Retail, de digitale hysterie voorbij
Boekrecensie: de rol van digitale ontwikkelingen voor de retailer
Welke boeken zijn interessant of relevant en wat vinden ervaren marketingprofessionals ervan? NIMA Register Marketeers recenseren de meest uiteenlopende marketing-gerelateerde boeken. Deze keer: ‘Retail, de digitale hysterie voorbij’ van Gino van Ossel.
Deze recensie werd geschreven door Eric van Arendonk, Register Marketeer en adviseur voor marketing, strategie en managementvraagstukken bij Florpartners BV. Hij is tevens medeauteur van ‘Neuromarketing’ en docent Marketing bij SRM.
Het vorige boek van Gino van Ossel, professor Retail & Trade Marketing aan Vlerick Business School – ‘Omnichannel in retail’ – gaf antwoord op de e-commerce voor retailing. Een goed boek, zondermeer. Nu schrijft hij over de digitale hysterie. Benieuwd hoe dat in elkaar steekt, heb ik ‘Retail, de digitale hysterie voorbij’ ter hand genomen.
De auteur beschouwt in dit boek de hele digitale omgeving als een gegeven. Niet als een losstaande concurrent of als een middel waar je als retailer niet buiten kan. Gewoon even terug, met beide beentjes op de vloer. Waar hebben we het eigenlijk over? Het hele digitale spectrum als onderdeel die je van dienst kan zijn. Gewoon beginnen met de klantenreis (Customer Journey) en per fase kijken wat er nodig is om de consument een fase verder te krijgen. Soms met digitale hulpmiddelen, soms ook niet. Het is tenslotte geen doel op zich. Retailers zouden zich opnieuw moeten uitvinden en hun positie moeten kiezen in het totale koopproces, aldus Van Ossel.
“Het is jammer dat de gemiddelde retailer zo weinig boeken leest”
Het boek bestaat uit vier delen, waarbij in deel 1 het begin en het einde van e-commerce wordt toegelicht. Dan gaat de ontwikkeling van e-commerce naar omnichannel om uiteindelijk op optichannel uit te komen. Dit is dan gelijk deel 2: optichannel en klantgerichtheid. Mijns inziens het belangrijkste deel van het boek. Hier komt de rol van de retailer en de mogelijkheden van de digitale wereld bij elkaar, en lees je hoe de digitale ontwikkelingen de retailer sterker kunnen maken. In deel 3 zet de auteur uiteen hoe dit naar een nieuw bedrijfsmodel vertaald kan worden. In deel 4 volgt de implementatie.
Het boek is zeer toegankelijk en leest lekker vlot weg. Concrete voorbeelden verduidelijken de inhoud. De verschillende elementen van online en retail worden bijeen gebracht en tegelijkertijd beide in hun waarde gelaten. Een verdienstelijke opvolger van ‘Omnichannel in retail’. Dit boek is een must read voor wie met retailmarketing of online marketing bezig zijn. Het is jammer dat de gemiddelde retailer zo weinig boeken leest. De digitale ontwikkelingen hoeven voor hen geen bedreiging te zijn, maar kunnen juist veel brengen. In dit boek lees je welke rol het voor de als retailer kan spelen. Hiervoor moet men toch eerst dit boek lezen of een consultant inschakelen. Ik kan je zeggen dat het eerste goedkoper zal zijn.
Retail, de digitale hysterie voorbij
Auteur: Gino van Ossel
EAN: 9789492873002
Uitgever: Van Duuren Management
Eerste druk: 2018
Trefwoorden: retail, online
Bang iets te missen? Samen pakken we de inkoopkorting! NIMA Books houdt voortdurend bij welke marketingboeken je volgens ‘de markt’ in de kast moet hebben staan. Als naslagwerk, als pageturner, als doorbladerexemplaar of als basisboek. De lat ligt hoog, maar praktische toepasbaarheid, actualiteit en relevantie zijn doorslaggevend. Ieder kwartaal een geselecteerd boek met een heldere toelichting. Mail naar: members@nima.nl