2016: een jaar van veranderingen in social media (en wat komt eraan in 2017?)
De uitspraak ‘niets is zo veranderlijk als het weer’ is na de komst van social media wat gaan wankelen. Want social media komen aardig in de buurt. Dit jaar werd Instagram bijvoorbeeld in een nieuw jasje gestoken en werd Snapchat meerdere malen schaamteloos gekopieerd. En zo zijn er nog heel wat dingen veranderd in socialmedialand. In deze blogpost nemen we een kijkje in de grootste veranderingen van afgelopen jaar en werpen we een korte blik op 2017.
De grootste veranderingen in social media van 2016
Er is superveel gesleuteld aan diverse socialmediakanalen in het afgelopen jaar. Van ingrijpende veranderingen tot kleine aanpassingen. Hieronder noem ik er een paar.
De introductie van 360-gradenfoto’s en -video’s
In het begin van 2016 introduceerde Facebook 360-gradenfoto’s. Maar daar bleef het niet bij, want kort erna werden 360-gradenvideo’s booming op zowel Facebook als Twitter.
Instagram krijgt een nieuw jasje
Ondanks dat Instagram nog vrij jong is, had het platform voor de overname van Facebook een vrij stoffige uitstraling. Maar in mei dit jaar heeft het platform een nieuwe look gekregen. En het is erg kleurrijk.
Instagram krijgt algoritme
Voordat het platform een nieuw uiterlijk kreeg, werd eerst het algoritme ingevoerd. Dit zorgde voor veel onrust bij bedrijven die Instagram gebruiken; zij waren bang voor een vermindering van hun bereik.
Meer gevoelens op Facebook
Ze zijn al helemaal geïntegreerd in ons leven, maar het is nog maar kort geleden (sinds februari 2016) dat de nieuwe emoji’s beschikbaar werden op Facebook.
Bron: Facebook
Live gaan is in!
We mochten vorig jaar al kennismaken met live video via Periscope en Meerkat. Maar in april dit jaar integreerde ook Facebook het in zijn aanbod. Sinds deze maand is het mogelijk om op Twitter live uit te zenden en zijn er speculaties dat ook Instagram zal volgen volgend jaar.
Snapchat werd nageaapt (meerdere malen)
Dat Snapchat een bedreiging is voor bestaande socialmediaplatformen is vorig jaar pijnlijk duidelijk geworden. In de zomer van 2016 kopieerde Instagram schaamteloos het ‘Story’-gedeelte van Snapchat en noemde het ‘Instagram Stories‘.
Maar daar bleef het niet bij. Wat Snapchat zeker uniek maakt, zijn de lenses en filters die je kunt toepassen op je foto’s en video’s. En ook die functionaliteit werd afgelopen maand zonder enige gêne toegevoegd aan Facebook Messenger.
Snapchats Spectacles zijn een hit!
Het moet even genoemd worden: Snapchat introduceerde haar Spectacles. De brillen waarmee je foto’s en video’s kunt maken op Snapchat waren én zijn populair. Niet alleen om het product zelf, maar vanwege de marketingstunt er omheen: ze werden verkocht via ‘bots’, oftewel verkoopautomaten.
Sponsored Inmails op LinkedIn
LinkedIn breidde in november zijn advertentiemogelijkheden uit met Sponsored Inmails. Ondanks dat je Nederlanders hier wettelijk gezien niet mee kunt bereiken, is het toch een mooie toevoeging voor organisaties die in het buitenland marketing bedrijven.
Instagram geoptimaliseerd voor bedrijven
Hier zat menig bedrijf al op te wachten en in mei dit jaar werd eindelijk ingevoerd op Instagram: het bedrijfsprofiel. Hiermee kun je statistieken van je posts en volgers inzien.
Advertenties op Snapchat
Snapchat is er nog niet helemaal uit hoe ze geld moeten gaan verdienen. Daarom voerden ze dit jaar advertenties in die volgens hen ‘erg relevant’ waren. Zo snel als de advertenties kwamen, verdwenen ze echter ook weer. Snap Inc. ging toen naar de beurs om geld te verdienen.
Facebooks 20% regel is niet meer
Voor veel marketeers en bedrijven die regelmatig Facebook-advertising gebruiken, was het een droom die uitkwam: de 20-procentregel is afgeschaft! Advertenties worden niet meer afgekeurd als ze te veel tekst bevatten. Nou ja… je mag nu wel een afbeelding met tekst gebruiken, maar dan wordt je bereik gewoon beperkt. Dus eigenlijk is de regel er stiekem nog wel. Een beetje. Op de achtergrond.
Langere tweets – geen 140 karakters meer
Er werd al druk gespeculeerd over de 140-tekenslimiet op Twitter, maar dit jaar was het zover: tweets werden langer doordat gebruikersnamen en links niet meer meetellen.
Say more about what’s happening! Rolling out now: photos, videos, GIFs, polls, and Quote Tweets no longer count toward your 140 characters. pic.twitter.com/I9pUC0NdZC
— Twitter (@twitter) 19 september 2016
Conversie meten via LinkedIn
Wat op Facebook al zo gewoon is geworden, is dit jaar bij LinkedIn ingevoerd: de conversiepixel. Vanaf nu meet LinkedIn de conversies van jouw sponsored content en text ads.
De hashtag bereikte LinkedIn
Wat ook LinkedIn bereikte, was de hashtag. Om content beter vindbaar te maken, introduceerde LinkedIn deze zomer dit leesteken.
Twitter Moments is hier
Elk bedrijf kan nu tweets bundelen tot een Moment op Twitter. Leuk, al zie ik het nog maar weinig Nederlandse bedrijven doen.
Vine stopt ermee
Eind oktober maakte Twitter bekend dat het als onderdeel van een grote reorganisatie zou stoppen met Vine. Dit videoplatform, ontstaan in 2013, werd bekend vanwege de video’s van 6 seconden lang, die volgens velen leidden tot een nieuwe kunstvorm.
Wat gaat er komen in 2017?
Dat er veel dingen aangepast, toegevoegd of verwijderd zijn op de socialmediakanalen, hebben we allemaal gemerkt. Maar interessanter is welke veranderingen eraan komen in dit nieuwe jaar. Een paar op een rij.
Live audio op Facebook
Naast live video wordt het ook mogelijk om live audio te plaatsen op Facebook. Ideaal voor podcasts en exclusieve livesets.
Live op Instagram
Live is de toekomst volgens moederbedrijf Facebook, dus ook op Instagram wordt live video ingevoerd in 2017.
Vacatures op Facebook
Facebook maakt er een sport van te concurreren met andere socialmediakanalen. Daarom richt het platform zich op vacatures. Dit jaar krijgt elke bedrijfspagina een aparte sectie voor vacatures.
Makkelijker producten aanbieden op Instagram
Hier kunnen we echt niet op wachten! Instagram maakt het binnenkort makkelijker om producten aan te bieden door een producttag toe te voegen. Geen gepruts meer met linkjes in de bio en dat soort gekkigheid.
Adverteren op Pinterest
We zitten er al jaren op te wachten, maar ik verwacht dat we volgend jaar eindelijk kunnen adverteren op Pinterest!
Backstage op YouTube
Volgend jaar wordt Backstage geïntroduceerd. Hiermee hoopt YouTube zijn imago als ‘video-dump-platform’ af te schudden en wat meer ‘social’ te worden.
Er is dus veel veranderd en en er zijn genoeg toekomstplannen. Ik kijk in ieder geval erg uit naar dit jaar en ben heel benieuwd naar de ontwikkelingen van de socialmediakanalen.
Leuk overzicht! Zelf gebruik ik graag de 360 ° foto’s en video’s van Facebook en vind ik het een goede zaak dat de 140 karakters regel op Twitter werd afgeschaft. De toekomst van Instagram ziet er goed uit voor marketeers!
Een grote verbetering zou zijn dat wanneer ik een artikel wil delen via FB niet opnieuw moet inloggen met mijn FB gegevens.