De week op social: Facebook lanceert Watch Parties, minder YouTube-inkomsten en zakelijke Whatsapp
Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel. Met deze week: YouTube verscherpt regels voor advertentie-inkomsten, Whatsapp lanceert bedrijvenapp in vijf landen en Instagram test speciale tekstfeature voor Stories, terwijl Facebook komt met Stories voor Desktop én met Watch Parties.
YouTube verscherpt regels voor reclame-inkomsten
Na een moeilijk jaar verscherpt Google de regels om geld te verdienen met YouTube.
“There’s no denying 2017 was a difficult year, with several issues affecting our community and our advertising partners.”
In een decemberpost kondigde Susan Wojcicki, CEO van YouTube, de maatregelen al aan. Voordat we ingaan op wat die nieuwe regels inhouden, eerst kort de aanleiding in haar woorden:
“I’ve also seen up-close that there can be another, more troubling, side of YouTube’s openness. I’ve seen how some bad actors are exploiting our openness to mislead, manipulate, harass or even harm.”
Volgens Google dienen YouTubers het te verdienen om advertenties te kunnen plaatsen in hun video’s. Tot nu toe waren 10.000 views voldoende voor toelating tot het YouTube-partnerprogramma. Zonder toelating tot dit programma kunnen YouTubers geen inkomsten genereren met advertenties.
Google gaat toelating tot dit partnerprogramma moeilijker maken. Vanaf deze week dienen YouTube-kanalen 1000 abonnees en 4000 uren kijktijd te hebben (in afgelopen 12 maanden) om advertenties te kunnen tonen in hun video’s. YouTube zal deze nieuwe regels toepassen op nieuwe kanalen vanaf nu en bestaande kanalen vanaf 20 februari 2018.
Naast de omvang van je kanaal, zal YouTube strict toekijken en monitoren of een kanaal ongewenste beelden uitzend of op andere wijze de regels schendt. Na drie waarschuwingen dat de regels zijn geschonden, zal YouTube het kanaal verwijderen.
Bron: TechCrunch
Whatsapp lanceert bedrijvenapp in vijf landen
.@WhatsApp officially launches its app for businesses in select markets https://t.co/5B27UTch5V pic.twitter.com/cJt557bZmw
— TechCrunch (@TechCrunch) January 19, 2018
Whatsapp lanceert een eigen bedrijvenapp officieel in Indonesië, Italië, Mexico, het Verenigd Koninkrijk en de VS. Deze lancering is een voorbode van de officiële wereldwijde uitrol.
De bedrijfsapp van Whatsapp biedt marketeers speciale features, zoals een bedrijvenprofiel met daarop de eigen website, locatie en contactinformatie, berichtentools om klanten beter van dienst te zijn en een koppeling met een vaste lijn waarmee je appberichten kunt ontvangen.
Volgens TechCrunch is deze lancering onderdeel van een breder plan om grotere bedrijven betaalde communicatietools aan te bieden voor verbetering van hun klantencontact. Met meer dan een miljard gebruikers opent dit voor Whatsapp een zeer lucratieve markt.
Bron: TechCrunch
Instagram start tekstfeature voor Stories
Instagram brengt deze week een opvallende feature op de markt van berichtenapps. In een tijd waarin video superhot is als de ultieme ‘content to go’, kiest Instagram juist voor een tekstfeature die speciaal is ontwikkeld voor Stories.
De tekstfeature is toegankelijk via de Instagram-camera. Als je de tekstoptie hebt, verschijnt deze naast de functies live, boomerang of rewind onder de cameraknop. Je kunt kiezen uit diverse fonts, een standaard achtergrond kiezen of een afbeelding uploaden als achtergrond. De video hieronder illustreert hoe deze tekstfeature werkt in Stories.
Bron: TheNextWeb
Facebook test Stories voor Desktop
In een poging om Facebook Stories nieuw leven in te blazen, introduceert het grootste sociale netwerk nu een test waarbij je Stories kunt vertellen via je desktop. De Stories krijgen tevens een meer prominente plek op Facebook Desktop. Een woordvoerder van Facebook licht de Stories-test als volgt toe:
“We are testing the option to create and share Stories from Facebook on desktop and are also testing moving the Stories tray from the top right corner to above News Feed, just like on mobile. Previously you could only consume Stories on web that had to be created on mobile. For now, a small percentage of users will see this new posting ability and design.”
Nu Facebook het bereik van publieke berichten en bedrijvenberichten in de nieuwsstroom verlaagt, lijken Facebook Stories nieuwe mogelijkheden te bieden voor marketeers om een breder publiek te bereiken.
Bron: TechCrunch
Facebook komt met Watch Parties
Facebook beloont berichten die een community-focus hebben met meer zichtbaarheid. Zo krijgt live video over het algemeen een hogere ranking in de nieuwsstroom. Niet onbelangrijk bij die beslissing: live video blijkt zes keer zoveel interacties te hebben als gewone video.
Om mensen bij elkaar te brengen wil Facebook meer experimenteren met video. Vandaar dat Facebook deze week Watch Parties bekendmaakt. Hiermee kunnen groepbeheerders publieke video’s selecteren die ze vervolgens samen bekijken met groepsleden. Dit kan zowel met live als opgenomen video.
Met Watch Parties wil Facebook het community-gevoel en de interactie in groepen versterken. Het gaat nu om een test in een kleine groep, maar we zullen hier zeker meer van horen.
Beste Chanel, dank je wel voor je waardevolle aanvulling. Het blijkt inderdaad dat YouTubers die hun partner status verliezen, geen toegang meer hebben tot waardevolle features zoals eindschermen en kaarten die linken naar gekoppelde sites. Nogmaals dank.