Big Data Survey 2017: data gedreven mensenwerk, GDPR en wat maakt een datastrategie succesvol?

20 september 2017, 06:00

Ruim 800 Europese professionals deelden hun inzicht in Big Data Survey 2017

Voor de derde achtereenvolgende keer heeft GoDataDriven, in samenwerking met Big Data Expo, onderzoek gedaan naar de inzet van data. Dit jaar deelden meer dan 800 Europese professionals hun inzichten en ervaringen op het gebied van data. Het uitgebreide onderzoek geeft onder meer inzicht in onderwerpen als datastrategie, het ontwikkelen van data science-toepassingen, de meest populaire technologie, cloud, GDPR en hoe je als organisatie een aantrekkelijke werkgever bent en blijft.

Wat is de grootste uitdaging van het invoeren van een datagedreven werkwijze? Zien professionals de cloudopslag als net zo veilig als lokaal data opslaan? En hoe werf je data scientists; met een auto van de zaak, flink salaris of zijn andere arbeidsvoorwaarden belangrijker?

Wat maakt een datastrategie succesvol?

Net als in de eerste twee edities van de Big Data Survey blijkt dat professionals een visie (87 procent) het belangrijkste aspect vinden van een succesvolle datastrategie, op afstand gevolgd door het talent (54 procent) en – de nummer twee van vorig jaar – ondersteuning vanuit het management (50 procent).

“Ons management heeft een duidelijke visie op de dataproducten die onze organisatie nodig heeft. We zijn continu bezig met het verzamelen van data die ons ondersteunen in de uitvoering van onze datastrategie”, zegt Erik van Osenbruggen, operationeel manager bij Promovendum/CAK Groep.

Hoewel 9 op de 10 organisaties veel potentie zien in de inzet van data, gebruiken zij data vooral in dashboards en nog niet voor de ontwikkeling van voorspellende modellen. Zo is het aantal websites dat in realtime, met kunstmatige intelligentie, wordt gepersonaliseerd zeer klein.

Datagedreven werken is mensenwerk

Organisaties die maximaal rendement willen halen uit data door datagedreven te gaan werken, hebben de meeste moeite met het opbouwen van kennis van big data en data science (47 procent), gevolgd door het beschikbaar stellen van tijd om te experimenteren (45 procent).

GoDataDriven - Big Data Survey 2017 - datagedreven werkwijze

“Datagedreven werken draait om een specifieke instelling. Natuurlijk zijn toepassingen belangrijk, maar het gaat uiteindelijk om het doel. Het gaat erom dat je de klant centraal stelt. Het gaat er dan ook niet om dat je laat zien wat je weet, maar dat je data gebruikt om waarde toe te voegen voor elke klant”, zegt Sander van Veen, marketingmanager Autotrack (Persgroep) en deelnemer aan Big Data Survey 2017.

GDPR

Eén van de onderzochte thema’s in de Big Data Survey is GDPR, de Europese wetgeving die vanaf mei 2018 gehandhaafd gaat worden. Het is de hoogste tijd voor organisaties om maatregelen te nemen om te voldoen aan de eisen die GDPR stelt. In de praktijk zijn de meeste organisaties nog niet klaar voor de invoering van GDPR. Een groot deel van de deelnemers (43 procent) is zelfs niet bekend met de nieuwe regels.

Slechts 28 procent zegt dat de organisatie gereed is voor de inwerkingtreding van de nieuwe regels.

Voorlopers

Energieleveranciers en organisaties in de financiële dienstverlening lijken voor te lopen op het gebied van datagedreven werken. De uitdagingen van deze organisaties, maar ook de manier hoe zij omgaan met datatoepassingen, zijn in vergelijking met organisaties in andere branches, geavanceerder.

Zo zijn de energiebedrijven en financiële dienstverleners meer bezig met het werven van talent en het opbouwen van kennis en vaardigheden, waar andere organisaties vooral bezig zijn met het beschikbaar maken van data en het realiseren van ondersteuning vanuit het management.

Cloud

De meningen over het gebruik van cloudtechnologie zijn verdeeld. Zo ziet 47 procent van de respondenten de cloud als net zo veilig als het lokaal opslaan van data. Microsoft Azure (28 procent) is de meest gebruikte cloudprovider, maar de verschillen met Amazon Webservices (24 procent) en Google Cloud Platform (22 procent) zijn klein. Bedrijven over de hele linie werken met Amazon, grote organisaties lijken vooral te werken met Microsoft Azure, terwijl retailers en mediabedrijven een voorkeur hebben voor Google Cloud. Meer dan de helft van de onderzochte organisaties werkt met meer dan één cloudleverancier.

GoDataDriven - Big Data Survey 2017 - Cloud

Gebruikte technologie

Er is een groot verschil tussen het gebruik van technologie binnen grote bedrijven met meer dan 1.000 medewerkers en andere organisaties. Het zijn vooral de enterprise-organisaties die Python, R, Spark, Hadoop en andere big data- en datasciencetechnologie toepassen (85 procent versus 59 procent).

Ook als we kijken naar andere factoren, dan lijkt erop dat grote bedrijven op het gebied van datagedreven werken een voorsprong nemen op kleinere organisaties. Het eindrapport gaat hier uitgebreid op in.

“Voorspellen van onderhoud heeft voor ons de toekomst”, zegt Ralph van den Heuvel, group leader Pulse bij Strukton Group. “We willen voorlopers zijn op dit gebied. Als we vooraf kunnen voorspellen waar onderhoud nodig is, dan verbeteren we beschikbaarheid van installaties, verminderen we het energieverbruik en de CO2-uitstoot en niet geheel onbelangrijk: onze klanten opereren kostefficiënter.”

Werving anno 2017: een auto van de zaak of tijd om te experimenteren?

Waarmee trek je data scientists aan? Is het een auto van de zaak, salaris, vrijheid om te experimenteren, een royaal opleidingsbudget of weinig reistijd?

Uit Big Data Survey 2017 blijkt dat de heilige koe niet meer zo heilig is. Van de onderzochte arbeidsvoorwaarden scoort de auto van de zaak het laagst. De belangrijkste arbeidsvoorwaarden aldus de ruim 800 respondenten? Vrijheid om te experimenteren, gevolgd door het kennisniveau van collega’s en flexibele werktijden. Doe er je voordeel mee.

GoDataDriven - Big Data Survey - Benefits

Volledig rapport ontvangen?

Het uitgebreide Big Data Survey rapport is vanaf nu te downloaden. Het rapport biedt naast een uitgebreide toelichting op de cijfers ook een scala aan informatieve grafieken en tabellen. Download het rapport hier.

Walter van der Scheer
Chief Marketing bij GoDataDriven

Walter van der Scheer is al 15 jaar actief op het snijvlak van marketing en techniek. Na een succesvolle periode bij een automatiseringsopleider, kwam Walter in 2004 terecht bij een ontwikkelaar van marketing automation software. Als commercieel manager was Walter bij deze start-up verantwoordelijk voor een succesvolle expansie naar diverse landen. Tegenwoordig deelt Walter als Chief Marketing bij GoDataDriven kennis en inzichten op het gebied van (big) data en data science.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Zoro, <a href=”https://google.com/”>goog<

    Great article


    26 oktober 2017 om 12:13

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!