Kwart Nederlandse huishoudens met iPad bezit er twee

25 oktober 2012, 06:56

iPad wordt steeds functioneler gebruikt

De iPad heeft duidelijk zijn vaste plek in het huishouden gevonden. Dat blijkt uit het iPad onderzoek (n=1.399) dat Sanoma Media voor de derde keer heeft uitgevoerd. Uit het onderzoek blijkt dat een kwart van de huishoudens met een iPad inmiddels zelfs twee iPad's in bezit heeft. Ter vergelijking: vorig jaar was dit nog 14 procent. Wat dit jaar opvalt is dat het gebruik steeds functioneler wordt. De tablet van Apple wordt in toenemende mate gebruikt voor nieuws, mail, agenda, shoppen, informatie en bankieren. Als tweede scherm is de iPad ook gewild – maar ook dan voor extra informatie en niet om aan het tv-programma mee te doen. Ook reclamespots zetten aan tot iPad-gebruik.

Twee in huis

Dat het iPad bezit een snelle vaart heeft genomen bleek eergisteren wel tijdens het lancering van de iPad Mini. Apple maakt daar bekend dat er inmiddels meer dan 100 miljoen iPad's over de toonbank zijn gegaan. In Nederland is de invloed van de tablet ook duidelijk merkbaar. Uit het iPad onderzoek blijkt dat inmiddels een kwart van de gebruikers twee iPad’s in huis heeft – bijna een verdubbeling t.o.v. vorig jaar (14%). Meer dan de helft heeft een iPad 2 en een derde de iPad 3. Hiervan had 35% eerst een iPad1 of 2 en dit kan mede de toename van het aantal iPad’s per huishouden verklaren: de oude wordt doorgegeven. Het gedeeld gebruik is daardoor ook afgenomen, van 71% in 2011 naar 64% dit jaar.

Second screen gebruik

Uit het onderzoek van vorig jaar bleek al dat de iPad het meest thuis wordt gebruikt. Dit jaar is voor het eerst ook gevraagd naar het gebruik tijdens het tv kijken. Dat staat met stip op nummer drie op de lijst van meest populaire activiteiten, met 68% van de gebruikers. Maar het is vooralsnog meer passief dan actief. Zo maakt een grote meerderheid tijdens het tv kijken gebruik van een tv-gids app of zoekt informatie op internet over een onderwerp dat in het programma aan bod komt, of over het programma zelf. Zelfs informatie opzoeken over een merk of product in een reclamespot doet bijna de helft. Communiceren met anderen over het programma of deelnemen daaraan gebeurt in mindere mate: ongeveer een derde doet dat soms tot vaak. Ook tv kijken op de iPad zelf komt veel voor. Steeds meer providers bieden huidige abonnees van digitale tv de mogelijkheid om gratis tv te kijken op de iPad.

Shoppen: site of app?

Online shoppen op de iPad doet men het liefst via een website (81%) en minder via een app van een webshop of merk. De voorkeur voor een site komt bij de helft voort uit routine, als andere reden wordt genoemd dat de websitewinkel makkelijker in gebruik is en meer te bieden heeft. En sommige shops hebben ook nog geen iPad app. De respondenten die liever shoppen via een app noemen het gebruiksgemak van de app als belangrijkste reden.

Vrouwen en mannen

Onder mannen en vrouwen is het iPad-gebruik grotendeels hetzelfde, maar toch zijn er opvallende verschillen. Vrouwen maken minder vaak gebruik van de iPad op het werk. Ze shoppen er vaker mee en spelen er vaker spelletjes op. Mannen doen meer functionele dingen met de iPad en gebruiken hem veel vaker tijdens een werkvergadering, voor het maken van notities, beeldbewerking of voor zakelijke presentaties.

Meer oudere gebruikers

Als je de demografie van de Nederlandse iPad-gebruiker afzet tegenover vorige jaren zien we dat het percentage oudere (50+) en gepensioneerde gebruikers flink is toegenomen.

Over het onderzoek

Het is de derde keer dat het iPad onderzoek wordt uitgevoerd door Sanoma Media. Aan het onderzoek hebben 1.399 repondenten meegewerkt. De respondenten zijn geworven via de iPad apps van NU.nl, AutoWeek en Gamer.nl. Hou dit in het achterhoofd bij het intepreteren van de populariteit van activiteiten. Meer informatie vind je op de site van Sanoma.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij AMDAX en Burgers' Zoo. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Was ruim 5 jaar als growth marketeer werkzaam bij Marketingfacts.

Categorie
Tags

9 Reacties

    boezeman

    Een simpele vraag die ik nooit in dergelijke onderzoeken terugzie, is: hoeveel iPad’s (of voor mijn part tablets, in elk ander onderzoek) zijn er nu in Nederland? Dus apparaten, in aantallen, niet gezinnen met 1 of meer, maar een helder getal.


    25 oktober 2012 om 07:28
    Jasper Kusters

    Jullie titel is verkeerd. Van de huishoudens met een iPad heeft 25% 2 iPads in huis. Als je de getallen bij elkaar optelt heeft anders 100% van de huishoudens een iPad, dat is sowieso niet waar.


    25 oktober 2012 om 07:32
    DannyOosterveer

    @Jasper, helemaal gelijk, had het al aangepast!


    25 oktober 2012 om 07:35
    boezeman

    @Danny en wat is 22% van de 15-64 jarigen in aantallen dan? Ik vind het echt opvallend dat men zich verschuilt achter percentages, of slechts noemt hoeveel tabletgebruikers er zijn. Ook interessant hoor, maar het begint toch echt met het aantal tablets, dan wel iPad’s, in Nederland. Daarna is het pas interessant om te weten hoeveel mensen die gebruiken (maal 2,3 was het, uit mijn hoofd) en daarna of gezinnen er meer dan één hebben, wat ze ermee doen, etc.


    25 oktober 2012 om 07:40
    boezeman

    @Eric Ja, dat heb ik zelf ook gelezen. Mijn opmerking komt mede voort uit eerdere berichten over tablets in Nederland, waar ook geen duidelijke cijfers vermeld werden. In jouw GfK-link ook niet. Dat spreekt van slechts van gebruikers, niet aantal tablets.


    25 oktober 2012 om 09:55
    Eric Shriber

    @Timo, dat komt omdat Apple helaas deze cijfers niet of nauwelijks deelt.


    25 oktober 2012 om 10:00
    boezeman

    @Eric als Sanoma of GfK of wie dan ook een representatief onderzoek doen, dan kun je toch ook aan (redelijk) realistische aantallen komen? Even los van het feit dat in dit specifieke onderzoek Sanoma gebruik/bezit onder iPad-bezitters heeft gemeten. Het lijkt alsof die vraag nooit gesteld wordt, en dat vind ik nogal opmerkelijk.


    25 oktober 2012 om 10:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!