Alles wat marketeers moeten weten over Snapchat

23 februari 2016, 06:00

Snapchat, het sociale medium waar we niet meer omheen kunnen. Het platform heeft inmiddels wereldwijd al meer dan 200 miljoen gebruikers en er worden dagelijks zo’n 400 miljoen snaps verstuurd. Maar wat kunnen wij marketeers er nou eigenlijk mee? In dit artikel vertel ik je alles wat je moet weten over Snapchat.

Wat is Snapchat?

Snapchat is een applicatie waarmee je foto’s of filmpjes naar je vrienden stuurt, waarna deze, als ze bekeken zijn, na maximaal tien seconden weer verdwijnen. Het is deze functie die Snapchat anders maakt dan andere sociale media. Snapchat is vooral onder jongere doelgroepen razend populair. Waarom? Ze voelen zich er veilig en het is laagdrempelig. Een foto mag gewoon ‘saai’ en ‘lelijk’ zijn en je kunt zelf bepalen naar wie je de foto stuurt. Jongeren voelen zo veel minder sociale druk en ook niet onbelangrijk: ze worden op Snapchat niet in de gaten gehouden door hun ouders.

Snapchat in Nederland

Het aantal gebruikers van Snapchat in Nederland groeide van 0,8 miljoen in 2015 naar 1 miljoen in 2016. Snapchat is van de jongeren. Meer dan de helft (56 procent) van de jongeren ‘snapt’ er op los. Van de 40-plussers gebruikt nog geen 1 procent de app.

Wat is de waarde van Snapchat voor marketeers?

Snapchat gaat over realtime reality. Je plaatst een foto of filmpje op hetzelfde moment dat je hem maakt. Je content is dus altijd actueel. Ook is je content realistisch en minder bewerkt dan op andere visuele media zoals Instagram en Pinterest. Dit maakt Snapchat een persoonlijk middel, dat geschikt is om op een informele manier een band te creëren met je doelgroep. Een nadeel van Snapchat voor marketeers is dat gebruikers altijd zelf de controle in handen hebben. Ze kunnen zelf beslissen of ze jouw content bekijken of niet, ze komen jouw snaps niet standaard onder ogen. De uitdaging ligt dus in het verpakken van de boodschap, zodat deze in een korte tijd goed overkomt.

In tegenstelling tot wat vaak wordt gezegd, leent Snapchat zich er goed voor om in gesprek te gaan met je volgers. In je snaps kun je ze vragen te reageren op jouw verhaal, door bijvoorbeeld een snap terug te sturen. Zo leer je jouw volgers beter kennen. De chat van Snapchat biedt je daarnaast de mogelijkheid om direct te reageren op een foto van één van je vrienden of om het gesprek aan te gaan met je volgers. Dit maakt het contact met je doelgroep nog persoonlijker.

Snapchat Discover en andere functies van Snapchat

Waar Snapchat eerst een relatief simpel sociaal medium was, biedt het nu steeds meer functies. Met de functie Mijn Verhaal kun je jouw foto’s en filmpjes 24 uur lang delen met al je volgers. Deze functie is ook al vertaald naar een betaalde functie voor merken en organisaties: Discover. Met Discover kunnen adverteerders hun content delen met iedereen die Snapchat gebruikt, mits zij hier een hoog bedrag voor betalen.

Op dit moment wordt Discover voornamelijk gevuld met grote mediamerken als CNN, Cosmopolitan en MTV. Binnenkort gaan deze merken het ook mogelijk maken om via Discover direct aankopen te kunnen doen.

Snapchat Discover

Eén van de meest geliefde functies onder gebruikers van Snapchat op dit moment, is de filterfunctie waarmee je je snaps op kunt leuken. We zijn allemaal wel bekend met de ‘puking rainbow’ die al heel wat hilarische filmpjes heeft opgeleverd. Een ander onderdeel is de geofilter, waarmee je kunt laten zien in welke plaats en in welk land jij je bevindt.

