10 interessante onderzoeken van afgelopen week
Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 10 2013
Ook deze week heb ik weer een selectie onderzoeken op een rijtje gezet. Afgelopen week publiceerde Jochem Vroom zijn jaarlijkse cijfers over de Nederlandse affiliatemarkt, bracht STIR het Media Standaard Survey rapport uit en kwamen Geckoboard heeft Econsultancy met een rapport over data-driven cultuur onder startups.
37% van de Nederlanders beschikt over mobiel internet
Nederlanders besteden dagelijks gemiddeld 96 minuten online. Dat is vergelijkbaar met vorig jaar. Dat blijkt uit dit establishment survey-rapport van NLO, NOM, SKO en STIR welke inzicht geeft in het mediagebruik van de Nederlandse consument. 92% van alle Nederlanders van 13 jaar of ouder heeft thuis toegang tot internet. Dat is bijna 2% meer dan een jaar geleden. Met name “internetten onderweg” is in populariteit gegroeid, van 20% in 2011 naar 28% in 2012.
De top 10 affiliatenetwerken van 2012
Voor de affiliatenetwerken in Nederland was 2012 een jaar van consolidatie. Geen ‘double digit groei’, maar eerder stilstand van de Nederlandse affiliatemarketing. Dat schrijft Jochem Vroom zojuist op Affiliateblog n.a.v. zijn jaarlijkse analyse van de top 10 affiliatenetwerken van Nederland. Afgelopen jaar behaalde de top 10 een omzet* van 100 miljoen euro. Dat was ongeveer hetzelfde als in 2011. Alle netwerken samen kwamen op een omzet rond de 116 miljoen euro.
Create a Branded Social Community to Drive Engagement
Facebook, Twitter, YouTube, Google+, Pinterest… deze vormen allemaal een belangrijk onderdeel van je zakelijke social media-strategie, maar het kan zijn dat je iets mist. Je kan op een dieper niveau contact leggen met je klanten door in je eigen omgeving een community rondom je merk te creëren. Deze whitepaper helpt je bij het opzetten van zo'n Branded Social Community.
Six Stages of Social Media Transformation
Niet elk bedrijf is even goed in staat om een social business te worden. Volgens dit onderzoek van Altimeter zijn er zes stadia op weg naar social business. Het idee is bedrijven uiteindelijk het niveau van een social nirvana bereiken waarbij de social media strategie gelinkt is aan de bedrijfsdoelstellingen.
Social Influence in Social Advertising
In deze paper voeren Eytan Bakshy, Dean Eckles, Rong Yan en Itamar Rosenn twee grote experimenten uit om het effect van social cues op de respons van consumenten te testen (in termen van doorkliks op adverenties en de formatie van connecties). Social advertising gebruikt informatie van het sociale netwerk van consumenten, inclusief hun affiniteit met merken, producten en organizaties, zodat advertenties zowel gerichter zijn als beter afgestemd op de ontvanger.
Data Driven Culture
Samen met Geckoboard heeft Econsultancy dit rapport gecreëerd om inzicht te krijgen in de data-driven cultuur onder startups. Hoe gaan startups om met de 'ever growing influx of data'? Welke uitdagingen komen er kijken bij het opbouwen van een op data gestuurde organisatie?
How Teachers Are Using Technology at Home and in Their Classrooms
Dit Amerikaanse onderzoek toont aan dat digitale tools breed worden ingezet in klaslokalen. 92 procent van de respondenten geeft aan dat het internet een grote impact heeft op de toegang tot educatieve content en lesmateriaal. Docenten vrezen echter dat de toegang tot het internet en andere digitale tools ervoor zorgt dat er een tweedeling tussen leerlingen ontstaat, waarbij kinderen en studenten met weing inkomen minder van deze tools tot hun beschikking hebben.
Every breakthrough product needs an audience
In dit rapport (n=29.000) onderzoekt Nielsen in welke mate het internet een rol speelt bij de oriëntatie op en aanschaf van nieuwe producten. Met name als het gaat om elektronica (81 procent), huishoudelijke apparaten (77 procent) en muziek (69 procent), zo blijkt.
The Dutch Deloitte CFO Survey
7 van de 10 CFO's gaan niet op een strategische manier om met innovatiesubsidies. Dat blijkt uit onderzoek van Deloitte naar het gebruik van fiscale stimuleringsregelingen voor onderzoek en ontwikkeling onder corporate CFO’s in Nederland. Volgens Deloitte laten bedrijven kansen liggen wanneer zij hun subsidies voor informatie decentraal inzetten. 46 procent van de bedrijven geeft aan innovatiesubsidies als een klein deel van het gehele bedrijf te beschouwen, los van de algehele bedrijfsstrategie.
Demystifying the online shopper
Bij webshopeigenaren bestaan veel onderzekerheden over het opzetten van een multichannelstrategie. In dit rapport ontkracht PwC 10 mythen op dit gebied. Een multichannelstrategie opzetten om een bredere doelgroep te bereiken kan voor retailers een ingewikkelde kwestie zijn. Verkeerde informatie kan ervoor zorgen dat een retailer andere verwachtingen van een dergelijke strategie heeft.
Afbeelding: U.S. Geological Survey (cc)