Marketingfacts in 2016: het jaaroverzicht in lijstjes

Het jaar 2016. Er is al veel over gezegd en geschreven, vooral als het aankomt op politiek, aanslagen en prominente doden. Je zou bijna vergeten dat op andere vlakken het leven gewoon doorgaat. Zoals in marketing, waar het afgelopen jaar vooral ging over mobile marketing, live-videostreaming, artificial intelligence, virtual & augmented reality. Al deze onderwerpen kwamen ruimschoots aan de orde op Marketingfacts, met dank aan onze bloggers. En zoals elk jaar kijken we terug in de vorm van wat lijstjes.

Het concept is je wellicht bekend: in ons jaaroverzicht bieden wij een mooi erepodium aan de nijverigste en populairste bloggers, de meest gelezen artikelen en meer.

Maar voordat we daaraan beginnen, is het goed om te vermelden dat we alle bloggers dankbaar zijn die afgelopen jaar een bijdrage hebben geleverd. En alle mensen die hebben gereageerd, want vaak zijn hun bijdragen minimaal net zo waardevol. En alle lezers natuurlijk - waartoe jij ook behoort als je dit leest. Want uiteindelijk zijn wij een platform door en voor marketeers en hopen we jou als lezer vooral te informeren en inspireren met nieuws, concrete how-to's, fijne cases en fraaie verhalen, geschreven door je 'marketing peers'.

En dan nu: de lijstjes!

Bloggers

Top 10 bloggers (op basis van aantal artikelen)

We trappen af met de top 10 van meest productieve bloggers: welke auteurs hebben de meeste artikelen geproduceerd? Voor regelmatige lezers zullen deze namen bekend zijn, ze komen immers vaak voorbij in onze timelines.

Positie Blogger Aantal artikelen Opmerking
1 Leonieke Daalder 50 Schrijft de wekelijkse verslagen van de videointerviews van Fast Moving Targets.
2 David Brinks 46 Beheert al jáááren de wekelijkse rubriek ReclameReview.
3 Ronnie Overgoor 36 Post heel regelmatig mooie interviews namens 7 Ditches TV.
4 Ward Cuiper 30 Voerde het eerste deel van 2016 de scepter over de wekelijkse Viral Friday, is inmiddels opgevolgd door David Pedro (nr. 6).
5 SWOCC 23 Tweewekelijks de laatste wetenschappelijke inzichten vertaald naar de marketingpraktijk, beschreven door meerdere auteurs.
6 David Pedro 22 Zie onder Ward Cuiper (nr. 4).
7 Sander Duivenstein 20 Vindt zelf dat hij de mooiste baan van de wereld heeft. Schrijft daarbij in ieder geval vaak en fraai over wat ons te wachten staat op technologisch vlak.
8 Matthijs van den Broek 20 Voerde veel interviews met digitale marketeers over hun ervaringen en uitdagingen.
9 Sydney Brouwer 18 Schrijft én podcast dat het een lieve lust is en heeft daarbij altijd zinnige dingen te melden over klantenservice.
10 Alice Kaal 18 Zit bovenop de ontwikkelingen op het gebied van social media.

Top 10 bloggers (op basis van totaal aantal views)

Kijkend naar het totaal aantal views dat auteurs wisten te genereren, zijn het weer veel van de namen uit het lijstje met meeste artikelen, dat is logisch. Knap is wel de notering van Edwin Vlems, die met 11 artikelen genoeg 'oogballen' trok om deze lijst te behalen.

Positie Auteur Totaal aantal views
1 David Brinks 240.679
2 Leonieke Daalder 215.971
3 Danny Oosterveer 210.901
4 Ward Cuiper 177.936
5 Ronnie Overgoor 173.974
6 Sander Duivenstein 168.089
7 Sydney Brouwer 161.521
8 Edwin Vlems 159.572
9 Alice Kaal 155.916
10 SWOCC 140774

Top 10 bloggers (op basis van gemiddelde aantal views)

Een andere dwarsdoorsnede krijgen we als we kijken naar het gemiddeld aantal views per artikel. Traditioneel wordt deze lijst aangevoerd door 'one hit wonders', oftewel auteurs die één artikel postten in het jaar, maar daarmee veel publiek trokken.

Wel zijn er dit jaar twee auteurs die met 7 artikelen hoge gemiddelden scoorden, maar één van hen, Danny Oosterveer, heeft zijn fraaie score vooral te danken aan één zéér populair artikel. Berber Hoekstra scoort daarentegen heel consistent hoge aantallen views met haar artikelen.

