De staat van de mobiele markt in Nederland

7 september 2011, 04:11

Michael Ebeling zette afgelopen week bij Emerce enkele mooie cijfers op een rijtje over de staat van de Nederlandse markt van mobiele apparaten. Zo is te zien dat de groei van smartphones in Nederland aan het afvlakken is. Begin dit jaar was 38% van de Nederlanders in het bezit van een smartphone, in augustus is dit toegenomen tot 42% (n=19.200, NL’ers >15 jaar).

Smartphone marktinformatie

Marktpenetratie

Zoals ik hierboven al vermeldde is de groei de smartphone markt in 2011 duidelijk minder sterk dan die in het voorgaande jaar. Waar het penetratie cijfer tot september met 4% groeide, nam datzelfde cijfer in 2010 toe van 22% tot 34%.

GfK heeft al aangegeven dat er dit jaar voor het eerst meer smartphones dan gewone mobiele telefoons zullen worden verkocht. Gedurende de eerste zes maanden van dit jaar gingen er in totaal 1.482.000 smartphones over de toonbank. Vorig jaar werden er 821.000 toestellen werden verkocht, dat is een stijging van meer dan 80 procent.

Ter vergelijking, volgens de laatste comScore cijfers wijzen erop dat er 82.2 miljoen Amerikanen in het bezig zijn van een smartphone (n=30.000, VS >13 jaar). Dat komt neer op een penetratiecijfer van 28%. Als je daar de Nederlandse cijfers tegen afzet is de penetratie in Nederland dus zeer hoog. Waar in Nederland de groei na een spurt wat lijkt af te vlakken, is die in Amerika vrij regelmatig. Asymco trok de door comScore gerapporteerde groei door en voorspelt dat in augustus 2012 de helft van de Amerikanen een smartphone zal bezitten.

Het smartphone bezit is het hoogst onder jongeren van 15 tot 29 jaar (60%). De smartphone is tevens populair onder 30-39 jarigen (50%). Het zal geen verassing zijn dat het smartphone gebruik naar mate men ouder is afneemt. Van de 50-64 bezit ‘slechts’ 20% er een.

IDC verwacht dat het aantal verkochte smartphones wereldwijd zal groeien van 472 miljoen in 2011 naar 982 miljoen in 2015, een groei van 55%. De voorspelling van Juniper Research komt hierbij in de buurt. Juniper voorspelt dat de verkopen van smartphones zal groeien tot 1 miljard in 2016. Dat is een groei van 230% ten opzichte van 2010, toen er 302 miljoen toestellen werden verkocht, aldus Juniper.

Device shares

Cijfers van Mobile Metrics geven inzicht in hoe het er nu in Nederland voorstaat (n=5m unieke bezoekers via 20 NL sites). Tevens geeft het inzicht in welke apparaten het meest actief op het mobiele internet. Te zien is dat de iPad het meest wordt gebruikt om sites te bezoeken (38,1%), gevolgd door de iPhone (30,8%). Opvallend is dat ondanks de populariteit van Blackberry’s het aandeel in site bezoeken blijft staan op 4,5%. In vergelijking met de laatste meting van november 2010, is het aandeel iPhones flink gedaald, van van 38,9% naar 30,8%. Het aandeel Androids is toegenomen, en het aandeel Blackberry’s afgenomen.

Mobiel internet

Er is de afgelopen tijd veel te doen geweest rondom de nieuwe internet abonnementen die de providers hebben geïntroduceerd. Consumenten maken steeds minder gebruik van de traditionele moneymaker ‘bel- en smsbundels’ en doen steeds meer binnen het extraatje ‘onbeperkt mobiel internetten’. Vanuit de providers beredeneerd een logische en begrijpelijke stap om de prijs voor mobiel internet omhoog te gooien. Logischerwijs geven vooral grootverbruikers dan mobiel internet aan over te willen stappen. Voorlopige favoriet lijkt T-Mobile; daarnaast zijn sim-only providers in trek.

Los van het verdienmodel wat de huidige of toekomstige providers hier aan zullen hangen, is het wel duidelijk dat mobiel internet ‘here to stay’ is. Het zal niet lang meer duren voordat er meer mobiele apparaten het internet bezoeken dan desktop computers. Morgan Stanley voorspelt dat op 2015, Tony Keusgen van Google raamt het op een jaar eerder. Nu is het echter nog niet zover. Op dit moment is mobiel internet qua data al vele malen groter dan de data die onze telefoongesprekken kosten (zie cijfers van Ericsson). Van de Amerikaanse smartphone bezitters zegt 28% dat voor hen mobiele internet de belangrijkste verbinding met internet is (Pew Internet, n=2.277). Cisco voorspelt (PDF) dat tegen 2015 er meer dan 788 miljoen mobile-only internet gebruikers zullen zijn. Daarnaast voorspelt het dat het wereldwijde mobiele dataverkeer in 2015 toegenomen zal zijn met een factor 26.

Daarnaast blijkt 31% van de data die mobiele apparaten genereren te verlopen via vaste verbindingen, dus wanneer gebruikers verbonden zijn met kabel of glasvezelverbindingen, in de meeste gevallen via WiFi. Als je dit er bij op zou tellen kom je dus op nog veel meer mobiel verkeer.

Waar wordt de mobiel voor gebruikt?

In een internationale studie (n=34.433) deed TNS Nipo onderzoek in 43 landen hoe mobiele telefoons worden gebruikt. Op deze website zetten ze enkele van deze bevindingen uit in interactieve grafieken (erg cool!). De populairste activiteiten in Nederland zijn SMS’en, Internet en E-mail.

Bij de maandelijkse uitgaven van de marktaandelen van de mobiele markt in Amerika zoomt comScore in op een specifiek onderdeel. In de uitgave over juli 2011 is te zien SMS erg populair blijft, met name in Europa. Daarnaast zijn browsen en het gebruik van apps in trek.

Het “State of the Internet” rapport van Akamai en Ericsson, dat inzoomt op het data gebruik van mobiele apparaten, wijst uit dat online video het meest wordt gebruikt / het meeste data vreet. Browsen is een goede tweede, en wordt met name intensief gebruikt onder tablet gebruikers. Smartphone bezitters zijn daarnaast duidelijk meer into het downloaden van applicaties.

WhatsApp gebruikt door 43 procent van de Nederlandse smartphone bezitters

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!