Het veranderende zoekgedrag van consumenten

Voor organisaties is het cruciaal om aanwezig te zijn, daar waar hun doelgroep zich bevindt. Of dit nou op Google is, een forum, marketplace of socialmediaplatform. Zes inzichten over hoe je daarop in kunt spelen.

11 januari 2024, 14:45 4121 x gelezen

Het Search-landschap is continu in beweging en de consument start zijn zoektocht niet alleen meer binnen Google. Mensen starten hun (online) zoektocht op een ‘andere’ plek dan de traditionele zoekmachines. Denk bijvoorbeeld aan social platformen en marketplaces. Daarnaast maken diezelfde traditionele zoekmachines door Generative AI eveneens een transformatie door. Maar hoe speel je als marketeer dan in op deze verschuivingen? Daarover gingen we in gesprek met 9 vakspecialisten tijdens een speciale DDMA Elite. In dit artikel zetten wij de 6 belangrijkste takeaways op een rij.

Deze posting door DDMA is geschreven door Lindsay Taal en Robert Rooijakkers. Lindsay Taal is product lead SEO bij dentsu. Robert Rooijakkers is SEO manager bij KPN. Beiden zijn actief in de DDMA Commissie Search.

 

 

1 Videocontent is onmisbaar

Naast communities, wordt ook videocontent steeds belangrijker. Niet alleen binnen de zoekmachine krijgt video een steeds belangrijkere rol. Ook socialmediaplatformen zoals TikTok en YouTube vormen steeds vaker het vertrekpunt van een zoektocht. Denk aan de jongere generaties, zoals Gen Z, waarbij TikTok onmisbaar is. Hierin is het goed om in het achterhoofd te houden welke content geschikt is voor video en welke niet. Zo lenen How-To video’s zich goed voor YouTube, maar niet voor TikTok. Om meer inzicht hierin te krijgen kun je gebruikmaken van de statistieken van je huidige YouTube-kanaal. Daarnaast zijn er volop tools in ontwikkeling die steeds meer inzicht in het zoekvolume bieden van socialmediakanalen. Ondanks dat jouw doelgroep misschien niet Gen Z is, is het aan te raden om wel met video te starten. Zij worden uiteindelijk ouder en worden misschien later wél jouw doelgroep. Goed om je te realiseren dat de manier waarop deze generatie informatie tot zich neemt vaak sneller gaat.

Wil je hier meer over weten? Bekijk dan ook de aflevering van DDMA Search Fundamentals over video in search: Hoe kom je hoog in Google en YouTube met video | DDMA Search Fundamentals – YouTube.

2 Custom made contentstrategie voor een kanaal

Door de veranderende contentbehoefte verandert de contentcreatie ook. Niet elke video is namelijk geschikt om simpelweg doorgeplaatst te worden van YouTube naar TikTok en vice versa. Belangrijk dus om dit mee te nemen in de strategievorming en bewuste keuzes in te maken in de kanalen die je inzet om een specifiek doel te behalen. Zo zien video’s er op YouTube een stuk gelikter uit, waarbij de content op TikTok juist meer vraagt om speelsheid en mindere professionaliteit. Hierdoor is het maken van TikTok-video’s misschien voor jouw bedrijf wel laagdrempeliger dan het creëren van video’s voor YouTube. Een tip die de deelnemers van de Elite hadden is om kritisch te kijken of je content kun hergebruiken, maar wees je er tegelijkertijd van bewust dat je niet altijd een snippet van een televisiecommercial kan maken en op social kan gebruiken.

3 Verschuiving van KPI’s

Het veranderende Search-landschap is al jaren een belangrijk thema. Google geeft steeds meer zelf antwoorden op de vraag in de vorm van Featured Snippets, People Also Ask Boxes, etc. Ook met de ontwikkeling van AI en ‘Search Generative Experience’ rijst de vraag: zijn de huidige KPI’s nog wel de juiste KPI’s? SEO gaat verder dan enkel de traditionele zoekmachine als Google en zal er een verplaatsing moeten plaatsvinden van enkel de focus op organisch verkeer naar organisch bereik. Dit laat ook zien dat de rol van SEO binnen de customer journey steeds groter en belangrijker wordt in de awareness-fase.

4 Samenwerking met andere specialisten nog belangrijker

De traditionele, losse SEO-strategie is niet meer van deze tijd. Samenwerken met andere specialisten wordt namelijk steeds belangrijker. Je kunt immers niet verwachten dat het SEO-team alleen verantwoordelijk is voor de vindbaarheid en content van jouw organisatie. Denk aan het samenbrengen van mensen rondom social media en branding. De uitdaging is om de juiste mensen aan tafel te krijgen die vaak nog in praktijk in hun eigen silo zitten. Denk aan: UX specialisten, videomakers, socialmediamanagers. Andersom hebben zij ook SEO-expertise nodig om de content zo goed mogelijk organisch vindbaar te maken. Vooral vanuit de owned channels is het raadzaam om samen te werken.

5 Communities geven gevoel van vertrouwen en expertise

Dat reviews een belangrijke rol spelen binnen het aankoopproces is niets nieuws. Op de ene website zijn deze in overvloed aanwezig, inclusief foto’s en productspecificaties, waar de andere website enkel een 5 sterren review heeft. Dit is waar communities een steeds belangrijkere rol spelen. Het uitwisselen van ervaringen met andere gebruikers, of de mogelijkheid om vragen te stellen geeft hierin een gevoel van vertrouwen en expertise. Het zijn immers de gebruikers zelf die hier hun ervaringen delen. Het opbouwen van een community rondom je merk, krijgt de laatste jaren dan ook steeds meer aandacht. De keuze ligt daarin bij het merk: een community opbouwen om verbinding te creëren of te accepteren dat het geen probleem is als klanten of gebruikers hun productinformatie op een andere manier vinden

6 Bereik van websites en apps nog belangrijker

Sinds de opkomst van marketplaces is er ook een verschuiving zichtbaar in merken die een eigen marketplace starten. Denk hierbij aan Blokker die online ook andere producten aanbiedt, maar ook Ikea met een marktplaats voor tweedehands Ikea-artikelen. Wanneer een platform een groot bereik heeft, biedt dit potentie voor adverteerders. Niet alleen in de vorm van een marketplace, maar ook het aanbieden van advertentieruimte binnen de website of app. Voor digital marketeers een belangrijke ontwikkeling om in de gaten te houden. Op welke plekken kun jij jouw doelgroep nog meer bereiken buiten de advertentie binnen Google? Of is de aanwezigheid op bijvoorbeeld een marketplace een strategische keuze vanuit SEO? Vragen die belangrijk zijn om mee te nemen binnen de onlinemarketingstrategie.

Tot slot

Al met al komt uit deze punten duidelijk naar voren dat het zoekgedrag van consumenten verandert. Voor organisaties is het cruciaal om aanwezig te zijn, daar waar hun doelgroep zich bevindt. Of dit nou op Google is, een forum, marketplace of socialmediaplatform.

DDMA is de branchevereniging voor data en marketing. Onze 300 leden halen en brengen bij ons kennis over het inzetten van data om relevant te kunnen communiceren met hun doelgroepen. Daarom organiseren wij met en voor hen netwerk- en kennisbijeenkomsten. Wij eisen van onze leden dat zij handelen binnen het kader van de wet en de gedragscodes. Daarnaast spreken wij met de stakeholders in Den Haag en Brussel over de ontwikkeling van een duurzame data-economie.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!