Merken die buitengewoon presteren blijken de tijdgeest te vangen en veel te investeren in verkenningen van de toekomst. We brengen in deze rubriek een aantal van de meer fundamentele trends in kaart, waarvan de kans klein is dat het een hype blijkt.
Tijdens de coronaperiode wisten we het zeker: ben je ziek, dan blijf je thuis. We testten, we gunden elkaar rust. Gezondheid ging voor alles. Maar inmiddels lijkt dat besef te verdwijnen.
Onlangs zag ik in een aflevering van Tegenlicht een interview met Gary Stevenson. Tegelijkertijd keken we thuis naar onze eigen situatie: twee kinderen in de 30, de een met een fikse studieschuld, de ander bijna schuldenvrij. Drie kleinkinderen en een vierde op komst. Voor het eerst, als rasoptimist, bekroop mij het onbehaaglijke gevoel: er klopt iets niet meer.
"Wij kijken geen televisie meer." Het is een dooddoener die in de reclamewereld nog steeds te weinig serieus wordt genomen. Tamara Couperus leidt een bureau met een gemiddelde leeftijd van 27, richt zich op Gen Z en Gen Alpha en kijkt met groeiend ongeduld naar de trage mechanismen van traditionele bureaus. Wat gebeurt er als je níet langer vanuit het merk denkt, maar vanuit de community?
Veel duurzame food start-ups lopen tegen hetzelfde obstakel aan: hun producten zijn duurder dan de conventionele alternatieven. Terwijl consumenten en inkopers wel degelijk belangstelling hebben voor duurzamere keuzes, blijkt de hogere prijs vaak een grote barrière. Hoe kunnen start-ups dit doorbreken? Het antwoord ligt in de kracht van meetbare storytelling, blijkt uit onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam.
De Grand Prix Contentmarketing 2025 laat zien hoe het vak zich verder professionaliseert. Opvallend dit jaar: campagnes die maatschappelijke waarde weten te combineren met strategische scherpte en creatieve consistentie. Van Hema tot Somention, en van Zilveren Kruis tot Level.works, de winnende cases laten zien dat contentmarketing meer is dan bereik of zichtbaarheid.
Ook in B2B draait alles om mensen, stelt Mariëlle Krouwel. Tijdens haar keynote op de NIMA B2B Xchange 2025 laat ze zien hoe merken in een rationele wereld juist met emotie harten veroveren. Ze pleit voor langetermijn merkbouw, menselijke marketing en durf om gevoel toe te laten als krachtig concurrentievoordeel in een tijdperk van data en AI.
Via sociale media kan één valse bewering over een bedrijf zich razendsnel verspreiden en mogelijk tot reputatieschade leiden. Misinformatie is niet langer een randverschijnsel, maar een strategisch risico voor ieder bedrijf. Dit roept de vraag op hoe bedrijven zich kunnen wapenen tegen misinformatie.
AI-agents veranderen sales, marketing en service razendsnel. Tijdens B2B Xchange 2025 laat Oracle’s Andy Holmes zien hoe deze ‘collega-agents’ luisteren, redeneren en handelen, en zo klantbeleving verbeteren. Praktische voorbeelden, direct toepasbare inzichten en geen hype—maar concrete waarde voor B2B-marketeers.
Veel gemeenten zoeken naar een sterk en onderscheidend profiel, zeker als hun unieke kwaliteiten niet meteen zichtbaar zijn. Tegelijkertijd is het behouden, terughalen en aantrekken van jongeren voor Venlo en veel andere gemeentes urgenter dan ooit. Elke plek heeft een eigen karakter, gevormd door historie, mensen en ambities. Maar hoe vertaal je dat naar een verhaal dat richting geeft én verbindt?
15 november 2025 kopte De Stentor: ‘Zwolle stopt met omstreden Zwolle Hartstad’. Slechts 1 procent van de inwoners denkt bij Zwolle aan ‘hart voor de stad’ of ‘hartstad’. En de campagne kreeg sinds de introductie vooral veel kritiek. Zes ton door het putje. Resultaat: nihil.
Kunstmatige intelligentie verovert in hoog tempo de wereld van neuromarketing. Volgens het artikel “Neuro-Marketing Meets AI: How Brain Science is Changing Digital Ads” (oktober, 2025) staan we aan de vooravond van een revolutie. Algoritmes zouden binnenkort uit hersenactiviteit kunnen afleiden wat mensen voelen en wat ze gaan kopen.