Positie Auteur Gemiddeld aantal views Aantal posts
1 Jasper Bosman 40.484 1
2 Nick Winkelman 34.327 1
3 Mike van Hoenselaar 30.339 1
4 Danny Oosterveer 30.148 7
5 Jordy Griffioen 26.321 1
6 Bert Hazewinkel 20.421 1
7 Sander Martijn 19.562 1
8 Thomas van der Biezen 19.040 2
9 Noel Vleugel 18.830 1
10 Berber Hoekstra 17.950 7

Artikelen

Top 10 artikelen (op basis van aantal views)

Wat waren de populairste artikelen van het bijna afgelopen jaar?

Net als vorig jaar steekt er één blogpost ver bovenuit, Danny Oosterveers traditionele jaaroverzicht met cijfers over social media trekt steevast erg hoge aantallen. Kennelijk houdt het lezers nog steeds bezig welke sociale netwerken opkomen en welke wegkwijnen. Grappig is dat dit artikel vrijwel exact hetzelfde aantal views heeft als het overzicht van vorig jaar; 0,3 procent meer, om precies te zijn.

Verder vormt de lijst een mooie selectie van de verschillende topics die dit jaar aan bod kwamen.

Positie Auteur Titel views
1 Danny Oosterveer Sociale media in Nederland 2016: WhatsApp overstijgt Facebook 171.561
2 Jasper Bosman SEO in 2016: wat verandert nu écht (en wat niet) 40.484
3 Edwin Vlems Privacywetgeving: beseffen marketeers en verkopers wel wat er op ze af komt? 38.159
4 Thomas van Manen De staat van mobiel betalen in Nederland in 2016 36.149
5 Nick Winkelman 20 beroepen die over 20 jaar niet meer bestaan 34.327
6 Ingrid Archer Wat is customer journey mapping en wat zijn de ontwikkelingen? 32.681
7 Mike van Hoenselaar Pokémon GO voor volwassenen én marketeers 30.339
8 Jesse Gosse Alles wat marketeers moeten weten over Snapchat 28.696
9 Berber Hoekstra Waarom content bij LINDA. zo goed is (en jij hiervan kan leren) 26.478
10 Jordy Griffioen De Facebook 20%-regel is niet meer 26.318

Top 10 artikelen (op basis van aantal reacties)

Natuurlijk vindt veel discussie over blogposts tegenwoordig plaats via social media, maar bij sommige artikelen lopen de comments nog aardig op. Ook hier valt de naam van Edwin Vlems op, die de eerste en gedeelde derde plek bezet. Ook de eerder genoemde Danny Oosterveer staat twee keer vermeld.

Positie Auteur Aantal reacties Titel Views
1 Edwin Vlems 26 Niet alleen je tekst moet 'SEO' zijn, maar je hele bedrijf 13.062
2 Bart Grosman 23 10 tips om te voorkomen dat je WordPress-website wordt gehackt 8.305
3 Edwin Vlems 22 Privacywetgeving: beseffen marketeers en verkopers wel wat er op ze af komt? 38.162
  Tristan Lavender 22 Waarom campagnes achterhaald zijn in b2b-marketing 21.811
5 Nick Winkelman 21 20 beroepen die over 20 jaar niet meer bestaan 34.327
  Danny Oosterveer 21 In een paar maanden 100.000 volgers op Instagram: de lessen van een student 9.000
7 Sander Martijn 20 Van marketeer tot makelaar: je huis verkopen via Facebook 19.562
  Mark Beekman 20 2017: het grote vaarwel van inbound marketing 10.680
9 Danny Oosterveer 19 Sociale media in Nederland 2016: WhatsApp overstijgt Facebook 171.561
  Mike van Hoenselaar 19 Pokémon GO voor volwassenen én marketeers 30.339

2017

Het was dus lang niet allemaal slecht nieuws dit jaar, in ieder geval niet op en voor Marketingfacts. We zijn trots op de aantallen die je hierboven ziet staan. Maar meer nog op de bloggers die hun ideeën, kennis, ervaringen en inzichten met jullie gedeeld hebben. En op jullie, voor het feit dat je je openstelt voor nieuwe informatie en daarmee jezelf én het vak verder helpt.

Dat doen we volgend jaar weer. En we doen er nog een schepje bovenop. Want we komen met iets nieuws én 2017 wordt een jubileumjaar. Dus we zien jullie graag terug aan de andere kant van oud & nieuw. Alvast de beste wensen en tot dan!

Geplaatst in