Tim Heineke (I am POP): “Onze Facebook bots hebben 100% viewrates en 94% open rates”

13 november 2017, 12:00

Artiesten stoppen over het algemeen veel tijd in social media, maar dat leidt in de praktijk maar beperkt tot meer bereik. Daar gaat I am POP verandering in brengen. “I am POP is een manier voor iedereen met een fanbase om een messengerbot te lanceren en direct contact met een fanbase te hebben. Wij hebben 100% viewrates en 94% open rates. Het is dus de meest directe manier om met fans contact te hebben”, aldus founder Tim Heineke.

Op dit moment krijgt niet iedere fan alle berichten van zijn of haar idool te zien, mede dankzij de algoritmen van bedrijven als Facebook. Die waarderen pagina’s van vrienden en familie hoger dan de zogenaamde bedrijfspagina’s van bijvoorbeeld artiesten. “2 tot 3 procent van de berichten komt maar op een feed. En daar kijkt nog maar een beperkt aantal mensen naar. De gemiddelde engagement op een Facebookpagina ligt op de 0,2 procent, dan doe je het nog goed ook”. Frustrerend en ook niet wat fans over het algemeen willen. “Als fan wil je een nieuwe release of een aankondiging voor een optreden gegarandeerd ontvangen”. Dat kan met I am POP.

“Niemand wil meer apps downloaden”.

Aanvankelijk had Heineke een eigen app ontworpen waarmee je pushnotificaties kon sturen. “Het nadeel daarvan was: je moest de app downloaden en vrijwel niemand downloadt meer apps. Mensen waren enthousiast over het idee, maar niemand wil een app downloaden. Dus toen Facebook met een messengerbot kwam wat het één plus één is twee. Je hebt in een pagina geïnvesteerd, maar je bereikt je fans niet meer, maar met de bot van Facebook kun je die pagina koppelen aan Messenger en wel één-op-één je fans bereiken. De engagement is ongehoord groot: 94% open rate, de click-through-rate is 60%. Er komt geen tool zo dichtbij als dit. Sommige gebruikers die onze bot hebben gelanceerd, zijn binnen één week soms al succesvoller dan hun pagina.”

I am POP werkt op dit moment onder meer voor Armin van Buuren, Enter Shikari en platenmaatschappijen als Sony, Warner en Spinnin’ Records. Bij het bedrijf zijn inmiddels al 10 man in dienst. Mensen die gebruik willen maken van I am POP moeten een abonnement nemen, wat inmiddels zo’n 1000 man heeft gedaan. Kosten liggen tussen de 29 en 99 euro per maand, afhankelijk van de hoeveelheid bots die je in wilt zetten. Gebruikers moeten geen complexe verwachtingen hebben van de mogelijkheden van de bot.

“Hele zinnen typen en daar een zinvol antwoord op verwachten, werkt niet, maar wanneer je het gebruikt voor aankondigingen of wedstrijden kan het een hele waardevolle tool zijn. Je kunt ook heel gericht targeten. Kaartjes winnen in Amsterdam, dat werkt perfect.”

“Tegenvallen hangt samen met de verwachting die je schept”.

I am POP levert dus simpele, maar doeltreffende bots. Sommige mensen zouden kunnen denken dat ze die zelf ook wel in elkaar kunnen zetten.

“Het is lastiger dan je denkt. Er zijn veel chatbots gemaakt het afgelopen jaar die leuk kunnen chatten met iemand, maar na drie seconden denk je: dat was het dan. Ik heb dat wel gehad en vervolgens gebruik je het niet meer. Wij hebben het op zenden gegooid en daar doen we creatieve dingen mee. Daar maken we templates voor. Op een ander platform moet je het zelf uitvogelen, bouwen en onderhouden. Dat wordt nogal ingewikkeld. Wij proberen dat simpeler te doen dan anderen dat doen.”

Het is de bedoeling dat artiesten I am POP in de toekomst kunnen gebruiken zoals ze nu Twitter gebruiken. “Wij worden ook steeds beter. Je kunt nu al een soort nieuwsbrieven doen en quizen maken. Je kunt er echt heel geinige dingen mee doen, waar niemand van denkt: dit valt tegen. Tegenvallen hangt samen met de verwachting die je schept.”

En waar Heineke zich aanvankelijk richtte op de muziekwereld, is hij nu al bezig zijn doelgroep te verbreden. “In theorie zijn er 70 miljoen pagina’s aan te sluiten, maar wij focussen in eerste instantie op mensen met een fanbase. Dat zijn altijd de kanalen geweest die voorop lopen en als die ermee starten dan volgt de rest wat makkelijker. Zij zijn ook veel meer bezig om die fans te activeren. Maar in het grote kielzog kijken wij naar iedereen met een fanbase of een publiek. Dat geldt dus ook voor merken bijvoorbeeld. Dan praat je over ongeveer over 30 miljoen pagina’s die voor ons interessant zijn om aan te sluiten. Dit jaar hopen we er 1000 te doen, volgend jaar 10.000. Ik hoop stiekem eigenlijk op meer. Dat is zeker realistisch.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!