Wil jij graag je eigen geofilter gebruiken? Dan kun je deze zelf ontwerpen, opsturen en na goedkeuring van Snapchat voor jouw snaps gebruiken. Om het gebruikers makkelijk te maken anderen te volgen, introduceerde Snapchat vorig jaar de Snapcodes. Door een foto toe te voegen waar een snapcode op staat, kun je heel gemakkelijk andere gebruikers volgen. Een minder bekende functie van Snapchat is Snapcash, waarmee je via de chat geld over kunt maken naar je vrienden. Deze functie is tot dusver alleen nog in de VS beschikbaar.

Adverteren op Snapchat

Naast de standaardfuncties van Snapchat, kunnen merken ook gebruik maken van de advertentiemogelijkheden van het platform. Zo heb je de live story takeover, de 3V ads, de sponsored geofilters en de sponsored lenses. Op dit moment zijn deze advertentiemogelijkheden nog niet in Nederland beschikbaar. Wel wordt verwacht dat hier snel verandering in gaat komen.

  • Live story takeover

    Met de live story takeover kunnen adverteerders hun eigen verhaal creëren, deze live uit laten zenden en voor iedereen beschikbaar maken. Voorbeelden zijn de stories rondom grote evenementen als de Golden Globes of de Superbowl.

  • 3V ads

    3V staat voor vertical, video en views. 3V-ads worden tussen de live stories door getoond. De content van de ads sluit aan op de content van de live stories, waardoor de advertenties voor de volgers niet als storend worden ervaren.

  • Sponsored geofilters

    Zoals al eerder genoemd, kunnen gebruikers zelf ook geofilters ontwerpen. Je kunt de sponsored geofilters gebruiken om je doelgroep op een specifieke locatie te activeren.

  • Sponsored lenses

    Naast de hilarische rainbow puke kunnen merken ook hun eigen ‘lense’ ontwerpen en deze beschikbaar stellen voor specifieke gebruikers.

Hoe en waarvoor gebruik je Snapchat?

Heel leuk al die functies en advertentiemogelijkheden (waar wij Nederlandse marketeers tot op heden nog niets aan hebben), maar voor welke doeleinden kun je Snapchat nou eigenlijk gebruiken?

  1. Kijkje achter de schermen

    Snapchat is een ideaal middel om een kijkje achter de schermen te geven. Mede omdat de foto’s en video’s maar van korte duur zijn. Een YouTube filmpje waarin je laat zien wat er bij jouw bedrijf allemaal gebeurt kan al snel weer achterhaald zijn. Een kort filmpje via Snapchat is daarentegen altijd actueel.

  2. Sneak preview

    Omdat de foto’s en filmpjes maar voor een korte tijd te zien zijn, leent Snapchat zich goed voor het geven van kleine ‘sneak previews’ van bijvoorbeeld een nieuw design of product. Hiermee kun je de interesse en nieuwsgierigheid van je doelgroep wekken.

  3. Awareness genereren

    Snapchat is ook een heel geschikt middel om awareness te genereren. Onder de titel ‘Don’t let this be my last selfie’ startte het Wereld Natuur Fonds in 2014 een campagne waarmee meer awareness werd gegenereerd voor bedreigde diersoorten. Het WNF gebruikte de functies van Snapchat als een weerspiegeling van de huidige situatie in de natuur. De foto’s van de bedreigde diersoorten waren uniek en verdwenen snel, waarmee het WNF wilde laten zien dat hetzelfde gebeurt met de bedreigde diersoorten.

  4. Binding en interactie

    Het vermakelijke effect dat Snapchat kan hebben, maakt het een geschikt medium om de interactie op te zoeken en een band op te bouwen met je doelgroep. Om je volgers beter te leren kennen kun je ze bijvoorbeeld vragen om een snap terug te sturen.

