De week van Koot: de toekomst van ‘de klant centraal’ en de beste businessboeken

23 december 2019, 12:00

De laatste nieuws-update van dit decennium. Geen nieuws van het jaar, maar gewoon een ‘Van Alles over Van Alles’-overzicht, van de belangrijkste momenten van de laatste tien jaar, de staat van podcasts en een AI-cursus voor heel Europa, tot aan de beste businessboeken en een eerbetoon aan Paul de Blot.

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.

1. The Pudding

In januari was er aandacht voor The Pudding, een project dat storytelling combineert met prachtige interactieve technieken. Mooie inspiratie om lezers langer vast te houden en door de interactiviteit ze onderdeel te laten worden van het verhaal. Dit is de Top 3 van 2019, volgens de makers.

2. De 32 belangrijkste introducties van dit decennium

The Verge heeft de 32 belangrijkste momenten van de afgelopen tien jaar op een rijtje gezet. In 2010 was Steve Jobs nog de eindbaas van Apple. Facebook was nog een start-up en Uber moest nog een appje worden. Leuk om te zien wat er allemaal in tien jaar kan gebeuren.

“Leuk om te zien wat er allemaal in tien jaar kan gebeuren”

3. De podcast in 2020

Pacific Content vraagt ieder jaar aan de meest invloedrijke spelers in podcastland wat hun voorspellingen zijn voor het komend jaar. Hier kun je lezen wat deze talenten denken dat er staat te gebeuren. 2020 wordt in ieder geval geen saai jaar voor de podcast.

4. Wegwerp e-mailadres

Een handige tip van Fast Moving Targets: iedereen herkent de situatie, je wil een document of whitepaper downloaden en je moet een e-mailadres achterlaten. En eigenlijk heb je daar helemaal geen zin in, want dat is meestal het begin van een flink aantal vervolgmails. Daarom is er Temp-mail. Je maakt een tijdelijk mailadres dat aan een tijdelijke postbus met Temp-mail hangt. Na tien minuten bestaat het mailadres niet meer. Dus geen vervolg-ellende.

5. Archieven

En als we toch bezig zijn met tips van Fast Moving Targets, dan is er nog een meer dan interessante link. Met de website van archieven.nl kun je in één keer zoeken in archieven van 87 deelnemende organisaties met meer dan 50.000 archieven en collecties: 217 miljoen beschrijvingen van archiefstukken met meer dan 1.524.000 afbeeldingen, 96 miljoen personen, 2.876.427 krantenpagina’s, 1.8458.000 locaties en de adressen van meer dan 3.300 historische instellingen of websites.

6. Cadeautje van Finland

Finland was de initiator van een gratis Artificial Intelligence-cursus voor al zijn inwoners. Jim Stolze heeft mede op basis van dit idee een Nederlands initiatief gebouwd. Finland heeft nu de volgende stap gezet door deze cursus beschikbaar te maken voor alle Europeanen. Het is er al in vijf talen, maar binnenkort beschikbaar in alle Europese talen, waaronder ook het Nederlands. Ze zijn lekker bezig daar in Finland: niet alleen de jongste vrouwelijke premier ter wereld, ook nog eens een vernieuwend onderwijssysteem.

“We hebben het de afgelopen tien jaar ongeveer iedere dag geroepen. De klant centraal!”

7. Contentmarketing Hub

Wil je tijdens de vrije dagen rond Kerst nog een beetje verdieping in contentmarketing, dan is dit een heel fijn platform. Contentmarketing helemaal deconstructed. En over ieder onderdeel is veel te lezen en te leren.

8. Customer experience

We hebben het ongeveer iedere dag geroepen de afgelopen tien jaar. De klant centraal! De begrippen die daarbij horen zijn ‘customer experience’ en ‘customer centricity’. Alhoewel we nog steeds aan het leren zijn, beginnen we ook steeds beter te begrijpen wat dat nu precies is. Tips over de toekomst van customer experience zijn dan ook erg handig. Blake Morgan voorspelt de toekomst van ‘de klant centraal’. En grappig genoeg komen daar ook zaken bij kijken die je wellicht niet direct verwacht…

9. Belangrijkste businessboeken

Aangezien in januari de machines meestal niet direct op volle toeren draaien, is er wellicht nog tijd voor een goed boek. Business Insider heeft een overzicht gemaakt van de 31 belangrijkste businessboeken die ooit zijn geschreven. Dus mocht je nog inspiratie nodig hebben, dan kun je hier terecht. Mijn topper van het afgelopen jaar was overigens het epos van Rutger Bregman over de meeste mensen die deugen. In zijn epiloog heeft hij voor zichzelf een tiental regels benoemd om invulling te geven aan deze bevinding. Voor de liefhebber kan je hier Rutger zelf horen wat die tien regels zijn en waarom hij ze heeft benoemd.

10. Prof dr. Paul de Blot

Vorige week zondag overleed op 95-jarige leeftijd Paul de Blot. Paul de Blot was Honorary Professor at Nyenrode Business Universiteit en ondanks zijn hoge leeftijd gaf hij nog steeds colleges over business-spiritualiteit. Op 10 oktober waren de Register Marketeers nog op bezoek op Nyenrode voor een college van Paul de Blot. Als eerbetoon aan deze bijzondere man en dit unieke mens, deel ik een video die gemaakt is vanwege zijn overlijden. Ik zou alle lezers willen uitnodigen om er even naar te kijken en de boodschap van Paul de Blot mee te nemen naar 2020:

Tot volgend jaar!

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!