Conversion tracking op LinkedIn: zo begin je

13 september 2016, 09:00

Op verzoek van veel bedrijven heeft LinkedIn het mogelijk gemaakt voortaan conversies van je advertentiecampagnes te meten. Dit doen zij met een pixel die je installeert op je website. Moeilijk? Nee! In drie stappen heb je het voor elkaar.

Eerder weinig statistieken beschikbaar

Als je wel eens een advertentiecampagne op LinkedIn hebt opgezet, heb je gemerkt dat er niet veel statistieken beschikbaar zijn waarmee je de resultaten kunt beoordelen. Simpele cijfers als het aantal klikken, gemiddelde doorklikpercentage en sociale acties geven je geen grondige analyse. Daarvoor pak je al gauw Google Analytics erbij. Maar vanaf nu lijkt de stap naar de cijfers van Google al wat kleiner, aangezien conversion tracking is geïntroduceerd in LinkedIn Advertising. En iedereen kan er nu al gebruik van maken.

Beter begrip

Met conversion tracking kunnen bedrijven nu hun conversie prestatie beter begrijpen, volgens LinkedIn. Met behulp van een pixel meet LinkedIn conversies op jouw website. Het is te vergelijken met de Facebook-pixel, die we waarschijnlijk allemaal kennen. De pixel verzamelt informatie over diverse acties op je website, zoals aankopen, ingevulde contactformulieren, inschrijvingen voor de nieuwsbrief, het downloaden van een whitepaper, etcetera. Wanneer je een advertentiecampagne hebt opgezet, weet je naderhand dus ook wat er op je website is gebeurd (zonder dat je daar andere analyticsplatformen voor nodig hebt).

In drie stappen meet je jouw conversies

Hoe zet je deze conversiemeting op? Om te beginnen, klik op Conversion Tracking rechts bovenin je Campaign Manager, naast je profielnaam. Het volgende scherm verschijnt; in drie stappen ben je klaar voor Conversion tracking.LinkedIn conversion tracking

Beginnen met Conversion tracking op LinkedIn: de drie stappen

1: LinkedIn-pixel installeren

In de eerste stap legt LinkedIn uit wat de pixel doet en welke informatie er nodig is om er een voor jouw website te maken (alleen jouw websitedomein). Zodra je die hebt ingevuld, krijg je een ‘custom’ pixel te zien, die je vóór de </body> moet implementeren op de website. Je kunt hem ook eenvoudig in je Google Tag Manager zetten.

2: Creëer de eerste conversie

De pixel is geïnstalleerd, dus je maakt je eerste conversie aan. Dit werkt nagenoeg hetzelfde als op Facebook: je vult de conversienaam in, het type (aankoop, downloads, etc.) en de url. In mijn test werd het een aankoopconversie.

LinkedIn Conversion tracking - conversie instellen

Stel je eerste conversie in

3: Meet je resultaten en optimaliseer

Eerder waren alleen simpele cijfers te vinden in het prestatieoverzicht van je campagnes. Door de toevoeging van conversion tracking zie je nu bijvoorbeeld ook hoeveel conversies de advertentiecampagne heeft opgeleverd, hoeveel de kosten zijn per conversie en wat je return on ad spend is.

LinkedIn conversion tracking - statistieken

Statistieken van conversies in LinkedIn Campaign Manager

De rest van de statistieken zijn ongewijzigd gebleven. Door te klikken op Performance zie je bijvoorbeeld hoeveel klikken de advertentie heeft opgeleverd, bij Social Actions hoeveel likes je gesponsorde content heeft gekregen en bij Budget hoe hoog je bod en budget is geweest.

Conversion tracking is te gebruiken bij zowel sponsored content als text ads. Het is simpelweg aan te vinken wanneer je begint met het opzetten van een nieuwe campagne.

linkedin conversion tracking - bijhouden of niet

De keuze om conversies bij te houden en zo ja, welke vooraf ingestelde conversie het dan moet zijn.

Een waardevolle toevoeging

Doordat de LinkedIn-pixel in het leven is geroepen, zie je nu in één oogopslag hoeveel jouw advertentiecampagnes op LinkedIn hebben opgeleverd. Eerder had je daar je Google Analytics bij nodig. Ik vind het daarom ook niet zo gek dat veel bedrijven verzocht hebben om iets dergelijks te ontwerpen en dat LinkedIn naar deze verzoeken geluisterd heeft. Daarom geloof ik dat het voor veel LinkedIn-adverteerders een waardevolle toevoeging zal zijn. En het is nog makkelijk in gebruik ook!

Vanuit mijn werkgever Schuurman Schoenen zetten wij maar sporadisch LinkedIn advertenties in. Daarom ben ik benieuwd naar jullie ervaringen. Hebben jullie conversion tracking al gebruikt en wat zijn jullie bevindingen?

Alice Kaal
Social media specialist bij Social Media Huis

Alice is verslingerd aan Social Media en alles wat ermee te maken heeft. Ze was werkzaam in verschillende branches zoals retail, muziek en transport en past die opgedane kennis toe als Digital Marketeer bij Endoor | ROC van Twente. Daarnaast biedt ze haar social media en content kennis ter beschikking aan met haar eigen bedrijf Social Media Huis.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!