Marketingfacts - Powered by NIMA
  • +
Marketingfacts
  • home
  • channels
    channels
  • topics
    topics
  • kennisbank
  • jobs
  • jaarboek
  • trainingen
    • +

channels

  • Advertising
  • Brand design
  • Brand management
  • Contentmarketing
  • Customer experience
  • Data analytics
  • Direct marketing
  • Innovatie
  • Loopbaan
  • Media
  • Search
  • Social media
  • Strategie

topics

  • B2B
  • Big data
  • Contentmarketing
  • Facebookmarketing
  • Marketing automation
  • Privacy
  • Psychologie
  • Storytelling
  • Wearables
  • Webcare
  •  
  •  
  •  

specials

  • De marketing to-do list 2018
  • Customer-centric design
  • Van data naar inzicht
  • Programmatic marketing
  • Non-profitmarketing
  • Conversational interfaces
  • Webcare & monitoring
  • Contentmarketing
  • Influencer marketing
  • Datamanagementplatformen
  • Mobile
  • Customer journey
  • Toekomst van betalen
  • Online Video
  • Marketing automation
  • Inloggen
  • Aanmelden

Privacy

gerelateerde topics

  • gdpr
  • avg
  • privacywetgeving
  • facebook
  • privacywet

privacy experts

  • Marco Derksen
    Aantal blogs: 17
  • Leonieke Daalder
    Aantal blogs: 13
  • Jeroen Mirck
    Aantal blogs: 10

vacatures

  • Allround redacteur (40 uur)

    Allround redacteur (40 uur)

  • Hoofdredacteur Twinkle (40 uur)

    Hoofdredacteur Twinkle (40 uur)

  • Content medewerker

    Content medewerker

  • Klik hier voor alle vacatures

volg Marketingfacts

@marketingfacts volgen
  • Je kijkt nu naar de meest recente artikelen over dit onderwerp. 

  • Zo denken Nederlanders over data en privacy

    Zo denken Nederlanders over data en privacy

    Weten hoe consumenten denken over het delen van data en wat zij hierbij belangrijk vinden, is essentieel voor marketeers om te weten. Daarom publiceerde DDMA begin 2021 alweer de vierde editie van de DDMA Privacy Monitor, een door GFK uitgevoerd onderzoek onder ruim 1.000 Nederlanders. In dit artikel verbind ik de belangrijkste resultaten aan concrete adviezen.

    Lees verder »
    • Diana Janssen (DDMA)
    • 26 februari 2021
    • Data analytics Innovatie Strategie
      • 3936
      • 0
  • Schluss wil jou de controle over je eigen data teruggeven

    Schluss wil jou de controle over je eigen data teruggeven

    Je geboortedatum, je telefoonnummer, je adres en nog veel meer. Het zijn data die je ooit op internet hebt achtergelaten en waar je feitelijk geen controle meer over hebt. Je kunt niet meer zelf bepalen wie die data ziet of in handen krijgt. Dat moet anders, vindt Marie-José Hoefmans, medeoprichter van Schluss. “Met Schluss bepaal jij en jij alleen wie wat van jou mag weten op internet.” Je data moeten worden opgeslagen in een digitale kluis. Alleen wanneer je toestemming geeft kunnen anderen zaken in de kluis inzien.

    Lees verder »
    • Leonieke Daalder (Fast Moving Targets)
    • 21 november 2020
    • Data analytics Innovatie
      • 3928
      • 0
  • ‘We moeten ophouden met zeuren en aan de slag gaan met de corona-app ’

    ‘We moeten ophouden met zeuren en aan de slag gaan met de corona-app ’

    Er is een groot verschil tussen kritisch aan de zijlijn staan en je ergens vol in storten en daarmee je kop op het hakblok leggen. Onderzoeksjournalist Brenno de Winter deed vaak het eerste en doet nu het tweede. Hij is betrokken bij de ontwikkeling van de Nederlandse corona-app. “Het draait om drie dingen: privacy, privacyrecht en security en die drie hebben alles met elkaar te maken. Bij deze app draait het erom dat je zoveel mogelijk vertrouwen wekt. Dus het is belangrijk dat je de beloftes over privacy en security waarborgt.”

    Lees verder »
    • Leonieke Daalder (Fast Moving Targets)
    • 28 september 2020
    • Direct marketing Customer experience Data analytics Innovatie
      • 4286
      • 0
  • Hoe bouw je een corona-app die levens redt?

    Hoe bouw je een corona-app die levens redt?

