WhatsApp gebruikt door 43 procent van de Nederlandse smartphone bezitters

5 juli 2011, 08:54

Na de koerswijziging van het verdienmodel van KPN en de toegenomen omzet uit mobiel internet presenteert Telecompaper vandaag de cijfers (N=2500) van het daadwerkelijk gebruik van WhatsApp binnen Nederland. Hieruit blijkt dat 43 procent van de Nederlandse smartphone bezitters gebruik maken van WhatsApp om te communiceren met vrienden en familie. De app is in vier maanden tijd van 30 procent naar 43 procent van de toestellen gestegen. Dat is gelijk aan de geschatte installed base van 2,2 miljoen smartphones.

Mobiele gebruikers die WhatsApp downloaden, gebruiken de dienst ook. Slechts drie procent zegt het nauwelijks tot nooit te gebruiken. Meer dan 70 procent van de Apple gebruikers hebben WhatsApp geïnstalleerd.

Verder blijkt dat steeds meer Nederlandse consumenten mobiele applicaties gebruiken. 70 Procent van de smartphone gebruikers downloaden apps, terwijl een jaar geleden nog 50 procent van de bezitters applicaties op hun mobieltje zetten. Mobiele games zijn nog steeds de meest populaire applicaties. 60 Procent van de smartphone bezitters zeggen games apps op hun smartphone te hebben geïnstalleerd. Meer dan de helft van de smartphone gebruikers heeft instant messaging (51 procent) en social networking apps (47 procent) op zijn smartphone staan, en 30 procent hebben applicaties geïnstalleerd die voice calls mogelijk moeten maken.

Meest populaire apps

Facebook is de meest populairste applicatie en is geïnstalleerd op 48 procent van de telefoons. Ping is momenteel populair bij de BlackBerry gebruiker (70 procent voor Ping, tegen 60 Procent WhatsApp). Op Android hebben WhatsApp en Facebook de hoogste penetratie. Elk was beschikbaar op 60 procent van de Android phones. Twitter en WhatsApp werden ook door de respondenten het best gewaardeerd. Ongeveer 95 procent van alle WhatsApp gebruikers zegt dat de app ‘good’ of ‘ very good’ is. Voor Facebook was dit 85 procent en voor Hyves 73 procent.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!