De week op social: Facebook wil muziekrechten, Snap geo-filters in app, LinkedIn Audience Netwerk
Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel. Met deze week: Google maakt aanpassen bedrijfsgegevens mogelijk via zoekpagina, Facebook biedt muziekindustrie miljoenen voor rechten op muziek, LinkedIn lanceert Audience Netwerk voor adverteerders, Snapchat rolt geofilter in de app uit naar Europa, Google introduceert certificaat voor mobiele webspecialisten, Facebook Stories op desktop, Twitter introduceert nachtmodus voor Desktop en Facebook maakt profielfoto’s voor bedrijvenpagina’s rond.
Google maakt aanpassen bedrijfsgegevens mogelijk via zoekpagina
Met Google Mijn Bedrijf heb je een gratis vermelding van je bedrijf op Google. Zodra mensen zoeken naar je bedrijfsnaam, verschijnt je bedrijf op de zoekpagina van Google.
Om te zorgen dat je bedrijfsgegevens en relevante informatie up to date zijn, introduceert Google nu een dashboard waarmee je direct op de zoekpagina je bedrijfsgegevens kunt aanpassen.
Mocht je nog geen Google Mijn Bedrijf-vermelding hebben, adviseer ik je dat vandaag nog te doen. Ga hiervoor naar Google Mijn Bedrijf en start je gratis bedrijfsvermelding.
Bron: Google
Facebook biedt muziekindustrie miljoenen voor rechten op muziek
Met forse investeringen in muziekrechten zou Facebook weleens meer jongeren kunnen aantrekken of weten vast te houden. Volgens een Bloomberg-bericht biedt de social-gigant miljoenen aan de muziekindustrie in ruil voor rechten op muziek, een stap waarmee Facebook een nieuwe ‘YouTube’ kan worden. Bedrijfsmatig gezien een interessante stap, aangezien YouTube heel populair is onder jongeren.
Facebook heeft momenteel haar handen vol aan het verwijderen van muziekvideo’s die de copyrechten van de muziekeigenaar schenden. Daarnaast leidt dit tot ergernis en frustratie van Facebook-gebruikers die hun video verwijderd zien.
Mocht Facebook binnenkort beschikken over de rechten op muziek, dan kunnen gebruikers met een gerust hart hun muziekvideo’s uploaden. Tevens zou het de eigenaren van muziek compenseren voor het gebruik van hun creatieve uiting en eindigt de stroom aan verzoeken om video’s te verwijderen. Een win-winsituatie voor alle partijen.
Facebook werkt ondertussen aan een algoritme om onrechtmatig gebruikte muziek in video’s op te sporen. Het ontwerp van dit algoritme kan echter nog een paar jaar duren.
Bron: The Verge
LinkedIn lanceert Audience Netwerk voor adverteerders
Als marketeer op LinkedIn kun je meer dan 500 miljoen professionals bereiken met je campagne. LinkedIn lanceert nu het Audience Netwerk, zodat je deze professionals ook buiten LinkedIn kunt targeten. Denk daarbij aan duizenden websites en apps, inclusief Microsoft-platformen als MSN.com en Outlook.com.
LinkedIn garandeert dat de uitgevers (sites) die je kunt selecteren binnen het Audience Netwerk van hoge kwaliteit zijn. Verder krijg je controle over plaatsing door het uitsluiten van sites via een blokkeerlijst.
Volgens TechCrunch rolt het Audience Netwerk eerst uit naar Engelstalige landen.
Bron: TechCrunch
Snapchat rolt geofilter in de app uit naar Europa
Met Geo-filters kun je een speciale filter (kader rond je foto) toevoegen aan je Snap als je op een specifieke locatie bent. Zo kunnen mensen die een event bezoeken bijvoorbeeld geofilters toevoegen aan snaps van het event. Snapchat rolt nu een geofilter tool uit in de app voor bepaalde Europese landen. Met deze tool kun je nu rechtstreeks in de app een geofilter aanvragen voor gelegenheden als een bruiloft, verjaardag of als je iets anders te vieren hebt.
Om de geofilter te gebruiken, klik je op je profiel en daarna je instellingen. Daar vind je de On-Demand Geofilters-tool die je in een aantal eenvoudige stappen wegwijs maakt om de filter te kiezen en aan te vragen. Je kunt een start- en eindtijd aangeven en een tijdstip waarop de filter actief is. Vervolgens kies je een geografisch gebied waar je geofilter beschikbaar zal zijn. De kosten starten bij 6,99 euro.
Bron: The Verge
Lees ook deze uitgebreidere how-to over Snapchats geofilter.
Google introduceert certificaat voor mobiele webspecialisten
Ben je een webspecialist en wil je jezelf verder onderscheiden van je concurrenten? Dan is het nieuwe certificaat voor mobiele webspecialisten wellicht iets voor jou. Met dit Google-certificaat laat je zien dat je vaardigheden bezit om responsieve websites en flexibele webapplicaties te bouwen.
Bereid je voor op het examen met deze speciale studiegids. De kosten voor het examen bedragen 99 dollar en je mag driemaal een poging doen om te slagen.
Bron: Google
Facebook Stories op desktop
Stories zijn verhalen die je vertelt door het combineren van tekst, emojis, geofilters, foto’s en video’s. Je kunt ze plaatsen op Facebook of Instagram (via de camera linksboven op je app). Sinds deze week verschijnen deze Stories nu ook op de desktop, rechts naast de nieuwsstroom. Mocht je nog niet zo actief gebruikmaken van Stories, dan is deze nieuwe feature zeker aanleiding om dat te overwegen.
Wil je weten hoe je Stories kunt inzetten voor je marketing, lees dan Stories hier, stories daar: welk platform kies je als marketeer?
Bron: Facebook
Twitter introduceert nachtmodus voor Desktop
De Twitter nachtmodus, de donkere achtergrondkleur, is beter voor de ogen als je ’s avonds twittert. Deze nachtmodus was al een tijd bschikbaar via de Android- en iOS-app, en rolt nu uit naar desktop. Helaas activeert de nachtmodus niet automatisch na een bepaalde tijd in de avond. Via Twitter-hulp krijg je instructie hoe je nachtmodus kunt activeren.
Bron: Adweek
Facebook maakt profielfoto’s voor bedrijvenpagina’s rond
Een aankondiging van een kleine wijziging verscheen deze week op de pagina van Social Media Examiner. Facebook vervangt de vierkante profielfoto van bedrijvenpagina’s door een rond exemplaar. De grote vierkante profielfoto op de pagina blijft, maar de profielfoto op de tijdlijn en in de nieuwsstroom is nu rond. Had je deze wijziging nog niet gezien, dan is dit wellicht een moment om te checken of je logo in de ronde foto nog goed zichtbaar is.
Bron: Social Media Examiner