    Eindelijk lijkt er een corona-app van de overheid te komen, mét de technologie van Google en Apple. Daar ging een rampzalige tender aan vooraf, waar specialisten afvielen en consultants toehapten – en faalden. Hoe kan zo’n ‘appathon’ beter? En hoe bouw je een app die ons het best beschermt tegen Covid-19? Online Tuesday ging in gesprek over privacy, contact tracing en een betere organisatie van ICT-projecten door de overheid.

    Lees verder »
    • Jeroen Mirck (Mirck Media)
    • 13 mei 2020
    • E-business Innovatie
      • 31238
      • 0
  • Welke impact hebben cookieloze browsers op advertising?

    Welke impact hebben cookieloze browsers op advertising?

    Google kondigde begin dit jaar aan dat third party cookies binnen nu en twee jaar zullen verdwijnen. Apple-browser Safari blokkeert al standaard cookies van derden. De deadline van Chrome komt steeds dichterbij en adverteerders, bureaus en ad-tech stoeien nog met een privacyvriendelijk alternatief. Wat kun je zonder cookies nog doen op het gebied van adressability, measurement en analytics?

    Lees verder »
    • VIA (VIA)
    • 8 mei 2020
    • Advertising Media Data analytics
      • 16178
      • 0
  • Online Tuesday #99: Corona-app als redder, prutser of Big Brother?

    Online Tuesday #99: Corona-app als redder, prutser of Big Brother?

    Als we iets hebben geleerd van de tender voor de corona-app van de overheid, dan is het dat je privacy-regels niet zomaar kunt versoepelen en dat apps bouwen echt een vak is. Het proces verloopt moeizaam, maar hoe moet het dan wél? Tijdens Online Tuesday #99 (opnieuw als webinar) gaat het 12 mei onder meer over de vraag of de coronacrisis bijdraagt aan de digitalisering van de samenleving.

    Lees verder »
    • Jeroen Mirck (Mirck Media)
    • 3 mei 2020
    • E-business Mobile Innovatie
      • 28618
      • 0
  • Hou toch op met Zoom-bashen!

    Hou toch op met Zoom-bashen!

    Zullen we stoppen met Zoom-bashing? Deze week weer een achterhaald artikel in de Volkskrant over het Ministerie van Defensie dat stopt met Zoom vanwege onder meer 'ZoomBombing'. Lees je in en weet dat dit al lang is opgelost.

    Lees verder »
    • Ronnie Overgoor (7DTV)
    • 19 april 2020
    • Social media Innovatie Loopbaan
      • 16262
      • 8
  • Zo voorkomen we een lockdown van het debat over corona-apps

    Zo voorkomen we een lockdown van het debat over corona-apps

    Hoe kunnen we enigszins gecontroleerd uit de huidige lockdown voor het coronavirus komen? Dat is de vraag die elk land zich momenteel stelt. De Nederlandse regering bestudeert verschillende opties voor apps. Een app die bijhoudt met wie je contact hebt gehad lijkt een belangrijke troef te zijn. Er zijn al dergelijke tracking-apps ontwikkeld in landen als China, Taiwan en Singapore, die dit soort apps verplichten - landen die bekendstaan om hun totalitaire overheidscontrole. Maar worden we door deze voorbeelden en door onze experts niet meegevoerd in een tunnelvisie? 

    Lees verder »
    • Maurits Kreijveld (Wisdomofthecrowd.nl)
    • 8 april 2020
    • Innovatie Strategie
      • 6246
      • 1
  • E-mail overleeft WhatsApp

    E-mail overleeft WhatsApp

    Wat is de toekomst van e-mail in de marketingmix? Jongeren lijken massaal af te haken, maar tegelijk worden nieuwsbrieven wel gewoon veel aantrekkelijker en toegankelijker. DDMA organiseerde samen met Marketingfacts een debat over dit ondergeschoven kanaal. Hoe gaat het vak om met de kansen en bedreigingen in de snel veranderende mailbox?

    Lees verder »
    • Jeroen Mirck (Mirck Media)
    • 5 februari 2020
    • Direct marketing Data analytics
      • 15062
      • 1
  • Heeft AVG de consument écht meer controle opgeleverd?

    Heeft AVG de consument écht meer controle opgeleverd?

    In de GDPR, de Europese privacywetgeving, wordt de noodzaak benadrukt om consumenten meer controle te geven over hun persoonlijke data. Dat is niet vreemd, aangezien de ontwikkeling van digitale technologieën ertoe heeft geleid dat consumenten steeds minder controle hebben over hun data. Maar in hoeverre heeft de GDPR écht geleid tot consumer empowerment? 

    Lees verder »
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 31 januari 2020
    • E-business Data analytics
      • 9372
      • 0
  • Let op: nieuwe regels voor YouTube-video’s gericht op kinderen

    Let op: nieuwe regels voor YouTube-video’s gericht op kinderen

    Vorige week kregen eigenaren van YouTube-kanalen het bericht dat zij voor iedere video moeten aangeven of het gericht is op kinderen. Bevat een video content voor kinderen, dan worden alle gepersonaliseerde advertenties vervangen door contextuele advertenties. Daarnaast kunnen bij de video’s geen reacties meer geplaatst worden en kunnen click-through info cards, end screens, notification functions, en de community tab niet meer gebruikt worden. Wat houdt de nieuwe regel precies in, en wat betekent het voor kanaal-eigenaren buiten de VS?

    Lees verder »
    • Naomi van der Louw (DDMA)
    • 28 november 2019
    • Social media Data analytics
      • 31130
      • 6
  • Jochem Nooyen: illusionist, mind-reader, marketeer?

    Jochem Nooyen: illusionist, mind-reader, marketeer?

    Overtuigen, beïnvloeding, nudging, klantdata, privacy: als marketeer zijn het thema’s die we dagelijks tegenkomen. Jochem Nooyen is goochelaar, illusionist en theatermaker. Hij integreerde deze thema’s in zijn theatershow 'Privacy' (en eerdere show 'Influence'). Reden genoeg om in gesprek te gaan, want mind-reader en marketeer, is dat niet eigenlijk één en hetzelfde? 

    Lees verder »
    • Olaf Geysendorpher (Proven Context)
    • 22 november 2019
    • Data analytics
      • 11206
      • 0
  • FutureWatch: zo ontmaskeren we deepfakes

    FutureWatch: zo ontmaskeren we deepfakes

    Het opsporen en bestrijden van deepfakes is een enorme uitdaging die vraagt om een goede samenwerking tussen techbedrijven, sociale platformen, mediabedrijven (journalisten) en overheden. Ook consumenten en burgers zouden hierbij hun verantwoordelijkheid moeten nemen, door ‘feedback’ te geven en bewuster om te gaan met het verspreiden of promoten van berichten.

    Lees verder »
    • Maurits Kreijveld (Wisdomofthecrowd.nl)
    • 14 november 2019
    • Innovatie
      • 8936
      • 1
  • Kijkje achter de schermen bij Instagram Shopping

    Kijkje achter de schermen bij Instagram Shopping

    Tijdens het Amsterdam Dance Event (ADE) heeft Facebook in hartje binnenstad een House of Instagram ingericht. Marketingfacts was er vrijdag aanwezig en voelde zich toch een beetje ontheemd tussen al die piepjonge influencers. Toch was het een must: Facebook vertelde uitgebreid over advertising, privacy en Augmented Reality, maar vooral over Instagram Shopping.

    Lees verder »
    • Jeroen Mirck (Mirck Media)
    • 21 oktober 2019
    • Advertising Social media Contentmarketing
      • 15748
      • 0
  • Staat privacywetgeving innovatie in de weg?

    Staat privacywetgeving innovatie in de weg?

    De gemiddelde Nederlander is er niet zo happig op om gegevens met bedrijven te delen, want waar komt die informatie terecht? Veel organisaties zien deze ontwikkelingen als een bedreiging voor hun digitale strategie. Het is echter aan hen om die zorg weg te nemen en op een ethische manier met klantgegevens om te gaan. Maar zijn ze daar wel aan toe? Of moet er aan bedrijfsmodellen gesleuteld worden om zo datamisbruik te voorkomen? En staat privacywetgeving nieuwe marketingmethoden echt in de weg?

    Lees verder »
    • Sander Harryvan (Building Blocks)
    • 14 oktober 2019
    • Data analytics
      • 11482
      • 0
  • ouder »

Onderdelen

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • M! Statistieken
  • M! Opleidingen
  • M! Jaarboek

Over ons

  • Colofon
  • Blogger worden
  • Nieuws melden
  • Adverteren
  • Partners
  • Privacy & cookies
  • Disclaimer

Volg ons

RSS

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • Alle feeds

Nieuwsbrief

Partners

  • We are you
  • Copernica
  • gracious
  • Exonet
  • Upstream

copyright © 2002 - 2021 Marketingfacts. Creative Commons 3.0 License. | Developed by We are you