IAB Adex Benchmark 2012

Elk jaar voegt het Europese departement van het IAB alle nationale rapporten samen tot 1 Europees online advertisingrapport. Zo ook dit jaar. De Europese digitale advertentiemarkt was in 2012 goed voor 24,3 miljard euro. Dat is een groei van 11,5 procent ten opzichte van het jaar ervoor. De double digit groei is te danken aan zowel de gevestigde als de opkomende markten.

In 2012 kende de display advertisingmarkt een groei van 9,1% procent ten opzichte van 2011. Daarmee zijn display advertenties goed voor een totale waarde van 7,8 miljard euro. Deze groei is met name te danken aan mobiel en online video. De marktwaarde van classifieds en directories was in 2012 4,5 miljard euro. Deze categorie profiteerde van de shift in budget van print naar online. Adverteren via zoekmachines maken met 11,9 miljard euro het grootste deel van de markt op. De omzet uit zoekmachineadvertenties groeide in 2012 met 15,5 procent.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.