“Mannen, jongeren en hoogopgeleiden halen meer economisch nut uit internet”

15 november 2012, 10:28

Digitale kloof houdt aan

Nederlanders halen steeds meer voordelen uit internet. Dat blijkt uit het Trendonderzoek 2012: ‘Nederlanders altijd en overal online’ van de Universiteit Twente in opdracht van Digivaardig & Digiveilig. De voordelen zijn het grootst bij economische participatie. Behalve economische voordelen biedt het internet ook individueel en maatschappelijke nut. 28% van de Nederlanders gebruikte internet om te bepalen op welke politieke partij te stemmen en 38% heeft ooit online een petitie ondertekent. Dankzij internet is 56% beter op de hoogte van overheidsinformatie en 28% heeft online een subsidie, uitkering of belastingverlaging ontdekt. Niet iedereen profiteert evenveel van het toenemende gebruik van internet. Onderzoeker Alexander van Deursen: “De verschillen tussen bevolkingsgroepen zijn groot. Vooral hoger opgeleiden, mannen nog meer dan vrouwen en jongeren meer dan ouderen profiteren het meest van de mogelijkheden van het internet.”

Beroepsbevolking internet steeds meer

Van alle werkzame personen, mannen en vrouwen, maakte in 2012 70% gebruik van internet op het werk. Ook hier hebben hoogopgeleiden meer toegang tot internet (81%) dan laagopgeleiden. Alexander van Deursen van de Universiteit Twente: “De effecten van internetgebruik op het werk zijn positief. Meer dan de helft van de respondenten geeft aan door internet effectiever, efficiënter en kwalitatiever te werken. Privé en werk lopen ook steeds meer door elkaar heen. De hoeveelheid tijd die werknemers tijdens werktijd besteden aan privézaken via internet wordt ruimschoots gecompenseerd door de tijd die ze thuis via internet aan het werk besteden.”

De verschillen tussen de bevolkingsgroepen zijn, zoals gezegd, echter groot: mannen, jongeren en hoogopgeleiden halen in bijna alle opzichten meer nut uit internet dan enkel op basis van hun hoeveelheid gebruik te verwachten zou zijn. Mannen, hoger opgeleiden en jongeren behalen bijvoorbeeld meer economische effecten zoals het verkopen van eigen spullen, een goedkopere vakantie boeken of een baan vinden. Opvallend is ook dat jongeren beduidend meer gezondheidsnut uit internet halen dan ouderen. Dit terwijl juist ouderen op dit punt hulpbehoeftig zijn.

Het afgelopen jaar lijkt er weinig aan deze situatie veranderd, toen trokken de onderzoekers een vergelijkbare conclusie.

Internetgebruik

Zowel thuis als op het werk, internet neemt een steeds prominentere plek in het dagelijks leven van de Nederlander in. 96% van de Nederlanders, de hoogste score in Europa, beschikt nu thuis over fysieke toegang tot internet. 87% gebruikt internet dagelijks. Behalve thuis, op het werk of op school ook steeds meer onderweg. In een jaar tijd is de toegang tot mobiel internet via smartphones gestegen van 31 tot 42% en via de tablets van 10 tot 27%. Gemiddeld zit de Nederlander op een werkdag (incl. vrije tijd) in 2012 4 uur en 48 minuten op internet. Op een vrije dag 4 uur en 18 minuten.

Alexander van Deursen: “Op werkdagen maken hoogopgeleiden veel meer gebruik van het internet dan laagopgeleiden. Op vrije dagen is precies het omgekeerde het geval. Verschillen die te maken hebben met de soort internetconsumptie die men tot zich neemt. Hoogopgeleiden kiezen voor informatie, educatie en carrière, laagopgeleiden richten zich vooral op vermaak zoals gamen, chatten en filmpjes kijken. Mensen met een hogere opleiding werken ook meer thuis via internet, 21% minimaal eenmaal per week. Slechts 6% van de Nederlanders met een lagere opleiding doet dit.”

Sociale media

In het trendonderzoek is ook het gebruik van sociale netwerk sites zoals Facebook, Linkedin en Twitter in kaart gebracht. 77% van de Nederlanders gebruikt minimaal één sociaal netwerk waarbij Facebook (68% van de volwassenen ouder dan 16) veruit het populairste is. Daarna volgen Youtube (57%), Hyves (40%) en Google+ (32%). Vooral studenten (86%) communiceren via Facebook en gemiddeld Facebooken er meer vrouwen dan mannen. Persoonlijk nieuws of informatie op internet zetten en participeren in discussiefora verschuiven allemaal naar sociale media.

Online veiligheid

Nederlanders nemen, in tegenstelling tot 2011, dit jaar iets meer maatregelen om zichzelf op het internet te beschermen. Mogelijk dat er een waarschuwend effect uitging van enkele omvangrijke internethacks die veel media-aandacht kregen. Meer Nederlanders gebruiken een virusscanner (toename van 82% naar 87%) en meer internetgebruikers wisselen regelmatig van wachtwoorden (in 2012 38%, in 2011 slechts 31%).

Over het onderzoek

De uitkomsten worden vandaag, tijdens het ECP Jaarcongres in Scheveningen gepresenteerd. Het rapport is hier te downloaden.

Afbeelding: Ed Yourdon (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!