Wakoopa komt met alternatieve bereikcijfers

5 februari 2013, 08:41

Het Amsterdamse Wakoopa is samen met een aantal advertentienetwerken in Nederland een proef begonnen met een eigen meetsysteem voor bereikcijfers. De deelnemende bedrijven zullen de komende twee maanden het systeem gaan testen op gebruiksvriendelijkheid, betrouwbaarheid en bruikbaarheid van de data m.b.t. websitebereik en -bezoek.

Mobiel

Het bereik en het bezoekersprofiel van websites is van groot belang voor deze netwerken om online advertenties nauwkeurig te kunnen plaatsen en te kunnen evalueren. Een groot gemis van deze cijfers is vaak dat smartphones en tablets niet kunnen worden meegenomen. Zo publiceert comScore sinds afgelopen november pas mobiele cijfers. STIR, de Nederlandse standaard voor bereikscijfers, neemt tot op heden nog geen mobiele bereikscijfers mee. Wakoopa is al wel in staat om op persoonsniveau te meten. Daarmee bedoel ik dat wanneer 1 gebruiker zowel via desktop, smartphone en tablet een site zou bezoeken hij niet als 3 unieke bezoekers wordt geteld maar als 1. Iets wat enorm veel verschil maakt voor bijvoorbeeld een NU.nl, waar het merendeel van het bezoek al van mobiel komt.

Panel

Het product, Trailspot Audience Measurement, bestaat uit een panel van 10.000 Nederlanders die op hun PC de softwareapplicatie van Wakoopa hebben geïnstalleerd. Deze tracker registreert anoniem, en met uitdrukkelijke toestemming van de deelnemer, het complete internetgedrag van individuen, waaronder het gehele surfgedrag, zoekgedrag, en alle getoonde banners en pre-rolls (online commercials). De data worden opgeslagen en zijn toegankelijk middels een analyse-dashboard.

Het product ansich bestond al, maar is nu verder uitgebreid om te voldoen aan exploitatie van bereikscijfers voor publishers en adverteerders. Adverteerders en publishers krijgen met de tool inzicht in het bezoek van domeinen, en wie de bezoekers zijn. “De opzet is nu nog relatief eenvoudig”, legt Piet Hein van Dam, CEO van Wakoopa uit, “maar in de toekomst kunnen we bijvoorbeeld kijken naar geavanceerde segmentatie, en naar de effectiviteit van online campagnes. We kunnen de bezoeker namelijk blijven volgen. Om je een voorbeeld te geven: we zien nu bijvoorbeeld dat bezoekers die blootgesteld zijn aan een campagne tienmaal zovaak op het merk zoeken dan mensen die de campagne niet hebben gezien”.

Opzet proef

De deelnemende bedrijven zullen de komende twee maanden Trailspot Audience Measurement testen op gebruiksvriendelijkheid, betrouwbaarheid en bruikbaarheid van de data m.b.t. websitebereik en –bezoek. De bedrijven die deelnemen aan de proef zijn onder andere Mannenmedia en NDC mediagroep. Als de proef succesvol is wordt het product uitgebreid met onder andere advertentiebereik en het bereik van websites en apps op mobiele apparaten.

Afbeelding: Nono Fara (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij AMDAX en Burgers' Zoo. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Was ruim 5 jaar als growth marketeer werkzaam bij Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!