    NOS op Snapchat

    NOS geeft een kijkje achter de schermen en vraagt de volgers tegelijkertijd om hun feedback

  5. Promoten van aanbiedingen

    Wil je jouw (tijdelijke) aanbiedingen gewilder maken, dan is Snapchat daar een geschikt middel voor. Amazon koos er bijvoorbeeld voor om op Black Friday aanbiedingen via Snapchat te promoten. De volgers van Amazon hadden slechts tien seconden de tijd om de aanbieding te bekijken en te onthouden om hier vervolgens gebruik van te maken.

  6. Kortingscodes

    In plaats van een kortingscode gewoon te mailen, kun je het ook via Snapchat weggeven. De code blijft hiermee exclusief en de behoefte van de doelgroep om de code te pakken te krijgen, is groter.

  7. Winacties

    Op Snapchat kun je een winactie net wat bijzonderder en speelser maken dan een winactie op bijvoorbeeld Facebook of Instagram. Je kunt je volgers bijvoorbeeld een bepaald raadsel geven die ze op kunnen lossen door jouw snaps te bekijken.

De aanbiedingen, exclusieve kortingscodes en winacties maken het voor jouw doelgroep ook extra interessant om je te gaan volgen.

Hoe meet je het effect?

De ROI van Snapchat is helaas niet makkelijk te achterhalen. Toch zijn er wel een aantal manieren waarop je kunt meten of je succes boekt met je Snapchatkanaal. Namelijk door te kijken naar:

  • het aantal mensen dat jou heeft toegevoegd;
  • het aantal mensen dat jouw verhalen heeft bekeken;
  • het aantal mensen dat jouw snaps heeft geopend;
  • het aantal screenshots dat is genomen.

Snapchat is vooral een medium waarmee je jouw bedrijf een gezicht geeft. Het is daarom belangrijk om na te gaan welke verdere doelen je met Snapchat wilt bereiken. Voor een betere vindbaarheid is het niet zozeer geschikt, maar voor het creëren van een band en het bereiken van een jongere doelgroep bijvoorbeeld wel.

Tips

Je weet pas of je succes gaat boeken met je activiteiten op Snapchat als je het gewoon doet. Om het je wat gemakkelijker te maken, deel ik graag een aantal tips:

  • Het is fun en moet fun blijven

    Snapchat is een sociaal medium waar plezier hoog in het vaandel staat. Deel dus niet allerlei informatie via Snapchat. Daar zitten de gebruikers niet op te wachten.

  • Promoot Snapchat op andere kanalen

    De video’s en foto’s die je op Snapchat maakt kun je opslaan. Gebruik deze snaps om je Snapchat-kanaal op andere socialemediakanalen te promoten.

  • Authenticiteit wordt het meest gewaardeerd

    Snapchatgebruikers stellen het niet op prijs als je je anders voordoet dan je bent. Laat dus zien wie je echt bent en wat je allemaal doet. Laat echte medewerkers aan het woord en laat hen een kijkje achter de schermen geven.

  • Laat je snaps niet te lang zien

    Let er ook op dat je de foto’s en filmpjes niet te lang laat zien. Ongeveer vijf seconden is genoeg. Soms is de boodschap van je foto of video heel simpel of kort en dan is het niet nodig om dit lang te laten zien.

  • Kies een gezicht voor je ‘snapmerk’

    Als je jouw snaps herkenbaar wilt maken, kun je iemand kiezen die het gezicht is van jouw bedrijf op Snapchat. Voor NOS zijn er bijvoorbeeld twee jonge medewerkers die elke dag het nieuws presenteren op Snapchat. Daarmee zorgt NOS dat de content nog beter aansluit op de doelgroep. Red Bull kiest voor een andere aanpak en laat bekende sporters het account overnemen. Met deze Snapchat takeover creëert Red Bull content die aansluit op de interesses van haar doelgroep. Daarnaast kan het ook extra volgers opleveren, omdat de sporters de takeover ook op hun eigen kanaal aankondigen.

