Heb je ook wel eens het gevoel dat je niet gezien wordt? Kom dan naar Hans Anders, want daar krijg je de aandacht die je verdient. Dat is de boodschap van deze nieuwe campagne, waarin de bekende optiekketen het nieuwe typetje Loes introduceert, gespeeld door Plien van Bennekom.
Credits
Bureau: N=5
Productiemaatschappij: Holy Fools
Regisseur: Mattias Schut
D.O.P.: Menno Westendorp
Editor: Marc Bechtold
Muziek: Ambassadors
Postproductie: Laurens Orij, Crabsalad
Verantwoordelijk bij klant: Rian van Koulil, Audrey Martens, Sigrid Musters
Doelstelling
Communiceren dat je bij Hans Anders tijd en aandacht krijgt én brillen koopt voor de beste prijs.
Uitwerking
Maak kennis met Loes, die voor zichzelf heeft gekozen én voor Hans Anders. Want daar krijgt ze de aandacht die ze verdient en houdt ze ook nog wat geld over om leuke dingen mee te gaan zien.
Oordeel
Als je in een langlopende, herkenbare campagne een typetje neerzet dat op den duur gemeengoed wordt, dan maak je indruk met je commercials. Denk aan Peer Mascini voor Melkunie, Martine Bijl voor Hak en Cora van Mora. Het lijkt erop dat Hans Anders met deze nieuwe commercial ook die kant op wil gaan.
Door deze poging moest ik meteen denken aan de twee typetjes van de concurrent, die een tijd lang de pay-off 'Goeie actie van Pearle' uitbeeldden. Oké, het is een concurrent, maar ze gaven wel het goede voorbeeld op het gebied van langlopende grappige commercials met typetjes. En aangezien Pearle, Specsavers en Eye Wish het momenteel niet op deze manier doen, loopt Hans Anders daarmee voor op de concurrentie. Eyelove probeert het wel met René Froger, maar de Loden Leeuw die hiermee met grote meerderheid van de stemmen gewonnen werd in 2018, zegt genoeg over de impopulariteit van die campagne.
"Aan de ene kant wil Hans Anders zich op branding richten, aan de andere kant blijven ze toch een prijsstunter"
Het verhaal van de commercial is best uitgebreid, voor zo'n kort tijdsbestek. In 45 seconden maken we kennis met Loes, gespeeld door Plien van Bennekom. Zij is het zat dat ze niet gezien wordt en maakt drastische keuzes. Eén van die keuzes is dat ze naar Hans Anders gaat voor haar nieuwe bril, blijkbaar omdat ze daar alle tijd en aandacht krijgt. En omdat ze door de lage prijzen geld overhoudt om leuke dingen te doen.
De pay-off 'De beste service voor de beste prijs. Dat maakt Hans Anders.' zegt vervolgens weer helemaal niets. Want dat roepen alle concurrenten. En dat zijn er nogal wat. In de slotseconden wordt er nog snel even verteld dat je de tweede en derde bril gratis krijgt, wat natuurlijk de eigenlijke actie is die ze willen communiceren. Het voelt nogal gekunsteld zo; aan de ene kant wil Hans Anders zich op branding richten met deze nieuwe campagne, aan de andere kant blijven ze toch een prijsstunter. Kan dat, tegelijk? We zullen zien hoe het verhaal van Loes verder gaat.