ReclameReview: Hans Anders en Loes

ReclameReview: Hans Anders en Loes

Heb je ook wel eens het gevoel dat je niet gezien wordt? Kom dan naar Hans Anders, want daar krijg je de aandacht die je verdient. Dat is de boodschap van deze nieuwe campagne, waarin de bekende optiekketen het nieuwe typetje Loes introduceert, gespeeld door Plien van Bennekom.

Credits

Bureau: N=5
Productiemaatschappij: Holy Fools
Regisseur: Mattias Schut
D.O.P.: Menno Westendorp
Editor: Marc Bechtold
Muziek: Ambassadors
Postproductie: Laurens Orij, Crabsalad
Verantwoordelijk bij klant: Rian van Koulil, Audrey Martens, Sigrid Musters

Doelstelling

Communiceren dat je bij Hans Anders tijd en aandacht krijgt én brillen koopt voor de beste prijs.

Uitwerking

Maak kennis met Loes, die voor zichzelf heeft gekozen én voor Hans Anders. Want daar krijgt ze de aandacht die ze verdient en houdt ze ook nog wat geld over om leuke dingen mee te gaan zien.

Oordeel

Als je in een langlopende, herkenbare campagne een typetje neerzet dat op den duur gemeengoed wordt, dan maak je indruk met je commercials. Denk aan Peer Mascini voor Melkunie, Martine Bijl voor Hak en Cora van Mora. Het lijkt erop dat Hans Anders met deze nieuwe commercial ook die kant op wil gaan.

Door deze poging moest ik meteen denken aan de twee typetjes van de concurrent, die een tijd lang de pay-off 'Goeie actie van Pearle' uitbeeldden. Oké, het is een concurrent, maar ze gaven wel het goede voorbeeld op het gebied van langlopende grappige commercials met typetjes. En aangezien Pearle, Specsavers en Eye Wish het momenteel niet op deze manier doen, loopt Hans Anders daarmee voor op de concurrentie. Eyelove probeert het wel met René Froger, maar de Loden Leeuw die hiermee met grote meerderheid van de stemmen gewonnen werd in 2018, zegt genoeg over de impopulariteit van die campagne.

"Aan de ene kant wil Hans Anders zich op branding richten, aan de andere kant blijven ze toch een prijsstunter"

Het verhaal van de commercial is best uitgebreid, voor zo'n kort tijdsbestek. In 45 seconden maken we kennis met Loes, gespeeld door Plien van Bennekom. Zij is het zat dat ze niet gezien wordt en maakt drastische keuzes. Eén van die keuzes is dat ze naar Hans Anders gaat voor haar nieuwe bril, blijkbaar omdat ze daar alle tijd en aandacht krijgt. En omdat ze door de lage prijzen geld overhoudt om leuke dingen te doen.

De pay-off 'De beste service voor de beste prijs. Dat maakt Hans Anders.' zegt vervolgens weer helemaal niets. Want dat roepen alle concurrenten. En dat zijn er nogal wat. In de slotseconden wordt er nog snel even verteld dat je de tweede en derde bril gratis krijgt, wat natuurlijk de eigenlijke actie is die ze willen communiceren. Het voelt nogal gekunsteld zo; aan de ene kant wil Hans Anders zich op branding richten met deze nieuwe campagne, aan de andere kant blijven ze toch een prijsstunter. Kan dat, tegelijk? We zullen zien hoe het verhaal van Loes verder gaat.


Delen

0
1


Er zijn 10 reacties op dit artikel

  • Stel je doelgroep zou alleen gescheiden vrouwen van 30+ zijn dan snap ik het idee erachter. zelf ervaar ik dit als een negatief geladen reclame en denk ik dat mijn vader dat ook zo zal ervaren. Gezien het aantal gescheiden gezinnen denk ik dat op grote schaal deze reclame meer verdriet doet dan deugt.

    geplaatst op
  • Grappige reclame ergens wel, helaas zullen genoeg vrouwen zich hierin kunnen vinden! Deze tijden gaat men te makkelijk uit elkaar ipv te communiceren met elkander en aan te geven dat we gezien, begrepen en gewaardeerd willen en horen te voelen.. en op een leuke liefdevolle manier samen er iets aan doen weer te groeien!
    Ietsjes negatief dus naar mijn mening!

    geplaatst op
  • Ik wil liever weten wie de rol van de verkoper speelt in deze commercial :)

    geplaatst op
  • Jammer dat wéér een man negatief wordt neergezet in een reclame. Het wordt tijd voor emancipatie: er lopen genoeg leuke, betrouwbare, sociaal gevoelige mannen rond. Zet die eens positief neer. Dan worden ze eindelijk recht gedaan. Gemiste kans van Hans Anders.

    geplaatst op
  • Goed gezegd, Gabi! Ik ben het er helemaal mee eens! De mannen worden vaak neergezet als sukkels of dommeriken. En de vrouwen zijn dan de verstandigen, komen er goed vanaf of zijn degenen waar je medelijden mee moet hebben. De enige reclame die ik dan goed vind is die van Kordaat. Dat de mannen hun vrouw helpen en daarna wel een pilsje verdiend hebben.
    Hans Anders is wat dit betreft dus niet de enige die een gemiste kans heeft.

    geplaatst op
  • Ik twijfel of ik het goed zie hoor ( haha brilgrap) maar Loes komt aan fietsen met haar bril al op .. en kiest dan pas deze bril uit ... waarom?!

    geplaatst op
  • Wat zouden de kinderen van die “kwal” denken?
    Pedagogisch verantwoord reclame maken?
    1op de 5 scheidingen zijn vechtscheidingen zag ik laats op het JeugdJournaal!

    Hans is inderdaad Anders

    geplaatst op
  • Niet te begrijpen, discriminerend. Maar omdat het betrekking heeft op het mannelijk geslacht kan het er mee door. Aanklagen die Specsavers met zijn provocerende reclames. Bah. Snel van de tv af!

    geplaatst op
  • Ik begrijp ze allemaal in deze reclame. Dat verkoopt altijd goed. En is weer een pakkende slogan van ik begrijp je . Zoals koud he PIzza!!

    geplaatst op
  • Wat een vreselijk reclame. Meer een vrouw die wat sekstekort heeft dan één die een bril nodig heeft.....Rijp voor de Loden Leeuw

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.