Vooral grootverbruikers mobiele data willen overstappen

8 augustus 2011, 10:37

De nieuwe abonnementen die Nederlandse providers hebben aangekondigd, lijken niet tot enorme verschuivingen te gaan leiden. Veel mobiele bellers zeggen bij hun huidige provider te blijven. Van de klanten die wel overstappen, lijkt het leeuwendeel voor T-Mobile te kiezen. Vooral grootverbruikers van data willen overstappen. Deze conclusies kunnen worden getrokken uit het provideronderzoek n.a.v. de aankondiging van de nieuwe abonnementen bij de grote providers dat Tweakers.net heeft gehouden onder 763 klanten van KPN, Hi, Vodafone en T-Mobile.

Het onderzoek bevestigt het beeld dat al was ontstaan; klanten zien de nieuwe abonnementen met lagere datalimieten niet zitten. Zij zeggen hun abonnement met de huidige voorwaarden door te laten lopen en geen nieuw abonnement af te sluiten. Het aantal klanten dat zegt te blijven, ligt bij T-Mobile het hoogst; 90 procent zegt niet over te stappen. De bereidheid om een nieuw abonnement af te sluiten ligt daar ook het hoogst: 47 procent. Bij Vodafone zegt 81 procent van de klanten te blijven. Bij KPN en Hi is dat respectievelijk 65 en 62 procent.

De meerderheid van de respondenten zegt bij zijn huidige provider te blijven. Van de respondenten die zeggen over te stappen, gaat het leeuwendeel naar T-Mobile. Deze overstappers willen vooral het iSmart-abonnement met hoge limieten en hoge snelheid. De resultaten geven aan dat respondenten denken bij T-Mobile het beste af te zijn.

Uit een analyse van de nieuwe abonnementen door Tweakers.net bleek maandag al dat T-Mobile abonnementen heeft met hogere limieten tegen lagere prijzen. Voor de marktaandelen van de diverse providers onder grootverbruikers van mobiele data hebben de nieuwe abonnementen wel gevolgen. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat KPN en Hi marktaandeel verliezen en Vodafone nagenoeg gelijk blijft, terwijl T-Mobile juist meer klanten kan verwelkomen.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!