Online Tuesday #92: zo scoor je met Transmedia Storytelling

29 september 2019, 11:30

Storytelling, iedereen denkt er tegenwoordig verstand van te hebben. Maar welke bedrijven doen echt aan Transmedia Storytelling? Daarover gaat het op 8 oktober bij Online Tuesday. Wat is het precies en hoe pas je het optimaal toe in je online strategie? Meld je snel aan voor dit gratis event, waarvan Marketingfacts partner is.

“Transmedia Storytelling is een verhaal dat zich ontvouwt via diverse mediakanalen, waarbij elk kanaal een aparte bijdrage levert aan de totale verhaallijn”, zo introduceerde wetenschapper Henry Jenkins al in 2003. Deze definitie onderscheidt transmedia meteen van andere vormen van storytelling, aldus Sven De Laet, die een scriptie schreef over Transmedia Storytelling.

“Transmedia Storytelling: elk kanaal voegt iets nieuws toe aan het grote verhaal”

“Een multimediaal verhaal bevat weliswaar meerdere mediavormen, maar alles wordt als een kant-en-klaar pakketje op één locatie gepubliceerd”, aldus De Laet. “Een crossmediale productie wordt wél over meerdere kanalen uitgesmeerd, maar deze brokjes verschillen onderling nauwelijks van inhoud. Bij Transmedia Storytelling voegt ieder kanaal echt iets nieuws toe aan het grotere verhaal.”

Drie perspectieven op storytelling

Bij Online Tuesday #92 staan we uitgebreid stil bij de meest effectieve strategie om deze transmediale vorm van storytelling te implementeren bij jouw organisatie. Hoe je het inpast in de eigen werkcultuur wordt toegelicht door drie sprekers met telkens een compleet ander perspectief.

  • Sasja van der Leeuw (Pünktlich) legt uit hoe je gecreëerde content aanpast aan verschillende online platforms. Als voorbeeld behandelt ze het werk van haar bureau voor DPG Media (het vroegere Persgroep), waarbij het voor een tv-commercial geschoten beeldmateriaal slim is gebruikt voor allerlei online doeleinde. Hoe pakte deze strategie uit voor de campagne?
  • Roger Verdurmen (Sanoma) deelt zijn visie op branded content en hoe Sanoma dit soort content toepast op al zijn platforms.
  • Jasper Oelers and Pam Evers (Adfactor en BrandDeli) gaan het hebben over storytelling op televisie en eigen online platforms – over de successen, maar ook de uitdagingen. Hoe combineren beide bedrijven elkaars kracht om verhalen tot leven te laten komen op internet?

Goed nieuws: Online Tuesday is weer terug op zijn vertrouwde locatie, De Nieuwe Liefde aan de Da Costakade 102 in Amsterdam. Deelname is gratis, maar aanmelding via Eventbrite.com is wel verplicht. Wees er snel bij!

Online Tuesday is het maandelijkse event over online marketing dat wordt georganiseerd door Marketingfacts, DQ&A, Newpeople en Reprise, en gesponsord door hoofdsponsor Pünktlich en subsponsoren Awin, Affiliate Summit en EDM Digital Solutions.

Jeroen Mirck
Head of Content bij Zynchrone Media

Jeroen Mirck (1971) was hoofdredacteur van Marketingfacts van januari 2018 tot augustus 2020. Momenteel is hij Head of Content van Zynchrone Media, uitgever van Expovisie en Conference Matters. Eerder was hij journalist voor media als Adformatie, MarketingTribune, Emerce en De Ondernemer.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief