10 interessante onderzoeken van afgelopen week
Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 22 2013
Ook deze week heb ik weer 10 interesante onderzoeken op een rijtje gezet. Met deze week onder andere twee blogs over online reviews, cijfers over de online advertisingmarkt in Europa en data over het aantal mobiele transacties.
Onderzoek: beloningen beïnvloeden online reviews niet
Om het aantal reviews op haar site te stimuleren loofde Linda Schulte, oprichter van reviewsite Preferenso, af en toe beloningen uit. Preferenso is hier niet de enige in, incentives worden door veel bedrijven ingezet. Linda vroeg zich echter af of dit de kwaliteit van de reviews beïnvloedde. Door het toegenomen belang van klantbeoordelingen bij aankoopbeslissingen is de betrouwbaarheid immers van groot belang. Samen met communicatiewetenschappers van de UvA besloot ze dit te onderzoeken. Het resultaat: de kwaliteit van consumentenbeoordelingen blijft constant, met of zonder het gebruik van incentives.
Whitepaper referral recruitment
Referral recruitment is het stimuleren van de eigen werknemers (of andere stakeholders) om sollicitanten aan te brengen. Er zit een groot verschil tussen het tippen van je collega’s over een vacature en een strategisch referral programma. De verschillen daartussen en de grote verschillen in resultaten en succes van referral recruitment zijn aanleiding geweest voor deze whitepaper.
Contentmarketing: kijken, kijken, niet kopen?
In de strijd om de aandacht van de consument lijkt een eenvoudige regel wel eens te worden vergeten: we hebben aandacht voor wat ons interesseert en vooral voor wat ons bovenmatig interesseert. We hebben minder aandacht wanneer we het idee hebben dat iets vooral is gemaakt voor de maker zelf, in plaats van voor de consument. Toch is nog veel reclame op die manier bedacht. Vandaar dat veel reclame gebruikmaakt van min of meer gedwongen blootstelling: pre-rolls op YouTube, banners op een website of reclameblokken die een film onderbreken. Irritant voor veruit de meeste kijkers.
Europese online advertisingmarkt goed voor 24,3 miljard euro
Elk jaar voegt het Europese departement van het IAB alle nationale rapporten samen tot 1 Europees online advertisingrapport. Daaruit blijkt dat de Europese digitale advertentiemarkt in 2012 goed was voor 24,3 miljard euro. Dat is een groei van 11,5 procent ten opzichte van het jaar ervoor. De double digit groei is te danken aan zowel de gevestigde als de opkomende markten.
Europa loopt met mobiele betalingen voor op de VS en Azië
13,8 procent van wereldwijde online transacties verloopt via mobiel. Dit blijkt uit cijfers van de eerste Global Mobile Payments Index van Adyen. Deze index is gebaseerd op feitelijke online betalingen via het netwerk van Adyen. 10 maanden terug was het aandeel van mobile nog 8,2 procent (juni 2012), een groei van 75 procent. Het rapport laat ook zien dat Europa voorop loopt op het gebied van mobiele betalingen met 15,3 procent, gevolgd door Azië (12,4 procent) en de Verenigde Staten (11,2 procent).
Essent scoort wanneer consument oriënteert naar energiecontract
Genoeg te doen in de energiewereld: bouw van nieuwe centrales die worden stilgelegd, groene stroom die verre van groen blijkt te zijn en veel energiebedrijven die in bijzonder zwaar weer verkeren door economische stagnatie. Altijd boeiend om eens te kijken hoe 300 consumenten zich online oriënteren naar een nieuwe aanbieder van energie, met de op het oog eenvoudige opdracht: “Ga u op het internet oriënteren op een energiecontract.”Essent was in mei 2013 de grote winnaar, terwijl het bedrijf van ver moest komen. In dit artikel gaan we deze case dieper uitwerken: wat doet Essent goed, en wat kunnen we leren van de 1500 websitebeoordelingen van 300 consumenten?
Webcare onderzoek 2013
Twitter en Facebook worden door consumenten steeds vaker gebruikt als klantenservice. Daarom zien steeds meer bedrijven de noodzaak om op dit social media netwerk aanwezig te zijn. In dit onderzoek neemt Mistero webcare bij Nederlandse bedrijven onder de loep. Het onderzoek is gebaseerd op 285 gesprekken die plaatsvonden op Twitter en Facebook.
A Look at App Revenues: Google Play vs. Apple App Store
In de maandelijkse rapportage van Distimo wordt deze maand de omzet van apps onder de loep genomen. De onderzoekers ontkrachten enkele hardnekkige mythes rondom de omzetten van apps in de app stores van Google en Apple.
BrandZ top 100: The most valuable global brands 2013
Het afgelopen jaar is de merkwaarde van Apple met 1% gestegen. Het is hierdoor, net als voorgaande jaren, het meest waardevolle merk ter wereld geworden, zo blijkt uit de Millward Brown Brandz Top 100, een lijst met meest waardevolle merken wereldwijd. Apple is goed voor een waarde van 185 miljard dollar. Google staat op de tweede plek met een waarde van 114 miljard dollar (+5%).
The Science of Engagement
In dit rapport deelt Weber Shandwick haar kennis over engagement. Wat is nu precies engagement? En, nog belangrijker, hoe pas je het als merk zijnde toe?