Nieuwe Adwords feature: afzonderlijk bieden op content
Deze week zal er nieuwe functionaliteit worden toegevoegd aan AdWords. Het wordt eerst zichtbaar bij de grotere accounts die Google Benelux als testcase heeft aangewezen, maar het moet geleidelijk ook in andere accounts zichtbaar worden.
De wijzigingen aan Google Adwords hebben betrekking op:
1. Afzonderlijke maximale biedingen in CPC voor het Inhoudsnetwerk
Op advertentiegroep-niveau is het dan mogelijk 2 verschillende max CPCs te gebruiken: ??n voor Google/Zoeknetwerk en ??n voor het Inhoudsnetwerk. De Minimum Bid (de minimum max CPC) voor het Inhoudsnetwerk is ?0,01.
2. Verbeterde Targeting mogelijkheden
De mogelijkheid om campagnes te richten op Google, het Zoeknetwerk en/of het Inhoudsnetwerk: het wordt mogelijk een campagne alleen op het Inhoudsnetwerk, of alleen op het Zoeknetwerk te richten (dus zonder Google).
De nieuwe functionaliteit wordt deze week zichtbaar in de testaccounts en zal naar verwachting binnen enkele dagen in alle accounts te gebruiken zijn.
Het is goed nieuws dat de minimum prijs van 5 cent naar beneden gaat naar 1 cent. Er zijn nu eenmaal producten waar je zelf financieel niet uitkomt met 5 cent. Het splitsen tussen de eigen zoekmachine en het inhoudsnetwerk is prima zodat we de resultaten van de kliks nu afzonderlijk kunnen meten en beoordelen. Laten we wel hopen dat Adwords hierdoor niet veel moeilijk in gebruik en beheer wordt.
1 cent per klik is geen goed nieuws voor de publishers..
Wij hebben de afgelopen 24 uur kunnen testen met deze nieuwe functie en de resultaten zijn goed. Vinkte je vroeger de inhoudspagina’s uit omdat deze de ROI negatief beinvloedde kun je deze nu gewoon op bijvoorbeeld € 0,02 zetten.
Ik heb al een tijdje een campagne op 1 cent staan die gewoon getoond wordt? (aangezien de site voor die zoekterm al op 1 stond in de organische details)
Sinds maandag is dit inderdaad geimplementeerd.
Daarbij is ook de rapportagefunctie veranderd. Het is nu eenvoudiger om een standaardrapportage naar eigen inzicht te veranderen.
DIt is precies waar ik voor een bepaalde klant op zat te wachten! Zijn CPC voor één van de campagnes met een fors budget is lager en conversieratio hoger op de inhoudspagina’s dan de zoekpagina’s. Afgelopen week direct alleen zoekpagina’s ingeshakeld en het volledige budget wordt nog steeds verbruikt, maar de totaal conversieratio fors gestegen en de kosten per conversie met een factor 3 gedaalt!
Super!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!