yvilthi

    p.s. ik gebruik ook de andere kanalen en gebruik de strategie die ik daar gebruik nu ook in Vero.


    25 september 2018 om 14:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!