B2B blogging en content marketing trends rapport

B2B blogging en content marketing trends rapport

De bestedingen voor inbound marketing - alle vormen van marketing waarbij mensen jouw bedrijf vinden - zitten in de lift. Social media marketing, zoekmachine marketing en content marketing (een gefaseerd en multi-channel gebruik van content voor overwegend B2B marketing doelstellingen) doen het allemaal goed. Dit wil niet zeggen dat kanalen zoals e-mail minder belangrijk worden, integendeel. Maar de klemtoon ligt meer dan ooit op een cross-channel aanbod van content. Blog marketing is hier een cruciaal onderdeel van. Een rits bloggers van over de hele wereld hebben nu de krachten verenigd om de B2B blogging trends voor 2011 te identificeren.

Het initiatief om dat te doen ging uit van het in de VS zeer bekende B2B Marketing Zone dat de content van Engelstalige business-to-business marketing bloggers aggregeert.

“Content aggregation” en “content curation” zijn trouwens twee van de trends die in het rapport, “B2B Blogging Trends in 2011”, duidelijk aan bod komen, zoals je verder zult lezen. Als je weet dat relatief weinig bedrijven een blog hebben terwijl blogs de hubs zijn van social media marketing en een belangrijke rol spelen in SEO, sociale interactie, merkreputatie en een multi-channel lead management proces, loont het zeker de moeite even te kijken wat de bloggers te vertellen hebben.

Ook bloggen begint met luisteren
Eén van de adviezen van diverse deelnemers aan het rapport, zoals Jay Baer en Erik Qualman, is dat blogging een geïntegreerd deel moet uitmaken van de B2B marketing mix. Het is bovendien niet zomaar iets dat je “er bij doet” of dat je aan iemand toevertrouwt die er zich maar moet mee bezig houden als ie tijd heeft. Blog marketing vergt een strategie, een planning, de nodige middelen en samenwerking als je het goed wil doen. In een steeds groeiende blogosfeer is het trouwens belangrijk dat je het niveau van je B2B blog opkrikt.

Het is ook erg belangrijk om te luisteren naar wat de zichtbare (bijvoorbeeld RSS-feed abonnees, mensen die op je blog nieuwsbrief inschrijven, mensen die commentaar geven op posts en de data uit je analytics) community rond je blog wil.

Eén van de middelen om te weten te komen wat meer ‘onzichtbare’ communities op contentvlak wensen is uiteraard social media monitoring. Net zoals je in e-mail marketing en andere vormen van interactieve marketing je doelgroepen om feedback vraagt via ondermeer enquêtes, kun je het zelfde doen voor je blog die meer dan een volwaardig medium is en dus ook veel aandacht verdient. Blog marketing begint bij luisteren om te evolueren van een initiële monoloog naar een dialoog.

Op een waardevolle cross-channel manier content van derden aanbieden
Een andere ‘hot topic’ is zoals gezegd ‘content curation’. Dat is eenvoudig gezegd het vinden en filteren van content van derden die relevant is voor jouw doelgroepen en dus, bovenop je eigen posts, extra waarde biedt aan de ‘lezers’ van je blog. Uiteraard moet die content op een engagerende manier worden geïntegreerd en aangeboden. Samenwerking met andere blogs is de toekomst. Maar de allerbelangrijkste trend is ongetwijfeld het opnemen van blog marketing en content marketing in het algemeen in een cross-channel context.

Je kunt het rapport gratis en zonder registratie downloaden. Noteer dat het aanbieden van rapporten en papers zonder registratie steeds vaker wordt toegepast in content marketing. Het achterliggende idee is eenvoudig: hoe lager de drempel om witboeken te downloaden, hoe groter het bereik. Dit betekent natuurlijk niet dat je geen papers meer kunt schrijven om leads te genereren via online formulieren.
Het is allemaal een kwestie van een uitgekiend evenwicht, een zorgvuldige strategie en weten wat waardevol is en wanneer.

Download het document (PDF) hier. Of bekijk het hieronder op SlideShare:

 

 

 


Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Interessant artikel. Een blog is in het huidige media landschap een cruciaal onderdeel van een B2B marketing mux.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.