“Layaren is bij ons al een werkwoord geworden”
VPRO en LINDA delen praktijkervaringen met interactive print tijdens Layar-seminar
Een digitale laag toevoegen aan drukwerk? Met de Creator van het Nederlandse augmented reality-bedrijf Layar is dat een fluitje van een cent. In de woorden van hoofdredacteur Jildou van der Bijl van LINDA: “Layaren is bij ons al een werkwoord geworden.” Ze deed deze uitspraak op het gisterenmiddag door Layar georganiseerde en compleet volgeboekte seminar “Aktiveer Print”. Wat voor verrassends was er nog meer te horen?
Groei
Layar is wereldmarktleider in mobiele augmented reality. Met de Layar app kun je via het camerabeeld van je telefoon bijvoorbeeld zien welke huizen in de omgeving te koop staan. Sinds kort kun je dezelfde app ook gebruiken om drukwerk te scannen en zo allerlei digitale extra's te bekijken.
De uitbreiding naar print lijkt aan te slaan. De kersverse Layar-CEO Quintin Schevernels vertelde dat het aantal downloads van de app nu op 1 miljoen per maand ligt, ongeveer een verdubbeling ten opzichte van de periode zonder printcampagnes. De Creator kent inmiddels 8400 gebruikers die tot nu toe 4500 campagnes hebben gemaakt.
Case: VPRO Gids
De VPRO Gids voegt een jaar lang met Layar digitale extra's toe aan de papieren versie. Hoe dat in zijn werk gaat, kun je lezen in het verhaal dat Bram Koster bij de lancering schreef. Leonieke Verhoog, Interactive Paper Maker bij de VPRO, …
Simpel
Voor iedereen die zin had om het zelf eens aan de slag te gaan met de Creator, verzorgde Manager Support Xuan Wang een korte walk-through.
Case: LINDA