Deborah Nas over slim innoveren en angst voor technologie

12 maart 2019, 14:00

Vijf ondernemerslessen van veelzijdige hoogleraar TU Delft

Trendwatcher en hoogleraar Deborah Nas werkt al twintig jaar aan innovatie. Slimme toepassing van technologie, de grootste belemmerende factor en de invloed van millennials: de vijf ondernemerslessen van duizendpoot Nas sluiten naadloos aan op de wereld van nu.

1. Slimme toepassing van technologie bepaalt steeds meer je concurrentiekracht

“Ontwikkelingen in technologie gaan steeds sneller, waardoor je steeds sneller achter loopt als je niks doet. Als het gaat om de slimme toepassing van technologie lopen bedrijven in Nederland niet voorop. Organisaties die pas een paar jaar bestaan doen het over het algemeen goed, omdat zijn op nul zijn begonnen en niks te verliezen hebben. Een bedrijf dat al langer bestaat heeft al een businessmodel en zien vaak een bedreiging in nieuwe ontwikkelingen. Bedrijven moeten accepteren dat innovatie nooit meer ophoudt. De digitale en fysieke wereld zijn volledig in elkaar verweven, waardoor de digitale componenten, die in je product of dienst zitten, continue geïnnoveerd moeten worden.”

2. De grootste belemmerende factor voor adoptie van technologie ben je zelf

“We hebben de neiging om vooral de negatieve kanten van nieuwe technologische veranderingen te zien en we houden eigenlijk helemaal niet van verandering. Hier zijn drie redenen voor. De eerste is dat angst een veel sterkere emotie is dan vreugde. De kranten staan vol met de negatieve kanten en alle gevaren van bijvoorbeeld AI. Mensen hebben niet de behoefte om zelf op onderzoek te gaan, want het is veel makkelijker om te herhalen wat je in de krant leest.”

“We hebben de neiging om vooral negatieve kanten van technologische veranderingen te zien”

“Ten tweede beoordeel je altijd vanuit een bepaald referentiekader dat opgebouwd is uit ervaringen uit het verleden. Daardoor vergelijk je dingen met iets wat je zelf ervaren hebt toen je opgroeide. Alles wat er was toen je opgroeide zie je als een normaal onderdeel van de wereld, alles tussen je vijftiende en vijfendertig is nieuw en spannend en alle ontwikkelingen daarna voelen onnatuurlijk. Ten derde: als iets zo nieuw is dat het met niets te vergelijken is, dan is het heel moeilijk om er de potentie van in te zien.”

3. Veel clichés over millennials zijn waar, maar ze brengen ook voordelen

“Wat je natuurlijk veel hoort is dat millennials niet zo hard willen werken, dat ze allemaal een burn-out hebben en een onrealistisch carrièrepad voor zich zien, waarbij ze meteen succesvol willen zijn. En dat is op zich allemaal waar, maar je moet het wel in de juiste context plaatsen. Millennials werken bijvoorbeeld niet zestig uur per week in dezelfde baan, maar ze zijn ontzettend druk, met een eigen onderneming, een vol sociaal leven en betekenis toevoegen aan deze wereld. Het is niet slechter dan vroeger, maar het is anders.”

“Het grote voordeel is dat deze groep dingen niet zomaar voor lief neemt: ze zijn kritischer dan mijn eigen generatie. Omdat ze een positieve impact op de wereld willen hebben, stellen ze andere vragen. Dat tegengas hebben we nodig om verandering teweeg te brengen, en die invloed is ideaal voor innovatie.”

Ben je benieuwd naar de andere ondernemerslessen van Deborah Nas en de laatste technologische ontwikkelingen? Bekijk dan het interview.

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief