Marketingfacts - Powered by NIMA
  • +
Marketingfacts
  • home
  • channels
    channels
  • topics
    topics
  • kennisbank
  • jobs
  • jaarboek
  • trainingen
    • +

channels

  • Advertising
  • Brand design
  • Brand management
  • Contentmarketing
  • Customer experience
  • Data analytics
  • Direct marketing
  • Innovatie
  • Loopbaan
  • Media
  • Search
  • Social media
  • Strategie

topics

  • B2B
  • Big data
  • Contentmarketing
  • Facebookmarketing
  • Marketing automation
  • Privacy
  • Psychologie
  • Storytelling
  • Wearables
  • Webcare
  •  
  •  
  •  

specials

  • De marketing to-do list 2018
  • Customer-centric design
  • Van data naar inzicht
  • Programmatic marketing
  • Non-profitmarketing
  • Conversational interfaces
  • Webcare & monitoring
  • Contentmarketing
  • Influencer marketing
  • Datamanagementplatformen
  • Mobile
  • Customer journey
  • Toekomst van betalen
  • Online Video
  • Marketing automation
  • Inloggen
  • Aanmelden

Cookiewet

gerelateerde topics

  • juridisch
  • privacy
  • cookies
  • affiliate marketing
  • avg

cookiewet experts

  • Marco Derksen
    Aantal blogs: 8
  • Danny Oosterveer
    Aantal blogs: 7
  • Suzanne Ketelaar
    Aantal blogs: 3

vacatures

  • Campagnemanager sales

    Campagnemanager sales

  • Event marketeer – 32 uur

    Event marketeer – 32 uur

  • Creatieve webdesigner / front-end webdeveloper (32 uur)

    Creatieve webdesigner / front-end webdeveloper (32 uur)

  • Klik hier voor alle vacatures

volg Marketingfacts

@marketingfacts volgen
  • Een wereld zonder cookies: welke stappen kun jij morgen zetten?

    Een wereld zonder cookies: welke stappen kun jij morgen zetten?

    Nu steeds meer browsers het gebruik van third-party cookies gaan blokkeren en wetgeving rondom privacy en gegevensverzameling steeds meer wordt aangescherpt, heeft dat ingrijpende gevolgen voor advertising en het doormeten van de resultaten. Welke stappen kun je dan concreet nemen om als organisatie alsnog effectief te kunnen adverteren?

    Lees verder »
    • Joost Kaart (Nederlandse Spoorwegen)
    • 4 december 2020
    • Advertising Data analytics Innovatie
      • 11928
      • 0
  • Zo ga je zonder stress de cookieloze toekomst in

    Zo ga je zonder stress de cookieloze toekomst in

    In de derde en laatste aflevering van het IAB Nederland-drieluik ‘Cookieless era webinar’ deelden Linda Worp, Productmanager Digital bij Ster, Reynder Bruyns, Head of Strategy van iProspect, en Jakub Skwarski, European Customer Success Manager bij Digiseg, hun visie op hoe reclame en marketing eruit kunnen zien zonder gebruik te maken van persoonlijke data. Welke methoden van targeting blijven overeind staan? Waar kunnen marketeers nog op terugvallen en welke signalen kunnen nog wel worden gebruikt om de juiste persoon te benaderen?

    Lees verder »
    • VIA (VIA)
    • 19 mei 2020
    • Advertising Data analytics Innovatie Strategie
      • 11268
      • 0
  • Addressability in een wereld zonder cookies, hoe?

    Addressability in een wereld zonder cookies, hoe?

    Wat kunnen buyers en publishers straks, in een wereld zonder cookies, nog doen op het gebied van addressability? Hierover spreken in de tweede aflevering van het IAB Nederland-drieluik ‘Cookieless era webinar’ niemand minder dan Bernard de Vreede, Data Strategy Benelux bij Ebay, Travis Clinger, Senior Vice President, Addressability and Ecosystem bij LiveRamp, en Slaven Mandic, Director of Advertising bij Mediahuis.

    Lees verder »
    • VIA (VIA)
    • 12 mei 2020
    • Advertising Data analytics Strategie
      • 8164
      • 0
  • Welke impact hebben cookieloze browsers op advertising?

    Welke impact hebben cookieloze browsers op advertising?

    Google kondigde begin dit jaar aan dat third party cookies binnen nu en twee jaar zullen verdwijnen. Apple-browser Safari blokkeert al standaard cookies van derden. De deadline van Chrome komt steeds dichterbij en adverteerders, bureaus en ad-tech stoeien nog met een privacyvriendelijk alternatief. Wat kun je zonder cookies nog doen op het gebied van adressability, measurement en analytics?

    Lees verder »
    • VIA (VIA)
    • 8 mei 2020
    • Advertising Media Data analytics
      • 18262
      • 0
  • Zo moet geldige toestemming voor cookies eruit zien

    Zo moet geldige toestemming voor cookies eruit zien

    De hoogste Europese rechter deed op 1 oktober uitspraak in de Planet49-zaak. Hierin is beoordeeld hoe geldige toestemming voor het plaatsen van cookies eruit moet zien. Het is een belangrijke uitspraak, die raakt aan een aantal bekende discussiepunten over cookies. Wat betekent dit voor jou als marketeer?

    Lees verder »
    • Matthias De Bruyne (DDMA)
    • 4 oktober 2019
    • Direct marketing Brand design Data analytics
      • 13214
      • 3
  • Affiliate cookies en toestemming: dit zijn de regels

    Affiliate cookies en toestemming: dit zijn de regels

    Met een affiliate cookie is te zien via welke advertentie een (potentiële) klant op de website terecht is gekomen, en welke affiliate dus moet worden betaald voor deze succesvolle link. Mogen affiliate cookies in alle situaties gewoon worden gebruikt of moet je daarvoor toestemming vragen? En wordt dat anders onder de nieuwe cookieregels? 

    Lees verder »
    • Michelle Wijnant (Adviesbureau ICTRecht)
    • 27 november 2018
    • Data analytics
      • 11666
      • 1
  • Grote bedrijven zijn creatief in omzeilen van privacywet GDPR

    Grote bedrijven zijn creatief in omzeilen van privacywet GDPR

    Veel grote bedrijven houden zich volstrekt niet aan de net ingevoerde Europese privacywet GDPR. En dat terwijl minister Dekker juist van die grote organisaties zegt te verwachten dat zij helemaal conform de AVG opereren. Een rondgang langs de nodige belangrijke websites leert dat bedrijven vaak heel creatieve oplossingen bedenken, met name via de cookie-melding. Veel websites overtreden daarmee de wet, zeker als ze bezoekers niet toelaten zonder akkoord om cookies te kunnen plaatsen.

    Lees verder »
    • Christian Rietbroek (Online Marketing Bureau Stramark.nl)
    • 14 juni 2018
    • Data analytics
      • 31250
      • 6
  • GDPR: de gevolgen voor tracking en analytics

    GDPR: de gevolgen voor tracking en analytics

    Op 25 mei 2018 treedt de nieuwe privacywetgeving in werking. In de General Data Protection Regulation (GDPR) - oftewel de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) - staan nieuwe, herziene richtlijnen voor het verzamelen van data, in het leven geroepen om de privacy van de burger beter te waarborgen. Zoals te lezen is in een eerder artikel in deze serie, heeft de GDPR impact op bijna alle marketingactiviteiten van een organisatie op het gebied van verwerking van persoonsgegevens van Europese burgers. In deze blogpost gaan we verder in op het verzamelen en gebruiken van data via trackingscripts en de rechten van de bezoeker/gebruiker van de website.

    Lees verder »
    • Martijn Takens (Adwise - Your Digital Brain)
    • 17 oktober 2017
    • Data analytics
      • 126166
      • 8
  • De cookiewet is een drama, stop voorlopig maar met handhaven

    De cookiewet is een drama, stop voorlopig maar met handhaven

    Ben jij ze ook zo zat, al die “ja, ik accepteer cookies”-meldingen op elke website die je bezoekt? Misschien kreeg je er zelfs weer één onderweg naar dit artikel. En het ergste is: ze werken niet, zo blijkt uit onderzoek van het Adviescollege toetsing regeldruk (Actal). Als je dan ook nog bedenkt dat de huidige regelgeving het onmogelijke vraagt van het bedrijfsleven, onnodige kosten oplevert, we een economische achterstand riskeren, onze internationale positie op het gebied van online advertising in de waagschaal stellen en uiteindelijk de pluriformiteit van onze media op het spel zetten, besef je: het is tijd voor een duurzaam advertentiebeleid.

    Lees verder »
    • Jeroen Verkroost (IAB Nederland)
    • 5 december 2016
    • E-business
      • 14596
      • 9
  • Cookiewalls: waarom zijn ze terug en hoe bouw je ze slim op?

    Cookiewalls: waarom zijn ze terug en hoe bouw je ze slim op?

    De sage over de nieuwe cookiewet kwam eind vorig jaar tot een voorlopig einde nadat de nieuwe cookiewet door de tweede kamer werd geaccepteerd. Sinds maart/april van dit jaar is de ACM begonnen met het actief handhaven van de wetgeving. Dat betekent dat je als website je nu toch echt aan de nieuwe wetgeving moet voldoen. En dat leidt tot de grootschalige terugkeer van een oude bekende: de cookiewall. Zoals bij Marketingfacts, zoals je wellicht hebt gemerkt.

    Lees verder »
    • Danny Oosterveer (Datasexual)
    • 4 augustus 2015
    • Brand design
      • 62060
      • 17
  • ACM waarschuwt websites - maar hoe krijg je goede cookie-consent?

    ACM waarschuwt websites - maar hoe krijg je goede cookie-consent?

    De ACM is websites aan het waarschuwen die niet aan de cookiewet voldoen, blijkt uit een artikel op Geenstijl vanochtend. De gemiddelde marketeer ziet door de bomen het bos niet meer: moet die toestemming nou impliciet, expliciet, uitdrukkelijk, geïnformeerd of ondubbelzinnig? Hij moet sowieso vrij en specifiek, maar dat kan ook collectief. En wel een beetje gebruiksvriendelijk graag. Daarom nog één keer tekst en uitleg over cookie consent.

    Lees verder »
    • Jitty van Doodewaerd (DDMA)
    • 2 april 2015
    • E-business Data analytics
      • 44108
      • 11
  • Hoe pas je Google Analytics aan op de nieuwe cookiewet?

    Hoe pas je Google Analytics aan op de nieuwe cookiewet?

    Op 3 februari 2015 is de Telecommunicatiewet (in de volksmond ook wel cookiewet genoemd) aangenomen door de Eerste Kamer. De belangrijkste wijziging die in de wet is doorgevoerd nadat de wet in 2013 door de Tweede Kamer is aangenomen is dat het plaatsen van cookies om een website te verbeteren nu wel toegestaan worden, zonder dat een expliciete melding hierover nodig is bij binnenkomst op de website. Ook Google Analytics valt gelukkig onder deze uitzondering, echter dienen wel enkele zaken correct worden geconfigureerd om onder de uitzondering te mogen vallen. 

    Lees verder »
    • Steven Slings (Netprofiler)
    • 20 maart 2015
    • Data analytics
      • 73695
      • 11
  • Aanpassing cookiewet gunstig voor gebruik analytische cookies

    Aanpassing cookiewet gunstig voor gebruik analytische cookies

    Nu de Eerste Kamer heeft ingestemd met de aangepaste cookiewet, komt er meer ruimte voor het zonder toestemming gebruiken van analytische cookies. Deze wet wordt wel 'de uitgeklede cookiewet' genoemd, omdat de strenge eisen van weleer (informeren én toestemming) enigszins worden losgelaten.

    De versoepeling geldt voor gebruik van cookies die geen of geringe gevolgen hebben voor de persoonlijke levenssfeer van de gebruiker en die gebruikt worden om informatie te verkrijgen over de kwaliteit of effectiviteit van een website. Een voorbeeld van dergelijke cookies, zijn de cookies die voor analytische doeleinden worden gebruikt. Veel sites gebruiken alleen deze cookies. 

    Lees verder »
    • Nicole Wolters Ruckert (Kennedy Van der Laan)
    • 4 maart 2015
    • Search
      • 21581
      • 2
  • Waarom ik Google en Facebook meer met data vertrouw dan de overheid

    Waarom ik Google en Facebook meer met data vertrouw dan de overheid

    Het informatietijdperk zou eigenlijk het datatijdperk moeten heten. Want telkens als we ergens informatie opzoeken, laten we tegelijk een spoor aan data achter. Apple weet waar je nu bent. Google weet wat je zoekt. En Facebook weet wat je leuk vindt. Een uurtje struinen op het internet laat een spoor aan cookies achter, vaak gevolgd door irritante retargeting. Geen wonder dat telkens discussies over privacy opduiken. Die discussie is terecht en gezond, maar helaas wel eenzijdig. Te makkelijk krijgen adverteerders en marketeers de schuld, terwijl (semi)overheden veel verder gaan en een veel groter risico vormen. Waarom dat risico groter is, de potentiele schade erger is en waarom ik mijn data liever aan Google en Facebook toevertrouw dan aan de overheid lees je hieronder. 

    Lees verder »
    • Remi van Beekum (Kiemfabriek)
    • 26 februari 2015
    • Advertising
      • 23829
      • 7
  • Einde aan een sage: gewijzigde cookiewet aangenomen door Tweede Kamer

    Einde aan een sage: gewijzigde cookiewet aangenomen door Tweede Kamer

    Op 7 oktober 2014 - ruim anderhalf jaar na aanname van de aanvankelijke tekst van de cookieregels – is de kogel door kerk. De gewijzigde cookieregels zijn wet. Eerder zette ik de gewijzigde cookieregels uiteen. Tijdens de parlementaire behandeling op 6 oktober heeft minister Kamp allerlei Kamervragen beantwoord. De belangrijkste antwoorden op een rij.

    Lees verder »
    • Nicole Wolters Ruckert (Kennedy Van der Laan)
    • 8 oktober 2014
    • Advertising
      • 35762
      • 0
  • ouder »

Onderdelen

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • M! Statistieken
  • M! Opleidingen
  • M! Jaarboek

Over ons

  • Colofon
  • Blogger worden
  • Nieuws melden
  • Adverteren
  • Partners
  • Privacy & cookies
  • Disclaimer

Volg ons

RSS

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • Alle feeds

Nieuwsbrief

Partners

  • We are you
  • Copernica
  • gracious
  • Exonet
  • Upstream

copyright © 2002 - 2021 Marketingfacts. Creative Commons 3.0 License. | Developed by We are you