  • Maak gebruik van de chatapplicatie

    De chatapplicatie kan worden gebruikt om het gesprek aan te gaan met je volgers en hun vragen te beantwoorden. Zo liet Dove vrouwen een Snapchat sturen waarin zij hun onzekerheden kenbaar maakten. Het idee hierachter was dat zij hun negatieve gedachte in deze snap kwijt konden, waarna deze na een aantal seconden verdween en er ruimte zou zijn voor positieve gedachten. Dove reageerde vervolgens op de snaps om deze vrouwen te helpen. Uiteindelijk stuurden 75 vrouwen persoonlijke snaps naar Dove. Dit gaf het beautymerk de mogelijkheid om heel persoonlijk en informeel met hen in gesprek te gaan.

Explore Self Esteem with Dove on Snapchat

  • Blijf nieuwe dingen proberen

    Snapchat werkt voor iedereen anders. Wees niet bang om nieuwe dingen uit te proberen. Snapchat is een creatief platform en biedt ruimte om te experimenteren. Maak daar ook gebruik van.

Jesse Gosse
Eigenaar / Oprichter bij Medical Digitals

Jesse Gosse is oprichter en directeur van meerdere online marketing bureau's. Eerst richtte hij social media bureau Be Socialized op specifiek gericht op social media marketing, daarna The Online Group. Na Be Socialized en The Online Group richtte hij Medical Digitals op: een full-service onlinemarketingbureau voor de Life Sciences & Health-sector. Vanuit Amsterdam werken we sinds 2010 aan innovatieve campagnes die het verschil maken. Gedreven door de liefde voor online marketing en de wens om de wereld gezonder te maken, ontwikkelen en realiseren we digitale marketingstrategieën voor Life Sciences & Health. Zo verkleinen we de afstand tussen medische bedrijven, healthcare professionals en patiënten.

Categorie
Tags

5 Reacties

    RidewithC2B

    Hoi,

    Ik ben vooral benieuwd wat de bereik cijfers gemiddeld zijn van de Nederlandse merken. Hoevaak berichten zij, en hoevaak worden zij bekeken?

    Groet,

    Robert


    1 maart 2016 om 05:35
    Peter Simon

    Wij kunnen u helpen. Wij zijn een particulier bedrijf die mensen in

    geldnood verder helpen zonder BKR-toetsing. U kunt bij ons elk gewenst

    bedrag lenen. Geen vragen verder, maar duidelijke afspraken en

    duidelijkheid voor u en ons. Samen bepalen we de looptijd van de

    lening en het te betalen maandbedrag.

    Neem snel contact met ons op en wij benaderen u voor uw wensen. Snel

    duidelijkheid en een goed voorstel voor u.

    Wacht niet langer, maar grijp deze oplossing met beide handen aan.

    e-mail ons op dit e-mailadres: peterloanfirm@outlook.com


    2 maart 2016 om 21:17
    Shermaine

    Cailnlg all cars, calling all cars, we’re ready to make a deal.


    25 april 2016 om 21:56
    Scato van Opstall

    “Dove reageerde vervolgens op de snaps om deze vrouwen te helpen. Uiteindelijk stuurden 75 vrouwen persoonlijke snaps naar Dove. Dit gaf het beautymerk de mogelijkheid om heel persoonlijk en informeel met hen in gesprek te gaan. ” Ben heel erg benieuwd wat het Dove gekost heeft (concept, m/v uren snapredactie, kosten gesponsorde snaps, hoeveel hebben ze er verstuurd, hoeveel zijn er bekeken…. om uiteindelijk maar 75 vrouwen te contacten – en wat levert dat persoonlijke & informele gesprek dan precies op? En als ik de leeftijden van de grootste gebruikersgroep zie zijn het geen vrouwen maar meisjes… Dus kan die casus een beetje uitgediept worden? Want zo zegt het mij niet zo veel…


    14 september 2016 om 00:52
    dikke piet

    zemmers


    23 januari 2018 om 13:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!