ReclameReview: Zorgzaamheid bij Plus

17 april 2019, 13:00

PLUS Supermarkt is al een tijdje bezig met de campagne ‘Goed eten is samen eten’. Daarbij zetten ze emotioneel geladen commercials in (zoals die met Kerst). De nieuwste versie laat het verhaal zien van een opa en een behulpzame kleinzoon.

Credits

Bureau: J. Walter Thompson Amsterdam

Creative Partner: Bas Korsten

Creative Lead: Chris Sant, Dieuwer Bulthuis

Business Lead: Budi Gonzalez de Chaves

Senior Concept Producer: Charlene Thomas

Screen Producer: Kirsten van den Berg, Monique van Smaalen, Kiek Beljaars

Director: Ismael ten Heuvel (Pink Rabbit)

D.O.P.: Myrthe Mosterman (Pink Rabbit)

Executive Producer: Mireille Lampe & Monique van Beckhoven (Pink Rabbit)

Producer: Floor Schroeijers (Pink Rabbit)

Editor: Martin Heijgelaar (MRTN)

Compositing: Daniël van der Kaaden (Captcha!)

Grading: Barry Clarke (Captcha!)

Music: Joe Buck – The way you make time

Music Supervision: Jarl Hector (Amp.Amsterdam)

Sound: Jacco Lenstra (Studio Alfred Klaassen)

Verantwoordelijk bij PLUS Supermarkten:

Manager Brand & Communication: Okke Wiarda

Marketing Manager: Esmée Blom

Campaign Manager: Marieke Lazeroms

Doelstelling

Plus top of mind krijgen wanneer je denkt aan goed eten én samen eten.

Uitwerking

In de vijfde commercial binnen het thema ‘Goed eten is samen eten’ zien we een kleinzoon die zijn opa voorziet van zelfgemaakte maaltijden. Dat doet hij jaar na jaar, totdat…

Oordeel

Ja, natuurlijk zit er een schrikmoment in waarop je denkt dat opa overleden is, omdat zijn kat op zijn vaste stoel zit en niet hij. En de emotionele omhelzing die daarop volgt is geweldig. Maar dat vind ik nog niet eens het belangrijkste element van deze commercial.

Enerzijds zie je het verstrijken van de tijd, doordat de kleinzoon eerder op de brommer kwam en later in zijn eigen auto, met nog later een partner op de bijrijdersstoel. Anderzijds zie ik een eerbetoon aan mantelzorgers. Al die jaren komt de kleinzoon (dagelijks?) langs om zijn opa een maaltijd te brengen. Waarbij Plus natuurlijk de suggestie wekt dat het goed eten is dat uit hun supermarkt komt.

“De liefde en zorgzaamheid stralen ervan af bij deze commercial”

Het ‘samen eten’ uit de pay-off komt alleen aan het eind aan bod. Net op tijd voor de Paasdagen natuurlijk, dat wel. Maar wat mij vooral bijblijft is de liefde en zorgzaamheid die van deze commercial straalt. Dat lijken me prima emoties om je als supermarkt aan te verbinden.

Ik had ook allerlei negatieve dingen kunnen noemen: deze commercial is niet uniek voor Plus, het is niet heel duidelijk waar dat eten vandaan komt, et cetera. Maar laten we het positief houden, want de balans slaat wat mij betreft duidelijk door naar de keuzes die ze terecht gemaakt hebben in het maken van deze commercial.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Peter

    Prachtig gedraaide commercial met een mooi verhaaltje. Maar hoe vaak ik ‘m inmiddels ook gezien heb, het was mij (totdat ik het stukje hierboven las) nooit opgevallen dat er ondertussen jaren verstreken. Ik dacht dat het gewoon om een aantal dagen ging. Verder vraag ik me telkens af wat er nou in de plastic bakjes zit: de kliekjes van die kleinzoon van gisteren? En waarom opa aan het eind opeens blijkbaar gewoon zelf naar de Plus kon. Waarom moest die kleinzoon dan steeds langskomen? Kortom, bij mij roept het filmpje meer vragen dan antwoorden op. Wat natuurlijk niet wegneemt dat het prima reclame is, want het koppelt zowel een herkenbare en liefdevolle emotie als de belofte ‘goed eten’ aan een merk. En misschien maakt de rest dan niet eens zoveel uit.


    20 april 2019 om 11:54
    Pauline de vries

    Weer een pracht commercial van plus. Ik meende in de opa een engelse acteur te herkennen.Wie kan me vertellen wie de acteurs zijn ik ben heel benieuwd!


    21 april 2019 om 19:19
    Lesley Staples

    kan iemand mij alsjeblieft vertellen wie de acteurs zijn in deze commercial? Dan kan ik er ook rustiger naar kijken want nu denk ik alleen maar “waar ken ik die opa toch van?”


    21 mei 2019 om 05:07
    Lorraine van dongen

    I think the ops in the plus advert is Peter Dean a british acteur from Eastenders


    9 juni 2019 om 14:51
    Marjaguar

    Ik vind de reclame/muziek combi supergeweldig mooi. Kijk/zie deze iedere dag: was niet opgevallen dat er maanden/jaren tussenzitten, nog beter kijken, dus!!

    Wil ook weten wie de acteurs zijn, top en “echt” gespeeld.

    Muziek nu ook op diverse radiostations….heerlijke muziek en zie de opa&kleinzoon; (mijn vader&mijn; zoon) voor mij❤


    13 juni 2019 om 18:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief